معضلی به نام موتور!

کد خبر: ۹۳۳۵۳۴
|
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 30 October 2019
|
8337 بازدید
|

به گزارش «تابناک»، سردار علیرضا لطفی - رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در مطلبی در جام جم آنلاین نوشت:

موتورسیکلت در دنیای امروز وسیله‌ای است چابک و کم هزینه و اقتصادی برای جابه‌جایی سریع و بدون ترافیک که قطعا استفاده درست و منطقی از آن در حل مشکلات حمل و نقل شهری اثرگذار است، ولی اقدامات نادرست برخی موتورسواران شرایطی را در تهران به وجود آورده که هر گاه صحبت از موتورسیکلت به میان می‌آید در ذهن هر شنونده‌ای انبوهی از آسیب‌ها و مشکلات و معضلات نقش می‌بندد.

وسائط نقلیه‌ای که مدت‌هاست راکبان برخی از آنها به یکی از معضلات و مشکلات مهم کلانشهری مانند تهران تبدیل شده‌اند و بار بخشی از مشکلات ترافیکی، انتظامی و امنیتی و جانی را بر دوش پایتخت‌ نشینان نهاده‌اند و با گذر زمان نیز هر روز بر پیچیدگی این کلاف سردرگم می‌افزایند.

این روزها اگر از هر کدام از ساکنان پایتخت بخواهید تعریفی از کاربرد‌های خیابان یکطرفه یا چراغ قرمز و از همه مهم‌تر پیاده‌رو به شما ارائه کنند بی‌شک قادر به این کار نخواهند بود زیرا عملکرد و نحوه رفت و آمد موتورسیکلت‌ها مرزهای شناختی ما از پیاده‌رو‌ها به‌عنوان محل گذر عابران پیاده، چراغ قرمز به‌عنوان علامت توقف صددرصدی خودروها و امنیت برای عبور عابران و خیابان یکطرفه به‌عنوان اطمینان از عبور وسائط نقلیه تنها از یک سوی خیابان را جابه‌جا کرده‌اند.

از این موارد که بگذریم نوبت به عبور موتورسیکلت‌ها از مسیرهای خط ویژه اتوبوس‌های شهری می‌رسد. مجوزی که ظاهرا خود این موتورسواران در اقدامی نابه‌جا دست به چنین تخلفی می‌زنند و تاکنون نیز برخورد صورت گرفته پاسخگو نبوده و همین موضوع موجب استمرار این عمل خطا شده به گونه‌ای که بسیاری از این افراد تذکر و برخورد پلیس با حضورشان در خطوط ویژه را نوعی تضییع حق برای خود برشمرده و دست به مقاومت نیز می‌زنند؛ در حالی که حتی خودروهای پلیس و امدادی نیز با شرایط خاص مجاز به ورود به خطوط ویژه اتوبوس‌ها هستند.

یکی دیگر از موارد تعجب برانگیز درخصوص موتورسیکلت‌ها همدردی برخی شهروندان با راکبان متخلف این موتورها در زمان اقدام قانونی پلیس در جمع‌آوری موتورهای فاقد مدارک یا دارای پلاک مخدوش است. موتورهایی که با برخورداری از این شرایط یعنی پلاک مخدوش و مدارک هویتی ناقص در بسیاری از موارد خبر از احتمال ارتکاب بسیاری از جرایم از جمله کیف قاپی، گوشی‌قاپی، گردنبند قاپی و زورگیری توسط راکبان خود می‌دهند.

اثر سوء و تلخ عدم برخورد با این‌گونه موتورسواران زمانی برای شهروندان قابل لمس و درک می‌شود که توسط یکی از این افراد مورد حمله قرار گرفته و مالباخته یا مصدوم می‌شوند و هیچ سرنخی برای شناسایی سارقان به‌دلیل مخدوش بودن پلاک یا اوراق مالکیت و هویتی صاحبان موتورها وجود ندارد.

یکی دیگر از آسیب‌هایی که موتورسیکلت‌ها متوجه ساکنان پایتخت می‌سازند آمار بالای تصادفات است که فضای ناامنی را برای عبور و مرور عابران و حتی خود راکبان این موتورها ایجاد می‌کنند. عدم تبعیت از قوانین راهنمایی و رانندگی، ورود به کلیه فضاهای شهری تعریف شده برای عابران پیاده و استفاده نکردن از کلاه ایمنی، حرکات نمایشی آسیب زا و آلودگی صوتی برای شهروندان، از جمله مواردی هستند که صدمات روحی، جسمی و حتی جانی جبران ناپذیری را برای پایتخت نشینان به ارمغان می‌آورند.

متاسفانه با این‌که پلیس بارها با طرح‌های متعدد نسبت به توقیف موتورسیکلت‌های متخلف اقدام کرده به‌دلیل نبود فرهنگ استفاده صحیح از این وسیله و قضاوت احساسی شهروندان در برخورد پلیس با این قانون‌شکنان تا کنون تغییر محسوسی در عملکرد مالکان و راکبان موتورسیکلت‌ها ایجاد نشده است. این در حالی است که در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای، راکبان این موتورها اولین قربانیان آن خواهند بود.

از سوی دیگر بخشی از افرادی که مرتکب کیف قاپی و گوشی قاپی می‌شوند در دامنه سنی نوجوان و جوان قرار دارند به والدین توصیه می‌شود نسبت به خواسته‌های نامعقول فرزندانشان در تهیه موتورسیکلت کوتاه نیامده و با رفتارهای آسیب‌زا و خطر آفرین فرزندانشان پس از خرید آن با احساس مسؤولیت و تعهد مقابله کنند تا از وارد آمدن هرگونه آسیبی به فرزند خود و سایر افراد جامعه جلوگیری به عمل آورند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۴
AMIR
|
United States of America
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
خسته نباشی‌ سردار حالا اینا که گفتی چه فایده داشت قانون هم که از همین خلاف کار حمایت می‌کنه یعنی‌ اگه بزنی‌ به یکیشون و اون خلاف کار باشه باز تو محکوم هستی‌ اگه خون از دماغش بیاد بازم خسته نباشی‌
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
به نظر من برای موتور سواران فقط تنبیه در نظر گرفته شده ،
در نظر داشته باشید طیف وسیعی از موتورسواران جزء اقشار کم درامد جامعه می باشند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
متاسفانه تعداد زیادی از موتورسواران (البته نه همه آنها) افراد عصبی هستند که به رانندگان و عابران حرفهای بی ادبانه ای نثار می کنند.

روش موتور راندن غالب آنها سبب بالا رفتن تنش در دیگر رانندگان خیابانهاست مثلا بیکباره تغییر جهت می دهند، از چپ و بویژه راست ماشین و از نقاط کور ماشینها با سرعت سبقت زیاد می گیرند .

پلاک بیش از نیمی از آنها هم توسط زنجیر پوشانده شده و این پنهان بودن خود به این نابسامانی افزوده است.
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
متخلف ترین اعضای ترافیک شهری. در مسیر شش کیلومتری تا رسیدن به محل کار دهها موتوری متخلف با انواع و اقسام تخلفها را مشاهده میکنم که جان و مال خود و دیگران را به سخره گرفته اند. منافع حذف موتور سیکلت ها از ترافیک صدها بار بیشتر از حضوز انهاست. قریب به یقین در کاهش امار تلفات ناشی از ترافیک در سطح کشور بسیار موثر خواهد بود. قاطعیت علی وار لازم است تا همگی از شر این بلا راحت شویم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
وقتی پرایدی که حتی پنج میلیون تومن هم نمی ارزه رو دارن پنجاه میلیون میدن بخواهیم یا نخواهیم مجبوریم موتورسیکلت های ارزان قیمت بخریم حتی با وجود اینکه قیمت ارزان ترین موتورها که امکانات ایمنی آن ها دقیقا صفر هست برابر با قیمت پراید دو سه سال پیش هست یعنی موتورهای ارزان الان از هفت میلیون شروع میشود و اکثرا هم افرادی که به خاطر نبود ایمنی دچار سانحه میشوند از همین نوع موتورها دارن (طرح هوندا) الان قیمت موتوری که از حداقل امکانات ایمنی برخوردار باشد بین سی تا شصت میلیون تومنه که جالب اینجاست معلوم نیست دست چه مافیایی توی قیمت این وسیله هست که حتی با دلار دوازده هزارتومانی هم اگر این موتورهای پنجاه میلیونی رو از خارج از کشور بدون تعرفه بخریم زیر پانزده میلیون تومن میشه قیمت صفر کیلومترشون اونم قیمت خرید از نمایشگاه یا از دست نه از کمپانی و جالب اینجاست که نه فقط در کشور سازنده بلکه در کشورهای دیگه که اون موتور ها وارداتی هستن هم با همین قیمت کم میشه خریدشون سوال اینجاست که ایا کشورهای دیگه گمرکی نمیگیرن؟ اگر میگیرن پس چرا باید یک موتور ده پانزده میلیونی را در ایران پنجاه میلیون بخریم ولی در نود درصد کشورهای جهان زیر پانزده میلیون بشه خریدش؟ موتورهارو ایمن کنید اول قیمت هارو واقعی کنید خود به خود فرهنگ موتورسواری هم درست میشه. درضمن بیشترین دلیل استفاده از موتور یکی ترافیک سنگینه دوم وجود طرح ترافیک برای خودروها که بخش وسیعی از پایتخت رو درگیر کرده و این بخش از پایتخت دارای سکنه زیادی هست که نیاز به جابجایی دارن و سیستم حمل و نقل عمومی هم که همیشه سی سال از نیاز کشور عقبه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
...موتورسیکلت در دنیای امروز وسیله‌ای است چابک و کم هزینه و اقتصادی برای جابه‌جایی سریع و بدون ترافیک.....

موتورهایی که در کشور ما تولید و توزیع می شوند چنین ویژگی هایی ندارند آلودگی و آلایندگی آنها بسیار زیاد است آلودگی صوتی آنها هم بیش از هر وسیله نقلیه است و ایمنی برای سرنشین و عابران پیاده هم ندارد اینها را بگذارید کنار بی تفاوتی عجیب پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران نسبت به برخورد قاطع با تخلفات موتورسواران که روز به روز هم بیشتر می شود.نمی دانیم این همه اقتدار و پیشرفت که هر روز سر می دهند چرا اثری از آن را در مدیریت شهری نمی بینیم!!!!!
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
سردار لطفی فقط به یک جنبه از معضلات شهر تهران اشاره کرده اند و سایر عوامل را نادیده گرفته اند . آسیب شناسی معضلات نیازمند بررسی همه جانبه است. مهاجرت بی رویه در طول 40 سال گذشته به تهران . عدم توسعه شهری مناسب . بیکاری و دهها مسئله دیگر به معضلات تهران به عنوان ابر روستا آسیب رسانده که البته معضل موتورسوران به نظر می رسد در انتهای این جدول قرار خواهد گرفت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
رفتارهای بسیاری از موتورسواران در سطح شهر شرم آور است. آنها حتی در مقابل اعتراض شهروندان به قانون شکنی های آشکار ، تهدید به ضرب و شتم می کنند. تنها راه متوقف کردن قانون شکنی انها به اعتقاد من ، الزام آنها به داشتن پلاک های خوانا و ثبت جرایم آنها با جرایمی همانند خودروهاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
مردم در مواجهه با پلیس بیشتر احساس بی اعتمادی می کنند تا امنیت. اعتماد چیزی است که ساختنش سخت و خراب کردنش بسیار ساده است. از طرفی پلیس بطور اخص و دیوانسالار بطور اعم همیشه بطور سلیقه ای (نه قانونی) با یک موضوع برخورد می کنند و دستگاه های نظارتی در این باره ضعیف هستند شاید بدترین نمونه از واکنش این دستگاه های نظارتی، مربوط به ضرب و شتم دختر نوجوان در پارک پلیس بود.
فردنیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
اعزرایل های سیار
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟