انتشار بسیاری از ملودیها در چند سال اخیر که خلاقیتهای عجیبی در آنها نهفته بود، این پرسش را پیش آورد که چگونه این حجم خلاقیت تاکنون نهفته بود و حال در قالب قطعات برخی گروههای جوان ظهور و بروز کرده است؟ پرسشی که پاسخ به آن نیازمند شنیدن قطعات گروههای خاص موسیقی دارد که در ایران چندان شناخته نیستند؛ اما توسط برخی گروههای موسیقی ایرانی کشف و منبع کپی ملودیهای موسیقی شده است!
به گزارش «تابناک»، گسترش سریع موسیقی در ایران با شکلگیری گروههای موسیقی جوان و با انگیزه در چند سال اخیر همراه شده که به کمک فضای آنلاین و شبکههای اجتماعی فراگیر شده و دامنهای از مخاطبان را که در گذشتههای نه چندان دور نیز جذبشان نیازمند سالها تلاش فراگیر بود، در زمانی بسیار کوتاه فراهم میسازد و پدیده شدن در کسری از ثانیه از طریق شبکههای اجتماعی برای دنیای موسیقی نیز معنا یافته است.
در این میان آنچه برای شنونده موسیقی در چنین فضاهایی جذاب است، ملودیهای تازه روی اشعاری است که اندکی جسارت در آنها محسوس باشد و بدین طریق رسیدن به مرز محبوبیت در موسیقی بر خلاف گذشته چندان دشوار نیست و این تفاوتها در موسیقی به مدد کوتاه شدن فاصلهها از طریق فضاث مجازی، یکباره منجر به جهانی شدن گروهی موسیقی میشود که تا چندی پیش حتی شاکلهای نیز نداشت و به همین سرعت آلبومها و کنسرتها نیز در پیاش میآید.
Barcelona Gipsy Klezmer Orchestra جزو گروههای ناشناخته در ایران
است که برخی گروههای داخلی به سرقت آهنگهایشان پرداختهاند بدین ترتیب در چند سال اخیر، دهها نوازنده جوان و همچنین به همین میزان، گروه جوان به موسیقی ایران افزوده شده که اقبال عمومی را جلب کردهاند. برخی از این گروههای جوان اما فضای متفاوتی را ارائه کرده و در هر ملودی طرح تازهای زدهاند که در ایران بیسابقه بوده و بروز یکباره این همه خلاقیت در یک محدوده زمانی کوتاه از یک گروه تأمل برانگیز بوده، ولی از آنجا که در دنیای موسیقی، هیچ چیزی عجیب نیست، این مسأله به سادگی هضم شد و کمتر پیگیری در این باره صورت پذیرفت.
با این حال چندی پیش، «تابناک» در پیگیری آثار برخی گروههای موسیقی شناخته نشده در ایران، با ملودیهایی مواجه شد که عیناً بخش وسیعی از آنها از این گروهها کپی شده بوده و تنها اشعار فارسی روی آنها قرار داده شده است؛ اتفاقی که در جهان و ایران مسبوق به سابقه است اما اینکه بن مایه برخی گروههای موسیقی بر چنین عملی استوار باشد، تازگی دارد و قابل پذیرش و هضم نیست، به ویژه آنکه این گروههای موسیقی هیچ اشارهای به کپی کاری نکرده و همه ملودیها را محصول خود خواندهاند که حکم سرقت فرهنگی را دارد.
جالبتر آنکه برخی از این گروهها، حتی در تولید کلیپهایشان نیز اقدام به کپی برداری از گروههایی که آهنگهایشان را به سرقت بردهاند، کردهاند و حتی در این بخش نیز کپی برداری بیداد میکند و این تهدیدی جدی برای نسل جوان موسیقی ایران است؛ نسلی که باید خالق ملودیها و فرمهای نو در موسیقی معاصر باشد و با این وضعیت، حداقل بخشی از این نسل کوچکترین تلاشی برای ارائه اثری تازه نمیکند و تنها با این کپیکاریها که بعضاً ناقض نیز صورت پذیرفته، به حاضری خوری روی آورده است.
«تابناک» در این مقطع وارد مصادیق نمیشود و تنها به تذکر بسنده میکند؛ اما بیگمان در صورت گسترش چنین فضایی، حداقل پنج گروه مشخص که شمار چشمگیری از ملودیهایشان کپی قطعات گروههای بینالمللی نه چندان شناخته شده در ایران است و در کشورمان نیز بدون کوچکترین اشارهای به این کپی کاری، در اختیار عموم قرار گرفته و محصول خلاقیت این گروهها معرفی شده، معرفی خواهند شد؛ گروههایی که نتوانستهاند بدیهی ترین اخلاقیات حرفهای را در دنیای موسیقی کشورمان رعایت کنند.