ضربه کرونا در عرصه های مختلفی به کسب و کارهای تولید کننده مواد غذایی زده شده است، شاید بزرگترین ضربه در این کسب و کارها چالشهای تبلیغات است. نگرانی در مورد بیماری کرونا به قدری زیاد است که در بیرون حضور افراد بسیار کم شده و به تبع آن توجه ها نسبت به بیلبوردها کمتر شده است. پارادایم ها در عرصه تبلیغات با شدت بیشتری این روزها تغییر میکنند. صفحه جدیدی با نام تبلیغات آنلاین این روزها معادلات بسیاری از برندها را به هم ریخته است و آنها را با رویه جدیدی از تبلیغات و برندسازی مواجه کرده است.شاید تا پیش از چشمهای ما به مواجه با نام برندهای بزرگ بر بیلبوردهای شهری و میان پیامهای بازرگانی تلویزیونی عادت کرده بود. اما این روزها کافیست سراغ برخی از شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای بزرگ پخش ویدیو برویم تا شاهد تبلیغات متفاوت برندها باشیم.برای بررسی تبلیغات آنلاین، تابناک به سراغ استراتژیست بازاریابی دیجیتال برند کاله، ارس اقایی فر و مدیر دیجیتال مارکتینگ ویدیو کافه بازار پلتفرم عرضه برنامه، بازی و ویدیو به ۴۱ میلیون کاربر رفته است.
ارس آقاییفر استراتژیست بازاریابی دیجیتال برند کاله جزییات این تحول را با سوالات ما مورد بررسی قرار داده و امتیازهایی که میتواند یک تبلیغ آنلاین در اختیار برندها بگذارد را عنوان میکند.
آقاییفر در خصوص برتریهایی که تبلیغات آنلاین ویدیویی نسبت به تبلیغات تلویزیونی دارند به هدفگذاری بسیار پیشرفتهای که بستر تبلیغات آنلاین میتواند دzر اختیار برندها قرار دهد اشاره میکند و میگوید:« موضوع هدفگذاری برای رسیدن به مخاطب ویژه محصول، در تبلیغات آنلاین بسیار پیشرفته است. تبلیغات آنلاین در ایران بسیار جوان و حتی نوجوان است ولی اگر بخواهیم به تاثیرات این سیستم در دنیا اشاره کنیم میتوان تبلیغات ویدیویی استریم فیسبوک را نام برد. سیستمی که با همان راهکارهای محاسبه تلویزیونی از کارفرما پول دریافت میکند و تبلیغاتی که کاربر بر اساس عادت دیرینه در تلویزیون ترجیح میدهد نبیند را، در قالب ویدیو نمایش میدهد و از این لحاظ واقعا بینظیر عمل میکند.»
استراتژیست محتوای دیجیتال کاله در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برندها در حال ترکیب قیفهای بازاریابی خود هستند و به عرصههایی چون تبلیغات آنلاین ویدیویی وارد شدهاند تاکید میکند:« معمولا جنس تبلیغات برندهای متفاوت با جنس تبلیغات بیزینسهای آنلاین متفاوت است. شرکتهای آنلاین بلافاصله با رتبه گرفتن میتوانند آمارهای متفاوت، هزینه تبلیغ، مشتری ، فروش و ... را بررسی کرده و در جهت بهینه سازی آن گام بردارند.»
به اعتقاد آقاییفر در دنیای واقعی که برندها صورت مسئلههایی مانند فروش محصولات تمرکز دارند؛با این روش فرصت اثربخشی در پیش زمینه کاربر را دارند. به باور او اهداف برندینگ در تبلیغات ویدیویی بر اهداف فروش سبقت میگیرد. او در این خصوص توضیح میدهد:« قبل از شروع کار تبلیغات ویدیویی در ایران این موضوع که برندها بتوانند از طریق کمپینهای دیجیتال اهداف برندینگ خود را پوشش دهند امری دست نیافتنی بود. در ادامه همین تبلیغات ویدیویی، به مرور برندها میتوانند یا آگاهی از محصول و کاربری محصول را برای کاربران جا انداخته و اثربخشی تبلیغ را بالا ببرند.»
ارس آقاییفر در ادامه در توضیح این مسئله که برندها با تبلیغات ویدیویی آنلاین خود را در مقابل چه کاربرانی قرار میدهند، تصریح میکند:« کاربران همان کاربرانی هستند که مخاطب تلویزیون هستند. ما درباره نسل جوان فعلی صحبت میکنیم؛ پدر و مادرانی که با تکنولوژی بزرگ شدهاند و در شبکههای اجتماعی با تبلیغات متفاوت روبه رو میشوند.»
به باور استراتژیست بازاریابی دیجیتال کاله کاربران آنلاین همان کاربران دنیای آفلاین هستند و تاکید میکند:«فقط نوع رفتار آنها در تقابل با تبلیغات در دنیای آنلاین و آفلاین متفاوت است.»
او در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا تاثیر گذاری تبلیغات آنلاین ویدیویی در مقابل تبلیغات تلویزیونی بهتر است؛ اضافه میکند:« در این موضوع تفاوت دیدگاهها بسیار است. این موضوع بیشتر ارتباط مستقیم با نوع تبلیغ ویدیویی و اینکه در چه بستری و با چه هدفی انجام میشود دارد. اما به اعتقاد من هنوز هم تبلیغات تلویزیونی به دلیل فرکانس بالا اثربخشی بیشتری دارد و تبلیغات آنلاین در این زمینه راه و مسیری طولانی دارند تا به آن دست یابند.»
آقایی فر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محدودیتهای تبلیغات تلویزیونی در مقابل تبلیغات آنلاین ویدیویی چیست؛ میگوید:« تبلیغات آنلاین به جایی رسیده که توانایی سنجش لحظه به لحظه رفتار کاربر را در آن داریم. این روش تبلیغاتی این امکان را میدهد که مهندسی درستی از رفتار کاربر به دست بیاوریم و ببینیم کاربر ویدیو را تا کجا و چه ثانیهای تماشا کرده است. در ادامه اگر با آن کاربر در جای دیگری ارتباطی داشتید؛ بدانید چه اطلاعاتی از تبلیغات شما دارد. بنابراین میتوانید در مورد موضوعاتی که اطلاع ندارد ویدیو را به نمایش درآورده و ارتباط برقرار کنید.»
استراتژیست بازاریابی دیجیتال برند کاله جزییات اضافه میکند:« ترجیح ما این است که پلتفرمهای ویدیویی به ازای هر کاربر و علایق و سلایقی بررسی کنیم. در حالی که تلویزیون قابلیت سفارشی ساختن و برنامهریزی برای آینده را در اختیار برندها قرار نمیدهد. »
در این خصوص سراغ مینا چراغ، مدیر دیجیتال مارکتینگ ویدیو در پلتفرم بازار با ۴۱ میلیون کاربر فعال رفتیم. در بخش ویدیو بازار بیش از ۲۰ هزار آیتم ویدیویی در دسترس کاربران است که نشان از فعالیت بالای این بخش در برنامه بازار دارد.
مینا چراغ صحبتهایش را با پاسخ به این سوال که چقدر جنس کاربران تلویزیون و بازار میتواند با هم متفاوت باشد آغاز میکند و میگوید:«واقعیت این است که آمار مشخصی از مخاطب صدا و سیما در دسترس نیست. تخمین ما این است که مخاطب ویدیو بازار در مقایسه با صدا و سیما از افراد نوجوان و جوانتری تشکیل شده است. سرویس ویدیویی بازار چون مبتنی بر اینترنت است و هر روز تعداد بیشتری از کاربرها بر روی موبایل فیلم و سریال میبینند، به مراتب با تکنولوژی و تعامل با تبلیغات به صورت آنلاین آشنایی نسبی بیشتری دارند و همین زمینه تفاوت اصلی کاربر ما و کاربر صدا و سیما است. »
به اعتقاد مدیر دیجیتال مارکتینگ ویدیو کافه بازار فرآیند اعتماد سازی برندها به تبلیغات ویدیویی به طور کلی زمانبر است ؛ تاکید میکند:«تبلیغات سنتی مثل صدا و سیما و بیلبوردها؛ سالهاست بخش اصلی بودجه تبلیغاتی برندها را به خود اختصاص داده است. تبلیغات سنتی برای همه افراد به صورت یکسان نمایش داده میشود در صورتی که اگر گروه هدف یا گروههای هدف خود را بشناسیم، محتوای مناسب در جای مناسب را به آنها نمایش می دهیم. روزانه برندهای بیشتری از فضای آنلاین برای رساندن پیغام خود به کاربران استفاده میکنند و با توجه به هدفمندی، در دسترس بودن آمار دقیق تری از نتایج و هزینه پایینتر تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی، مسیر ایجاد اعتماد برای برندها در حال شکلگیریست.»
او اضافه میکند:«در این دست از رسانهها برخلاف رسانههای سنتی ابزارهایی وجود دارد که تبلیغ دهندهها و برند ها میتوانند کیفیت تبلیغات خود را با شاخص هایی مثل مشاهده کامل ویدیو تبلیغاتی ، زمان رد کردن ویدیو ۰۰۰بررسی کنند. همچنین هر تبلیغ دهنده این امکان را دارد تا با مقایسه آمار تبلیغات هر کانال، در لحظه تغییراتی را برای بهبود نتایج ایجاد کند. »
مینا چراغ با عنوان این موضوع که از سرویسهای ویدیویی در جهان و در ایران به صورت نسخههای بومیسازی شده وجود دارند، ادامه میدهد:« در ایران هم تبلیغدهندگان در حوزههای مختلف میتوانند تستهای متفاوتی را برای بهبود تبلیغات، بهبود هدفگذاری و شناخت هر چه بیشتر رفتار مخاطبان آنلاین خود داشته باشند.»
به اعتقاد این مدیر دیجیتال مارکتینگ ، اکنون در حال گذر از رسانههای سنتی به سمت رسانههای نوین هستیم. به باور او با استفاده از دانشی که تبلیغات آنلاین از مخاطبان برای برندها میتوانند فراهم کنند، فرایند اعتماد سازی با گذر زمان شکل خواهد گرفت.»
مینا چراغ در انتها با اشاره سه ویژگی مهم که میتواند زمینه برتری تبلیغات آنلاین بر تبلیغات تلویزیونی را بچیند اضافه میکند:« در تبلیغات آنلاین امکان اندازه گیری بازخورد تبلیغات و ارائه آمارها و بررسی دقیق واکنش مخاطبان در دسترس است که این سبب می شود تبلیغدهندگان آنلاین و برندها دانش و شناخت جدید از رفتار مخاطبان در فضای آنلاین کسب کنند. از طرفی می توان با اجرای هدفمندیهای متفاوت بازخورد کمپین را بهبود بخشید. همچنین بستر تبلیغات آنلاین این امکان را دارد تا بر اساس خواسته تبلیغ دهندگان توسعه پیدا کند و راهحلهای جدید و نوینی هر روزه به کاربردهای فضای تبلیغات آنلاین اضافه میشود. »