در شرایطی که هنوز سی و دومین جشنواره فیلم فجر در صدر اخبار است، رقابت سختی میان فیلمها برای در اختیار گرفتن بهترین اکران سال شکل گرفته است؛ رقابتی که شش مدعی جدی داد و احتمالاً اکران نوروزی میان آنها توزیع خواهد شد و این آثار در مهم ترین فرصت اقتصادی سینماها شریک خواهند شد.
به گزارش «تابناک»، اکران نوروزی، همواره جنجال آفرین بوده و در سالهای اخیر که گزینههای محدودی برای آغاز نمایشهای سال نوی هجری شمسی قرار داشتند نیز شاهد تنشهایی در این زمینه بودیم که در نهایت حاصل این تنشها و لجبازی برخی مدیران وقت، یک اکران متزلزل بود که اقتصاد سینما را به شدت تضعیف کرد و دودش بیش از همه در چشم سینمادارانی رفت که فاقد قدرت اجرایی هستند و در بدترین شرایط، توان تعطیلی نیم روزه سالنهایشان را نداشتند.
بخشی از این حواشی به ساختار شورای صنفی نمایش بازمگشت که از چندی پیش با حکم حجتالله ایوبی رییس سازمان سینمایی، این شورا از ید قدرت جامعه صنفی تهیهکنندگان خارج شد و مسوولیت تدوین آییننامه سال 93 این شورا محمد احسانی معاون محوری سازمان سینمایی محول شد و علی سرتیپی، مرتضی شایسته، همایون اسعدیان، علی آشتیانیپور، سیدجمال ساداتیان، محمدرضا صابری، غلامرضا فرجی، محمدقاصد اشرفی، علیرضا داودنژاد و محمدرضا فرجی در قالب کارگروه تدوین آیین نامه اکران معرفی شدند.
همچنین شورای صنفی نمایش جدید که هنوز ترکیبش مشخص نیست و قرار جلساتش را برای برنامهریزی اکران نوروز 93، فعلا در ساختمان سازمان سینمایی برگزار خواهد کرد، قرار است آرایش اکران در تمام فصلهای سال آینده به نحوی در نظر گرفته شود که همه فیلمهای پرفروش در یک فصل اکران نشوند و در اکثر سال، سالنهای سینمایی در رکود باشند و البته تمام آثار پرفروش نیز در یک دفتر پخش متمرکز نشود و در کنار این رویکرد، اکران عرضی و طولی تعریف دقیق تری شود و زمینه اکران آثار مخاطب خاص نیز فراهم شود.
در این شرایط اما سوای معادلات اینچنینی و آیین نامهای که برای اکران در نظر گرفته شده، رقابت پنهانی برای اکران نوروزی درگرفته و در سالی که برخلاف چند سال گذشته، فیلمها و کارگردانهای مطرحی صف کشیدهاند، عدد مدعیان اکران نوروزی سر به فلک کشانده و میتواند پس از حواشی جشنواره سی و دوم، داستان حاشیه ساز تازهای برای سینمای ایران باشد و شاید این همه مقدمه چینی برای انتخاب اکران های نوروزی در راستای کاهش ترکشهای احتمالی، منطقی باشد.
در این زمینه از «طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی، «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «خط ویژه» اثر مصطفی کیایی، «فرشته ها با هم می آیند» به کارگردانی حامد محمدی فرزند منوچهر محمدی، «آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت الله و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی به عنوان شش اثری اشاره میشود که بخت اکران نوروزی هستند و ترکیب احتمالی اکران نوروزی را شکل خواهند داد اما آیا در نهایت این اتفاق میافتد یا در این زمینه نیز مصلحت، چهره اکران نوروزی را به گونهای دیگر شکل خواهد داد؟
آنچه مسلم است یک آیین نامه جامع نگر و شفاف که علاوه بر در نظر گرفتن مصالح تهیه کنندگان، منافع سینماداران و حقوق دفاتر پخش را نیز مدنظر قرار داده باشد و مشتمل بر شرایط کاملاً دقیقی برای نوبت اکران فیلمها و همچنین امتیازهایی که منجر به اکران فیلمها در نوروز باشد، میتواند چالشهای سالهای اخیر اکران را برطرف سازد اما آیا نسخه نهایی آیین نامه اکران، حائز این شرایط خواهد بود؟