اردو هفده روزه تیم ملی در آفریقای جنوبی به پایان رسید و بازیکنان تیم ملی در بازگشت به تهران در مصاحبههایی از کیفیت البسه تیم ملی شکایت کردند؛ این موضوعی بود که هفته گذشته، کارلوس کیروش در برنامه نود مطرح کرد که واکنشهای بسیاری را به همراه داشت.
به گزارش «تابناک»، اردو آفریقای جنوبی تیم ملی به اندازه کافی حاشیه داشت؛ از اعزام تیم ده نفره به تیم ملی تا خط خوردن سپاهانیها؛ اما مهمترین موضوع این اردو ـ که این روزها در خبرگزاریها بازتاب زیادی پیدا کرده ـ موضوع البسه تیم ملی و کیفیت آنهاست.
بنا بر این گزارش، پس از آنکه کارلوس کیروش دوشنبه هفته گذشته در برنامه نود از کمبود البسه تیم ملی سخن گفت و اینکه سه هفته با یک دست گرمکن تمرین کردهاند، خیلیها این موضعگیری را به حساب اختلاف قدیمی سرمربی تیم ملی با آلاشپرت گذاشتند؛ اما روز گذشته و پس از ورود کاروان تیم ملی به ایران، حرفهایی از ملیپوشان شنیده شد که درستی ادعاهای سرمربی تیم ملی را تأیید میکرد؛ هرچند نماینده خاورمیانه الاشپرت بر این باور است که این سخنان جنبه خودشیرینی دارد و ملیپوشان، مجبور به این اعتراض شدهاند!
در این باره، روز گذشته، حسین ماهینی به ایسنا گفت: «من فکر میکنم آل اشپورت در جام جهانی برازنده ما نیست. این لباسها پس از یک هفته کوتاه شدند! جورابهایمان را بعد از دو، سه روز نمیشد پا کرد. من نمیدانم نام مسئول آل اشپورت که در برنامه «۹۰» حاضر میشود، چیست، ولی گفته که کیفیت لباسهایشان عالی است؛ اما کدام عالی؟ این حرف خندهدار است. ما در پرسپولیس هم آل اشپورت میپوشیم و بعد از مدتی کوتاه میشوند. به نظرم از ایران به ما لباس بدهند، بهتر است». این تنها ماهینی نبود که از کیفیت لباسها شکایت داشت. خسرو حیدری، سید جلال حسینی و چندین و چند تن دیگر هم روز گذشته به کیفیت البسه تیم ملی اعتراض کردند.
گفتنی است، آلاشپرت یک برند آلمانی است که چند سالی است با یک قرارداد مرموز در فوتبال ایران فعالیت میکند. آنها که با توپهای بیکیفیتشان در مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران خبرساز شده بودند، یکباره اسپانسر تیم ملی در جامجهانی هم شدند تا به یاری درایت مسئولان فدراسیون فوتبال، نخستین حضور خود در جامجهانی را هم تجربه کنند. در حالی که نایک و آدیداس از یک سال پیش، رقابت شدیدی برای جذب هر یک از سیودو تیم حاضر در جامجهانی را آغاز کرده بودند، تیم ملی کشورمان بیسروصدا با یک شرکت آلمانی گمنام ـ که چند سالی است در خاورمیانه فعالیت شدیدی را آغاز کرده ـ قرارداد بستند.
بنا به قول و قرار شرکت آل اشپورت با فدراسیون فوتبال، این شرکت باید بهترین کیفیت لباسهای خود را به ایران بدهد و قرار بود این لباسها از نظر کیفیت در آلمان درجه یک باشد. همچنین قرار بوده این شرکت به تعداد کافی لباس در اختیار تیم ملی گذارد؛ اما در آستانه جامجهانی، لباسهای این شرکت دردسرساز شده است.
پیراهنی که قرار بود با نقش یوزپلنگ آسیایی به حفاظت از این گونه در حال انقراض کمک کند، این روزها با کیفیت پایینش، ممکن است زودتر از دست طبیعت و روی پیراهنهای بیکیفیت تیم ملی منقرض شود. در همه جای دنیا همزمان با آغاز تمرینات، تیمهای ملی حاضر در جام جهانی، در تمرینهای خود از لباسی استفاده میکنند که قرار است آن را در جام جهانی بر تن کنند، ولی کمتر کسی پیراهن تمرینی تیم ملی را ـ که چندی پیش رونمایی شد ـ دیده است؛ شاید پیراهن تیم ملی هم مانند یوزپلنگ آسیایی در حال انقراض است!
اما نکته عجیبتر در این میان، موضعگیری مسئولان آلاشپرت است. در حالی که کمتر از چهل روز دیگر، قرار است تیم ملی راهی برزیل شود و فضای پیرامون تیم ملی باید فضای همکاری و همدلی باشد، مسئولان این شرکت در روزهای اخیر از انجام مصاحبه و موضعگیری علیه تیم ملی و سرمربی آن کوتاهی نکردهاند. آنها مصاحبههای بازیکنان تیم ملی را «تحت فشار» و «غیر واقعی» خواندند و از سر لطف گفتهاند، تنها برای حضور تیم ملی در این مقطع است که علیه سرمربی تیم ملی شکایتی نمیکنند.
این گزارش در ادامه میافزاید، کجای دنیا ضوابط یک سازمان و فدراسیون تا این حد بیدر و پیکر است که اسپانسر تهیه لباس تیم ملی این اندازه جسور میشود که تیم ملی و سرمربی آن را تهدید کند؟ به فرض که مصاحبههای کارلوس کیروش مغرضانه بود و او از این شرکت درخواست غیرمنطقی داشت. آیا فدراسیون فوتبال نباید تا حدی اقتدار داشته باشد که به جای حل و فصل این ماجرا، نماینده یک شرکت گمنام آلمانی در آستانه جامجهانی از برنامه نود تا همه خبرگزاریها علیه تیم ملی مصاحبه کند؟
چهل روز تا جامجهانی فرصت باقی است و ملی پوشان ایرانی همچنان درگیر این هستند که چه لباسی بپوشند. پس از رونمایی از پیراهن «یوزپلنگ» نشانِ تیم ملی، فدراسیون جهانی فوتبال از طرح آن ایراد گرفت و قرار شد تغییراتی در آن داده شود که هنوز مشخص نیست تکلیف این پیراهن چه شده است. مقایسه کوچکی میان پیراهن تیم ملی در جامجهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ نشان میدهد که اعتماد به برندهای جهانی تهیه پوشاک چه کیفیت بهتری در اختیار ما میگذارد