واردکنندگان خودرو هم به فکر جیب سود هستند

واردات خودرو نیز مانند تولید خودرو امری تخصصی و فنی است که متاسفانه درحال حاضر و بالاخص در سال‌جاری بسیار کمرنگ شده است به طوری که عموم واردکنندگان چه به‌صورت حقیقی و چه در قالب شخصیت حقوقی فقط با هدف سود مالی و استفاده از فرصت به‌وجود آمده فعلی بدون هیچ تخصص و آموزشی اقدام به خرید خودرو (به طور عمده از کشورهای حوزه خلیج فارس) کرده و اقدام به واردات و ترخیص می‌کنند.
کد خبر: ۴۲۶۲۹۷
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳ 17 August 2014
|
6776 بازدید
بیژن صادقی‌مهر، کارشناس مهندسی  تکنولوژی خودرو در جهان صنعت نوشت:

در حالی که میزان تولیدات خودروسازان داخلی در چهار ماهه نخست امسال با رشد 170 درصدی همراه بوده و طی این مدت تعداد 327 هزار و 672 دستگاه انواع خودرو تولید شده است، ریاست سازمان توسعه تجارت میزان واردات خودرو در این مدت را 23 هزار و 242 دستگاه اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود دو برابر شده است.

حال این سوال مطرح است که با توجه به شرایط کنونی کشور و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری آیا اساسا واردات خودرو امری صحیح و منطقی است؟
در پاسخ باید این نکته را در نظر گرفت که امروزه با توجه به وجود انبوه ارتباطات و اطلاعات و رشد شتابان تکنولوژی در همه زمینه‌ها، قطع ارتباط با دنیا و دوری از فناوری روز امری عاقلانه به نظر نمی‌رسد اما نحوه تعامل و برخورد با تکنولوژی و صنعت روز دنیا باید کاملا آگاهانه و دقیق صورت بگیرد. مسلما صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در این راستا قرار دارد. حال این مساله مطرح می‌شود که واردات خودرو چه نقشی در این میان دارد؟

در نگاه اول ممکن است واردات امری کاملا منفی و بی‌فایده به نظر برسد اما در شرایطی که فاصله خودروسازان بزرگ جهان با خودروسازان داخلی از هر لحاظ معنادار بوده و یک عدم تمایل به تغییر و پیشرفت نیز در خودروسازان داخلی مشهود است که عمدتا به دلیل داشتن نوعی انحصار در این صنعت به‌وجود آمده، واردات صحیح و اصولی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد رقابت و تغییر در این حوزه شود. البته با وجود تعرفه‌های بالای واردات و وضع قوانین سختگیرانه در مبادی ورودی کشور و همچنین عدم تخصص‌گرایی این حوزه نیز با چالش‌هایی روبه‌رو شده است.

باید به این مساله توجه داشت که واردات خودرو نیز مانند تولید خودرو امری تخصصی و فنی است که متاسفانه درحال حاضر و بالاخص در سال‌جاری بسیار کمرنگ شده است به طوری که عموم واردکنندگان چه به‌صورت حقیقی و چه در قالب شخصیت حقوقی فقط با هدف سود مالی و استفاده از فرصت به‌وجود آمده فعلی بدون هیچ تخصص و آموزشی اقدام به خرید خودرو (به طور عمده از کشورهای حوزه خلیج فارس) کرده و اقدام به واردات و ترخیص می‌کنند که این امر باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای خریداران و مصرف‌کنندگان داخلی در زمینه‌های مختلف از جمله تشخیص صحت و سلامت فنی و ظاهری خودرو، وجود تجهیزات جانبی و ایمنی استاندارد همچنین خدمات پس از فروش شده است.

به نظر می‌رسد اعمال برخی آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های داخلی در هیات دولت مبنی بر واردات خودرو توسط شرکت‌های ذی‌صلاح که متشکل از نیروها و کارشناسان تحصیلکرده و زبده در زمینه خودرو، بازرگانی، گمرک و حقوق باشند، همچنین دادن مجوزهای لازم جهت ثبت شرکت‌های تخصصی خدمات پس از فروش در بخش خصوصی برای خودروهای وارداتی بسیار حائز اهمیت و راهگشا می‌تواند باشد؛ امید است توجه و عنایت مسوولان ذی‌ربط به این نکات باعث ایجاد نظم و کنترل بیشتر در واردات خودرو گردیده و زمینه سودجویی برخی سوداگران را از بین برده و از همه مهم‌تر با عمل به این تمهیدات زمینه بسیار مناسب اشتغالزایی جوانان تحصیلکرده کشور را فراهم کرده و راه را برای ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی نیز مهیا سازند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # قاضی مقیسه # علی رازینی # ترور # ترامپ
الی گشت
نظرسنجی
ترامپ به ایران پیشنهاد رسمی مذاکره مستقیم خواهد داد؟