جلسه علنی مجلس برای رسیدگی به سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فنآوری آغاز شد.
به گزارش «تابناک»، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به صلاحیت «فخرالدین احمدیدانشآشتیانی» وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فنآوری دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی، رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در صحن بهارستان آغاز شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فخرالدین احمدی دانشآشتیانی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعتماد نکردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود برنامههای «فخرالدین احمدی دانشآشتیانی» را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به این وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندادند.
بدین ترتیب، وزیر پیشنهادی علوم از مجموع آرای مأخوذه با کسب ۷۰ رأی موافق، ۱۷۱ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع، نتوانست عضو کابینه شود.
۱۰:۵۵ مجلس وارد رأی گیری شدرای گیری مجلس برای صلاحیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم دقایقی پیش آغاز شد.
۱۰:۴۲ موافق وزیر پیشنهادی علومتابش: بگذاریم دولت کارش را بکندیک نماینده اصلاحطلب مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست اجازه دهند دولت کارش را بکند و به وزیر پیشنهادی علوم رأی دهند.
محمدرضا تابش در سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، گفت: موقعیت تعیینکنندهای است و امروز خانواده انقلاب باید دست در دست هم برای ساختن کشور و گشودن گرهای از امور پیشرو با هم همراه و همرای شوند.
وی ادامه داد: اکنون دانشگاهیان و دانشگاهها که نقش بیبدیل و بینظیری در دستاوردهای انقلاب اسلامی داشتهاند چشم به تصمیم ما دوختهاند تا ما نمایندگان چگونه دولت را در این شرایط خطیر و حساس یاری میکنیم.
این نماینده اصلاحطلب مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دغدغههای رییسجمهور در روز تنفیذ را به یاد بیاوریم که جهتگیری دولت را بیش از پیش و بیش از هر چیز حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، مهار آسیبهای اجتماعی، نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان و ارتقای منزلت ایران بر اساس تامین منافع ملی و رفع تحریمهای ظالمانه کنونی برشمردند و از همه استمداد کردند تا بگذاریم شایستگان به ملت خدمت کنند.
۱۰:۵۹ مجلس وارد رأی گیری شد
۱۰:۲۶ دانش آشتیانی در صحن علنی
فعالیتهای علمی ترکیبی با رفتارهای دینی داشته باشدفخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم در جلسه رأی اعتماد خود در صحن علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی، با تسلیت شهادت حضرت سجاد (ع) به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مردم، گفت: فکر میکنم مسأله همه ما ضرورت و اهتمام به توسعه علمی کشور است
وی با اشاره به اهمیت توسعه علمی در دانشگاهها، تصریح کرد: توسعه علمی شرط لازم برای توسعه همه جانیه کشور است؛ لذا تمرکز صحبت خود را بر توسعه علمی کشور قرار میدهم چون در کمیسیون و فراکسیونها فرصتی حاصل نشد که من به برنامه خودم بپردازم و بیشتر مسائل حاشیهای مطرح شد دوست دارم از این تربیون در مدت خیلی کوتاه، فشرده و هدفمند برنامه توسعه علمی را تشریح کنم.
دانش آشتیانی تأکید کرد: چالشهای که در آموزش عالی داریم، استقرار نظام کیفیت است؛ کارامدی نظام آموزش عالی کشور مهم است ما در رابطه با مسائل علمی باید کار زیادی انجام دهیم در رابطه با خروجیهای علمی دانشگاه باید برنامه داشته باشیم، باید در آموزش عالی کشور باید به فکر به منافع کشورها باشیم.
وی با بیان اینکه، اولویت برنامههای من کیفی سازی آموزش عالی و تحقیقات و فناوری است، افزود: حفظ فضای سالم فرهنگی در دانشگاهها، مشارکت در توسعه اقتصادی و راهبردی حوزه اقتصاد دانش بنیان و مقاوم سازی اقتصاد ملی است
آشتیانی با تأکید بر اینکه دانشگاه از سه حوزه علم، دین و جامعه برخوردار است، اظهار داشت: در روندهای کنونی گسستی بین علم، دین و جامعه وجود دارد. فعالیتهای علمی، تلفیقی با رفتارهای دینی باید داشته باشد نه چیزی جدای از فعالیتهای آموزشی. برنامههای دانشگاهها باید طوری جهت گیری شود که منجر به کاربرد در جامعه شود و نیاز جامعه و منطقه را برطرف کند.
وی افزود: لذا اساس کاری را که من میخواهم انجام دهم همین است؛ و چون این مدل را رویش کار کردهام و در آموزش و پرورش اجرا کردهام، مطمئن هستم با همکاری شما نمایندگان محترم، میتوانیم دانشگاهها و مراکز پژوهشی را به نقطهای برسانیم که اقتدار علمی، منجر به اقتدار نظام شود؛ میتوانیم دانشگاهها را به نقطهای برسانیم که تولید ثروت کند؛ ما باید همچنان که ریاست محترم جمهور فرمودند، دانشگاهی داشته باشیم که خود در اقتصاد کشور کمک کند.
وزیر پیشنهادی علوم همچنین گفت: ما با جزییات اجرایی که در برنامه من آمده، سعی دارم دانشگاه را در مسیر دانشگاه کارآفرین قرار دهم وتوجه داشته باشیم که در انتهای برنامه ششم حدود ۵ و نیم میلیون دانش آموخته دانشگاهی داریم که باید وارد بازار کار شوند. ما با برنامه ریزی که میتوانیم در دانشگاهها داشته باشیم، از طریق شهرکهای تحقیقاتی و پارکها و مراکز رشد، میتوانیم فارغالتحصیلان دانشگاهی را به کار بگیریم.
آشتیانی افزود: اگر بخواهیم، دقت کنید این نکته کلیدی برنامه من است، اگر بخواهیم یک فارغ التحصیل دانشگاهی را مشغول کار کنیم، اگر بخواهیم در صنعت مشغول کنیم، باید ۴۰۰ میلیون تومان برای او هزینه کنیم، اگر بخواهیم در بخش ICT به کار بگیریم ۱۵۰ میلیون تومان باید برای زیرساخت آن هزینه کنیم اما در پارکها و مراکز رشد ما با عدد یکدهم این عددها، با عدد ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان میتوانیم فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار بگیریم.
وی افزود: اما نتیجه، ما مطمئنیم که اگر فارغ التحصیل به این پارکها وارد شود تولید ثروت کشور به مراتب بیشتر از بخش صنعت خواهد بود. و همین است که مقام معظم رهبری در سند توسعه علمی عنوان میکنند که باید دانشگاهها و کشور تولید ثروتشان ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دهد؛ اگر از طریق این برنامه نتوانیم این کار را انجام دهیم، مطمئنا از بخشهای دیگر هم نمیتوانیم. من عزم راسخ دارم و همه شما نسبت به سابقه مدیریتی من اطلاع دارید که میتوانم امری را که بخواهم و تمرکز کنم انجام دهم.
وزیر پیشنهادی علوم در ادامع گفت: من زمانی در وزارت علوم بودم که دانشگاهها مشکل خوابگاه داشتند؛ تمرکز پیدا کردم و با ساخت بیش از یک میلیون متر مربع ساختمان خوابگاه دانشجویی، مشکل کشور را از جنبه خوابگاه دانشجویی برطرف کردم. در زمانی پس از جنگ به دلیل فرسوده بودن آزمایشگاهها و نیاز کشور برای توسعه رشتههای کارشناسی ارشد و دکترا، نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی داشتم و من از طریق سهمیههای ارزی، توان تامین ارز مورد نیاز این تجهیزات را نداشتیم اما من با تعاملی که با مجلس داشتم و در بیشتر موارد نتیجه میگرفتم، ۴۰۰ میلیون دلار در آن مقطع برای تجهیزات دانشگاهها گرفتم و هنوز که همکاران دانشگاهی من مرا میبینند میگویند آثار آن حرکت شما هنوز در دانشگاهها باقی است.
وی افزود: این برنامه من با همکاری شما نمایندگان محترم مجلس و دستگاههای اجرایی قابل پیاده شدن است اما باید برای این کار بستری هم آماده باشد، اگر دانشگاه محیط آرام و بانشاط نباشد، اگر در دانشگاه بخواهد حاشیههای سیاسی یا جناحبندیهای سیاسی وجود داشته باشد یا به تعبیری دانشگاه تبدیل به باشگاه سیاسی شود، محققا این برنامه اجرایی نمیشود. لذا اصرار خود من این است، شما دغدغه دارید و من میفهمم. اعتقاد دارم زمانی رسیده است که همه، دانشجو، دانشگاه و همه باید بسیج علمی شوند و از پتانسیل و ظرفیت دانشگاهیان استفاده شود من مطمئنم اگر این همکاریها وجود داشته باشد در این مسیر حرکت خواهم کرد.
۱۰: ۱۰ هاشمی نخل ابراهیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم دانشگاهها در شرایط کنونی نیازمند مدیریت وزیر هستندعضو کمیسیون بودجه و برنامه و محاسبات مجلس با اشاره به تبعیت دانش آشتیانی از موضع رهبری بعد از انتخابات ۸۸ گفت: وزیر پیشنهادی علوم اعلام کرده است که بیانیه مربوط به آن حوادث را امضا نکرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی در نشست علنی امروز (سهشنبه ۲۷ آبان) در موافقت با فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزارت علوم در ۱۷ ماه اخیر بلاتکلیف بوده است، افزود: در شرایط کنونی ۴. ۵ میلیون دانشجو و تمام اساتید دانشگاهها منتظر تصمیم دولت و مجلس هستند از این رو کشور هم اکنون در شرایط ویژهای قرار دارد بنابراین باید به مقوله آرامش توجه ویژهای کنند، از طرف دیگر همه به ویژه نمایندگان دغدغههای بسیاری در حوزه علوم دارند به ویژه نگران آن هستند که حوادث گذشته تکرار نشده و دانشگاهها جولانگاه گروههای سیاسی نشود.
نماینده مردم میناب، رودان و جاسک در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه محیط دانشگاه مهمترین و حساسترین نقطه و بخش کشور است، افزود: قطعا نباید این مکان و این محیط دچار حواشی شود.
وی افزود: وزیر پیشنهادی در نشستهای اخیر درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر حضور در فتنه ۸۸ بعد از انتخابات گفت که وقتی رهبر معظم انقلاب در این رابطه موضعگیری کردند من از این فرامین تبعیت کردم و در آن زمان به دنبال مسائل سیاسی نرفتم و قول میدهم که دانشگاه عرصه تاخت و تاز گروههای سیاسی نباشد و رونق علمی در این محیط ایجاد شود.
هاشمی نخل ابراهیمی ادامه داد: وزیر پیشنهادی علوم درباره امضاها هم گفته است که من بیانیه را امضا نکردم و قول میدهم علاوه بر توسعه دانشگاهها توجه ویژهای برای به کارگیری نیروهای مومن و علمی داشته باشم.
وی ادامه داد: یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب توجه به اقتدار علمی، رشد علمی، اقتصاد دانش بنیان و توجه به دانشگاهها است از طرفی دیگر انتظار داشتیم که رئیس جمهور برای تصدی وزارت علوم، فردی را معرفی کند که شبهه نداشته باشد ولی الان ما باید به دولت، رئیس جمهور و وزیر پیشنهادی علوم که سابقه حضور در جبهه و خدمات قابل توجه در حوزه علوم دارد اعتماد کنیم.
هاشمی نخل ابراهیمی افزود: هماکنون در شرایط خاصی قرار داریم و ملت انتظار دارند که به بهانه فتنه اصل نظام با مشکل مواجه نشود البته دغدغه همه به ویژه نمایندگان درباره موضوعاتی مانند فتنه مورد توجه بوده و برای ما خط قرمز است اما با توجه به اینکه دانش آشتیانی سومین وزیر پیشنهادی است تمام نمایندگان باید برای انتخاب وی جهت تصدی وزارت علوم کمک کنند.
۱۰: ۰۰ زاکانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم وزیر پیشنهادی علوم از مؤسسان حزب مشارکت استنماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم در سال ۶۷ از ورود بسیج دانشجویی به داخل دانشگاهها ممانعت کرده است، گفت: نمیتوان گذشته بسیار روشن دانش آشتیانی را نادیده گرفت.
علیرضا زاکانی در مخالفت با فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرایط کشور در حال حاضر خطیر بوده و ما در بهانهجویی به سر میبریم که نظام سلطه به واسطه بهانهجوییها، مشکلاتی را بر کشور ما تحمیل کرده است و امروز دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با فتنهها و بهانهجوییهای نظام سلطه است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: منطقه توسط دستنشاندگان کشورهای غربی در آتش میسوزد و مشکلات اقتصادی بسیاری در حال حاضر در کشور وجود دارد و عده بسیاری در داخل به دنبال بهانهجویی هستند، اما ما میگوییم که دولت برای حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی احتیاج به آرامش دارد.
وی تصریح کرد: اما سپردن مدیریت وزارت علوم به عوامل موثر در فتنه ۸۸ و عناصر افراطی برخلاف مصالح نظام است، این مجلس با انقلاب و شهیدان پیوند ناگسستنی دارد و مجلس به طور قطع برآمده از اراده اکثریت ملت بوده و این مجلس بازتاب ارزشهایی است که در ۹ دی ۸۸ بر آن پافشاری شد.
زاکانی افزود: آقای رئیس جمهور، چرا شما منطق مجلس در پیگیری آرمانهای انقلاب را نادیده میگیرید؟ و از تابستان سال ۹۲ تا پاییز امسال ۵ نفر را بهعنوان وزیر علوم به مجلس معرفی کردهاید که همه جزو جریانهای افراطی بودند؟ و این اصرار شما بر سپردن وزارت علوم به عوامل فتنه آیا تعجبآور نیست؟
این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: آیا حل مشکلات پیش آمده در وزارت علوم، کار دشواری نیست، نمایندگان اگر نتوانند پاسخ سوالات خود را کسب کنند، به طور قطع فکر میکنند که دستهایی پشت پرده است.
تا امروز هر کسی برای وزارت علوم به مجلس معرفی شده در فتنه مشارکت داشته استوی با تأکید بر اینکه امروز دولت درخصوص برنامه هستهای در وضعیت دشواری است، گفت: باید آرامش در کشور وجود داشته باشد، اما ما به رئیس جمهور میگوییم که تا امروز هر کسی را به مجلس معرفی کردهاید، در فتنه مشارکت داشته است و متاسفانه دولت بارها اعلام کرده است که اگر این شرایط ادامه یابد ما از همین گروه وزیر به مجلس معرفی میکنیم و این موضوع همان راستگویی دولت است که بارها بر آن تأکید کرده است.
زاکانی تأکید کرد: رئیس جمهور میگوید دانشگاه محل تولید علم است و وی دوری از سیاسیکاری را در دانشگاه طلب میکند و دنبال ورود چهرههای موجه علمی در دانشگاهها است و میگوید دولت اهل تنازع با مجلس نیست، اما نمایندگان نمیتوانند گذشته بسیار روشن آقای احمدی دانش آشتیانی را نادیده بگیرند و ما نمیتوانیم به وعدههای شما توجه کنیم در حالی که گذشته وزیر پیشنهادی علوم برای ما آشکار است.
نماینده مردم تهران در مجلس نهم بیان کرد: گفته میشود وزیر پیشنهادی از رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده است، در حالی که سال ۶۷ امام (ره) فرمود بسیج دانشجویی ضروریترین تشکل در دانشگاهها است و ماموریت آن جلوگیری از ورود ایادی شرق و غرب در دانشگاهها است، اما وزیر پیشنهادی علوم در آن سالها با افتخار اعلام کرده است که ما نگذاشتیم بسیج دانشجویی به داخل دانشگاهها ورود کند و گفتیم که باید بسیج به خارج از دانشگاهها برود.
زاکانی گفت: وزیر پیشنهادی علوم از مؤسسان حزب مشارکت بوده و بیانیههای بسیاری را امضا کرده است و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت میباشد.
۹: ۵۵ مطهری در موافقت با وزیر پیشنهادی علومکاری نکنیم خاطره بدی از مجلس نهم در ذهن مردم باقی بماندعلی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمانی که به بررسی صلاحیت و برنامههای فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت، در موافقت با وزیر، گفت: ما نمایندگان مجلس باید بنیان کار را بر روی یک پایه و اساس محکم یعنی تقوای الهی قرار دهیم و تا زمانی که حجت بر ما تمام نشده، رأی مثبت یا منفی ندهیم.
وی خاطرنشان کرد: بنده در دوران نمایندگی خود در سه جا قاطعانه وارد شدم؛ یکی استیضاح وزیر کشور اسبق و دیگری استیضاح وزیر کار اسبق و بعدی رئیسجمهور اسبق. در اولی مسأله دروغ مطرح بود و در دومی مسأله قانونگریزی و قانونستیزی و در سوال از رئیسجمهور سابق نیز همینطور موضوع مربوط به قانونستیزی میشد، چرا که رئیسجمهور وقت به صراحت اعلام میکرد که قانونی که با قانون اساسی منطبق نیست اجرا نمیکنم و مجلس نیز باید در این شرایط حتی یک ساعت نباید به چنین کسی باقی ماندن در این مسند بماند چه آقای احمدینژاد باشد چه آقای روحانی و چه هر کس دیگری.
نماینده مجلس ادامه داد: امروز هم باید برای دادن رأی اعتماد به دانش آشتیانی حجت داشته باشیم و من شخصا روشی را که برخی نمایندگان درباره وزارت علوم درپیش گرفتهاند نمیپسندم و حداقل ضروری نمیدانم ضمن اینکه نفس حساسیت داشتن و رصد کردن امور وزارت علوم و دانشگاهها را قابل تقدیر میدانم. بنابراین غیر از نگرانیهای فرهنگی که معمولا درباره اصلاح طلبان وجود دارد که با تسامح و تساهل به امرو فرهنگی مینگرند، بقیه نگرانیها را چندان موجه نمیدانم.
مطهری با بیان اینکه نگرانیهای فرهنگی نیز در مورد دانش آشتیانی در حداقل است، گفت: مجلس در چند ماه اخیر و در جریان استیضاح و رأی اعتماد اخیر ناخودآگاه در جهت تقویت جریان فتنه سال ۸۸ گام برداشته است. وقتی ما افرادی با سابقه درخشان در انقلاب را حامی فتنه معرفی میکنیم این سوال برای مردم ایجاد میشود که این چه فتنهای است که انقلابیون و نخبگان کشور طرفدار آن هستند. نکند این جریان نحلهای از حق داشته است.
وی افزود: وقتی ما فردی مانند فرجی دانا را که از جنس شهید چمران و فرماندهان دفاع مقدس است و سردار علی فضلی درباره او میگوید افتخار من این است که در دورهای از جنگ فرمانده من آقای فرجی دانا بوده است، حامی فتنه مینامیم طبعا جریان فتنه را تقویت کردهایم. همینطور درمورد آقای نیلی احمدآبادی که معاون فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران بوده است و امروز در مورد اقای دانش آشتیانی که حضور فعال در جبهه و جنگ و همکاری فراوان با سپاه پاسداران داشته است همان حرفها را تکرار میکنیم در واقع داریم انقلابیون اصیل را به دو بخش تقسیم کرده و القای تفرقه میکنیم لذا بسیاری از حرفهایی که گفته میشود به نفع آقایان کروبی و موسوی است بنابراین باید سعی کنیم که دوست دانای انقلاب باشیم.
نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید براینکه کاری کنیم که اصولگرایان و اصلاح طلبان معتدل با هم کار کنند، تصریح کرد: این همان انتظاری است که ما از شعار انقلاب داشتهایم اما دولت چندان در آن موفق نبوده است. و البته مجلس هم نباید تحت تأثیر محافل خارج از مجلس قرار گیرد. بلکه باید استقلال خود را حفظ کند.
مطهری اضافه کرد: نقد خود و خود انتقادی یک امر پسندیده است؛ چه اشکالی دارد ما مجلسیان همانطور که کل کشور را نقد میکنیم خودمان را هم با انگیزه اصلاح امور نقد کنیم. اکنون زبان حال برخی نمایندگان این است که وزیر علوم را ما معرفی کنیم و دولت تأیید کند درست عکس آنچه که در قانون دیده شده است.
وی برهمین اساس تأکید کرد: ما مسأله فتنه را مطرح میکنیم بدون اینکه به شرایط آن روز توجه داشته باشیم. اصراف بر فتنه گر بودن افراد درحالی که خودشان از فتنه تبری میجویند کار درستی نیست. فتنه برای ما هم خط قرمز است اما فتنه به معنای واقعی آن؛ و این به معنی اینکه همهعوامل فتنه چه آنهایی که زمینه فتنه را آفرینند و چه آنهایی که آن را شعله ور کردند براساس عدالت مورد بررسی قرار گیرند.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان خاطرهای از انتخابات سال ۸۸ یادآور شد: سه روز پس از انتخابات سال ۸۸ تلویزیون از بنده برای یک مصاحبه زنده درباره مسأله انتخابات از من دعوت کرد و من شرکت کردم و به صراحت عرض کردم که تقلب از نظر شمارش آرا اتفاق نیفتاده اما مبادی و مقدمات آرای آقای احمدینژاد دچار خلل است که باید بررسی شود. در آنجا مسئولان تلویزیون به من میگفتند ما از هرکسی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب دعوت میکنیم که بیاید و در مورد این موضوع صحبت کند، حاضر نمیشوند و همه آنها میگویند که ما در موضوع شک داریم.
مطهری برهمین اساس خطاب به نمایندگان گفت: بنابراین شما شرایط آن روز را درنظر بگیرید و بعد اظهار نظر کنید و سپس افراد را فتنه گر بدانید. مثلا سخنرانی آقای توفیقی در دانشگاه تهران که آقای نقوی حسینی به آن اشاره کردند، در چه شرایطی بوده است. روز پس از حمله به دانشگاه تهران بوده که خود رهبر انقلاب فرمودند «حادثهای که دل انسان را خون میکند» و با دعوت وزیر علوم وقت و حضور نماینده ولی فقیه و رئیس دانشگاه بوده است و وی دانشجویانی که میخواستند در خیابانها منفجر شوند را کنترل کرده است و حالا یک جملهای هم از دهنش در رفته و البته نباید آن جمله را میگفت اما حالا گفته است؛ اما حالا ما این موضوع را رها نکنیم و هی بگوییم آقا شما فتنه گر هستید.
وی افزود: طوری صحبت نکنیم که اساسا در ایران کسی حق اظهارنظر ندارد و اندیشه جبر را ترویج کنیم. درواقع همان منطق حکومت اموی در مقابل حضرت زینب را به کار ببریم که آنچه پیش آمد اراده خدا بوده است.
نماینده مردم تهران در مجلس برهمین اساس تصریح کرد: مسأله نگرانی از وضع دانشگاهها چندان موجه نیست؛ در این یک سال و نیمی که از عمر این دولت گذشته است چه مشکلی در دانشگاهها داشتهایم؟ نشاط علمی و سیاسی در دانشگاهها ایجاد شده است. بنده بارها برای سخنرانی به دانشگاهها رفتهام و ددیدم دانشگاهها فضای آرامی دارند حالا اینکه چندتا شعار بدهند این طبیعت دوران جوانی است. لذا ما نباید فضا را به قدری ببندیم که احساس خفقان بشود. کاری نکنیم که خاطره بدی از مجلس نهم در ذهن مردم و دانشگاهیان باقی بماند و این مجلس یادآور مجلس ششم اما از نوع اصولگرای آن شود.
مطهری با تأکید بر مسأله ضرورت مشورت دولت با مجلس قبل از معرفی وزیر کار خوبی برشمرد و گفت: البته اگر این اتفاق نیفتد ما نباید موضع گیری کنیم که چون دولت قبل از معرفی وزیر مشورت نکرده است پس ما هم رأی منفی میدهیم. همچنین آقای دانش اشتیانی در زمان تحصن مجلس ششم اساسا معاون وزیر نبوده است تا نامهای را امضا کرده باشد. وی هیچ نامهای را علیه نظام امضا نکرده است و منابع امنیتی نیز این امر را تأیید کردهاند و پاسخ تمام استعلامها هم مثبت بوده است. نگاه دانش آشتیانی به فتنه سال ۸۸ هم یک نگاه درست و معتدلی است که فتنه را محکوم میکند اما همه عوامل فتنه را.
وی با بیان اینکه کاری نکنیم که برای ما طنز درست کنند و به صورت پیامک دربیاید که برای حل مشکل دولت و مجلس، وزیر پیشنهادی باید پس از فتنه ۸۸ به دنیا آمده باشد گفت: پدر آقای دانش آشتیانی روحانی و نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی بوده است؛ ایشان در دبیرستان علوی تحصیل کرده و اشخاص بزرگ و موثری از مدرسه علوی فارغ التحصیل شدهاند همچنین بنده در مدرسه علوی بودم و در آن دوران آقای دانش آشتیانی سه کلاس از ما بالاتر بود و بنده ایشان را از هامن دوران میشناسم بنابراین میدانم که چه افراد با بصیرت و فتنهگری مثل بنده در دبیرستان علوی بودهایم.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دانش آشتیانی یک شخصیت علمی و فرهنگی و نه یک شخصیت سیاسی است، گفت: وی سابقه ۱۶ سال خدمت در وزارت علوم را داشته است لذا بیش از آنکه به آقای معین منصوب شود به آقای دکتر فرهادی منتصب میشود. دانش آشتیانی فرزند جنگ و دانشگاه است و انقلابی بودن و مجاهد و سرباز بودن برای انقلاب را در عمل نشان داده است. وی طراح و مجری طرح دانشگاه در جبهه بوده و دورههای دانشگاهی را در جبههها برگزار کرده است.
مطهری با اشاره به برنامههای پیشنهادی دانش آشتیانی گفت: توسعه کیفی دانشگاهها به جای توسعه کمی، ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، تجاری کردن علم و توجه ویژه به اسلامی کردن دانشگاهها است چرا که ایشان عضو شورای اسلامی کردن دانشگاهها بوده است و توجه ویژهای به ارزشها و احکام اسلامی و رشد اخلاقی دانشگاهیان در اسلامی کردن دانشگاهها داشته است و آن نگرانیهایی که در مورد تسامح و تساهل فرهنگی که در مورد برخی اصلاح طلبان وجود دارد درباره ایشان وجود ندارد.
وی برهمین اساس گفت: اینکه به عنوان مثال اردوهای مختلف در دانشگاهها برگزار کند با این گونه کارها مخالف است بنابراینجای نگرانی در امور فرهنگی وجود ندارد. به نظر من برنامههای دانش آشتیانی بسیار کاربردی و موثر خواهد بود
نماینده مردم تهران در مجلس در پایان تأکید کرد: اینکه گفته شده همه کسانی که معرفی میشوند در یک حلقه هستن دحرف درستی نیست و حالا اینکه این افراد با هم دوست باشند به این معنا نیست که همه آنها در یک حلقه هستند و اصلا تیپ شخصیتی دانش آشتیانی با تیپ شخصیتی آقای توفیقی و نیلی منفرد متفاوت است. همچنین میگویند ایشان عضو منحله مشارکت بوده است که باید بگویم تا زمانی که این حزب قانونی بوده دانش آشتیانی عضو آن بوده و بعد هم این حزب منحل شد البته ایشان عضو موثری در این حزب نبوده است. مثل اینکه بگوییم چون امام خمینی فرمودند حزب جمهوری منحل شود پس ما بگوییم هرکسی عضو حزب جمهوری بوده فتنهگر است.
۹: ۴۵ نقوی حسینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گویا وزارت علوم سهم حزب مشارکت منحله استسخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: گویا وزارت علوم سهم حزب مشارکت منحله است.
سید حسین نقوی حسینی در سخنانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم ضمن تبریک هفته بسیج خطاب به رئیس جمهور گفت: زمانی که دولت شما در آرایش سیاسی اصولگرایان و اصلاح طلبان با اختلاف حدود ۲۵۰ هزار رأی موفق به پیروزی شد خط بطلانی بر تفکر فتنه گران کشیده شد که نظام جمهوری اسلامی امانتدار آرای ملت است.
وی ادامه داد: این انتخابات ثابت کرد که نظام جمهوری اسلامی پاکترین نظامهای سیاسی در انتخابات است. چرا که حافظ ۲۵۰ هزار رأی تفاوت بود.
این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: زمانی که کابینه آقای روحانی به مجلس معرفی شد در طول تاریخ مجلس برخی وزرای شما بالاترین رأی را کسب کردند.
۹: ۲۰ جعفری در مخالفت با وزیر پیشنهادی علومنمایندگان به دنبال تصدی وزارت نیستندعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه تصادفاً همه وزرای پیشنهادی از یک گروه آن هم از گروه جناب آقای معین و مجموعهاش معرفی میشوند، گفت: معاون پارلمانی شما گفته است که از اول آقای روحانی هیچ مبنایی برای استفاده از نمایندگان مجلس جهت تصدی وزارتخانه نداشته است، حال این سوال پیش میآید که چه کسی از مجلسیها طالب بوده که وزیر شود؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، قاسم جعفری در نشست علنی امروز (سهشنبه ۲۷ آبان) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امیدوارم نتیجه جلسه امروز به نفع کشور باشد، گفت: آقای رئیس جمهور، شما صحبت از اعتدال میکنید و چپ و راست براساس صحبتهای شما فرق نمیکند، حالای کاش اصولگرا و اصلاحطلب نبود و همه حقطلب میشدیم. اما چه شده که تصادفاً همه وزرای پیشنهادی از یک گروه آن هم از گروه جناب آقای معین و مجموعهاش معرفی میشوند.
نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای معین همین دو سه روز پیش گفت که باجخواهی مجلس در ۳۵ سال اخیر بیسابقه است، حال آیا آقایان نماینده، شما باجخواهی کردهاید؟ اگر این موضوع درست است، چرا معین یا هر شخص دیگری این افراد را معرفی نمیکنند؟
وی افزود: من دیروز در جلسه درس تفسیر سوره آیتالله جوادی آملی حاضر بودم که در این جلسه در یکی از آیات سوره مطرح شد، من را متولی خزینه کن که من حفیظ و آگاه هستم، حال آقای رئیس جمهور شما هم علت حضور در مجلس خبرگان حفیظ هستید؟ از اینرو برادر بزرگوار و رئیس جمهور محترم، اینجا جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی است و اعتماد یک امر قلبی بوده و باید برای نماینده اعتماد حاصل شود، چون قرآن به این موضوع تأکید نموده است.
جعفری با تأکید بر اینکه موضوع امانتداری وزیر پیشنهادی باید برای نمایندگان محرز شود، گفت: شاید وزیر پیشنهادی شخصیت محترم و ارزش والایی در پیشگاه خداوند نسبت به بنده حقیر داشته باشد، اما امروز بنده حقیر این دکمهای که فشار میدهم، باید برای آن در دادگاه خداوند، ملت و وجدان پاسخگو باشم.
این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: آقای رئیس جمهور، معاون پارلمانی شما در چند روز اخیر در رابطه با وزیر پیشنهادی و رویکرد مجلس انبوه مصاحبههایی را انجام داده است، حال ما این سوال را داریم که آیا وی برای وصل کردن آمده یا اینکه با مصاحبهها به دنبال فصل کردن است؟ زیرا معاون پارلمانی شما گفته است که از اول آقای روحانی هیچ مبنایی برای استفاده از نمایندگان مجلس جهت تصدی وزارتخانه نداشته است، حال این سوال پیش میآید که چه کسی از مجلسیها طالب بوده که وزیر شود؟ زیرا همه در جریان سفیر شدن یکی از نمایندگان بودند که در آن زمان نمایندگان مجلس چقدر با مضایقه در این رابطه برای اینکه یک همکار را از دست ندهند، رفتار کردند
۹:۰۰ روحانی: در معرفی وزیر پیشنهادی علوم تحت فشار هیچ گروه سیاسی نبودهامحجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور صبح امروز سهشنبه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای دفاع از فخرالدین دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه حضور امروز من در مجلس چهارمین نوبتی است که برای درخواست رأی اعتماد وزیر پیشنهادی علوم خدمت نمایندگان میرسم، گفت: البته تماس و نزدیکی مجلس و دولت همواره مطلوب است و فرصتی که بنده در خدمت نمایندگان محترم باشم مغتنم است اما امیدوارم فرصتهای آینده عمدتا برای همفکری و تعامل برای رفع مشکلات اساسی مردم بهویژه در زمینه مسائل اقتصادی، اشتغال، رشد و توسعه کشور و تعالی اخلاق و فرهنگ در جامعه باشد.
وی افزود: وزارت علوم بسیار حائز اهمیت است از این دیدگاه که میلیونها دانشجو و دهها هزار عضو هیئت علمی در چارچوب قوانین ومقررات این وزارتخانه سرنوشت فعالیتشان با این وزارتخانه در ارتباط است. بنابراین آنچه برای ما مهم است، پیشرفت علم، دانش و پژوهش در کشور است و ما در پی آن هستیم که ایران عزیز اسلامی به عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و حتی در آینده در سطح جهان باشد.
رئیسجمهور با بیان این مطلب که امروز در برخی موارد علوم جدیدی و یا هایتک ما در ردهای هستیم که میتوانیم در آینده نزدیک با کشورهای پیشرفته و بزرگ در صحنه رقابت قرار گیریم، تصریح کرد: دغدغه دولت و مجلس بیتردید یک دغدغه است، هدف ما هم یکی است؛ هدف آن است که علم و دانش ما در خدمت مردم و در خدمت فرهنگ اسلامی و ایرانی ما باشد.
روحانی اضافه کرد: هدف ما این است که دانشگاههای ما مراکز فعالیت علمی و پژوهشی باشند و ضمن اینکه با سیاستهای داخلی، منطقهای و جهانی کاملا آشنا هستند فضای دانشگاهها عمدتا فضای علمی و فرهنگی باشد نه عمدتا فضای سیاسی یا خدای ناکرده فضای سیاسیکاری باشد.
وی گفت: برخلاف آنچه که برخی رسانهها و سایتها، شایع میکنند من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی و یا هیچ شخصیتی نبودهام و نیستم و نه من کسی هستم که در این زمینهها فشارپذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی و فشار گروهی انتخابی را انجام دهم. همه ما در پیشگاه خداوند بزرگ، در پیشگاه ملت عزیز ایران و در پیشگاه وجدانمان مسئولیم و این ۳ دادگاه هیچ زمان ما را رها نخواهد کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه رئیسجمهور بر مبنای وظایفی که قانون اساسی بر دوش او گذاشته و بر مبنای وعدههایی که بنده در دوران انتخابات به مردم دادم که در اداره کشور و انتخاب افراد بدون مشورت با صاحبنظران قدمی برندارم، گفت: در تمام مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی تا امروز بدون مشورت با صاحبنظران و متخصصان به نام آن رشته تصمیمی اتخاذ نکردم.
روحانی ادامه داد: در انتخاب وزیر، همانگونه که قانون اساسی به صراحت میگوید رئیسجمهور فردی را به عنوان وزیر تعیین میکند و برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی میکند. آنجا که حق و وظیفه من است، تعیین یک فرد برای پذیرش مسئولیت سنگین وزارت بوده است؛ ما در شرایطی هستیم که شرایط سختی برای اداره کشور است و آنچنان نیست که داوطلبین برای به دوش گرفتن مسئولیت آنچنان زیاد باشند. ما گاهی برای برخی مسئولیتهای رده پایینتر از وزیر با تعدادی از افراد صحبت میکنیم و از آنها میخواهیم تا مسئولیت را بپذیرند که البته پذیرش مسئولیت برای یک فرد توانمند به عنوان وظیفه است و ما افتخار میکنیم خادم مردم و نظام باشیم.
وی تصریح کرد: نسبت به وزارت علوم اعتقاد بر این است که فردی اولا مسئولیت این وزارتخانه را بپذیرد که از لحاظ علمی و دانشگاهی در یک سطح قابل قبولی قرار گرفته باشد؛ عالم به معنای واقعی کلمه و در رشته خود صاحبنظر و یا به عبارتی مجتهد باشد؛ گریدهای علمی لازم را طی کرده و مقالات علمی لازم را نوشته باشد و به عنوان یک چهره علمی باشد. برای این وزارتخانه مهم شخصیتی میتواند مسئولیت را بپذیرد که از دید دانشگاهیان و جامعه یک عالم فرهیخته باشد.
به گفته روحانی، معیار و شاخص دولت برای معرفی وزیر علوم آن است که فردی باشد که در دانشگاه مقبولیت داشته باشد و در میان اساتید و دانشجویان مقبول باشد. جدا از آن نیز، خودتان هم قبول دارید چهره مقبول راحتتر میتواند مدیریت کند و بهتر حرف حق را بر کرسی مینشناند و بهتر میتواند مسیر تعالی آن دستگاه را آماده کند.
رئیسجمهور با بیان اینکه قولی که به مردم در انتخابات ۲۴ خرداد داده شد این بود که ما دنبال قانونگرایی و نشاط علمی هستیم و با تعالی بیشتر فرهنگ و اخلاق اسلامی سازگاری داشته باشد، افزود: البته که ما باید همه به وعده خود عمل کنیم و آن وعدهای که به مردم دادیم عامل باشیم.
۸:۴۵ اسامی سخنرانان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فنآوریعضو هیأت رئیسه مجلس اسامی موافقان و مخالفان، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم را اعلام کرد.
محمد دهقان در جریان بررسی برنامه و صلاحیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و اخذ رأی اعتماد، اسامی مخالفان و موافقان وی را که هر کدام ۱۵ دقیقه زمان سخنرانی دارند، بدین شرح اعلام کرد.
طبق اعلام هیأت رئیسه قرار است قاسم جعفری و علیرضا زاکانی به عنوان نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی و محمدباقر شریعتی و سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی که بخشی از وقت خود را به محمدرضا تابش و علی مطهری اختصاص داده به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی صحبت کنند.
۸:۳۰ رئیس جمهور وارد مجلس شدرئیس جمهور دقایقی پیش برای دفاع از وزیر پیشنهادی علوم وارد صحن علنی مجلس شد.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهور دقایقی پیش برای دفاع از صلاحیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری وارد صحن علنی مجلس شد.
براساس این گزارش جمعی از اعضای هیأت دولت رئیس جمهور را همراهی کردند.
قرار است در نشست علنی صبح امروز پارلمان که با حضور ۲۱۳ نماینده مجلس رسمیت یافته است، برنامهها و صلاحیت چهارمین گزینه پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بررسی شود.
حجتالاسلام روحانی رئیسجمهور کشورمان روز سهشنبه هفته گذشته در نامهای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «فخرالدین احمدیدانشآشتیانی» را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی خود برای تصدی سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد.
رئیسجمهور پیش از این «جعفر میلیمنفرد»، «رضا فرجیدانا» و «محمود نیلیاحمدآبادی» را به عنوان وزرای پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده بود که میلیمنفرد نتواست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، اما فرجیدانا پس از کسب رأی اعتماد مجلس در آبانماه سال گذشته تنها ۱۰ ماه سکاندار این وزارتخانه بود چراکه وکلای ملت مردادماه سال جاری به دلیل انتصابات وی و عملکرد نادرستش در این وزارتخانه، رأی اعتماد خود را پس گرفتند.
پس از استیضاح فرجیدانا، رئیسجمهور «نیلیاحمدآبادی» را به پارلمان معرفی کرد که جلسه رأی اعتماد به وی ۲۰ روز پیش یعنی ۷ آبان در صحن علنی برگزار شد و نیلیاحمدآبادی تنها موفق به کسب ۷۹ رأی موافق در مقابل ۱۶۰ رأی مخالف شد و نتوانست از بهارستان، وزارت بگیرد.
قرار است در جلسه امروز رئیسجمهور به دفاع وزیر پیشنهادی خود بپردازد. طبق آییننامه داخلی مجلس، حجتالاسلام روحانی یک ساعت فرصت دفاع از دانشآشتیانی را دارد و سپس ۲ مخالف و ۲ موافق برنامههای وزیر پیشنهادی علوم، به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام حداکثر ۱۵ دقیقه سخنرانی خواهند کرد.
پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامههای وزیر پیشنهادی، دانشآشتیانی پشت تریبون خواهد رفت و حداکثر ۳۰ دقیقه فرصت دارد به تشریح سوابق و برنامههای خود بپردازد. در پایان نیز رئیس مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را به رأی بهارستاننشینان میگذارد.