شوالیه
آواز ایران در ارتباط با نگاه خود به نسل جوان و همکاری با آن افزود: «من عاشق نسل جوان هستم و معتقدم این نسل، با وجود تمام سختیها و مشکلات عدیدهای که بر سر راه آن هاست و پشت درهای بسته از خود همت نشان داده و برای دفاع از موسیقی ملی ایران، تا به امروز ایستادگی کرده است. این عملکرد نسل جوان را با ارزش و قابل ستایش میدانم. با مرور مختصری بر فعالیتهای هنری بنده، نه بصورت حرف و کلام بلکه بصورت عملی، متوجه خواهید شد که از ۲۰ سال پیش تا کنون همکاریام را با نسل جوان و با هدف تشویق دیگر گروههای این نسل، آغاز کردهام. بوجود آمدن گروه «مولوی» و «فردوسی» از جمله این اهداف بوده است. همچنین ارتباط دائمی من با دانشجویان، من جمله دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران و صنعتی شریف، خود نشانه علاقهام به جوانان است».
ناظری خاطرنشان کرد: «با این حال از همان ابتدای پرداختن به این موضوع و از همان سالها، این اتهامها، انتقادها و متأسفانه نگرشهای سطحی و غیر صحیح بر من وارد بوده، که چرا با نسل جوان همکاری میکنم؟ اما من به راه خود ادامه دادهام و تا به امروز این حرکت من و نتیجه زحماتم پابرجاست و بر همگان مبرهن. فرزند خودم و بستگانم نیز جز نسل جوان هستند. مگر میشود من قصد توهین به این نسل یا اتهام به آن را داشته باشم؟ من اگر اشاره به تقلید و کپی برداری در آثار هنرمندان جوان کردهام طبعاٌ قصدم همه آنها نیست. هرکسی میتواند با کمی تأمل متوجه شود که منظور صحبت، عدهای خاص بوده که از تعداد انگشتان دست تجاوز نمیکند».
این اتفاق تلخ در حالی رخ داد که این استاد برجسته موسیقی کشورمان یک واقعیت تلخ را پیش روی اهالی موسیقی بیان کرد و باید بپذیریم بخشی از نسل جوان موزیسینها به شکل فجیعی در حال سرقت آثار موسیقیایی هستند و متأسفانه نسل جوان که آشنایی با بخش محدودی از موسیقی دارد، درنمییابد یا خیلی دیر درمییابد که این سرقتها در حال وقوع است و به یک تک آهنگ در یک آلبوم نیز خلاصه نمیشود و دیده شده که ملودی شمار چشمگیری از آهنگهای برخی آلبومها که اساس جلب توجه عمومی نیز همین قطعات بودهاند، کاملاً محصول یک سرقت آشکار است.
چندی پیش از سخنان استاد ناظری، «تابناک» در گزارشی با نام «خلاقیت گروههای موسیقی جوان ایران مدیون سرقت ملودیها» به این موضوع پرداخت و بدون ذکر نام یکی از ملودیهای دزدی که اتفاقاً حتی طرح و فضای ویدئو کلیپش نیز مورد سرقت قرار گرفته بود، به عنوان مصداق مورد اشاره قرار گرفت و یادآور شد اگر این روند ادامه داشته باشد، چارهای جز اشاره صریح و با ذکر نام به آهنگها و موزیسنها نمیماند تا تمام موسیقی ایران، بازتولید و تکرار موسیقی دیگر کشورها نشود و در نهایت نیز برچسب تولیدی برای آنها زده نشود و بیجهت برخی به دروغ خلاقیت موزیسنهای دیگر کشورها را حاصل تفکر خویش معرفی نکنند. با این اوصاف، آیا در روزهای اخیر در حق این استاد موسیقی ظلم نشد؟