خوانده می‌شوید؛

ضرر و زیان مردم یا خودروسازان؛ کدام را انتخاب می‌کنید؟

پرداخت ضرر و زیان از جیب مردم یا نابودی خودروسازی؟ فرض کنید خریداری برای خرید خودرویی ۷۰ میلیون تومانی اقدام کرده است. وارد کننده قطعه بعد از افزایش قیمت‌ها «CKD» را با قیمت ۲۰۰ میلیونی وارد می‌کند. اگر خودروساز خودرو را به قیمت ۲۰۰ میلیون بفروشد، خریدار را ناراضی نموده و اگر ۷۰ میلیون بفروشد، خودروساز زیان کرده است.
کد خبر: ۹۲۱۵۱۲
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ 02 September 2019
|
17596 بازدید
|

در سال‌های اخیر چالش‌های فراوانی میان مصرف کنندگان و خودروسازان در گرفته و همیشه تقابل فراوانی میان این دو گروه وجود داشته است. بارها در همین بخش «خوانده می‌شوید» هم به آن پرداختیم و نظر شما را درباره ابعاد این ماجرا جویا شدیم. اما در یکی دو سال اخیر، خصوصا پس از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و افزایش نجومی قیمت خودرو، این چالش به نقطه اوج خود رسیده است.


بسیاری از کارشناسان این پرسش را مطرح می‌کنند که در اوضاع کنونی کدام یک مهم‌تر است؟

پرداخت ضرر و زیان از جیب مردم یا نابودی خودروسازی؟ فرض کنید خریداری برای خرید خودرویی ۷۰ میلیون تومانی اقدام کرده است. وارد کننده قطعه بعد از افزایش قیمت‌ها «CKD» را با قیمت ۲۰۰ میلیونی وارد می‌کند. اگر خودروساز خودرو را به قیمت ۲۰۰ میلیون بفروشد، خریدار را ناراضی نموده و اگر ۷۰ میلیون بفروشد، خودروساز زیان کرده است.

زیان دیدن مردم موجب نارضایتی عمومی مردم می‌شود و ضرر کردن خودروسازی در بلند مدت با ایجاد بیکاری در کارخانه و شبکه گسترده صنایع وابسته، بی‌ثباتی اجتماعی را ایجاد می‌کند.


حالا پرسش اینجاست؛

* کدام یک مهم‌تر است؟ ضرر و زیان خودروساز یا مشتری؟
* راهکار برون رفت از این وضعیت چیست؟
* اگر شما در این بزنگاه تاریخی، تصمیم‌گیر بودید، چه راه حلی را انتخاب می‌کردید؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۲۳۳
زرشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
بیخیال تابناک مگه این پرسش ها تاثیری هم داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
نابودی خکدروسازی
چون 40 سال است مردم را به نابودی کشاندند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
دندون خرابو باید کند و انداخت بیرون
farhad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
يكبار براي هميشه اين مشكل بايد حل بشه اينكه خودرو ساز به وارد كننده قطعه و مونتاژ كننده تبديل شده نشاندهنده اينه كه ديگه اين اسمش صنعت نيست و تبديل به دلال شده. در اين شرايط مطمئنا هيچ سودي نصيب ملت و جامعه نميشه و فقط عده اي خاص سود نامشروع ميكنن. در ثاني به بهانه اشتغال نبايد جان ومال تعداد زيادي از مردم رو ضايع كرد
دکتر حسن زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
البته با وجود اینکه موافق این حرف هستم که دال بر نادیده گرفتن شدن یکی از حقوق 8 گانه مصرف کننده در مورد خودرو است (حق شنیده شدن خواسته های مشتریان) واقعاً از تابناک عزیز متشکرم که واقعاً رسالت خود رو در رسوندن صدای مشتریان به قانون گذاران ایفا می کند و البته که گوش شنوایی نیست...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
تا وقتی مجلس تو بازار خودرودخالت داره دولت کمک های مالی کنه و کاری نمیشه کرد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
این شرکت ها بازار انحصاری در اختیار داشتند ولی به جای هزینه کردن آن در بخش تحقیقات و افزایش کیفیت آنرا بین مدیرانشان تقسیم کردند و برای سهام دار هم فقط زیان
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
خودروسازی که تمام وارد کننده و مونتاژ کننده شده نباید با برند تولید ملی از انواع و اقسام پشتیبانی از محل بیت المال برخوردار باشه ، اگه تولیدش ملی نیست که اصلا نباید انحصاری داشته باشه اگرم ملی هست اینقدر تحت تاثیر دلار نباید باشه ، ضمنا زیانی که از محل ریخت پاش های بی حد در این کارخونه ها میشه بخش عظیمی از قیمت خودرو ها هست ، من موافق تعطیلی این به اصطلاح کارخونه ها هستم چون تلفات و نقص عضو هایی که خودروهای اینا در سال بوجود میارن ضررش از بیکاری کل اون کارگرهاش بیشتره
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
به نظر من ۲ مسیر را باید همزمان رفت
اول حفظ خودروسازی دوم افزایش رضایت عموم اما به چه صورت؟؟
باید شرکت های خودروساز شروع به مونتاژ خودروهای جهانی و البته نه چینی و نه فرانسوی با قیمت حداقل یعنی با حداقل سود تولید و بفروش برسانند که این کار باید توسط دولت و با پرداخت وام کم بهره به خودروساز انجام شود و با هماهنگی سازمان های نظارتی مجلس و قوه قضاییه جلوی هرگونه فسادی گرفته شود اما گام دوم این است که پس از ورود شرکتها و خودروهای با کیفیت غیر از چین و فرانسه به سرعت و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی شروع به تحقیق و برنامه ریزی جهت تولید خودروهای با کیفت با برند ایرانی کرد وباید به گونه ای عمل شود که در مدت حداکثر ۵ ساله ۳ مدل خودرو کاملا ایرانی به کشور معرفی شود به نحوی که با خودروهای روز جهان قابل رقابت باشد در این صورت مردم خودبه خود به سمت خودرو ایرانی جذب شده و امکان صادرات نیز فراهم می گردد. در شرایط فعلی ایرانخودرو و سایپا و بقیه شرکتها فقط مونتاژ کار خودروهای چینی یا فرانسوی سی سال قبل هستند و امیدی به پیشرفت انها نیست
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
آقا این سوال پاسخی روشن داره.
برید قیمت خودروهای معمول دنیا را که دارای استاندارد بین المللی هستند و در لیست خودروهای پر تیراژ هستند را استخراج کنید و در دلار آزاد هم ضرب کنید و بعد تناسب ببندید بین اونا و این خودروهای تولید داخل. اونموقع میفهمید که باید برای ماشین های تولید داخل چقدر پول بدیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
آقا این سوال پاسخی روشن داره.
....دقیقا این خودروساز ها کار یک دلال سازمان یافته را انجام می دهند
و هر روز مردم را کشتن می دهند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
کسي که خودرو سازي را در کشور ما راه اندازی کرده است باعث کشته شدن روزانه افراد بي گناهي شده که از سازنده بمب هاي جنگي بيشتر تلفات گرفته است و مانند بمب های ساعتی هر لحظه حادثه ایجاد می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
اين تابناك بي خيال نميشه چون يدونه به نعل ميكوبه يدونه به تخته
همشون دلار دولتي تو دستشونه بعد ميگن اگر گرون بخرن عزيزم گروني مربوط به داخل ايرانه نه خارج از ايران چي فكر ميكنيد در مورد مردم يعني هنوز فكر ميكنيد مردم به اين باورند كه اجناس دنيا با قيمت هاي ايران بالا و پايين ميشن .بي خيال بابا بي خيال قيمت خودرو در زمان دلار18هزارتوماني بالا كشيد الان كه دلار 11تومان شده تازه اگر با دلار ازاد جنس وارد كنن پس چرا تغييري در قيمت نيست واسه كي لالايي ميخونيد ما مردم كه هر چي ميديد ميخريم و هر چي ميگيد گوش ميكنيم پس دردشون چيه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
یکی از اصلی ترین راهکارها اینست که همه چیز به قیمت روز محاسبه شود حتی سپرده مردم نزد خــودرو ســازهـا و بـــانــکــهـا .
مانند مهریه که به روز محاسبه میشود و مردان بی نوا را در زندان خود میگیرد.
متاسفانه ارزش سپرده های مردم توسط بـــانــکــها و
خــودروســازهــا به یک سوم و یک چهارم تبدیل میشود و باز هم تا به مشکلی میخورند دست در جیب مردم میکنند.
ناشناس
| Malaysia |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
بنده زندان را برای مدیری که پیش فروش کرده و با تعلل ماشین را تحویل نداده پیشنهاد میکنم.در ضمن با پول مردم در طول این مدت هرکاری کرده و سود هم کرده حالا میخواهد از بیت المال ببخشد
مهربان توسی
| Ireland |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
من عاشق ایرانم اما با این همه تلفات جاده ای و مافیای رانتی خودروسازان ارزومه تعرفه واردات خودرو کم بشه یا هیبریدها وارداتشون ازاد بشه و...
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
خودرو ساز محصولش را با سود قانونی بفروشد . . . البته هزینه های تولید باید شفاف و صادقانه باشد و چنانچه بعد از طی این مراحل قیمت خودرو با قدرت خرید مردم تناسب نداشت دولت باید قدرت خرید مردم را احیا کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
اگر فرد یا گروهی توانایی انجام کاری را نداشته باشند اما بر انجام آن اصرار بورزند در نهایت آن کار را ناقص و معیوب با هزینه تمام شده بالاتر از استاندارد موجود به سرانجام می رسانند. خودرو سازی در ایران چنین حال و روزی داردقیمت بالای محصولات خودرو سازان داخلی دلیل بر زیاده خواهی در سودنیست بلکه به دلیل ناتوانی در تولید است. زیان انباشته هنگفت این شرکت ها این ادعا را اثبات می کندت
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
در صورتی که انحصار نبود درست بود
اما خودروساز میدونه این بازار انحصاری و مردم مجبورند برای خرید محصولش یک سال تو صف بایستن
اجازه واردات خودرو با عوارض 5 تا 10 درصد بدن (همین عوارض رو هم تو کشورهایی که اقتصاد رقابتی دارن نمیزارن) بعد ببیند چقدر خودرو ازشون میخرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
چرادرموردسقوط چندهزارواحدی امروزبورس مطلبی منتشرنکردید؟ فقط وقتی رشدمیکندیادبورس می افتید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
بهترین حالت بوجود آوردن عدالت است . اگر از اول عدالتی بود کار خودرو سازها به اینجا نمی رسید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
خودروسازی که به این درجه افول کرده که باید اول پول رو از مردم بگیره بعد قطعه اون ماشین رو وارد کنه کلا نباشه بهتر هست.میدونیم اکثر جاهای دنیا اول خودرو تحویل خریدار میشه بعد ماهی ۲۰۰ تا ۵۰۰دلار بسته به نوع خودرو قیمتش بصورت اقساط دریافت میشه.حرف شما مثل این هست که من به یک سوله خالی بزرگ مراجعه کنم که بالای سر درش زده هایپر مارکت.اونجا بگم پنیر وشیر و ماست و...میخوام.پولشو از من بگیرن و بگن بزودی وارد میکنیم.یکماه بعد برم پنیر و شیر و ماستی که پولشو دادم بگیرم.چنین چیزی فقط و فقط در ایران امکان داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
یک ماه بعد میری شیر گندیده و پنیر کپک زده میدنت
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
چقدر خوب و عالی بیان کردین ممنونم
حامدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
سلام، همین یک پاسخ منطقی و قاطع کافی است....پاسخ از این صریح تر و بهتر ندارین.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
خودروسازی کلی صنایع وابسته داره با کلی قطعات که برخی داخلی و برخی خارجی هستند،مقایسه این دو تا صنعت اشتباهه.
این حرفایی که شما گفتید برای کشوری که ثبات اقتصادی داره و تورم پایین موضوعیت داره نه اینجا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
حرف دل ملت رو زدی
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
صنعتی که هم جیب مردم را خالی می کند و هم مردم را به کشتن می دهد (و آخر سر معلوم می شود که تقریبا همه قطعاتش وارداتی است) صنعت نیست چیزی شبیه رژیم صهیونیستی است. مقایسه کنیم آمریکا در جنگ عراق چقدر کشتار کرد و خودروسازان ما چقدر کشتار کرده اند؟ هر کدام چقدر چپاول کرده اند؟
حسن زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
قطعاً حقوق مصرف کننده ارجح است، من خواهان یک بازار آزاد هستم اولاً که مشتری حق بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا رو داشته باشه و خودروساز واقعی کشورمون نیز حق بهره مندی از فرصت های یک رقابت آزاد را شته باشد.
من به هیچ وجه راضی به ضایع شدن حق خودم برای یک صنعت ضعیف، ورشکسته و ناکارآمد رو ندارم و هیچ وقت مسببان ایجاد چنین شرایطی را نمی بخشم.
حمید چراغپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
طبق قانون خودروساز باید پس از تامین قطعه یا حداکثر همزمان با تامین قطعه اقدام به پیش فروش می نموده است. نه این که یک سال بعداز اخذ وجه از مشتری به فکر تامین قطعه باشد.
لذا آنچه رخ داده محصول سوء استفاده و بی تدبیری مدیران بی کفایت حتی در سطح مقامات عالی وزارتی است.
متاسفانه گزارش مشکوک و جهت دار شما هم با این بی کفایتی ها همراهی می کنند و متاسفانه تا چنین است ایران، ایران نمی شود.
هومن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
خودرو سازی دغدغه کشور ما نیست و این پسرفتد 40 ساله خودرو سازان که با رانت و حمایت دولت و مجالس پیشین و تا کنون صورت گرفته نه تنها شاهد ماشین های در اندازه های کره بلکه در حد مالزی هم نبوده ایم و جز ضرر های مالی و جانی برای مردم و ایجاد فساد در مسولین عایدی نداشته است واردات خودرو با قیمتهای بسیار کمتر و کیفیت بسیار بالاتر میتواند گزینه بهینه ای گردد و با سودهزینه طراحی صندوق عقب 206 و سایر ،مفاسدی (بخوانید هزینه) که خودرو سازان ایجاد مینمایند میتوان حقوق افراد شاغل در این بخش را پرداخت نمود و یا در بخش های دیگر سرمایه گذاری نمود تا این افراد مشغول به کار گردند.
اشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
اولا خودروسازی در ایران اصولا زیانده است و چندین سال صرفا باعث آزار مردم و اقتصاد شده،ثانیا تنها فایده آن سود مافیای خودرو است.نهایتا اگر قرار به انتخاب بین سود مردم و سود دولت(یا مافیای خودرو) است،سوال از پایه اشتباه است چرا که مردم حداقل 40 سال است که در حال انتخاب اجباری سود خودروساز بدون رقیب هستند.اگر خودروساز توان رقابت و شفافیت در قیمت را ندارد بهتر است تغییر کاربری داده و در بخش های دیگر مثل تپلید قطعات فعالیت کند و همچنین واردات خودرو بدون گمرگ آزاد شود
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
من به شدت با نابودی خودروسازها موافقم . اونها همین الانشم نابود هستند و فقط با ضرب و زور به قیمت خون مردم سرپا نگه داشته شدن.

بیکار نشدن کارگرها فقط یه بهانه مسخره برای حفظ این گروه مافیاییه. پس چرا کسی به فکر 60% بیکاری فارغ التحصیلها نیست ؟

فقط با پول طراحی زشت صندوق 206 میشد به 7000 کارگر به مدت 20 سال حقوق بازنشستگی داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
اون خبر پروژه 250 ميليون دلاري طراحي صندوق عقب 206 صندوقدار يك خبر جعلي براي فريب مردم بود عزيزم . جوگير نباشيد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
اتفاقا خیلی هم خبر درستی بود و تمام مدیران قبلی سعی کردن بگن قیمت منطقی بوده ، شما جوگیر نشو دوست گرامی که احتمالا یه جایی منفعتی میبری
جواب ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
جوگیر شمایی عزیزم
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟