یکی از بحث های پر حاشیۀ این روزهای صنعت خودرو، بحث تولید خودرو کوئید در ایران است. این خودروی فرانسوی محصول شرکت رنو است و شرکت های ایرانخودرو و سایپا، هر دو به دنبال بستن قرارداد با رنو برای تولید این محصول در ایران هستند.
به گزارش
تابناک اقتصادی، کوئید نخستین بار برای فروش در بازار هند طراحی شد و پس از آن برزیل برای تولید این محصول در کشورش با رنو قرارداد بست. البته میان خورویِ کوئیدی که در هند تولید می شود با خودرویِ کوئیدی که قرار است در برزیل تولید شود، تفاوت هایی وجود دارد. چنان که گفته شده، این خودرو در هند استنداردهای کمتری نسبت به خودرویی که در برزیل تولید می شود، دارد. این امر موجب شده که قیمت این خورو در برزیل گرانتر از هند باشد. بهای این خودرو در هند برای مصرف کننده 288.761 تا 430.679 روپیه است که با توجه به تبدیل نرخ ارز، بین 13 میلیون و 571 هزار تومان تا 20 میلیون و 241 هزار تومان می شود.
در برزیل قیمت این خودرو، چیزی بین 25 تا 30 میلیون تومان برآورد شده و می گویند اگر به ایران هم بیاید چنین حدود قیمتی خواهد داشت. خودرو تولید شده در برزیل در مقایسه با خودرویِ هندی 130 کیلوگرم سنگین تر است. این افزایش وزن قابل توجه به روشنی نشان دهندۀ این است که خودروی تولید شده در برزیل از ساختار شاسی بسیار قویتری نسبت به مدل هندی برخوردار است و این ویژگی امنیت خودرو را افزایش می دهد.
همچنین قرار است این خودرو در برزیل از دو ایربگ در جلو و دو عدد در کناره ها برخوردار باشد. به نظر می رسد که این افزایش ایمنی از برای برآورده کردنِ قوانین ایمنی سفت و سختی است که برنامۀ ارزیابی خودروهای جدید آمریکای لاتین و جزایر کارائیب Latin NCAP وضع کرده است. با این توصیفات، این پرسش پیش می آید که در صورت قرارداد با رنو برای تولید این خودرو در ایران، آیا کوئید می تواند پارامترهای کیفی مورد نیاز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران را برآورده کند یا خیر؟
آن طور که یک منبع آگاه خبر داده است، حتماً شرکت استاندارد ایران برای دادن مجوز تولید این خودرو پارامترهای کیفی ای را در نظر می گیرد و اگر این محصول نتواند این پارامترها را داشته باشد، از تولید آن جلوگیری می شود؛ اما این شائبه وجود دارد، در صورتی که ایران بخواهد مانند برزیل ایمنی این خودرو را افزایش دهد، آیا دیگر این محصول می تواند با همان قیمت نسبتاً پایینی که حرفش زده می شود در داخل عرضه شود یا خیر؟
در حال حاضر، خودرو کوئیدی که در هند تولید می شود، بنا به اعلام گلوبال ان کپ، در تست تصادف حتی نتوانسته یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کند. البته آن طور که نماینده رنو در ایران گفته است، کوئیدی که برای تولید در ایران انتخاب شده، متفاوت از کوئید تولیدی در هند بوده و در تست تصادف سه ستاره کیفی را کسب خواهد کرد.
چنان که گفته شد، این محصول روی پلت فرم جدید CMF-A رنو طراحی شده است. این پلت فرم از پلت فرم تندر ۹۰ یک کلاس کوچک تر و هم اندازه با پلت فرم پراید است. دلیل اینکه این خودرو بر روی چنین پلت فورمی که یک مینی شاسی بلند است طراحی شده، نیاز بازار هند است.
اما نیاز بازار ایران چیست؟ آیا مسئولان خودرو در ایران از نیاز بازار ایران با خبرند؟ اگر کسی 20 تا 40 میلیون پول داشته باشد، از بین چه خودروهایی می تواند ماشین مورد نیازش را انتخاب کند؟ پراید، سمند، پژو 206 و 405، پرشیا و تندر 90 گزینه هایی است که به ذهن اکثر مردم می رسد و شاید در این میان، چند خودروی دیگر باشد که یا مدل تغییر یافتۀ همین خودروهاست یا خودرو های دیگری است که کیفیت مطلوبی ندارد و مشتری اول و آخرش خود خریدار ست.
اما کدام یک از این خودرو ها واقعاً می تواند پاسخگوی نیاز شهروندی که به طور میانگین 30 میلیون تومان بابت خرید خودرو پرداخت می کند باشد؟ اگر صاحب یکی از این خودرو ها باشید، حتما پیش آمده که از کنار خودروهای جدیدی که امروزه در سطح شهر فراوان یافت می شود، رد شوید و این را از خود بپرسید که چرا ماشین های ایرانی آنقدر بدشکل است و امکانات کمی دارد. اگر شما این را از خودتان نپرسیده اید، حتما فرزند شما هنگامی که کودکی را در حال تماشای کارتن و یا بازی توسط صفحۀ نمایشگری که بر پشت صندلی های جلو نصب شده، دیده و از خود پرسیده که چرا ماشین ما از این صفحه نمایش ها ندارد و چرا من نمی توانم داخل ماشین کارتون ببینم.
شاید بگویید این ها توقعات بیجایی است. پول بیشتر بده و تو هم از این امکانات برخوردار باش! اما مگر همین الان پول کمی برای خرید این خودرو ها با چنین امکانات اندک پرداخت می کنیم؟ آیا پولی که می دهیم، حتی آنقدر نیست که برای بالا و پایین بردن شیشۀ عقب به جای بالابر دستی، از بالابر برقی استفاده کنیم؟ آیا آنقدر نیست که بر روی خودروی خود سنسور دنده عقب داشته باشیم؟ آیا آنقدر نیست که آینه ها برقی تنظیم شوند؟ آیا آنقدر نیست که برای هر دو سرنشین جلو ایربگ داشته باشیم؟ و آیا ...
قرار است خودروی کوئید به ایران بیاید و معجزه کند! قرار است همه نیازهای قشرهای کم درآمد و متوسط جامعه را در رابطه با خودرو برآورده کند! خودرویی شیک، با امکانات روز دنیا، و قیمتی مناسب! تازه ما می خواهیم تا سال 2025 از صادرکنندگان این خودرو هم باشیم. البته شاید آن موقع اسمش کوئید نباشد، مثلاً شده باشد تندر کوئید، یا شاید دیگر آرم رنو در جلوی آن قرار نگرفته باشد و به جایش آرم یک شرکت ایرانی در چهار طرف این خودرو نصب شود. کیفیتش را هم نمی توانیم از حالا قول بدهیم، اما می توانید مطمئن باشید که دیگر از هیچ ستاره ای که الان این خودرو گرفته است، کمتر نمی شود!