با انتصاب رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به یکی از بزرگترین اختلافات در حوزه اکران پایان داده شد؛ اختلافی که در دوره پیشین منجر به شکلگیری یک لیست سیاه برای اکران شده بود و حواشی فراوانی در پی داشت و پیش بینی تکرار این حوادث نیز میرفت، ولی هماکنون با این اتفاق، بازی که میتوانست از سر گرفته شود و در نهایت سینمای کشور آسیب ببینید، به پایان رسید.
به گزارش «تابناک»، از نهم ۱۳۹۲ که ترکیب جدید شورای بازبینی فیلمهای سینمایی (شورای پروانه نمایش) معرفی شد تا امروز که پانزده ماه از آن انتصابها میگذرد، ترکیب این شورا که متشکل از حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن خامنهای، محمدحسین لطیفی، مجید رضابالا، ضیاءالدین دری، سیداحمدرضا دستغیب، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی و دو عضو دیگر بود، تصمیماتی گرفته که برخی از آنها جنبه اجرایی نیافته است.
بازبینی و صدور پروانه نمایش فیلم به آثار سینمایی که برخی از آنها در گذشته مجوز اکران نیافته بودند، یکی از رویکردهای اصلی این شورا بود؛ اما این پروانه ضمانت اجرایی نیافت و هیچ کدام از این فیلمها به نمایش درنیامد. یکی از چالشها در این زمینه ـ که مانع از اکران آثار بود ـ نقش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان صاحب بزرگترین مجموعه سالنهای کشور بود که میتوانست همچون دوره پیشین باشد و در واقع باز هم یک لیست سیاه دیگر شکل بگیرد که حوزه هنری اکرانشان نمینماید.
در همین راستا، ساعتی پیش، برای پایان دادن به اختلافاتی که از دوره گذشته بر جای مانده و حکم آتش زیر خاکستر را داشت، رسماً اعلام شد، سیدمهدی خاموشی بنا بر پیشنهاد ایوبی و با حکم علی جنتی به عضویت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی منصوب شد تا بدین شکل در جریان صدور پروانه نمایش فیلمها، ارشدترین مقام سازمان تبلیغات ـ که حوزه هنری نیز زیرمجموعه این نهاد است ـ نقش مستقیم داشته باشد.
در حکم جنتی برای خاموشی آمده بود: «نظر به مراتب علمی و تجربیات ارزنده و شایستگی جنابعالی در حوزه مسائل فرهنگی و هنری و به استناد تبصره ماده ۶ آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید و ویدیو و صدور پروانه نمایش آنها، مصوب جلسه ۱۹ مرداد ماه ۸۲ هیأت وزیران و بنا به پیشنهاد رئیس سازمان سینمایی، به موجب این حکم به عنوان «عضو شورای بازبینی فیلمهای سینمایی» منصوب میشوید؛ توفیق روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال مسألت دارم».
این تغییرات میتواند گام تکمیلی برای صدور «امن» پروانه ساخت فیلمهای کارگردانهایی باشد که در چند سال اخیر، دشواریهای فراوانی برای تولید و نمایش آثارشان پشت سر گذاشتهاند و در واقع بدین طریق یکپارچگی در صدور پروانه نمایش به طور نسبی شکل گرفت و دغدغه سازمان تبلیغات اسلامی نیز با حضور و تأثیر مستقیم خاموشی در صدور یا عدم صدور پروانه نمایش یک فیلم مورد توجه قرار گرفته و میتوان خروجی صدور پروانه نمایش را اجماع نظرات نهادهای دخیل اکران تلقی کرد.
شعار ایستادن مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای مجوز اکرانی که صادر میکنند و همچنین رفع توقیف فیلمهای بیجهت توقیف مانده ،جزو شعارهای مدیران کنونی این نهاد بود که تاکنون تحقق نیافته و با این رویکرد، حداقل اگر تصمیمی از این پس در این شورا درباره اکران یک یا چند فیلم گرفته شود و اجماع در این زمینه وجود داشته باشد، همراهی حوزه هنری سازمان تبلیغات نیز با این تصمیم تحقق یافته و اختلافات و دوگانگی دورههای پیشین تکرار نخواهد شد.
البته حقیقت امر آن است که علاوه بر حوزه هنری، نهادهای دیگری نیز در این زمینه نقشآفرین هستند که هرچند در حوزه اکران نقش مستقیمی ندارد، در روی پرده ماندن یا نماندن یک فیلم به شدت تأثیرگذارند و به همین دلیل تصور میشود به این شورا میتوان این طیف تصمیم گیران در دیگر نهادها را نیز افزود تا بدنه تصمیم گیر در سینما، یکپارچه شود.