نیاز اقتصاد کرونازده به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی؛ هزینه‌کرد و منابع مالی چیست؟

شیوع ویروس کرونا در ایران، تبعات اقتصادی بسیاری به همراه داشته و دولت سعی کرده است راهکار‌هایی برای جبران خسارات‌ بیابد. در این میان، پنجاه اقتصاددان طی نامه‌ای به رئیس جمهور، پیشنهادهایی برای برون رفت از شرایط بحران کرونا ارائه کرده اند؛ راهکار‌هایی که در قالب بسته اقدامات عاجل برای سه ماهه اول امسال به منظور جلوگیری از بروز بحران اقتصادی است.
کد خبر: ۹۷۱۹۳۰
|
۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷ 12 April 2020
|
10745 بازدید
|

نیاز اقتصاد کرونازده به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی؛ هزینه‌کرد و منابع مالی چیست؟

نیاز اقتصاد کرونازده به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی؛ هزینه‌کرد و منابع مالی چیست؟با ادامه شیوع ویروس کرونا و گسترش تبعات اقتصادی بیماری کووید ۱۹ بر بدنه اقتصاد کشور، دولت به فکر تدبیر برای مدیریت اوضاع و کمک به مردم و کسب و کار‌های آسیب دیده از این بحران افتاد. در گام نخست، سعی بر آن شد که از خانوار‌های فاقد درآمد و در مضیقه با کمک‌های بلاعوض در قالب چهار مرحله واریز حمایت شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این حمایت‌ها، در ادامه به سمت ارائه تسهیلات بانکی با نرخ بهره ۴ و ۱۲ درصد حرکت کرد تا نشان دهد دولت در این شرایط، به فکر تحریک تقاضا در بازار است. زیرا در این اوضاع قدرت خرید مردم کاهش یافته و ضرورت حمایت در جهت افزایش تقاضا، بیش از پیش احساس می‌شود.

از سوی دیگر، حمایت از کسب و کار‌ها و واحد‌های تولیدی آسیب دیده از کرونا، در دستور کار دولت قرار گرفت و تا به این لحظه، به گفته رئیس جمهور، دولت قصد دارد با ارائه ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به صاحبان کسب و کار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، به افزایش عرضه و خدمات کمک کند.

تا به امروز، بسته حمایتی دولت، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده که ۷۵ هزار میلیارد تومان آن در جهت کمک به کسب و کار‌ها و به زبان ساده، تقویت سمت عرضه در بازار است.

اما در این میان، جمعی از اقتصاددانان به نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور، پیشنهادهای متفاوتی در جهت رفع تبعات اقتصادی کرونا ارائه کرده اند.

این اساتید و تحلیلگران اقتصادی، پیشنهاد بکارگیری دو دسته از سیاست‌های اقتصادی را به دولت داده اند که این دو پیشنهاد عبارتند از؛

۱- بسته اقدامات عاجل برای سه ماهه اول امسال به منظور جلوگیری از بروز بحران اقتصادی (و اجتماعی)
۲- بسته اقدامات اقتصادی خروج از رکود و ایجاد رشد پایدار برای نه ماه پایانی سال ۹۹.

در این نامه اقتصاددانان تنها به بیان اقدامات عاجل پرداخته بودند و ارائه پیشنهادها برای بسته دوم که به منظور خروج از رکود بود را به زمانی دیگر موکول کرده بودند.

پیشنهادهای این اقتصاددانان آن گونه که تاکید کرده اند به منظور برآورده شدن چهار دغدغه کلیدی است که این چهار دغدغه عبارتند از: تامین معیشت خانوارها، فاصله گذاری اجتماعی، حمایت از اشتغال و تامل در تبعات اقتصاد کلان.

در مقدمه، مروری اجمالی بر شرایط اقتصاد کشور شده است؛

۱. اقتصاد ایران پیش از شیوع کرونا برای دو سال در وضعیت رکود تورمی بود. همچنین با انتظارات تورمی بالا به دلیل کسری بودجه سال ۹۹ نیز روبه رو بود. در چنین شرایطی به دلیل پایین بودن چسبندگی قیمتی، میزان اثرگذاری سیاست‌های انبساطی پولی و مالی نیز پایین خواهد بود.

۲. شیوع ویروس کرونا منجر به شوک تقاضای کل، شوک عرضه کل و شوک مالی/بودجه‌ای (Fiscal) می‌شود.

  • کاهش عرضه ناشی از موارد زیر است؛
     کاهش عرضه‌ی نیروی کار به دلیل سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی
     آسیب دیدن و افزایش نااطمینانی در زنجیره‌های تولید
     شوک به تجارت جهانی و فقدان یا افزایش هزینه واردات نهاده‌های تولید
     کاهش ارز در دسترس ایران در شرایط تحریمی و امکان محدودتر شدن مجراهای ورود کالا به کشور با فرض ثبات معماری تحریم‌ها

 

  • کاهش تقاضا ناشی از موارد زیر است؛
     کاهش تقاضای مصرفی به‌ ویژه در بسیاری از حوزه‌های خدماتی به دلیل ترس از ابتلا به ویروس
     کاهش تقاضای مصرفی برخی خانوارها ناشی از کاهش درآمد ناشی از شیوع کرونا
    کاهش تقاضای مصرفی و تقاضای کالاهای بادوام و البته افزایش پس‌انداز برخی خانوارها ناشی
  • از نااطمینانی‌های پدید آمده در دوران شیوع ویروس و حتی پس از گذار کرونا

 

  • کاهش درآمدهای دولت ناشی از موارد زیر است
    کاهش درآمدهای مالیاتی به دلیل کاهش درآمد بنگاه ها (مالیات بر درآمد) و کاهش مبادلات کالاها و خدمات (مالیات بر ارزش افزوده)
    کاهش شدید قیمت نفت منبعث از کاهش تقاضای جهانی متأثر از کرونا

 

  • افزایش هزینه‌های دولت ناشی از موارد زیر است؛
    افزایش هزینه‌های بخش بهداشت و درمان به دلیل شیوع کرونا
    افزایش هزینه‌های دولت به دلیل ارائه بسته‌های حمایتی جهت تعدیل تبعات کرونا


۳. با فرض خوش‌بینانه که این بیماری در کوتاه‌مدت مرتفع گشته و شرایط بهداشتی و درمانی به وضعیت قبل از بیماری برگردد، آثار این شوک شامل موارد زیر خواهد بود؛

  •  تشدید رکود و کاهش تولید و نرخ رشد اقتصادی در عمده‌ی بخش‌های اقتصادی

  • افزایش بیکاری و کاهش نرخ اشتغال

  • افزایش فقر و امکان افزایش یکباره میزان فقر مطلق در خانوارهای سه تا چهار دهک پایین و نیز افراد بیکار شده و یا مبتلا به بیماری

  • افزایش کسری بودجه دولت و متعاقباً افزایش پایه پولی که منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت تورمی در سال‌های آتی خواهد شد

  • امکان شکل‌گیری هسته‌های ناآرام و ناخشنود در حاشیه شهرها که نیمه دوم سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ را به دوره‌ای پر بحران تبدیل خواهد کرد.

با این مقدمه، به اقدامات پیشنهادی در زمینه اقتصادی پرداخته شده است.

این اقدامات با فرض اجرای سیاست‌های بودجه مصوب سال ۱۳۹۹ پیشنهاد شده است. در نتیجه اجرای آن سیاست‌ها رافع اقدامات پیشنهادی نیست. همچنین منابع و مصارف جداگانه دیده شده است.

در این بخش نحوه هزینه کرد ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به شرح زیر بیان شده است

الف) تمهید هزینه‌ها و مخارج اقدامات پیشنهادی در بخش بهداشت و درمان (۱۰ هزار میلیارد تومان)

ب) افزایش تقاضای کل با اعطای کارت اعتبار خرید به هر خانوار ایرانی معادل یک میلیون تومان برای هر عضو (۸۰ هزار میلیارد تومان)

- این کارت یک میلیون تومانی با پشتوانه و ضمانت یارانه‌های ماهانه و سهام عدالت و در قالب کالاکارت اعتباری (نه پول نقد و نه تسهیلات بانکی) در دو نوبت پرداخت می‌شود: نوبت اول فروردین ماه (۵۰۰ هزار تومان) نوبت دوم خرداد ماه (۵۰۰ هزار تومان)، دوره تنفس شش ماهه، بازپرداخت اقساط دوازده ماهه، به منظور به صفر رساندن احتمال نکول این وام‌ها، اقساط این کالاکارت در صورت عدم پرداخت از یارانه و یا سهام عدالت برداشت می‌شود، این ابزار همچنین می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد زیرساخت برای تأمین امنیت غذایی آحاد جامعه داشته باشد. به طور مثال در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آنلاین می‌توان محدودیت بر میزان خرید از کالا‌های مواجه با محدودیت عرضه را اعمال کرد و مطمئن بود که حداقل نیاز تمامی خانوار‌ها تأمین می‌شود، جهت تشویق به خرید آنلاین، ۱۰ درصد تخفیف برای کسانی که آنلاین یا تلفنی خرید کنند، یک روش اجرای این سیاست اعتباری آن است که دولت معادل خرید‌های انجام شده اوراق در اختیار بانک عامل قرار می‌دهد و بانک می‌تواند از آن‌ها در عملیات بازار باز و یا وثیقه‌گذاری نزد بانک مرکزی و اخذ نقدینگی استفاده نماید، در صورتی که اعطای این اعتبارات به خانوار در قالب روش‌های تأمین مالی زنجیره تولید (مانند اوراق گام) مورد استفاده قرار گیرد، این ابزار می‌تواند کمک بیشتری به رونق تولید و کاهش رکود بکند.

ج) اقدامات حمایتی (۱۵ هزار میلیارد تومان)

ج-۱) حمایت از معیشت خانوار‌های آسیب دیده

- نوع حمایت: کمک‌های نقدی بلاعوض جهت خرید مواد غذایی و ضروری، مبلغ و زمان پرداخت: دو یا سه سطح حمایت تعریف شود تا هزینه تشخیص اشتباه کاهش یابد، مبالغ ماهانه پرداخت شود، مشمولین: افراد درگیر بیماری، اقشار ضعیف دهک‌های ۱ تا ۴ که دریافتی ثابت ماهانه ندارند و تحت پوشش تأمین اجتماعی نیستند، کارگران روزمزد و کسب و کار‌های فردمحور (رستوران، بقالی، آرایشگاه و...)، ثبت یکپارچه تمام حمایت‌های معیشتی حاکمیت شامل کمک‌های دولت، کمیته امداد و بهزیستی و دیگر نهاد‌های عمومی غیردولتی در سامانه‌ای واحد به منظور افزایش کارایی و اثربخشی حمایتها.

ج-۲) اجرای گسترده طرح مشاغل عمومی

- پرداخت ۷۰ درصد «حداقل حقوق» در ازای به کارگیری افراد در امور بهداشتی و مراقبتی و آموزشی و …

د) کمک به تولید و اشتغال بنگاه‌های به اجبار تعطیل شده (۷.۵ هزارمیلیارد تومان بودجه و ۲۰ هزارمیلیارد تومان اعتبارات)

- حمایت مالی از بخش‌هایی که با دستور دولت مجبور به تعطیل کردن شده اند و یا افراد پرریسک (بر اساس سن، سابقه بیماری و نوع فعالیت)

پیشنهادها: تقبل سهمی از حداقل حقوق (۴۰ تا ۷۰ درصد) توسط دولت به تعداد شاغلین، اعطای (تا سقف) ۵۰۰ میلیون تومان خط اعتباری مشروط به حفظ حداقل ۹۰درصد نیروی کار تا شهریورماه، پرداخت سهم کارفرما از تأمین اجتماعی (متناظر با نرخ حداقل دستمزد) برای سه ماه توسط دولت و یا تعویق آن در این بخش‌ها و حمایت از افراد پر ریسک مشروط به عدم حضورشان در محیط کار است.

ه) کمک به تولید و اشتغال (۷.۵ هزارمیلیاردتومان بودجه)

- حمایت دولت از تمام بنگاه‌های اقتصادی از طریق کاهش هزینه سربار کارگر و مشروط کردن حمایت به حفظ حداقل ۹۰ درصد نیروی کار تا شهریور ۱۳۹۹

پیشنهادها: افزایش شش ماهه مهلت زمانی مقرر برای پرداخت بیمه و مالیات، ارائه خدمات درمانی مورد نیاز برای جلوگیری از شیوع به بنگاه، دولت عملاً تنها هزینه مالی این تعویق و هزینه‌های مرتبط با خدمات درمانی را پرداخت خواهد کرد.

منابع مالی اقدامات اقتصادی از چه طریقی؟

تخصیص ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع اضطراری بودجه‌ای مقابله با کرونا (مازاد بر بودجه ۹۹ و یا با جابه‌جایی ردیف‌های موجود) از طریق؛

• انتشار اوراق دولتی (۳۵ هزارمیلیارد تومان)
• مالیات بر درآمد برای درآمد‌های بالای بیست میلیون تومان در ماه (۵ هزارمیلیارد تومان)

سیاست پولی پیشنهادی

اجرای عملیات بازار باز و خرید بخشی از اوراق در قالب عملیات بازار باز به نحوی که نرخ سود اوراق کوتاه مدت با ثبات بماند.

تأمین اعتبارات توسط نظام بانکی

تحقق این امر به روش‌های گوناگونی ممکن است و هر یک هزینه ـ فایده خود را دارد. مهمترین مساله این است که روش مورد اجرا به گونه‌ای باشد که کمترین آثار تورمی را داشته و به لحاظ اجرایی هم سریع باشد.

تأمین مالی زنجیره تولید

به‌ منظور جلوگیری از انحراف نقدینگی به سمت بازار دارایی‌ها و ایجاد جهش ارزی، افزایش ضریب اصابت و قدرت اهرمی منابع مالی تزریق شده برای تأمین مالی بنگاه‌ها، افزایش قدرت نظارت و همچنین کاهش اثرات تورمی ناشی از آن، بانک‌ها بخشی از منابع تجهیز شده برای حمایت از تولید را باید برای تأمین سرمایه ‌در گردش و بر پایه ابزار‌های متنوع تأمین مالی زنجیره تأمین متناسب با نوع فعالیت زنجیره تأمین به بنگاه‌های فعال در زنجیره‌ها تخصیص دهند.

توسعه اوراق گام در این شرایط اکیداً توصیه شده و فرصت بسیار مناسبی برای تأمین مالی زنجیره تولید از این ابزار است. بانک مرکزی با وثیقه گیری این اوراق (و یا دیگر ابزار‌های مبتنی بر این روش) می‌تواند خطوط اعتباری در اختیاری بانک‌ها جهت تأمین مالی تولید و تأمین سرمایه‌درگردش بنگاه‌ها تخصیص دهد.

به طور خلاصه؛ آن گونه که در نامه پنجاه اقتصاددان آمده، پیشنهاد شده است که برای تامین ۱۴۰ هزار میلیارد تومان، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات و ۴۰ هزار میلیارد تومان (مازاد بر بودجه ۹۹ و یا با جابه‌جایی ردیف‌های موجود) از طریق انتشار اوراق دولتی (۳۵ هزارمیلیارد تومان) و مالیات بر درآمد برای درآمد‌های بالای بیست میلیون تومان در ماه (۵ هزارمیلیارد تومان) تامین شود.

با توجه به اینکه دولت قصد دارد با ارائه تسهیلات یک میلیونی به ۲۳ میلیون خانوار، سمت تقاضا و قدرت خرید مردم را تحریک کند و افزایش دهد، به نظر می‌رسد در نامه اخیر اقتصادانان، سعی شده است تا بیشتر از برنامه دولت، به افزایش قدرت خرید و جبران افت تقاضای موجود کمک شود، چون در بخشی از نامه ذکر شده است: «افزیش تقاضای کل با اعطای کارت اعتبار خرید به هر خانوار ایرانی معادل یک میلیون تومان برای هر عضو خانواده (۸۰ هزار میلیارد تومان)»؛ این در حالی است که دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان برای وام یک میلیونی در نظر گرفته است.

به هر صورت به نظر می‌رسد دولت در شرایط فعلی، با در نظر گرفتن پیشنهادهها و ایده‌های ارائه شده توسط جمعی از اقتصاددانان، می‌تواند برای مقابله با اثرات و تبعات کرونا تصمیم منطقی و اثرگذاری بگیرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
مشاور۹۹
|
Netherlands
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
اقای همتی. دکتر همتی
وضع دلار رو چکار می کنی.
پاسخ ها
دلال بورس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
تو یک ماه گذشته تو بورس پولم دو برابر شد با روزی 5 درصد سود بدون زحمت کشیدن.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
عزیزم از سال 92 تا 96 هم 5 سال نرخ دلار ثابت بود ولی بانک ها 24 درصد در سال سود می دادند و سرمایه مردم 4 برابر شد اما بعدش در یک سال با 4 برابر کردن نرخ دلار همه را پس گرفتند عاقبت تو هم همین است مگر این که طمع نکنی و همین امروز سهامت را بفروشی و فرار کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
بر اساس اخبار صدا و سیما بحران اقتصادی کرونا فقط در امریکا و اروپا دیده میشه هر چند طبق همون اخبار ایران تنها کشوری هست که توسط امریکا هدف این ترور بیولوژیک قرار گرفته
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
تیتر امروز جراید : ضرورت مالیات گیری ازسپرده های بانکی
شک نکنید دولت بخاطربی پولی بزودی سراغ اخذمالیات از سود سهام بورس هم خواهد رفت
اعمال اخذمالیات از سپرده ها و سود سهام = جهش چشمگیر قیمت ارز وطلا وخروج سریع سرمایه ها از بانکها وبورس نورچشمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
نگران نباشيدكمافي السابق مردم خودشون حل ميكنندزيادفكرنكنين وخودتونواذيت نكنيد
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
برید از آنهایی که تو بورس سودهای بادآورده کسب کردند مالیات بگیرید.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
سود باد اورده کسب نکردن‌ ریسک کردن. شما هم ریسک میکردی.. کسی جلوی شما رو نگرفته بود و هنوز هم نگرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
اسم سرمایه گذاری درشرایط فوق حبابی بورس ریسک نیست ... است !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
سلام بر چاپ پول در بانک مرکزی!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
یک وقتی قیمت کاغد برای چاپ پول هم زیادتر از ارزش اسکناس میشه،به این هم فکر کردید؟
بی ترمز های احمدی هم جا را تصاحب کردند!
خويي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
چه منابعي بهتر از جيب مردم از همان وام درصد خساب كنيد
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
دولت آمریکا برای جبران صدمات اقتصادی ویروس کرونا قرار شده ماهانه و به مدت 3 ماه به هر فرد بالغ آمریکایی 1200 دلار و به هر زوج 2400 دلار و به اضافه 500 دلار به ازای هر فرزند خانواده پرداخت شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
همچنین دولت کانادا هم به هر خانواده 2500 دلار داره میده و میگه خیالتون از بابت کرایه منزل راحت باشه و به کسب و کارها هم وام های بلند مدت میده. دولت ایران قراره! یک میلیون تومان بعد از ثبت نام! وام بده و با سودش پس بگیره!! حتی کوچکترین گذشت و بخششی در مالیات ها و یا قبض ها و یا قسط بانکی وجود نداره!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
وایران سایت کمک به دولت واهدا یارانه بازکرده!!!! خدایا
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
کاش انقدر که یارانه ای امریکایی رو به رخ می کشیدید کمی هم فکر می کردید که آمریکایی ها این پولها رو از کجا میارند؟
زحمت میکشند؟ خیر
عرق میریزند؟ خیر
خون ملتهای دیگیر رو می مکند. کاغذ چاپ می کنند به اسم دلار می فروشند به باقی ملتهای بدبخت هم می خرند و
سرمایه گذاری میکنند. کسانی که گندم این خاک رو می خورند و به کشورشون خیانت می کنند. حال هی بگید امریکا اینو داد و کانادا اونو داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
اینهمه کر کری نخونید لطفا فقط سحداکثر سه ماه صبوریی کنید تا صدای ریزشهای گوشخراش بورس خفتگان رابیدارنماید اون بچه میگه به به پولم توبورس گذاشتم ظرف یکماه دوبرابر شده یک میلیون پول بشه دومیلیون این کامنتها مربوط به سرمایه گذاری های کلان است هیچکس مبلغ مثلا دومیلیارد تومان درایران دربورس نگذاشته ونمیگذارد بحث برسر این است نه دوسه تا اب نبات و پفک نمکی
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
شما از بورس انتقاد کنید و ما ازش پول در میاریم. یه واحد خونه تو یه ساختمان چهار طبقه تو شهرستان داشتم. فروختمش و پولشو تو بورس گذاشتم و از صاحب جدیدش که بنگاهی بود اجاره کردم. یادمه مسخرم می کرد. بعد یک سال الان خونه خودم و طبقه بالاسریمو دوباره خریدم و به امید خدا دو طبقه پایینی رو هم می خرم.
خويي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
متشكریم كه در اين روزهاي سخت ياور دلتنگي هايمان هستي هر صبح فقط به دلخوشي شما پاي كامپيوتر مي نشينم درضمن چطور ميتوانم درمورد دانشگاه ازاد سوالي دارم تا شما به مسولان دانشگاه ازاد برسانيد
پاسخ ها
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
بنده چه حرف بدي زدم منفي داديد به من
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟