ماجرای مصاحبه ظریف، پاسخ توئیتری ترامپ و ادامه داستان!

همه ماجرا از انتشار مصاحبه روز جمعه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با وب سایت نشریه اشپیگل آلمان آغاز شد؛ جایی که او در پاسخ به سؤالی که پس از حذف سردار سلیمانی، شما مذاکره با آمریکا را منتفی می‌دانید، پاسخ داد: من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی در کاخ سفید حضور دارد... این پاسخ وزیر امور خارجه ایران، گویا کامل به رئیس جمهور آمریکا منتقل نشده بود!
کد خبر: ۹۵۴۵۵۰
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 26 January 2020
|
52733 بازدید
|
ماجرای مصاحبه ظریف، پاسخ توئیتری ترامپ و ادامه داستان!
 
تحریریه تابناک جهان؛ همه ماجرا از انتشار مصاحبه روز جمعه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با وب سایت نشریه اشپیگل آلمان آغاز شد؛ جایی که در پاسخ به سؤالی که پس از حذف سردار سلیمانی شما مذاکره با آمریکا را منتفی می‌دانید، پاسخ داد: «من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آن چه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آن‌هاست. دولت ترامپ می‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره مانده‌ایم. آن‌ها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آن‌ها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم».

این پاسخ وزیر امور خارجه ایران، گویا کامل به رئیس جمهور آمریکا منتقل نشده بود و وی با اشاره به تیتری که فاکس نیوز رسانه مورد علاقه اش از سخنان ظریف انتخاب کرده بود، شب گذشته در پستی توئیتری نوشت: «وزیر خارجه ایران گفته است ایران می‌خواهد با ایالات متحده مذاکره کند، اگر تحریم‌ها را بردارد، نه مرسی!».
 
اهمیت خبر
پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی به دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا و البته پاسخ متقابل ایران با حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق، تنش های نظامی بین دو کشور تا حدی فروکش کرد؛ اما جدال لفظی و سیاسی بین دو کشور برای اینکه نشان دهند کدام یک به نسبت دیگری دست بالاتر را دارند، فروکش نکرد. در این جدال لفظی و سیاسی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، هرچند تنهاست، پس از ترور ناجوانمردانه حاج قاسم سلیمانی در اجلاس امنیتی هندوستان و در مصاحبه با اشپیگل کوشید که موضع برتر ایران را در این تنش ها به دولت آمریکا نشان دهد. کار به جایی رسید که با فشار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، فرایندی اتخاذ شد تا ظریف نتواند در اجلاس داووس در سوئیس شرکت کند. پیش از آن مجله آمریکایی فارین پالیسی، نوشته بود که قاسم سلیمانی را خاموش کردید؛ چگونه می توانید صدای او (ظریف) را خاموش کنید؟ توئیت رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به مصاحبه ظریف در چارچوب این جدال سیاسی و لفظی بین مقامات دو کشور قابل تفسیر است. ترامپ و مشاورانش تعمدا از مصاحبه ظریف برداشت مورد نظر خود را برای برتری داشتن موضع خود القا کرده اند، در حالی که متن مصاحبه شفاف و مذاکره موکول به سه شرط شده که تحقق آن اساس استراتژی ترامپ در مقابل ایران را زیر سؤال می برد.
ظریف نیز در توئیتی دیگر به ترامپ خاطرنشان می‌کند، بهتر است به جای استناد به رسانه‌های مورد علاقه یا مترجمان فارسی اش، اصل صحبت‌های او را بخواند؛ آنجا که در پاسخ مذاکره با آمریکا می‌گوید: من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند، چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آن چه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آن‌هاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره باقی مانده‌ایم. آن‌ها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آن‌ها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم».

چند نکته در سخنان وزیر خارجه ایران وجود دارد که ترامپ یا مشاورانش برای راه انداختن یک جنگ روانی، بعمد آن را نادیده گرفته اند: اینجاست که می‌گوید دولت آمریکا با اصلاح گذشته اش، رفع تحریم و در پایان جبران خسارات، می‌تواند به میز مذاکره برگردد. دو عبارتی که ظریف، یکی درباره اصلاح گذشته و دومی جبران خسارت‌ها به کار برده، ماهیت سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ را زیر سؤال می‌برد، به گونه‌ای که ترامپ در صورتی می‌تواند با ایران وارد مذاکره شود که ماهیت سیاست‌های گذشته خود علیه ایران را تغییر دهد و خسارات‌ گذشته را هم جبران کند! این فقط لغو تحریم‌ها نیست که البته لغو تحریم‌ها هم بسیار مهم است و باید انجام شود.

آنان همچنین تحولات مرتبط با این جریان خبری در جبهه را علیه ظریف در آمریکا به راه انداخته اند: یکی جبهه طرفداران، مشاوران و احتمالا مترجمان فارسی ترامپ هستند که تعمدا سخنان ظریف در مورد اصلاح گذشته و جبران خسارات‌ وارده بر مردم ایران در کنار لغو تحریم‌ها را نادیده گرفته اند تا موضع ترامپ را تقویت کنند و جبهه دیگر در داخل کشور.
 
منتقدان داخلی سخنان ظریف از سه زاویه به نقد مصاحبه ظریف پرداخته اند: 
برخی معتقدند که ظریف به گونهای دو پهلو سخن گفته که دونالد ترامپ توانسته از آن سوء استفاده کند. 

برخی دیگر مدعی اند که رهبری انقلاب، مذاکره با آمریکا را نهی کرده است و وزیر امور خارجه هم نباید حتی مشروط به شروطی درباره آن صحبت میکرد. 

عدهای هم بر این باورند، هنوز چهلم شهادت حاج قاسم سلیمانی ـ که به دستور مستقیم ترامپ به شهادت رسید ـ فرا نرسیده است که وزیر امور خارجه از مذاکره با آمریکا ولو مشروط به شروطی، صحبت کند.

در مورد این هر سه انتقاد البته پاسخهایی هم مطرح شده است؛
 
در مورد انتقاد اول این پاسخ داده شده که وزیر خارجه مبهم و دو پهلو صحبت نکرده و کاملا واضح سه شرطی را گفته است که تحقق آنان، ماهیت سیاستهای دولت آمریکا در مورد ایران را زیر سؤال برده است. 

در مورد دوم پاسخ داده شده که موضع نظام و رهبری در مورد مذاکره با آمریکا با مصاحبه وزیر خارجه متفاوت است و همه هم میدانند، سیاست نظام چگونه و از چه مجرایی اعلام و اعمال میشود. وزیر خارجه در مقابل پرسشگر باید پاسخها را دقیق و حساب شده بدهد و پاسخ در یک مصاحبه، خلاف موضع نظام تلقی نمیشود.

در مورد زمان مصاحبه هم این نکته مطرح هست که دولت آمریکا به هر طریقی میکوشد تریبون را از ظریف و جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی بگیرد و قاعدتا وزیر امور خارجه ایرانـ که در این امور هم تنهاست ـ باید از هر فرصتی استفاده بکند.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۷
در انتظار بررسی: ۹۶
انتشار یافته: ۱۲۴
007
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
زمان اوباما بهترین فرصت بود که ما مشکلاتمومو حل کنیم ولی از دست دادیم حالا این ترامپک تحریممون کرد ترورمون کرد الان هم برامون ....کلاس میزاره.همینو کم داشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
در کمتر از دوسال اقتصاد از هم پاشیده. دور بعدم ترامپ صد در صد رای میاره . احتمال بسیار بالا دور بعد
یا جنگ مستقیم میکنه یا جنگ داخلی راه میندازه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
زمان واقعی شروع تحریم ها از اتمام بخشودگی ها شروع میشه که میشه 3 ماه. در عرض 3 ماه تحریم ها این تاثیر رو گذاشته..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
آقای ظریف، چطور آمریکا می تواند گذشته خود را اصلاح کند؟
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
اولین تحریما بعد برجام از زمان خود اوباما شروع شد. ترامپ و اوباما سر و ته یه کرباسن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
ترامپ احتمال زیاد بزا رای میاره اما باور کنید دور دومش به دنبال جنگ نیست برخلاف تصور شما . ترامپ دنبال حل پروندهای مهمی چون اکراین روسیه و کریمه ... چین.. و دریایی چین جنوبی... کره شمالی... و ایران .. بود بهترین پرونده رو برای رای آوری انتخاب کرد چون دولت فعلی ایران در مقابل تهدید به خروج ترامپ از برجام موضعی منعلانه گرفت! و پس از خروج نیز 1 سال صبر کرد و سپس 5 گامی سطحی برداشت که هنوز اجرایی کامل نشده به خصوص گام های 4 و 5... سیگنالهای ضعف متعدد از جانب دولتمردان و از طرفی شورش ها و آشوبها و اعتراضات داخلی ترامپ رو به این نتیجه روسند میتونه پرونده ایران رو یا ببنده یا لاقال باهاش دور دومش رو تضمین کنه در دور دوم یا مذاکره مکنه یا ایران و امریکا در وضعیت فعلی می مونند. چون ترامپ میدونه حمله نظامی بحران زاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
متاسفانه مسولان مهمترین بخش امنیت که مربوط به امنیت اقتصادی مردم هست را فراموش کرده اند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
ولی در عوض تا 7 نسل اینده خودشون از انچنان امنیت اقتصادی برخوردارند که توپ هم تکونشون نمیده.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
اتفاقی نیافتاده . چند سال ترامپ تقاضای مذاکره می داد ما می گفتیم نه و .... حالا ما تقاضای مذاکره و رفع تحریم می دهیم و ترامپ می گه نه ممنون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
بزرگوار گفته ما حاضریم مذاکره کنیم ترامپم هم گفته نه دیگه داستان نمیخواد بگید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
ترامپ و تند روهای عاشق جنگ در داخل
مانند دو تیغه یک قیچی ، کار می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
اینجا هیچکس عاشق جنگ نیست، بفهم. اما هستند کسانی که مرگ عزتمدانه رو به ننگ زندگی در سایه مستکبران ترجیح می دن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
ظریف از امکانی سخن گفته که اکثر مردم ایران آن را تایید و اقلیتی آن را رد می کنند. رفراندوم میزان این اکثریت و اقلیت را تعیین خواهند کرد اگر مسئولان جرات اجرای آن را به خود بدهند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
اولا حضور مردم تو تشیع سردار رفراندوم نبود؟
ثانیا جناب ظریف سه تا شرط گذاشته که برآورده .
شدنشون محاله،
ثالثا اگه بر فرض محال اون سه تا شرط محقق بشه اونوقت ما دقیقا سر چی قراره مذاکره کنیم؟
هموطن عزیز، عاقل از یه سوراخ دو بار گزیده نمیشه، ما که از آمریکا صد بار گزیده شدیم. باور کنید که راهی جز قوی تر شدن و مقاومت نداریم. ثمرش هر چی باشه قطعا بهتر از برجامه.
جاوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
رفراندوم چیز خوبیه منتهی باید دید شما و امثال شما ظرفیت پذیرش نتیجه رو دارند یا اینکه میخواهید مثل سال 88 ادعای تقلب کنید؟
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
ناشناس جان، هر یک روز درمیان در کشور رفراندم می کنند. نهادهای رسمی برای همین کار است. در آمریکا چند بار رفراندوم کردند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
ظریف بهترین دیپلمات جمهوری اسلامی از آغاز ایجاد این سیستم بوده و هست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
بهترین و عاقلترین و باسواد ترین و با انصاف ترین و مسلمان ترین دولتها
در این ۴۰ سال قطعا دولت بازرگان مقام اول بود
و بعد از آن دولت میر حسین بود
و دولت سوم هم حتما دولت خاتمی بوده است
در تاریخ ثبت است
و در زمانی که آزادی برقرار شد
کاملا قابل تجزیه و تحلیل و اثبات است
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
بخاطر ارزش پاسپورتمون یا ارزش پولمون ؟ یا متحدای منطقمون؟
باشه شما درست میگی
علی
| United States of America |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
ناشناس ۱۵:۲۵،
بازرگان که هنوز خون شهدای انقلاب خشک نشده بود میخواست دو دستی ایران رو به زعم خودش تحویل بده به صاحب اصلیش آمریکا
میر حسین هم که تو فتنه ۸۸ به وضوح دست آمریکا رو تو فتنه می‌دید و هی بیشتر اصرار می‌کرد تا اون فتنه به سر انجام برسه فقط و فقط به خاطر رسیدن به قدرت. حتی حاضر نمی شد رأی ها باز شماری بشه و حرف آمریکا رو تکرار می‌کرد که دوباره رأی گیری بشه. هیلاری کلینتون اون موقع به کمپانی توئیتر فشار می آورد که نسخه عملیاتی توئیتر رو زود تر از موعد مقرر روانه بازار کنه که این خانم سریعتر اوامر ملوکانشو به گوش فتنه گرها برسونه اون موقع توئیتر نسخه بتا یا امتحانیش تو بازار اومده بود
آقای خاتمی هم که کارشو با گفتگوی تمدنها شروع کرد که خیلی هم خوب بود ولی آمریکا چی جواب داد؟ “محور شرارت” یادتون که هست. یعنی از گفتگوی تمدن‌ها حرف زدن رو نشانه ضعف تلقی کرده بود. لبه کلام اینکه اون موقع برای ایران زود بود ، ایران باید از نظر نظامی قویتر می‌شد بعد از این حرفای قشنگ میزد. بعدش هم که دو سال در تأسیسات اتمی رو دو سال تخته کرد که شاید اروپایی‌ها آمریکا رو قانع کنن که به ایران اجازه بده که در سطح پایین و محدود به تحقیقات اتمیش ادامه بده. که بعد از دو سال در روزهای آخر دوران خاتمی اروپایی‌ها خبر آوردن که متأسفیم اجازه صادر نشد و تأسیسات اتمی شما تا ابد باید تخته بمونه شاید هم ابراز علاقه نشون دادن که بیان و در معدوم کردن تمام تأسیسات اتمی ما مشارکت کنن.
من هیچ وقت فکر نمی‌کردم یک همچین جمله‌ای رو بکار ببرم ولی از حق نباید گذشت و حقیقت رو باید گفت. و اون اینکه خدا رو شکر که احمدی ‌نژادی پیدا شد و پلومهای تأسیسات اتمی رو شکست که حداقل با دست پر سر میز مذاکره برجام نشستیم. برجامی که خود آمریکا، نوچه‌هاش، وبقیه کشورهایی که حرفی برای گفتن دارن به علاوه سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زیرشو امضا کردن. حالا ببین این آمریکای “صلح طلب و دموکراسی گستر” چه بلایی سر این برجام آورده. باید ببینیم این دفعه چه نقطه ضعفی نشون دادیم.
و در آخر عزیز دل برادر، امیدوارم هر چه زودتر روشن شی و آمریکا و غرب رو اونجوری که هستن ببینی نه ظاهر آراسته‌ای کا از خودشون نشون میدن. اینها مشکلشون دانش هسته‌ای ما یا جمهوری اسلامی یا مرگ بر آمریکا گفتن ما نیست. اینها مشکلشون ایرانی بودن ماست که زیر بار زور نمیریم. و به کمک مظلوم می‌شتابیم. والسلام
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
گفته مذاکره می کند تحریم بردارد و خسارت بدهد اونم گفته نه مرسی. پس پیشنهاد مذاکره داده ظریف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
حتما برای همین هست که ما داریم توی بهترین وضعیت اقتصادی به سر می برسم.
خیلی خوب و مسلمان هستند حتما.ولی برای بچه های خودشان.مردم نشان دادند که مذاکره نمی خواهند اونا یی که از بسته شدن حساب ها برگشتن بچه هاشون می ترسن دنبال مذاکره هستند نه مردمی که هنوز عزادار حاج قاسم هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
اقای ظریف شما صحبت ازمذاکره درصورت تغییر رویکرد وجبران خسارت ازسوی امریکا میکنید :
درمورد تغییررویکرد انتظار چه تغییری ازاین رژیم جنابتکاردارید که هنوزخون سردارخشک نشده باوقاحت وبطورعلنی تهدید به ترور جانشینش میکند ؟!!!!
ودرمورد جبران خسارت لطفا بفرمایید شهادت فرمانده شجاع سردار سلیمانی عزیز چگونه قابل جبران است ؟
اگرکسی باید تغییر رویکرد بدهد قطعا ان فرد شمایید که بک بار برای همیشه باید موضعتان در قبال قاتلین بی شرم سردارسلیمانی را صریح وقاطع تغییردهید واعلام کنید تحت هیچ سرایطی با افرادی که دستشان به خون این شهید بزگوار الوده است مذاکره نخواهید کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
اره بازم بجنگین همه چی که نابود شد همرو کشتن تازه برین مذاکره
کی میخوایین بفهمین ایران باخته بدم باخته فقط هر روز داره یه خشت کمتر میشه از بنای ایران ما که میگیم شمام ادامه میدین برین تاریخ همرو برای ایندگان ثبت میکنه
علی
| United States of America |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
دوست عزیز با تمام احترامی که به آقای ظریف قائلم، ولی این اعتراض شما رو قبول دارم. نباید تو این موقعیت و با هیچ شرطی حرف از مذاکره زد. حداقل مذاکره رو موکول می‌کرد به بعد از ترامپ با همون سه شرط.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
آمریکا نفت منطقه رو می خواد والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
آمریکا در تولید نفت خود کفا شده است. بازار سلاح منطقه و جهان رو می خواد.
علی
| United States of America |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
دقیقأ
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟