در خبرها آمده که شورای رقابت در این هفته با افزایش قیمت خودرو موافقت کرده است؛ بنابراین، شورای رقابت، مجوز افزایش 1.81 درصدی قیمت محصولات ایرانخودرو و همچنین افزایش 0.4 درصدی قیمت محصولات سایپا را صادر کرد.
به گزارش «تابناک»، در گزارشی که از این جلسه در رسانهها منتشر شده، اطلاعات جالبی از نحوه افزایش قیمت خودرو در سال جدید توسط این شورا به چشم میخورد. در بخشی از متن این خبر که رسانهها منتشر کردهاند، میخوانیم: «به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت این مقدار افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا بر اساس نرخ تورم بخشی تولیدات این شرکتها و همچنین نمره منفی کیفیت محصولاتشان صورت میگیرد. وی با بیان اینکه نرخ تورم بخشی محصولات ایرانخودرو 3.72 درصد بوده است، گفت: این شرکت موفق به دریافت جایزه کیفیت 0.1 درصدی شد و بر همین اساس قیمت محصولاتش تا 1.81 درصد افزایش مییابد. شیوا همچنین با اشاره به نرخ تورم بخشی 4.28 درصدی محصولات سایپا اظهار داشت: براین اساس مجوز افزایش 0.4 درصدی محصولات سایپا صادر شد که میتوان به افزایش 150 هزار تومانی قیمت سایپا 131 مدل SX اشاره کرد. وی همچنین با بیان اینکه شرکت سایپا به دلیل مشکلات کیفی در تولید محصولاتش مشمول جریمه کم کیفیتی شده است»
اکنون چند پرسش مهم از متن به ذهن متبادر میشود که بد ندیدیم نظر شما خوانندگان تابناک را هم در این زمینه بدانیم؛
نخست: اینکه صرف نظر از اینکه آیا محصولات شرکت خودروسازی چون ایرانخودرو آیا از سوی مصرفکنندگان هم شایسته تشویق است یا خیر، سوال اینجاست که چرا شورای رقابت برای تشویق ایران خودرو بابت کیفیت محصولش، به عنوان پاداش اجازه افزایش قیمیت داده؟ در واقع این یعنی پاداش دادن به یک شرکت از جیب مردم. چرا شورای رقابت از اعتبار و ساز و کارهای خودش برای دادن پاداش به این خودروساز استفاده نکرده و بابت پاداشی که خودش میخواهد بدهد هزینهای را به جیب مصرفکننده تحمیل کرده است.
پرسش دوم: این است که چطور دیگر خودروساز ایرانی، یعنی سایپا به رغم اینکه از سوی این شورا بابت کیفیت پائین محصولاتش مشمول جریمه شده باز هم از سوی این شورا مستحق افزایش قیمت در سال جدید شده است؟ این چه ساز و کاری است که در آن هم آنکه تنبیه شده افزایش قیمیت میدهد و هم آنکه تشویق شده؟
پرسش سوم: هم البته این است که تا چه میزان این افزایش قیمیت را عادلانه میدانید؟
نظرهای شما تا ساعت 20:00 همینجا منتشر میشود.