در حالی اخباری درباره ابراز تمایل جنرال موتورز و رنو برای خرید سهام خودروسازان ایرانی منتشر شده که این شرکتها چنین اخباری را تکذیب میکنند.
به گزارش ایسنا، اخیرا برخی رسانهها در اخباری مدعی ابراز تمایل و مذاکره شرکتهای جنرال موتورز و رنو با ایران خودرو و پارس خودرو برای خرید بخشی از سهام این شرکتها شدهاند.
انتشار این اخبار این در حالی است که فعالان صنعت خودرو از چنین موضوعی ابراز بیاطلاعی کرده و در شرایط فعلی هرگونه احتمال صحت چنین اخباری را زیر سوال میبرند.
گذشته از آن درپی تماس خبرنگار ایسنا با شرکتهای ایران خودرو و پارس خودرو نیز انجام هرگونه مذاکره در این زمینه از سوی خودروسازان خارجی با شرکتهای ایرانی تکذیب شد.
در این وضعیت یکی از فعالان صنعت خودرو انتشار چنین اخباری را به تلاش برخی سهامداران شرکتهای خودروساز داخلی برای تاثیرگذاری بر قیمت سهام این شرکتها در بازار بورس اوراق بهادار نسبت میدهد.
یک فعال صنعت خودرو در گفتوگو با ایسنا میگوید: یکی - دو هفته گذشته گزارش عملکرد شش ماهه خودروسازان داخلی به بورس ارائه شد که براساس آن تمام شرکتها در شش ماهه نخست سال زیان هنگفتی داشتهاند.
وی با بیان اینکه با این حال و برخلاف این گزارشها ارزش سهام این شرکتها در یکی - دو هفته اخیر رو به رشد بوده است، خاطرنشان میکند: مطمئنا بخش قابل توجهی از این رشد ناشی از اخبار منتشر شده در رابطه با ابراز تمایل خودروسازان خارجی برای خرید سهام شرکتهای خودروسازی داخلی بوده است.
این فعال صنعت خودرو ادامه میدهد: در واقع برخی فعالان بورسی فریب اخبار منتشر شده در این زمینه را خورده و به این ترتیب تمایل برای خرید سهام شرکتهای خودروساز بورسی افزایش و در نتیجه قیمت این سهام نیز رشد یافته است.
وی اضافه میکند: نکته قابل توجه این است که اولین بار خبر مربوط به ابراز تمایل خودروسازان خارجی برای خرید سهام شرکتهای خودروساز داخلی در صفحه بورس یک روزنامه سراسری منتشر شد که خود نشان دهنده تلاش برای تاثیرگذاری بر نگرش فعالان بورسی نسبت به سهام شرکتهای خودروسازی است.
این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه مطمئنا در شرایط فعلی امکان مذاکره خودروسازانی چون جنرال موتورز و رنو برای خرید سهام خودروسازان داخلی وجود ندارد، تصریح میکند: فراتر از آن خرید سهام مطمئنا برای خودروسازان خارجی جذاب نخواهد بود زیرا از این طریق آنها فقط مالک سهام و نه مجموعه زیرساختها و خطوط تولید خودروسازان خواهند شد که چنین چیزی فاقد هرگونه جذابیت برای شرکتهای خودروساز خارجی است.
وی خاطرنشان میکند: حدود چهار سال پیش یک خودروساز چینی مالکیت عمده شرکت مدیران خودرو را خریداری و کنترل این شرکت را در دست گرفت اما مطمئنا خودروسازان خارجی با خرید سهام خودروسازان داخلی در بورس نمیتوانند کنترل این شرکتها را در دست بگیرند بنابراین هیچگاه پول خود را صرف خرید سهام خودروسازان داخلی نخواهند کرد.
در این شرایط روز گذشته نماد شرکت ایران خودرو در بورس نیز پس از مدتی توقف در حالی بازگشایی شد که برخلاف انتظارها ارزش سهام این شرکت به جای کاهش، هفت درصد نیز افزایش یافت.
بعد از اینکه نماد ایران خودرو در روز 19 آبان ماه به دلیل تعدیل پیشبینی سود هر سهم متوقف شده بود، این شرکت عملکرد شش ماهه خود را منتشر و از زیان 31 تومانی برای هر سهم خبر داد.
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت تدبیر سرمایه آراد، شرکت نگار نصر سهم و صندوق بازنشستگی کشوری از جمله سهامداران عمده ایران خودرو هستند.