فرهنگ عمومی (2)

چرا ایرانیان با فرهنگ کار بیگانه اند؟

در چنین جامعه ای، کم کاری، گذران اوقات کردن، نگاه به کار به عنوان یک سرگرمی غیر سازنده و قرار دادن کار به عنوان تکراری ترین مشغله، بدون اینکه تولید و یا پیشرفتی در آن دیده شود، رواج پیدا کرده است و همچنان با عوض شدن دولت ها، تغییری در احوالات جامعه ایجاد نخواهد شد و همین دور باطل ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۱۸۲۸۶۱
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۸ 10 August 2011
|
23597 بازدید
|
سرویس فرهنگی ـ یکی از مسائل بغرنج در فرهنگ عمومی نوع نگاه ایرانیان به کار است؛ نگاهی به فرهنگ کار که نه سازنده است و نه مشکلی از مشکلات کشور را حل می کند.

به گزارش «تابناک»، در فرهنگ دینی و حتی ملی ایرانیان، کار به عنوان عبادت تلقی می شود؛ بدین معنا که کار به معنای واقعی کار، افزون بر ایجاد رفاه اجتماعی و منفعت شخصی، دربردارنده اجر اخروی هم خواهد بود؛ اما اکنون ابدا چنین نگاهی به فرهنگ کار در ایران نیست.

بنا بر این گزارش، مهاجرین اولیه ای که وارد قاره آمریکا شدند، مهمترین دغدغه خود را بر ایجاد یک فرهنگ کاری سالم قرار دارند و برای نمونه، «پیورتین ها» که یکی از نخستین گروه هایی بودند که در «نیواینگلند» ساکن شدند، عبادت و پرهیزگاری را تنها در پیروی از دستورها و احکام الهی نمی دانستند، بلکه فرد پرهیزگار کسی بود که افزون بر عبادت و انجام دستورهای الهی، با کار و کوشش در رفاه اجتماعی و بهبود زندگی فردی خود بکوشد. کار و مشغله دنیایی، جنبه ای از عبادت و اجرای وظایف معنوی بود. رضایت پروردگار، هنگامی تأمین می شد که فرد علاوه بر انجام وظایف عبادی خود، بیشتر و بهتر در راستای بهبود زندگی مادی فعالیت می کرد.

بنابراین، آنان بر این باور بودند که فرد مومن و پرهیزگار، لزوما باید فرد موفقی در خدمت به جامعه باشد و هر نوع بطالت و تنبلی و احتراز از کار و فعالیت را در راه به دست آوردن مال ممنوع می دانستند. هرچند این در بخشی ناشی از فرهنگ پروتستان و یکی از مولفه های اصلی آن یعنی اصالت کار بود که بعدها با گسترش نظام سرمایه داری در بخشی با نگاه افراطی به استعمار دسته ای از مردم منجر شد؛ اما نکته مهم، استفاده از رویکرد دینی برای بالا بردن بهره وری در جامعه بود.

بنا بر این گزارش، دین اسلام که به صراحت، کار را جزو عبادات می داند، مولفه های قوی تر و قدرتمندتری برای پیوند کار دنیوی با اجر اخروی در نظر گرفته است، ولی متأسفانه از جمله تنبل ترین جوامع از نظر تأکید بر انجام کار در حال حاضر، جامعه ایرانی است. در چنین جامعه ای، به رغم تأکید بسیار بر انجام کار به عنوان یک عمل همزمان مادی و معنوی، کم کاری، گذران اوقات کردن، نگاه به کار به عنوان یک تفنن و سرگرمی غیر سازنده و قرار دادن کار به عنوان تکراری ترین مشغله، بدون اینکه تولید و یا پیشرفتی در آن دیده شود، رواج پیدا کرده است و کار نه تنها برای به دست آوردن اجر اخروی و ساختن اجتماع صورت نمی گیرد، بلکه به عنوان رفع تکلیف و خالی نبودن عریضه انجام می پذیرد.

ذکر این نیز لازم است که مقید بودن به تعهد اجتماعی برای ساختن جامعه ـ که خود یک عمل شرعی است ـ به ندرت در میان ایرانیان دیده می شود، به گونه ای که فردگرایی منفی، هر گونه تعهد اجتماعی را در حوزه کار برای آبادانی کشور از ایرانیان ربوده است و تا نگاه به کار به صورت کلی عوض نشود و کار یک تعهد اجتماعی برای ساختن کشور، وظیفه ای برای تأمین رفاه فردی و جمعی و همچنین عملی عبادی تلقی نشود، همچنان با عوض شدن دولت ها هیچ تغییری در احوالات جامعه پدید نخواهد آمد و همین دور باطل ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۱۳
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
برای کی کار کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
اگر آدم خودخواهی هستی برای خودت کار کن
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
من خودخواهم و مثل تو خر حمالی مفت برای کسی نمیکنم شاید تو دوست داری همیشه نوکر باشی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
واسه ی وجدان خودشون که میتونن کار کنن اگه به وطنشون خدمت نمیکنن
حجت الله
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
وقتی با پاچه خواری ، لافزنی و خالی بندی بتوان براحتی کارها را به پیش برد ، چرا کار؟ چرا خالی بندی نه ؟ کسی به صداقت و شرافت و اعتبار حقیقی تره هم خرد نمی کند . راستی این فرهنگ از چه نشئت گرفته است ؟
محمد
| Switzerland |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
این خودش توجیه اصلا دولت بد تو وظیفت نسبت به کشور چیه عادت کردیم همه چیز و گردن هم بندازیم این بهترین بهانه برای تنبلی ماست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
برای رضای خدا اگر کار کنی پاداش چند برابر میگیری حتی اگر تورا نبینند خدا تورا میبیند و و پاداش ذره ذره ی کارهای خوبت را چند برابر پاسخ میدهد
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
آخه پول براش نمیدن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
اینم یه نمونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
مگه هویتی واسش گذاشتن که خودشه بشناسه و کار کنه
افتخاري
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
تو نيكي كن ودر دجله انداز كه ايزد در بيابانت دهد زود برا خودت فقط كار كني كافيه
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
تو برای خدا کار کن- ربطی نداره چه ملیتی داشته باشی و توی چه حکومتی زندگی می کنی... فقط برای رضای خدا کار کن
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
دوستان این و بگم که 90درصد نیروی کار ما تنبل نیستن .اینها کار بلد نیستن که کار کنند.دلیل تنبلیشان هم همین است.باباجان نیروی متخصص پیشکش اصلا نیروی بافهم نداریم.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
بزار ناراحت بشید همین کارخانه ITI که کارگراش حقوق نگرفتن.اینها برادر من من نه دشمنی دارم نه دوستی . اینها کاربلد نبودن و پول مفت ندادنشان کارخانه ورشکست شد چون کاری بلد نبودن و نخصصی تا تولید کنند و سهمشان را بالا ببرند. حقوق دولتی قطع شد.خصوصی شد کار نتونستن بگیرند نابود شد. اگر کار بلد بودند 3سال نمی رفتند این برو انبر اعتراض و تحصن.میرفتند سرکار.
چند تا کارخانه خصوصی نامببرم که اگهی کارزد برای اینها یا همون اول رد شدن یا وقتی رفتن اخراجشان کردند. مملکت پول نفت و مفت داد این شد که شد.
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
دلايل اين مي تونه خيلي زياد باشه ولي يه دليلش هم مي تونه اين باشه كه تو كشور ما سيستم پاداش و تنبيه تعريف نشده . يعني مهم نيست شما كار بكني يا نه و ارباب رجوعت راضي باشه يا نه شما به هر حال حقوقت رو مي گيري ولي من تو يه شركت خارجي كار مي كنم و اينجا هر كسي يه حقوق ميناي پايه داره و اگر هر ماه كيفيت كارش (performance) بالا باشه از 5 تا 30 درصد حقوق پايه اش رو هم اضافه مي كنن و بهش پاداش مي دن و اگه از كارش هم رضايت نداشته باشن همين مقدار از حقوقش كم مي كنن .
براي همين هم كارمندا خيلي خودشون رو به اين در و اون در مي زنن تا هر جور شده كيفيت كارشون بالا تر بره .
در ضمن اينم بگم كه كيفيت كار رو مدير مستقيم شما تعيين ميكنه و اون هم از روي نظر مشتري ، چون اينجا هميشه حق با مشتريه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
چون در کشور ما درآمد بیشتر افراد با سطح کارائی آنها ارتباط مستقیم ندارد. مثلاً فلان آدم لیسانسه در یک شرکت غیرمرتبط با رشته تحصیلیش رئیس (منصوب) می شود، در حالی که افرادی با مدارک عالیتر زیر دست ایشان باید کار کنند؛ سرخوردگی پیش آمده برای افراد تحت امر، خود بخود جو فرار از کار و عدم مسئولیت پذیری را در آنها الغا می کند.
البته نباید چشم پوشید که مشکلات فرهنگی نیز در این امر دخیلل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
با پ.ارتی بازی مخالفم ولی خیلی از مشکلات ما ریشه در دکتر های ..... مدرک از......دارد که بی سوادند و فاتحه امور را خوانده و کارشناسان زبده را کنار گذاشنه اند تا بیسوادی خود را محو کنند. در همه جا کم وزیاد این مسئله حاکم است که دوروبری های مسئولین تبدیل میشوند به مشغولین.!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
احسنت
ناشناس
| Canada |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
chera too daneshgah ostada tanbalan? khedmat kara chera tanbalan na ham hagheshuno khordan?
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
تا شایسته سالاری حکم فرما نشه / تا خلاقیتهای فردی اهمیت نداشته باشه / تا فرهنگ پاچه خواری رواج داشته باشه / و تا ...
از این موضوعات صحبت نکنید سنگین ترید .
پاسخ ها
علی
| Czech Republic |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
موافق هستم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
آخه اگه رییسه بیاد یه آدم باسواد بزاره سر کار که فردا طرف براش شاخ میشه
مجبوره یه ناوارد بزاره که جای خودش به خطر نیفته
علی رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
این دلیلش بی کاری توی جامعه هست نه کم کاری که شما ازش یاد می کنید. کار ایجاد کنید و هر کسی رو هم سر جای خودش قرار بدهید همه کارها درست می شه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
با س
دقيقا"20روز هست كه لوله كش وقت داده تا بياد لوله خراب رو عوض كنه ،لوله كشهاي ديگر هم همينطور آنوقت شما صحبت از بيكاري مي كنيد.
آرمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
سلام در کشور های دیگر هر کس ابتدا رشته یا حرفه ای که به آن علاقه دارد را انتخاب میکند و از ابتدا تا حدودی مطمئن هست که شغل مورد علاقه خود در رابطه با آن رشته را نیز پیدا خواهد کرد. در ایران ما شغل و حرفه خود را بر اساس درآمد انتخاب میکنیم آن هم اگر بتوانیم و بیشتر اوقات مجبوریم شغل انتخاب کنیم چون چاره دیگری نداریم . این خود به خود باعث کاهش کارایی و بی علاقگی به کار میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
ki ina ro gofte? to aassan miduni kharej kojast
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
فکر کنم خیلی راحت میدونی برگردی بیای اگه طوری که دلت میخاد نیست.
سیامک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
با عرض سلام و خسته نباشید من دانشجوی کارشناسی ارشد منابع انسانی هستم. متاسفانه در کشور ما به دلیل اهمیت کم به مدیران منابع انسانی نسبت به سایر مدیریت ها و وجود ضعف آموزشی در تربیت این مدیران، مدیران فعلی در سازمان ها اصلا طرز برخورد با منابع انسانی خود رو نمی دانند و به این خاطر اکثر کارکنان در سازمان ها هیچ گونه حس تعلق، تعهد، اعتماد، نوآوری و مهمتر از همه حس خدمت به هم نوع رو ندارند. بنابراین در وهله اول نیاز به تربیت مدیران منابع انسانی است که بتوانند نیروی کاری خود را درک کنند.
پاسخ ها
همراه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
کاملا موافقم. من و همکارانم در همراه اول دقیقا از زمان خصوصی شدن آن بعلت همین برخورد نامناسب با خودمان و شرایط کاریمان که منبعث از مدیریت منابع انسانی است کلی از انگیزه کاریمان را از دست داده ایم و هر چند میزان کارمان بیشتر شده ولی تعصب کاری بسیار پایین آمده است
علی اسدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
به نظر من مهم ترین دلیل کم کاری در جامعه ما دولتی بودن کارهاست. یک کارمند رسمی یا حتی قراردادی دولتی کار بکند یا نکند در سر ماه حقوق خود را دریافت خواهد داشت. قسمت اعظم اقتصاد ما دولتی است و لذا قسمت اعظم جامعه ما حقوق بگیر دولت هستند و ...
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
حرف خوبی زد,اگه بخش اعظم کار خصوصی بشه چون سرمایه دولتی در کار نیست وسرمایه فردی هست نظارت روی کار کارمندان شدید میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
عزیز من با این وضعیت سرمایه گذاری و ایجاد شغل ، اگه کارهای دولتی هم نباشه که برده داری حاکم میشه. شغل ایجاد کنند هر کس به دنبال علاقه خودش بره و با علاقه کار کنه
حیدری
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
و اگر تعطیلات عید فطر بشود 10 روز هم خوشحال و خندان خواهند بود ولی آن کارفرمایی که حقوق 35 نفر کارمند را در این شرایط سخت تامین می کند و حق بیمه شان را می پردازد باید حساب تعطیلی های سال و غیره و ذلک را هم بکند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
چون متاسفانه تو کشور ما کسب درآمد الزاما از طریق کارکردن میسر نمی شه.
خیلی ها با استفاده از رانت و یا بعضاً بی قاونی ها و یا ضعف قانون بدون کارکردن یک شبه ره صد ساله رو طی می کنن.
بر خلاف ادعا ها از بخش خصوصی حمایت نمی شه تا وقتی دیگاه بعضی آقایون اینه که بخش خصوصی یه چیزی تو مایه بقالی و یا خیلی پیشرفته تر یه سوپر مارکتی نباید انتظاری غیر از این داشت.
سید عطار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
کار سراغ داری؟
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
مردم از جکومت هایشان یاد می گیرند اگر مسئولین دنبال کار باشن مردم هم کار می کنند و نکته بعدی شایسته سالاریه که در ایران از حدود 2500 سال قبل به تا به حال رویت نشده
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات