نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: برای تامین هزینههای جاری و نگهداشت شهر لازم است شهردار سهم شهرداری از اعتبارات 100 هزار میلیاردی مصوب مدیریت بحران کرونا را مطالبه و وصول کند.
سیدحسن رسولی خزانهدار و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه امروز با تشریح وضعیت کنونی مدیریتشهری راهبردها و اقدامات پیشنهادی را ارائه کرد.
متن این نطق به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
شهروندان ارجمند
اصحاب فرهیخته رسانه
آقای رئیس، همکاران بزرگوار
با عرض تبریک سال نو و استعانت از خدای متعال برای رهایی ملت ایران و سایر مردم جهان از بیماری واگیردار کرونا، از تلاشهای خالصانه جامعه بهداشتی و درمانی کشور و سایر دستاندرکاران مهار این بلای عمومی سپاسگذاری میکنم. حسب وظیفه نمایندگی و در آغازین هفته های سال نو بهصورت گزاره وار نکاتی را در موضوع «کرونا و مدیریت شهری پایتخت» به استحضار میرسانم.
باور دارم به پرهیز از پیشفرضهای خوشبینانه در شرایط بحران، برخلاف آنچه بارها از سوی برخی از مقامات ارشد کشور بیان شده که بزودی مصیبت به پایان خواهد رسید. بر این اساس نیمه اول سال را دوره بحران کرونا و سپری کردن آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن میدانم.
حوزه مدیریت شهری تهران (شورای اسلامی و شهرداری) که از ابتدا در مرکز و در صف مقدم پیشگیری و مقابله بوده و هستند میبایست برای گذر کمآسیبتر از این شرایط خود را مسئولانه و با ابتکار عمل تجهیز کند تا امکان پایداری شهر و شهرداری طی دوره بحران کرونا کمهزینهتر فراهم گردد.
نقش ما در مدیریت بحران امدادی است، اما در تامین خدمات شهری و اداره شهر وظیفه منحصر بهفرد و قانونی داریم. در این راستا اعمال مدیریت به ویژه در بخش تامین و تخصیص مالی درآمد و هزینههای جاری و نگهداشت شهر از اهمیت و اولویت ویژهای برخوردار است.
اما چرا؟
1. تحقق درآمدهای نقدی و غیرنقد بودجه سال 98 بدون احتساب متمم تقریبا 95 درصد است. با احتساب رقم مصوب متمم پیشبینی میشود میزان تحقق درآمدهای نقدی و غیرنقدی به کمتر از 80 درصد کاهش یابد. گزارش دقیق آن را تقدیم خواهم کرد.
2. عدم قطعیت اوضاع جاری و پیشرو فعالان اقتصادی و مؤدیان شهرداری و عدم تعادل منابع، تحقق پذیری بودجه 30 هزار میلیاردی سال جاری را حداقل در 6 ماهه اول سال را با مشکل مواجه میسازد.
3. این سیر نزولی در حالی ادامه خواهد داشت که هزینه های اداره شهر تحت تاثیر تورم، حداقل حدود 40 درصد افزایش خواهد یافت.
4. شهرداری برخلاف سایر دستگاههای اجرایی با اتکاء بر مدل اقتصاد بنگاهی بصورت درآمد-هزینه امرار معاش میکند. هیچ مساعدت مالی از سوی منابع مالی عمومی و دولتی متوجه بلدیه نمیباشد.
5. هرچند این وضعیت شامل حال همه شهرداری هاست، اما ایفای نقش مرکزیت سیاسی- اداری کشور فقط به تهران محول است. تهران آیینه تمام نما و نماد اعتبار و حیثیت ملی کشور است. توقف حتی یک روزه در انجام ماموریتهای این نهاد عمومی غیردولتی مثلاً در بهشت زهرا، حمل و نقل عمومی، رُفت و روب شهر، مدیریت پسماند و سایر ماموریتهای شهرداری پیامدهای سیاسی ناگواری را موجب میگردد.
راهبردها و اقدامات پیشنهادی:
1. واقعگرایی حوزه مدیریت شهری تهران (شورا و شهرداری) و انتخاب و اعمال سیاست ریاضت اقتصادی و کاستن از هزینه های غیرقابل اجتناب
2. بیان صریح و دقیق تنگناها و محدودیتها به شهروندان و تقاضای کمک و همکاری آنان با استمداد از ظرفیت رسانه ملی و سایرین
3. تقویت و توسعه تعامل با ارکان نظام و دولت، انتقال بی پرده محدودیتها و طلب توجه و مددکاری بیشتر به منظور کمک به اعمال مدیریت بهتر شهری همانند دوره دفاع مقدس و بمباران شهر. تعجبآور است وزیر کشور دولت برخلاف سران محترم قوا، در مقام مسئول اجرای قانون شرح وظایف و ماموریت های شورای اسلامی شهرها، قانون شهرداری، شورای امنیت کشور، شورای اجتماعی کشور سازمان مدیریت بحران طی این دوره از قبول دعوت و حضور حتی در یک جلسه شورای شهر و شورایعالی استان خودداری کرده است.
4. الزام آقای شهردار به مطالبه و وصول سهم شهرداری از اعتبارات 100 هزار میلیاردی مصوب مدیریت بحران کرونا
5. رایزنی و گزارشدهی کارآمد شهرداری با رئیس محترم قوه قضائیه و تقاضا از ایشان جهت کمک به حل معضل 17 هزار حکم صادره ولی اجرا نشده کمیسیونهای ماده 100 با استفاده از اختیارات خویش و عندالاقتضاء با استیذان از مقام معظم رهبری که رضایت مالکین را در پی خواهد داشت و منابع مالی قابل توجهی قابل استحصال است.
6. ورود شجاعانه آقای شهردار به موضوع پروژههای مشارکتی و اقدام به مولدسازی دارائیهای راکد شهرداری در این پروژهها. شورای شهر در این خصوص حمایت و همکاری کامل خواهد کرد تا علاوه بر نگهداری پروژه های عمرانی و اتمام پروژه های دارای پیشرفت فیزیکی بالا، حداقل 5 پروژه بزرگ مقیاس در شهر تهران به سرانجام برسد.
7. زمینه سازی انتشار اوراق مشارکت شهری دوره کرونا با تعیین نرخ ترجیحی سود به منظور جذب و هدایت بخشی از نقدینگی سرسامآور کشور به سمت و سوی توسعه شهری. در صورت اهتمام آقای شهردار و پشتیبانی شورا، پیشبینی میکنم آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت و شورای پول و اعتبار که درک عینی از شرایط عمومی کشور دارند مساعدت و موافقت کنند.
8. کوچکسازی حد و اندازه شهرداری و تسریع در اصلاح ساختار
ملاحضه: برای تامین هزینه های اجتناب ناپذیر اداره شهر تهران تا پایان شهریور، حداقل 10هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است. شناسایی و تامین رقم مستلزم تحقق اقدامات فوق الاشاره است.
طی روزهای اخیر کمیسیون برنامه و بودجه با آقای شهردار و همکارانشان با هدف برونرفت از وضعیت ناگوار پیشگفته هماهنگی های امیدوارکنندهای داشته است. فراموش نکنیم فقط برای تامین هزینه های ضروری نگهداشت شهر ماهیانه 1000 تا 1100 میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است. در شش ماه آینده 25 درصد از هزینه های جاری و نگهداشت از طریق فعالیت های کندشده دریافت عوارض حوزه ساخت و ساز و 75درصد از محل تعاملات با دستگاه های حاکمیتی و سران محترم قوا باید تامین گردد. در غیر اینصورت از هم اکنون به خودم، همکاران و مسئولان ارشد کشور هشدار می دهم تداوم پایداری شهر فراهم نخواهد شد.
با سپاس از استماعتان
سیدحسن رسولی
خزانه دار و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه