موضوع گذر مسائل مرتبط با نامگذاری روزی به نام کوروش از حوزه امنیت به حوزه فرهنگ یکی از ابعاد نظریه نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بود که روز چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و با استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد.
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سیدعباس صالحی که روز چهارشنبه ۱۷ مهر در سفری سه روزه به استان فارس وارد شیراز شد، پس از ادای احترام به مقام والای شهدا در گلزار شهدای شیراز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس حضور یافت.
ارائه مدل کثرتگرایانه غیر فروکاهشی در راستای اتخاذ رویکرد مشترک فرهنگی بین دستگاههای اجرایی استان فارس، دستور کار اعلامی این جلسه بود که آیتالله لطفالله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز به تشریح ابعاد آن پرداخت.
امام جمعه شیراز این موضوع را به عنوان دغدغه ملی عنوان کرد و بیان داشت استان فارس به نوعی بیش از دیگر نقاط کشور درگیر آن است.
وی با اشاره به حواشی روز هفتم آبان در آرامگاه کوروش طی سالیان اخیر گفت: «مساله هفت آبان گاه به عنوان یک مساله امنیتی ما را درگیر کرده است و این در حالی است که این موضوع ریشه فرهنگی دارد و باید با راهکار فرهنگی به دنبال راهکار برای آن باشیم. برخی افراد با اعتقاد به این که هفتم آبان همزمان با سالروز ورود پیروزمندانه کوروش به بابِل و نگارش منشور حقوق بشر در پی این رویداد تاریخی است، این روز را به نام روز کوروش گرامی میدارند. در همینحال، برخی نیز این روز را فاقد اصالت تاریخی و نشات گرفته از آن سوی مرزها میدانند.»
در جستجوی راه حل فرهنگی برای بزرگداشت کورش
آیتالله دژکام با اشاره به سابقه فرهنگ و تمدن هخامنشی، ساسانی و اسلامی در استان فارس و وجود ادیان مختلف در این استان گفت: «این استان با سابقه طولانی در حوزه تمدن با کثرت واقعی در بین فرهنگهای پیش و پس از اسلام روبرو است و دیدگاههایی در این زمینه وجود دارد.»
وی گفت: «این که هر یک از گرایشهای فرهنگی نسبت به عقیده و نگاه خود متعصب میشود، رویکردی انحصارگرایانه را نشان میدهد که تقابل شدیدی بین گرایشهای فرهنگی را به وجود میآورد. تا زمانی که یک مدل مناسب در این حوزه نداشته باشیم، با تقابل گرایشهای متفاوت مواجه میشویم.»
امام جمعه شیراز، وضعیت گردشگری استان فارس متاثر از چنین تقابل آرایی را نامناسب توصیف کرد و با اشاره به جلسات خود با معاون اجتماعی وزیر کشور و طرح دیدگاههای امنیتی در کنار دیدگاههای فرهنگی گفت: «در این جلسات به این پیشنهاد رسیدیم که مدلی با عنوان مدل کثرتگرایی غیرفروکاهشی را ارائه کنیم که بیانگر نگاه دین اسلام است و مدلی کثرت گرایانه یا انحصارگرایانه نیست.»
وی با بیان اینکه همه ادیان الهی در طول تاریخ نور بودند، اظهار داشت: «بنا بر این، گذشته تاریخی ما پیش از اسلام نورانی است. البته پس از آمدن اسلام، دیگر مجالی برای بازگشت دینهایی که نسبت به اسلام کمال نایافته هستند نیست؛ گرچه نورانیت دارند. بنابراین در عرض دین اسلام، دینهای دیگر نمی توانند مطرح باشند اما در گذشته تاریخی نباید به آنها بیاحترامی کنیم.»
وی ادامه داد: «برای اینکه این دیدگاه به عنوان راهحل ارائه شود در جلسه با آیتالله مصباح یزدی این مساله را بحث کردیم؛ وی این مساله را پسندید و فرمود اگر جریانسازی سیاسی نشود و جریانهای مخالف نظام مساله ایجاد نکنند، اصل این حرف را همه دانشمندان علوم دینی میپذیرند بنابراین این را به عنوان یک مدل عرضه کردیم.»
آیتالله دژکام گفت: «اگر مجموعههای فرهنگی درون استان فارس با نظارت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مسیر بخواهند اقدام کنند ما این مساله را نه به شکل مساله امنیتی بلکه به عنوان یک نقطه قوت فرهنگی در فارس حل خواهیم کرد و به جای اینکه به تعارض تبدیل شد به یک همراهی و همفکری بینجامد.»
وی ادامه داد: «این نگاه از حرم سوم اهل بیت (ع) (شیراز) تا تخت جمشید را در یک نگاه گردشگرانه هم میتوان دید و بهنظر میرسد اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم چون درگیری و تصمیمگیریها گاه از صدر استان فراتر است باید این رویکرد هم در یک سطح ملی ارائه میشد.»
وزیر ارشاد: امام جمعه شیراز، افق تازهای گشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با استقبال از نظریه نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: «آیتالله دژکام افق تازهای در حوزه مسائل فرهنگی گشودند و این که میتوان در حوزه استانی نظریههای راهبردی فرهنگی که ناظر به توسعه استان باشد را در پیش گرفت.»
سیدعباس صالحی، بهرهگیری از نظریههای فرهنگی را در پیشبرد امور موثر خواند و گفت: «گاه در موضوعی در یک استان ابهام یا فقر نظریه است و بسیاری از اختلاف دیدگاهها به خاطر این است که نظریهای راهبردی نیامده است که بتواند جهت را مشخص کند.»
وی با اشاره به پیشینه تمدنی استان فارس گفت: «به واسطه سابقه تاریخی، فارس و ایران مانند دو کلمه مترادف به نظر می آیند و با این سابقه طولانی از هخامنشیان تا امروز ما دچار فقر نظریه راهبردی هستیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: «در اثر ابهام و فقدان نظریه، از سرناچاری با گذشته مماشات میکنیم و گاه دوران قبل از اسلام را انکار میکنیم و از کنار آن می گذریم یا نگاه سوم، نگاه آیتالله دژکام است که با ارائه نظریه راهبردی کلید حل معما را پیدا کنیم.»