در سالهای اخیر چالشهای فراوانی میان مصرف کنندگان و خودروسازان در گرفته و همیشه تقابل فراوانی میان این دو گروه وجود داشته است. بارها در همین بخش «خوانده میشوید» هم به آن پرداختیم و نظر شما را درباره ابعاد این ماجرا جویا شدیم. اما در یکی دو سال اخیر، خصوصا پس از تشدید تحریمهای آمریکا علیه ایران و افزایش نجومی قیمت خودرو، این چالش به نقطه اوج خود رسیده است.
بسیاری از کارشناسان این پرسش را مطرح میکنند که در اوضاع کنونی کدام یک مهمتر است؟
پرداخت ضرر و زیان از جیب مردم یا نابودی خودروسازی؟ فرض کنید خریداری برای خرید خودرویی ۷۰ میلیون تومانی اقدام کرده است. وارد کننده قطعه بعد از افزایش قیمتها «CKD» را با قیمت ۲۰۰ میلیونی وارد میکند. اگر خودروساز خودرو را به قیمت ۲۰۰ میلیون بفروشد، خریدار را ناراضی نموده و اگر ۷۰ میلیون بفروشد، خودروساز زیان کرده است.
زیان دیدن مردم موجب نارضایتی عمومی مردم میشود و ضرر کردن خودروسازی در بلند مدت با ایجاد بیکاری در کارخانه و شبکه گسترده صنایع وابسته، بیثباتی اجتماعی را ایجاد میکند.
حالا پرسش اینجاست؛
* کدام یک مهمتر است؟ ضرر و زیان خودروساز یا مشتری؟
* راهکار برون رفت از این وضعیت چیست؟
* اگر شما در این بزنگاه تاریخی، تصمیمگیر بودید، چه راه حلی را انتخاب میکردید؟