با بلندپروازی‌های صنعت هوایی چین

شاید چینی‌ها به کمک هواپیمایی ایران بیایند

چینی‌ها از تولیدکننده کالاهای ارزان و کم کیفیت در حال تبدیل شدن به غولی صنعتی هستند که قصد تولید جت‌های مسافربری در شمار فراوان را دارند. غرب با حیرت و نگرانی به چین نگاه می‌کند.
کد خبر: ۲۲۵۳۵۴
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۳ 08 February 2012
|
61272 بازدید
|

با گسترش سریع شرکت‌های هواپیمایی چینی، چین در پی ایجاد صنعت هوایی است که باعث شود، این شرکت‌ها خرید هواپیمای خود را در درون انجام دهند و حتی به خارج نیز هواپیما صادر کند. گویا، چینی‌ها با بلندپروازی خود به رقیب بوئینگ و ایرباس تبدیل خواهند شد.

به گزارش «تابناک»، همه از رشد سریع هواپیماسازی چین آگاهند. در ژانویه 2011، پرواز جنگنده رادار گریز J-20 چین که از حیث ظاهری شبیه به F-22 ایالات متحده است، غرب را بهت‌زده کرد. تا پایان همین سال، شرکت سازنده هواپیمای مسافربری C919 از شرکت‌های هواپیمایی سفارش ساخت شمار بسیاری از این جت مسافربری را دریافت کرد. این هواپیما تهدیدی برای بوئینگ 737- max و ایرباس A320neo تلقی می‌شود.

حال مشخص شده که چین گام دیگری برداشته است که به اندازه ساخت J-20 و C919 و شاید هم بیشتر اهمیت دارد.

«کوین مایکل»، متخصص صنعت هوایی در گفت‌وگو با شبکه اطلاعاتی لانگ‌لی ادعا کرده است که چین دارد به آرامی شرکت‌های کوچکی را خریداری می‌کند که قطعات حساس مورد نیاز جت‌های مسافربری را می‌سازند.

به باور وی، این کار سبب خواهد شد که چین از اتکای به خارج رهایی یابد. این انتقال فن‌آوری از غرب به شرق چین را به این توانایی خواهد رساند که صنعت هواپیماسازی کاملا بومی به وجود آورد که توانایی رقابت با بوئینگ و ایرباس را داشته باشد.

چین که زمانی تنها تولید کننده کالاهای ارزان قیمت برای قفسه‌های فروشگاه‌های وال مارت بود، اکنون گام در راهی گذاشته است که بتواند جت‌های پیشرفته مسافربری را در شمار فراوان تولید کند. نشانه این پیشرفت، جت جنگنده J-20 است که پیشرفته بودن آن فراتر از انتظار غرب بود.

چین با تزریق منابع مالی به شرکت سازنده هواپیمای C919، یعنی شرکت کوماک (Commercial Aircraft Corporation of China) قدم در راه رقابت با بوئینگ و ایرباس گذاشته است.

بنا بر برآوردها، چین تا سال 2030، به دست‌کم 5 هزار جت تجاری نیاز دارد و افزون بر این، AVIC که کنسرسیومی از شرکت‌های هواپیماسازی چین است و نقش ستون فقرات صنعت هواپیماسازی چین را بازی می‌کند، در حال خرید شرکت‌های کوچک‌تر است.


هواپیمای Comac C919

این هواپیما، هواپیمایی با بدنه باریک است که توانایی حمل 168 تا 190 مسافر را دارد. این هواپیما بزرگترین جت مسافربری ساخت چین است که بر پایه برنامه در سال 2014، نخستین پرواز خود را انجام خواهد داد و در سال 2016 نیز تحویل سفارش‌های آن آغاز می‌شود؛ هواپیما بخشی از تلاش چین برای رقابت با بوئینگ و ایرباس تلقی می‌شود.

طراحی و مونتاژ این هواپیما در شانگهای انجام می‌شود و در آن از موتور جت و سیستم اویونیک خارجی استفاده می‌شود، ولی چین در حال تلاش برای ساخت موتور آن در داخل است.




در نمایشگاه هوایی ژوهای 2010، شرکت سازنده، از بستن قرارداد با شش شرکت هواپیمایی برای ساخت 55 فروند از این هواپیما را خبر داد.

پس از آن نیز قراردادهایی برای ساخت این هواپیما برای خطوط هوایی بسته شد که تعداد سفارش داده شده آن را به 155 فروند به علاوه 60 فروند احتمالی دیگر افزایش داده است.



پیش از این نیز شرکت کوماک هواپیمای ARJ21 را به مرحله تولید رسانده است که نخستین پرواز آن در سال 2008 انجام شد و سفارش ساخت 239 فروند از آن را دریافت کرده است. این جت کوچکتر که در اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شود، توانایی حمل 78 تا 105 مسافر را دارد.



اشتراک گذاری
محک پایین متن خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۰۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
وای نه ترا بخدا. بازهم قطر و عمارات امتحان خودشونو پس دادند. نفت را بدید بازهم سیب و گلابی جاش بگیرید بهتره ولی وجدانا هواپیما نه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
يا ابوالفضل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
اگه موتور خواستن ایران خودرو موتور دوگانه سوز روآ رو با شرایط قستی 24% بهره در اختیارشون میزاره . البته فکر کنم فقط موتورشو بفروشه ، تکنولوژیشو نده
ساده دل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
آقا شما را به خدا از چين 4 تا دونه قطعه براي اين MVM ما بگيرين بتونيم باهاش ماشينمونو تعمير كنيم ،‌خريد هواپيما پيشكش !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
ما که فضا پیما می سازیم و قرار آدم فضا کنیم یعنی واقعا نمی توانیم هواپیما بسازیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
ظاهرشون که بهتر از توپولوفه.
امیدوارم کیفیتشون هم بهتر باشه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
سوار شده به داخل هواپیمایی چینی !!!! آدم هم باید کم عقل باشه و هم دست از جان شسته. نویسنده این گزارش ، چه ذوقی داره. چینی ها بشن رقیب ایرباش و بویینگ !!!!!!!!!!!!!!!!
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
البته می دونم عملی نیست که ما بتونیم حالا حالا ها بتونیم هواپیما مسافری بسازیم ولی با همین امکانات و علم هرچی هم بسازیم از چینیش بهتره این همه ماشین سواری کوچیک بزرگ اوتوبوس مینی بوس که به ما فروختن کدومش کیفیتش به اندازه ماشین های ساخت داخل کشور خودمونه درسته ساخت داخل هم زیاد کیفیتی نداره ولی خیلی بهتر از چینیه یعنی قابل مقایسه نیست از بس جنساشون اشغاله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
الهي به اميد تو!
ارش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
هر جی میخواید بیارید فقط خواهشا توپولوف و آنتونوف نباشه.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # ترامپ # ایران و آمریکا # قیمت طلا # تعطیلی مدارس # کالابرگ # مهدی تاج # سید حسن نصرالله
الی گشت