به گزارش تابناک به نقل از تیترشهر : خیابان های تهران هماهنگی روشنایی ندارد. در برخی خیابان های پایتخت از آلودگی نوری رنج می بریم و در هنگام رانندگی نور چراغ ها فرصت رانندگی ایمن را از ما می گیرد اما در برخی مناطق دیگر نا امنی ناشی از خاموشی ، چتر بزرگی بر سر شهروندان انداخته است.
شب مردگی عامل اصلی سکوت نور در برخی خیابان های تهران است. پایتخت به دو دسته خیابان های اداری و مسکونی تبدیل شده است.
از ساعت 8 شب در خیابان های اداری مانند بهشتی و یا کریمخان تردد کنید. آیا می توانید با اطمینان قدم بزنید؟ آیا وسیله حمل و نقل به راحتی پیدا می شود؟ آیا می توانید امنیت را به این خیابان ها در شب هنگام داشته باشید؟
نبود نور در برخی خیابان های تهران، امنیت را از ما می گیرد و زمینه تخلف و سایر جرائم را ایجاد می کند.
از سوی دیگر مشکل روشنایی تنها به خیابان ها فرعی و یا کوچه ها و پس کوچه های این شهر مربوط نمی شود این مشکل حتی درخیابان پرتردد در برخی ساعات شب نیز وجود دارد و معابری هم که دارای روشنایی هستند این روشنایی بسیار کم و ضعیف است.
کافی است تا در این تاریکی عابری با لباس ها تیره و یا بانویی مشکی پوش قصد عبور از خیابان های کم نور را داشته باشد ،نه تنها باید زمان زیادی را منتظر خلوت شدن خیابان سپری کند بلکه باید تمام امداد های غیبی را برای عبور از خیابان به کمک بطلبد.
ممکن است در میان تاریکی پایتخت و یا آلودگی نوری زمینه تصادف را ایجاد کرده باشیم در این وضعیت انصاف نیست علت اصلی تصادف را زیر ساخت های شهری ندانیم.
تاریکی معابر ،عدم وجود پل عابر پیاده ، کمبود چراغ راهنمایی و رانندگی، کمبود علائم هشداردهنده همه از مشکلات مردم است .
کوچهها، خیابانها و جادهها در شب باید با استفاده از تیرهای چراغ برق و چراغهای تعبیه شده در اطراف آنها روشن شوند، چرا که تاریکی خیابانها سبب بروز حوادث و مشکلات خطرناکی در رانندگی نظیر تصادف با انسان و خودروهای دیگر، خارج شدن از مسیر اصلی و مواردی از این قبیل می شود.
چه کسی متولی است؟
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران درباره تأمین روشنایی معابر تهران در شب واکنش نشان داد.
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران در خصوص توجه به تامین روشنایی معابر تهران در شب طی تذکری واکنش نشان داد.
فراهانی در این رابطه گفت: «خاموشی» معابر تهران، چهره شب شهرمان را به هم ریخته و شهر را برای حیات و زیست شبانه به خصوص برای پیادهها نامناسب کرده است.
وی افزود: متاسفانه مدتی است روشنایی معابر و خیابانهای اصلی، کوچهها، م سیرهای پیاده و حتی بزرگراههای اصلی شهر به شدت کاهش پیدا کرده است.
عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: عدم تامین روشنائی معابر شهری زمینه ساز حوادث ترافیکی، فراهم شدن بستر مناسب برای بزهکاری و بدل ساختن معابر امن شهر به فضای بی دفاع شهری و کاهش احساس امنیت شهروندان است، امری که نه فقط چهره شهر را سیاه و تاریک میکند، بلکه بر تصویر و تصور شهروندان و گردشگران از شهرمان تهران نیز اثر میگذارد.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۱ «قانون سازمان برق ایران» (مصوب ۱۳۴۶) و «آئین نامه نحوه تامین و تعیین هزینه روشنایی معابر و جا به جائی تاسیسات آب و برق» (مصوب ۱۳۶۴ هیئت وزیران) «هزینه روشنائی معابر توسط شرکتهای برق منطقهای راساً از محل عوارض مقرر بر مصرف برق تامین و برداشت میگردد.»
فراهانی ادامه داد: وظیفهای که عدم اجرای مناسب آن توسط شرکت برق تهران و خاموشی معابر شهر سبب شده تا برخی گمان کنند شهرداری تهران در انجام وظایف خود کوتاهی میکند، حال آنکه تامین روشنائی معابر و پرداخت هزینههای آن بر اساس نص صریح قانون برعهده وزارت نیرو و شرکتهای برق منطقهای است.
وی در پایان افزود: بر همین اساس اینجانب به عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به تامین روشنائی معابر تهران در شب» به شرکت توزیع برق تهران تذکر میدهم و انتظار دارم در همکاری با شهرداری بیش از پیش به مساله تامین روشنائی معابر شهر و ارتقاء ایمنی و امنیت شهروندان از این طریق توجه کند.
واما بعد...
مدیران شهری معتقد هستند اداره برق متولی هماهنگی و تامین زیر ساخت های لازم است اما با این حساب مدیریت شهری باید بر نحوه زیر ساخت ها نظارت داشته باشد و درخواست تصویب قوانینی جهت تامین امنیت معابر را بدهد. در غیر این صورت دود آن به چشم همه مجموعه های دخیل از جمله شهروندان خواهد رفت.