محمد قمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از تنبیه بدنی دانشآموزان در مدارس، گفت: تعلیم و تربیت اساس کار یک کشور است چراکه نوع تربیت کودکان و نوجوانان، فرهنگ یک کشور را شکل میدهد و از آنجا که فرهنگسازی از مدارس آغاز میشود معلمان باید به بهترین شکل به فنون تربیت آگاه باشند تا در این مسیر سربلند ظاهر شوند اما متاسفانه در سالهای اخیر "آموزش" بر "پرورش" در مدارس تقدم پیدا کرده است.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس شواری اسلامی با بیان اینکه در قرآن کریم چهار مرتبه درخصوص تعلیم و تربیت سخن گفته شده که در سه مورد آن "تربیت" بر "تعلیم" مقدم شده است، توجه به آموزهای قرآن از سوی معلمان را ضروری دانست و افزود: از آنجا که معلمان به لحاظ مالی دچار دغدغههای بسیار هستند و آموزش و پرورش نیز آنها را قبل از اغاز به کار به درستی آموزش نمیدهند معضلاتی همچون عدم برقراری ارتباط صحیح معلم با دانشآموز دیده شده و حتی به ضرب و شتم منتهی میشود.
وی با بیان اینکه اگرچه قوانین تنبیه بدنی را در مدارس نفی کرده است اما مسیر اشتباه تعلیم و تربیت سبب شده امروز چنین معضلاتی در مدارس بروز کند، اضافه کرد: با وجود آنکه مسئولان آموزش و پرورش در اظهارنظرهای خود این اتفاق ناخوشایند را محکوم میکنند اما این وزارتخانه طویل چنان غرق مشکلات متعدد است که مسئولان آن عملا فرصت و برنامه مشخصی برای رسیدگی به این موضوع ندارند.
قمی با بیان اینکه جذب معلم باید از فیلترهای مشخصی صورت بگیرد، نسبت به آموزش سرباز معلمان را تاکید کرد و افزود: گسترش فرهنگ مدرکگرایی سبب شده خانوادهها برای فرستادن فرزندان خود در مدارسی که نظام آموزشی قویتری دارند تلاش کنند و در حالی آموزش و پرروش چنین مدارسی را بدون توجه به جنبه تربیت مدارس گسترش داد لذا ضروری است مسئولان بازنگری به عملکردهای خود داشته باشند.
عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: مسئولان آموزش و پرورش باید با تشکیل کمیتهای برای ریشهکن کردن تنبیه دانشآموزان در تمامی شهرها اقدام کند و تمام مسیرها از برکناری معلم تا تعلیم دقیق آنها را در دستور کار قرار دهند.