حادثه دردناک روز گذشته، همان گونه که سریع رقم خورد و بسیاری را شوکزده کرد، ظاهرا قرار است به سرعت هم به شناسایی افرادی که قصوری در این باره متوجه عملکردشان است، منجر شود؛ این را از سخنان دبیر مجمع نمایندگان استان تهران میتوان دریافت که به نوعی رنگ و بوی افشاگری دارد.
به گزارش «تابناک»، حسین طلا، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تسلیت به خانوادههای جان باختگان سقوط پرواز تهران ـ طبس، عامل اصلی بروز این حادثه را بهکارگیری هواپیمایی دانست که اجازه پرواز نداشته و افزود: هواپیمای ایران ۱۴۰ که روز گذشته حادثه خونینی را رقم زد، مدتی است مجوز پروازش در کشورمان محدود به شروط خاصی شده بود که روز گذشته مورد توجه قرار نگرفت.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه رعایت نشدن هر یک از محدودیتها، به معنای غیر مجاز بودن پرواز این هواپیماست، افزود: هواپیمای سقوط کرده ـ که در حقیقت محصول مشترک سه کشور ایران، اوکراین و روسیه است ـ موتور Tv۳-۱۱۷ داشت که از جمله ضعفهای آن، هماهنگی نداشتن با هوای گرم است و به این دلیل کارشناسان تأکید دارند، نباید در روزهای گرم از آن بهره برد، ولی این مهم نادیده گرفته شد تا رویدادی تلخ و جبران ناشدنی رقم بخورد. همان گونه که پیشتر در آبان ماه ۱۳۸۱ یک بار سال ۹۰ در اصفهان برای بار دیگر و دو بار هم پیشتر در اراک و تهران دچار سانحه شده بود.
طلا با اشاره به نامهای به تاریخ دوازدهم اسفندماه سال گذشته ـ که بعدها در دهم اردیبهشت ماه سال جاری دستمایه تنظیم صورتجلسهای درباره مشکلات هواپیمای ایران ۱۴۰ شد ـ پرده از اتفاقاتی عجیب و غریب در این باره برداشت و گفت: آن گونه که صورتجلسه معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری نشان میدهد، در چند ماه اخیر، دو بار کارشناسان زبده درباره مشکلات این نوع هواپیما با یکدیگر به بحث و تبادل آرا پرداختهاند که در نهایت مجوز پرواز ایران ۱۴۰ مشروط به شروطی مجاز شناخته شد که اکنون میبینیم نه تنها رعایت نشدهاند، بلکه موجب جابجایی کارشناسان امضا کننده ذیل صورتجلسه را هم فراهم آوردهاند!
وی افزود: از جمله نکاتی که مورد توجه این کارشناسان قرار گرفته، تأثیرپذیری منفی زیاد موتورهای این نوع هواپیما از گرمای هواست که بر راندمان آنها اثر شدید میگذارد و به همین دلیل پرواز این نوع هواپیما در هوای گرم ممنوع اعلام شده است، ولی مسئولان برای رفع این ممنوعیت، همه کارشناسانی را که امضایشان ذیل این مصوبه بود و بعضا از چهرههای برگزیده انجمن بینالمللی حملونقل هوایی هستند، جابجا و به نوعی برکنار کردند تا محدودیت قانونی را کان لم یکن کرده باشند!
دبیر مجمع نمایندگان استان تهران با وعده پیگیری این مسائل در مجلس شورای اسلامی، گفت: این در حالی است که بنا بر استاندردهای پروازی، هر چه هوا گرمتر باشد، از بار هواپیما موقع برخاستن از زمین کم میکنند که این نکته هم درباره پرواز ۵۹۱۵ رعایت نشد تا نه تنها هواپیمای سقوط کرده بر خلاف تصمیماتی که درباره نوعش گرفته شده، در روزی با گرمای حدود چهل و یک درجه سانتیگراد به کار گرفته شده باشد، بلکه اخبار رسیده حکایت از آن داشته باشد که در زمان شروع پرواز، ۴۷۰ کیلوگرم اضافه بار داشته؛ یعنی خطا اندر خطا!
طلا با اشاره به چگونگی سقوط این هواپیما گفت: همه این مشکلات دست به دست هم دادند تا کاپیتان پر سابقه حاضر در کابین هدایت هواپیما هم نتواند مانع از شکلگیری فاجعه شود و هواپیما اندکی پس از برخاستن از زمین، به دلیل آنکه قطعاتی در موتور سمت راست آن ذوب شده و موجب آتش گرفتن موتور شده بود، از راه خود منحرف شده و سقوط کند؛ حالا باید ببینیم آیا ممکن است خلبانی با درجه «استاد خلبانی» که ۸۰۰۰ ساعت پرواز بدون حتی یک سانحه را در کارنامه داشته و در سال آخر خدمت خود بوده، مقصر شناخته شود؟!
این نماینده مجلس در ادامه مشکلاتی که سبب برکناری کارشناسان ردصلاحیت کننده ایران ۱۴۰ و برخی پروازهای شرکتهای دیگر شد را مسائلی غیرفنی میداند که باید رئیس هواپیمایی کشوری به عنوان تصمیم گیرنده مستقیم در این باره و در ادامه وزیر راه و شهرسازی نسبت به آن پاسخگو باشند و افزود: از ورود سریع دستگاه قضایی به ماجرا خرسندیم و منتظر خواهیم ماند تا مستندات پرونده مورد بررسی قضایی قرار گرفته و به حکم منجر شود؛ اما به رغم آن، از وزیر و افراد مسئول در این باره خواهیم خواست که به مجلس آمده و به ابهامات نمایندگان در این باره پاسخ بدهند و مطمئن باشید که اگر برایمان قصور فرد یا افرادی مسجل شود، با آن برخورد خواهیم کرد.