برخورد دوگانه با شیر طلایی ونیز برای «قصه‌ها»؛

بنی‌اعتماد، فیلم‌ساز زن پیشرو‌ ایران یا کارگردان سیاه‌نما؟

سوای اینکه بنی اعتماد چه موقعیتی دارد، این پارادوکس، چنین پرسشی را پیش می‌کشد، آیا برخی اخبار، صرفاً مصرف داخلی دارند و در سطح جهانی به گونه‌ای دیگری بازتاب می‌یابند و آیا در پیش گرفتن این شیوه به نفع فرهنگ و به ویژه سینمای ملی ایران خواهد بود؟
کد خبر: ۴۳۳۹۳۷
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱ 12 September 2014
|
28216 بازدید
|
پس از حضور فیلم «قصه‌ها» در جشنواره بین‌المللی ونیز، در شرایطی که برخی بخش‌های خبری تلویزیون اقدام به بازتاب انتقادات تندی از این فیلم کردند و این اثر را به «سیاه نمایی» متهم نمودند، بخش‌های خبری بین‌المللی تلویزیون همزمان در حال مانور دادن ‌روی این موفقیت بودند و کارگردان این فیلم را ‌تحسین کردند تا پارادوکسی جالب شکل گرفت.

به گزارش «تابناک»، «وضعیت اقتصادی ایران وخیم است و این به دلیل تحریم‌هایی است که عملا به ضرر مردم کشور تمام شده است. با ساخت این فیلم می‌خواهم نشان دهم، تحریم‌های غرب به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران چه آثار سوئی بر زندگی مردم عادی در ایران گذاشته‌ است؛ بچه‌هایی که دچار بیماری‌های سخت مانند سرطان و ام‌اس هستند، از پیامدهای تحریم ضرر می‌بینند. واقعا دوست دارم این تحریم‌ها برداشته شود. یکی باید در این زمینه به مردم ایران پاسخ بدهد‌».

بنی اعتماد، فیلمساز زن پیشروی ایران یا کارگردان سیاه‌نما؟

این جملات، بخش مهمی از گفته‌های رخشان بنی‌اعتماد درباره فیلمش پس از نمایش در جشنواره ونیز بود؛ گفته‌هایی که البته در بیشتر فیلم‌های منتشره از نشست خبری بنی‌‌اعتماد به کلی حذف شد تا مشخص شود این گفته‌ها از پشت چنین تریبونی تا چه میزان می‌تواند برای طرف‌های غربی هزینه زا باشد و البته رسانه‌های پرمخاطب دنیا مشیی متفاوت با جشنواره ونیز در پیش گرفتند و بازتاب وسیع این گفتار‌ها ـ که کاملاً در راستای منافع ملی ایران بود ـ غیرقابل چشم‌پوشی است.

آسوشتیدپرس در این باره گزارش داده بود: «قصه‌ها که یکی از بیست فیلم بخش مسابقه است، مجموعه‌ای از داستان‌های غیرواقعی -Fictional از تلاش شهروندان تهرانی راننده تاکسی زیر بار قرض، مستمری بگیران فقیر و کارگران کارخانهٔ بیکار است. قصه‌ها هرگز علت مصائبشان را افشا نمی‌کند، اما کارگردان می‌گوید می‌خواست لطماتی را که تحریم‌های غربی‌ها به خاطر برنامه‌های هسته‌ای ایران بر مردم عادی وارد می‌کند نشان بدهد».

بنی اعتماد، فیلمساز زن پیشروی ایران یا کارگردان سیاه‌نما؟

بنی اعتماد به جای گرفتن ژست اپوزیسیون، در نقد جدی چالشی که غرب پیش روی هموطنانش قرار داده سخن گفت و از قضا دست خالی نیز از ایتالیا بازنگشت. در اختتامیه قدیمی‌ترین جشنواره بین‌المللی سینمای جهان، شیر طلایی ونیز برای بهترین فیلم‌نامه به رخشان بنی‌اعتماد و فرید مصطفوی موفق برای نگارش فیلم‌نامه «قصه‌ها» تعلق گرفت تا بنی‌اعتماد در سفری یک روزه به ایران، مقدمات اهدای این جایزه را به موزه سینما فراهم کند و سپس به دعوت جشنواره فیلم تورنتو، راهی کانادا شود.

این جایزه با استقبال سینماگران روبه‌رو شد؛ اما در بیرون از فضای سینما، برخی حتی از حضور این فیلم در ونیز نیز عصبانی بودند. این عصبانیت در قالب یک آیتم خبری مشخص در بخش‌های خبری منعکس شد و در لابلای این آیتم نیز بخش‌های مورد پسند گزارشگر از سخنان علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد قرار داده شده بود که در روزهای بعد تأکید شد این صحبت‌ها درست منتقل نشده است. در این آیتم خبری، قصه‌ها فیلمی سیاه‌نما خوانده شده که کارگردانش به سیاه‌نمایی آن افتخار می‌کند!

بنی اعتماد، فیلمساز زن پیشروی ایران یا کارگردان سیاه‌نما؟

شاید منطقی باشد که فیلم «قصه‌ها» همچون بسیاری از فیلم‌های دارای نقد جدی اجتماعی متهم به سیاه نمایی ‌و به مرور این نقد‌ها پذیرفته شود و فضا تغییر کند؛ اما آنچه مسلم است، این نقد هنگامی پذیرفته ‌است که یک رسانه در این باره مشی دو گانه‌ای در پیش نگیرد‌؛ رویکردی که درباره «قصه‌ها» آشکارا‌ شکل گرفت و در حالی که در بخش‌های خبری داخلی تلویزیون، بنی اعتماد و فیلمش متهم به سیاه نمایی شدند، پرس‌تی‌وی به عنوان بین‌المللی‌ترین بخش تلویزیون، روندی کاملاً معکوس با بخش‌های خبری داخلی و مشابه دیگر رسانه‌های بین‌المللی را در پیش گرفت.

پرس‌تی‌وی، رخشان بنی اعتماد را «فیلم‌ساز زن پیشروی ایران» لقب داد و ضمن اشاره به داستان این فیلم که در واقع هفت اپیزود درباره ادامه قصه زندگی شخصیت‌های فیلم‌هایش پیشین بنی اعتماد نظیر روسری آبی، خون بازی و زیرپوست شهر است و تأکید کرد او چهره‌ای شناخته ‌در زمینه پرداختن به مشکلات اجتماعی در فیلم‌هایش است و جوایز ملی و بین‌المللی متعددی به دست آورده است.

با این اوصاف، پرسش اساسی اینکه سرانجام بنی‌اعتماد و فیلم‌هایش در راستای سیاه‌نمایی هستند؛ او یک کارگردان سیاه‌نماست یا فیلم‌هایش نقدهای اجتماعی را مطرح می‌کنند و خود او نیز یک کارگردان زن پیشروست؟ سوای اینکه بنی اعتماد چه موقعیتی دارد، این پارتدوکس، چنین پرسشی را پیش می‌کشد آیا برخی اخبار، صرفاً مصرف داخلی دارند و در سطح جهانی به گونه‌ای دیگری بازتاب می‌یابند و آیا در پیش گرفتن این شیوه به سود فرهنگ و به ویژه سینمای ملی ایران خواهد بود؟
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۱
سیروان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
شک نکنید اگر سیاه نمایی نمی کرد اصلا" و ابدا" مورد توجه غربی ها قرار نمی گرفت .
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
خجالت بکش
منصف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
واقعیت همیشه تلخ است .

در ایران مشکلات واقعیت دارد ولی سیاه نمایی خانم بنی اعتماد هم واقعیت دارد
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
آخه واقعا فیلم ها ایشون بخصوص این آخریه آدم رو داغون میکنه.مرد معتاد دختر ایدری زن .... پسر دزد آخه این چه جورشه دیگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
سير . . وان جان معلومه از روي شكم سيري اين حرفا رو ميزني!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
دوست عزیز امتحانش مجانیه. به اقای سلحشور بگین یه فیلم با سیاه نمایی درست کنه بفرسته ببینیم واقعا جایزه میگیره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
خود شكن آيينه شكستن خطاست
هنرمند آينه رخدادهاي جامعه و پيرامون خودشه
هنر رو تخطئه كردن هنر بي عرضه هاست.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
خدا رو شکر این افرادی که شخصیتهای فیلم هستند(رانندگان تاکسی و مستمری بگیرانی که دخلشان کفاف مخارج زندگی این روزها را نمیکند) به هیچ وجه در فضای واقعی جامعه فعلی ما وجود ندارند و این فیلم فقط و فقط قصد سیاه نمایی از شرایط جامعه ایران را دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
اکثر دوستان در وب انقلاب را فراموش کرده اند اگر خودمان مشکلات خودمان را بیان نکنیم پس چه کسی بیان کند. من نمیدانم هدف بنی اعتماد چه بود ولی فیلم را دیده ام و فیلم به جا و مناسبی است از هنر هم سر در نمیاورم ولی قبل از جشنواره خارجی خودمان باید به این فیلم جایزه میدادیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
واقعیت چه سیاه و چه سفید باید بیان بشه. مگر خانه دوست کجاست به اون زیبایی سیاه بود که این همه جایزه گرفت؟ مگه بادکنک سفید سیاه بود؟ مگر جدایی سیاه بود؟ خیر همه واقعیتهایی از ززندگی عادی روزمره ما هستندکه بیان میشوند. چیزی که باعث جایزه گرفتن فیلم میشه نگاه کارگردان به اون مقوله و زیبایی هایی که پشت این سیاهی ها دیده نمیشه و نویسنده و کارگردان اون زیبایی ها رو برجسته تر میکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
حسین آقا خودت.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
خوب دیگه فیلمسازهای ضعیف که حرفی واسه گفتن ندارن اینطوری خودشونو تو دنیا مطرح میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
اگر این طوری به خواهی فکر کنی پس چرا جوایز بیشتری بهش ندادن اما مشکل اصلی تناقض های موجود در صدا و سیماست که بسیار آزار دهنده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
حالا واقعیت شده سیاه نمایی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
امیدوارم تابناک این نظر منتشر کنه.اصلا من کار ندارم فیلم سیاه نمایی هستش یا سفید نمایی.مهم یک چیزه و اون اینکه زندگی چند درصد مرد می تواند شبیه این فیلم باشد؟ هر چه تعداد بیشتری باشد مایه نگرانی بیشتر است.من فیلم را به عنوان تلنگری به همه می پذیرم.ولی فیلم از یک ضعف عمده برخوردار است و ان اینکه به اعتقادات اکثر عموم جامعه بی توجه هستش.در یک خانواده ایرانی وقتی مشکلی پیش میاد طرف با هر شکل ظاهری به اولین چیزی که متوسل میشه عقبه اعتقادی مذهبی خودمونه و در مراحل بعدی اگه کارش جور نشد دس به تن فروشی این مسائل دس میزنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۳
اشتباه نکنید قصد خانم بنی اعتماد؛هم نشان دادن سیاهی هایی است که آمریکا و استکبار با تحریمها به سر ایران آورده و هم نشان دادن زنده بودن و پویا بودن ملتی مقاوم در شرایط تحریم است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۴
واقعا خجالت بکش
ندا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
اگه واقعیت سیاهه، مشکل از هنرمند نیس؛
بهرحال کاغذ پاره های دوسداشتنی زندگی رو این رنگی کرد!!
معترضید دس بکار شین خوش رنگش کنین!
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
سیاه نماست بی شک!
پاسخ ها
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
بدون شک
سالها بعد معلوم میشه
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
حالا چرا فحش میدی؟
بی شک خودتی!
زینال بندری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
به نظر من این کارگردان سیاه نما را باید از کشور اخراج کنیم و گذرنامه او را باطل کنیم تا ثابت کنیم که تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نبود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
میگم بعضی ها خجالت نمیکش دیگران به خاطر کمبودهای خودشون برای پرونده سازی و ترور شخضیت میکنند.
حسين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
اينها فقط عاشق لبخند خارجي ها هستند بدبختها چه موقع كندش دربياد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
دو چیز من رو واقعا اذیت می کنه
صنعت خودرو سازی
صدا و سیما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
اتفاقا باید از چنین فیلم هایی بیشتر ساخته بشه تا کسایی که توی دنیا روی طبل جنگ و تحریم می کوبند ببینند که چه دارند به سر مردم بی گناه میارند، ببیند زجر بچه های سرطانی رو، ببینند که چطور دارند زندگی مردم را نابود می کنند و همین طور یکسری از داخلی ها ببینند که با تندروی ها و بی تدبیریهاشون چه به روزگار ملت آوردند
پاسخ ها
نيك سخن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
اين كه گفتي نيكو است اگر در اونور آب حرف هايي كه بايد گفته شوند حذف نشوند
عبس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
سیاه نمایی چیه ؟؟؟
تا یکی میاد از درد مردم بگه سریع اسمش رو میزارید سیاه نمایی ... مطمئنم حرفایی که توی این فیلم زده شده حتی یک درصد از فقر و بحران موجود توی کشور بر اثر تحریم های خانمان سوز نبوده ...
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
اینو میگویند اموزش دروغگویی ودوریی ازرسانه های ملی به مردم
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟