جدول خواندنی سقوط بویینگ‌ها در دنیا

کد خبر: ۱۴۱۵۹۲
|
۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۷ 10 January 2011
|
39314 بازدید
|
به دلیل سقوط هواپیمای مسافربری بویینگ 727 به شماره 277 ایران ایر در مسیر تهران - ارومیه که منجر به کشته شدن بیش از 70 نفر از هموطنانمان شد به سراغ تمام سقوط‌های بویینگ در دنیا رفته ایم که نشان می‌دهد عوامل فنی از کمترین دلایل سقوط این هواپیماها بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت بوئینگ بزرگترین شرکت آمریکایی فعال در بخش هوافضا و هواپیماسازی و اولین تولیدکننده جهانی هواپیماهای تجاری مسافری است. پس از بوئینگ، شرکت هواپیمایی ایرباس قرار دارد.

بوئینگ در 15 جولای 1916 توسط «ویلیام بوئینگ» و «جورج کنراد وسترولت» مهندس نیروی دریایی آمریکا در سیاتل واشنگتن تاسیس شد اما در سال 2001 مقر خود را به شیکاگو منتقل کرد.

این شرکت، معروفترین هواپیماهای مسافربری تاریخ را که از شهرت جهانی برخوردارند تولید کرده است.

بوئینگ 747
 
این هواپیما که همچنین با عنوان «جامبو جت» نیز شناخته می‌شود در دهه 70 وارد بازار شد و اولین پرواز تجاری خود را در سال 1970 انجام داد. بوئینگ 747 یکی از معروفترین هواپیماهای مدرن است و تنها از سال 2007 و دو هواپیمای A380 و A340-600 محصول شرکت ایرباس توانستند از این هواپیما پیشی گیرند.
 
به دلیل شکل، ابعاد و گنجایش، 747 توانسته است همزمان به نمادی از توان مکانیکی و زیبایی تبدیل شود.
 
این هواپیمای چهار موتوره در سه کلاس مختلف (کلاس اقتصادی، درجه سه و درجه یک) گنجایش حمل 416 مسافر را دارد. در حالی که مدلهای با دو کلاس (کلاس اقتصادی و درجه یک) می‌توانند حداکثر 524 مسافر را جایجا کنند. تا فوریه 2006 درمجموع هزار و 430 مدل از نسخه‌های مختلف بوئینگ 747 تولید شد.
 
بویینگ 747 تعداد سقوط: 49
تلفات جانی: دو هزار و 852 نفر
دلایل سقوط: خطاهای انسانی 
تعمیرات ناکافی 
حملات جنگی 
کمترین مورد مشکلات فنی
بویینگ 737 تعداد سقوط: 148
تلفات جانی: 4 هزار و 97 نفر
بویینگ 727
تعداد سقوط: 110
تلفات جانی: 3 هزار و 704 نفر
دلایل سقوط:
ریز- انفجار
برخورد با آنتن تلویزیون در لحظه فرود
گرم شدن بیش از حد تایرها در لحظه بلندشدن
خطای انسانی خلبان
اضافه بار
بی توجهی به نیاز هواپیما به تعمیر
 

حوادث و فجایع
 
در طول تاریخ خدمت 747 این هواپیما شاهد فجایح و سوانح هوایی بسیاری بوده اما تعداد بسیار کمی از این حوادث به دلیل مشکلات فنی بوده است به طوری که بیشتر این اتفاقات به سبب خطاهای انسانی، تعمیرات ناکافی و یا در برخی موارد حملات جنگی بوده است.
 
تا سپتامبر 2010 این هواپیما در مجموع 49 سانحه سقوط و از بین رفتن هواپیما (دو هزار و 852 مورد مرگ) و 31 مورد هواپیما ربایی (25 مورد مرگ) داشته است. در سوانح هوایی 747 به طور متوسط 24 درصد از سرنشینان این هواپیما زنده مانده‌اند.
 
بوئینگ 737
 
به گزارش مهر، این هواپیما پر استفاده ترین هواپیمای مسیرهای متوسط و کوتاه است که تاکنون 6 هزار و 226 نمونه از آن تولید شده و 2 هزار و 83 نمونه دیگر آن در حال تولید هستند. به همین علت این هواپیمای مسافری که اولین نسخه آن در سال 1968 پرواز تجاری خود را انجام داد بیشترین رقم تولید در تاریخ هوایی جهان را دارد.
 
در حال حاضر هزار و 250 نمونه از این هواپیما پرواز می‌کنند و بنابراین به طور متوسط در هر پنج ثانیه یک بوئینگ 737 در تمام دنیا بلند شده و یا فرود می‌آید.
 
حوادث و فجایع
 
تا می‌2010 در مجموع 303 حادثه هوایی برای 737 رخ داده است که از این تعداد 148 مورد سقوط (4 هزار و 97 مورد مرگ) و 106 هواپیما ربایی (324 مورد مرگ) رخ داده است. (برپایه نسبت تعداد هواپیماهای تولید شده و موارد سقوط تاکنون حدود 3/2 درصد از این هواپیماها سقوط کرده‌اند).
 
بوئینگ 727
 
این یک هواپیمای سایز متوسط، بدنه باریک سه موتوره است. اولین نسخه این هواپیما در سال 1963 پرواز کرد. برای چندین دهه این هواپیما بیشترین تولید هواپیماهای مسافربری در دنیا را داشت. تا زمان پایان تولید این هواپیما در سال 1984 در مجموع هزار و 831 تولید شد.
 
این هواپیما گنجایش حمل 163 تا 189مسافر و یا 19 هزار و 400 کیلوگرم بار مفید را دارد. علاوه بر پروازهای داخلی شعاع متوسط این هواپیما برای پروازهای بین المللی نیز استفاده شده است. به طوریکه بسیاری از شرکتهای هوایی حمل و نقل هوایی و شرکتهای چارتر از این هواپیما بهره گرفته‌اند.
 
در 18 ژوئن 2003 یک فروند هواپیمای بوئینگ 727 خطوط هوایی «امریکن ایرلاینز» از فرودگاه بین المللی «لواندا» در «آنگولا» به سرقت رفت. سرویسهای سری معتقدند که این هواپیما را  قاچاقچیان سرقت کرده‌اند.
 
به اعتقاد مجله « Airline World Magazine» بوئینگ 727 اولین هواپیمایی است که موفق شد در فرودگاه بین المللی «لاپاز» در بولیوی فرود آید. ارتفاع این فرودگاه 12 هزار پا (حدود 3 هزار متر) بالاتر از سطح دریا است و به همین علت فرود در این فرودگاه برای بسیاری از هواپیماهای مسافری غیرممکن است.
 
تا آغاز قرن 21 این هواپیما هنوز در خدمت بسیاری از شرکتهای هواپیمایی بود اما پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 و کاهش فروش بلیتهای سفرهای هوایی، افزایش قیمت سوخت و افزایش هزینه‌های تعمیر هواپیماهای قدیمی تر، بسیاری از این شرکتها 727 خود را از سرویس خارج کردند. آخرین نمونه 727 رسما در سال 2003 از رده خارج شد، هرچند این هواپیما هنوز در خدمت شرکتهای هواپیمایی کوچک، شرکتهای چارتر و شرکتهای حمل و نقل است. تا آگوست 2010 در مجموع 398 بوئینگ 727 مسافری در تمام نسخه‌ها در سرویسهای هوایی تجاری خدمت می‌کنند.
 
727 موفقیت خود را به دلیل توانایی بالایی که در عمل کردن در پیست‌های کوتاه دارد به دست آورده است. به همین علت شرکتهای هواپیمایی موفق شدند با کمک این هواپیما، شهرهای کوچک و توریستی را به شهرهای بزرگ متصل کنند.
 
حوادث و فجایع
 
تا سال 2010 این هواپیما در مجموع 325 حادثه را به ثبت رساند که از این تعداد 110 مورد سانحه هوایی سقوط (3 هزار و 704 مورد مرگ) و 178 مورد هواپیما ربایی (شامل 345 مورد مرگ) بود.

علل مختلفی برای این سوانح هوایی اعلام شده‌اند. برای مثال در ژوئن 1975 یک پرواز Eastern Air Lines به دلیل یک ریز- انفجار سقوط کرد.

در فوریه 1985 یک پرواز شرکت «ایبریا ایرلاینز» پس از برخورد با آنتن تلویزیون در لحظه فرود در بیلبائو دچار سانحه شد.

در مارس 1986 یک پرواز شرکت مکزیکانا به دلیل گرم شدن بیش از حد تایرها در لحظه بلندشدن، در ارتفاع 29 هزار پایی آتش گرفت. در اثر انفجار تایر چرخ اصلی، لوله‌های سوخت پاره شدند و به سیستم برق و هیدرولیک آسیب رسید.

در مارس 1988 یک پرواز شرکت «آویانکا» در میان کوهها سقوط کرد. علت این حادثه خطای انسانی خلبان بود.

در 27 نوامبر 1996 پرواز ADC Airlinesخلبان کنترل پرواز را از دست داد.

در 25 دسامبر 2003 یک 727 چارتر به دلیل اضافه بار سقوط کرد.

در 2 ژانویه 2010 یک پرواز شرکت Congolese در شرایطی که اساسا نیاز به تعمیر داشت در لحظه بلند شدن بر روی باند سقوط کرد.
تازه ترین سانحه هوایی که برای این مدل بوئینگ رخ داد در 9 ژانویه 2011 برای یک فروند 727 شرکت ایران ایر ثبت شد که هنوز دلایل دقیق آن مشخص نشده است. این هواپیما که به دلیل بدی آب و هوا با یک ساعت تاخیر از تهران به سوی ارومیه پرواز کرده بود.
 
منبع: خبرگزاری مهر ـ هدی عربشاهی
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
هواپیماهای بویینگ ایمن ترین هواپیماهای موجود در جهان هستند
تمامی این هواپیما ها بر اساس ایمنی بالا طراحی می شوند و کمترین آمار سقوط را در جهان دارند
این هواپیمایی هم که سقوط کرد ساخت دهه 70 میلادی بود یعنی در حدود 40 سال عمر داشت!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
ممنون از خبر. توجه کنید که حتی هواپیمای ایرباس 340 هم نتونست رقیب بویینگ 747 بشه؛ هم از نظر برد، هم از نظر گنجایش مسافر و هم از نظر ایمنی پرواز و البته از نظر زیبایی هواپیما. تنها هواپیمای 380 به تازگی تونسته رقیبی جدی برای 747 مطرح بشه که البته باز هم هزینه های تعمیر و نگهداری و خصوصا نیاز به باند مخصوص و پارکینگ های بزرگ تر، باعث شده همچنان 747 محبوب ترین هواپیمای دوربرد پهن پیکر به شمار بیاد.
ضمنا، در کلاس های مختلف بویینگ 747، درجه سه وجود ندارد! (اینو از کجا آوردین؟!) کلاس های هواپیماهای مسافربری پهن پیکر عموما سه دسته هستند:
تجاری (Business)، درجه یک (First) و اقتصادی (Economy).
همچنین، علیرغم اینکه بزرگترین فاجعه ی هوایی دنیا، مربوط به برخورد دو بویینگ 747 (شرکت های Pan American و KLM) بر روی باند فرودگاه Tenerife در مه غلیظ (که آن هم بیش از 90% علت حادثه خطای انسانی و اشکال در سیستم بیسیم بود) که منجر به کشته شدن 583 مسافر از مجموع دو هواپیما شد، می باشد، این هواپیما همچنان - باتوجه به اینکه 380 هنوز امتحان خود را مخصوصا بعد از زمین گیر شدن اخیر پروازهای آن پس نداده است! - ایمن ترین وسیله ی حمل و نقل هوایی بحساب می آید.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
بنظر ميرسد كه نويسنده اسقاط را با سقوط اشتباهي گرفته اند و تعداد هواپيماهائي را كه به دليل فرسوده شدن اسقاط شده اند(از رده خارج شده اند) را در اين آمار وارد كرده اند بطوريكه يك جمع و ضرب ساده و نشان ميدهد كه در طول 35 سال بطور متوسط هر سال 9 هواپيماي بوئينگ سقوط كرده اند كه چنين چيزي به هيچ وجه صحيح نميباشد.از طرفي 10653 نفر بوسيله 307 سقوط جان باخته اند كه بطور متوسط ميشود 34.7 نفر در هر پرواز كه با توجه به گنجايش هواپيماها باز هم معقول بنظر نميرسد.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
تابناک ما که میدونیم اوضاع همواپیماهای عزیزمون چه جوره !
ناشناس
|
Sweden
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
می خواهید چهیزی را ثابت کنید!!! که هواپیما ها مشکل ندارن!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
سلام با یه هواپیما سقوط کرد رفتین دنبال آمار اگر جرئت دارید برید دادسرای نظامی و پیگیر هواپیما خبرنگارا بشید... یکی از مسوولین اگر جرات دارده استعفا بده مثل سقوط چندی قبل هواپیما در یکی از کشورها که مسوولینشون استفا دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
ميخواهيد بگوييد بخاطر تحريم يا بخاطر خلبان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
لطفاً توجیه نکنید!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
این هوا پیما ها اجازه ورود به اتحادیه اروپا را ندارند البته دلیل مشخص است عدم رعایت موارد ایمنی در انها
اقای وزیر هم که فرمودند یه چند هزار مسافر دیگه اگه بمیرند تازه میرسیم به حد استاندارد جهانی سقوط هواپیما
مبارک است این وسط فقط میماند مسافر بیچاره که هم باید پول بدهد هم جان عزیزش را .!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
خوب که چی حالا ؟
یعنی خوب شد سقوط کرد یا اینکه نیباید کسی زنده می موند ؟
شایدم یاد توپولف آشغال افتادید ؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟