کمتر از دو هفته تا جشنواره فجر سی و هشتم مانده و میتوان قطعا نام فیلمهایی را به میان آورد که از این رویداد جای ماندند و برخی از آنها بیرون گذاشته شدند و در میان این آثار، کنجکاوی برانگیزترین اثر، فیلم سینمایی «عنکبوت» است اما مجموعاً چه آثار مهم یا کنجاوی برانگیزی در این رویداد مهم سینمای ایران روی پرده بزرگ به نمایش درنمی آیند و تماشاگر باید در انتظار اکران عمومیشان برای داوری در قبال آنها باشند؟
به گزارش «تابناک»؛ دو هفته تا جشنواره ملی فیلم فجر مانده اما هنوز نسخه نهایی برخی فیلمها آماده نشده است. با این حال اکنون مشخص است که چه فیلمهایی مهمی در بخشهای اصلی و نگاه نو جشنواره حضور دارند و چه فیلمهایی جا ماندند یا بیرون گذاشته شدند. یک نگاه کلی نشان میدهد وجه نظارتی هیات انتخاب جشنواره سی و هشتم پررنگتر از وجه هنریشان بوده و شاید بتوان با مروری بر فیلمهایی که بیرون ماندهاند، از جمله شاخصترینِ آنها، به این واقعیت پی برد.
محسن تنابنده در نقش سعید حنایی در نمایی از فیلم عنکبوت
«عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد در انتهای لیست رزرو جشنواره قرار داده و عملاً از جشنواره بیرون گذاشته شده است. از قضا احتمالاً این مهمترین فیلمی است که در پردیس ملت تماشا نخواهیم کرد و رفع این کنجکاوی به نمایش عمومیِ آن موکول میشود. این فیلم درباره سعید حنایی قاتل سریالی است که از مرداد 1379 تا مرداد 1380، شانزده زن فاحشه را در مشهد به قتل رساند و در نهایت پس از فرار قربانی هفدهم، دستگیر و به دار مجازات آویخته شد. فضای محافظه کارانه کنونی مشخص است که با نمایش فیلمی با چنین مضمون ملتهبی همراهی نمیکند.
«قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمتالله از دیگر آثاری است که عدم حضورش در جشنواره، تاسف برانگیز است. فیلم تازه نعمت الله به واسطه دعوا بر سر مالکیتش، با چالش جدی مواجه شد. دبیرخانه جشنواره اعلام کرد پس از رفع این دعوای صاحبان فیلم، هیات انتخاب جشنواره آماده است این فیلم را به لحاظ احترام به کارگردانش ببیند و درباره آن تصمیمگیری کند اما این دعوا آنچنان به درازا کشید که نعمت الله گفت، فرصت تکمیل این فیلم تا زمان جشنواره نیست و اثر تازه نعمت الله که ظاهراً یک فیلم جنایی است، به مهم ترین رویداد سینمایی کشور نرسید.
پردیس احمدیه در نمایی از فیلم لامینور
«لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی و تهیه کنندگیِ دستیار سابقش رضا درمیشیان از دیگر آثار کنجکاوی برانگیزی بود که در این رویداد حضور ندارد و احتمالاً تنها اثر مهمی است که خود فرم ثبت را پر نکرده است؛ غیبتی که ظاهراً در اعتراض به عدم حمایت مالی سازمان سینمایی برای تولید این اثر در ماههای گذشته رخ داد. هرچند ممکن است این شائبه ایجاد شود که با توجه به مضمون حساس این فیلم پیرامون موسیقی زنان، سازندگانش ترجیح دادهاند آن را مستقیم اکران عمومی کنند و امکان نقدهای مخرب که ممکن است زمینه ساز توقیف فیلم نیز شود را با نمایش فیلم در جشنواره فراهم نکنند.
«مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان از دیگر فیلمهایی است که از جشنواره جا ماند و از سوی هیات انتخاب رای لازم را نیاورد؛ هرچند با توجه به اعتراضهای مکرر درمیشیان در مقام تهیه کننده «لامینور» نسبت به عدم حمایت از فیلم مهرجویی و در نهایت بیرون نگه داشتن آن فیلم، طبیعی است این شائبه مطرح شود که با درمیشیان تسویه حساب شده است. هرچند داستان فیلم درمیشیان مشخص نیست، با توجه به جنس فیلمهای این فیلمساز جوان، کنجکاوی نسبت به فیلم قابل توجه بود و حالا باید صبر کرد و این فیلم را در اکران عمومی تماشا کند.
فاطمه معتمدآریا در نمایی از فیلم مجبوریم
«جنایت بی دقت»، تازه ترین اثر شهرام مکری از دیگر فیلمهایی است که انتظار میرفت بتوان روی پرده بزرگ جشنواره فجر تماشا کرد اما این اتفاق رخ نداد. آنگونه که عنوان شده مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی در سینما درباره آن حرف میزنند و با شروع ماجرا بر پرده سینما، داستان آنها و قصه فیلم با هم یکی میشود. ایدههای مکری اینقدر متفاوت و فکر شده است که هر تماشاگر جدی سینما را تا زمان اکران عمومی در انتظار نگه دارد و دستکم منتقدین منتظرند ببینند این کارگردان، این بار چه بازی با روایت و فرم کرده است؟
«دستانداز» به کارگردانی کمال تبریزی، «ستاره بازی» اثر هاتف علیمردانی، «گورکن» به کارگردانی کاظم مولایی، «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی، «سبز سفید قرمز» به کارگردانی محمد حسین لطیفی، «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی علی عطشانی، «آفتاب نیمهشب» اثر شهریار بحرانی، از جمله آثاری هستند که به دلایل مختلف پذیرفته نشدهاند.