اگر نگاهی اجمالی به فعالیت ها و عملکرد علی ربیعی طی 4 سال گذشته در وزارت
تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیندازیم، به جرأت میتوان به این نکته مهم اشاره
کرد که بسیاری از حوزه های زیرمجموعه وزارت کار از بخش های کارگری گرفته تا
بیمهای و بازنشستگی در دولت تدبیر و امید با تحولات مهم و گستردهای در جهت
خدمات رسانی به مردم روبه رو شده اند.
به گزارش «تابناک»؛ زمانی که دولت یازدهم با شعار «تدبیر وامید» در سال 1392 با رأی اکثریت مردم و تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی مقام معظم رهبری سکان قوه مجریه کشور را بر عهده گرفت، از علی ربیعی به عنوان یکی از مهمترین و اصلیترین گزینهها برای سکانداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کابینه دولت سخن به میان آمد. ربيعي در حالي عهدهدار مسئوليت وزارتخانهاي شد که اين وزارتخانه را دچار تحول و تغییر گسترده در حوزه اشتغال زایی و رفاه اجتماعی مبتني با نگاه عدالت اجتماعي کرد.
در شرایط کنونی که به آغاز دولت دوازدهم نزدیک میشویم، تحولات مورد نظر را بیشتر از گذشته احساس میکنیم. با توجه به اینکه تا پیش از حضور ربیعی در وزارت کار به نوعی این وزارتخانه با مشکلات و معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده، میتوان از چهار سال گذشته به عنوان دوران نظريه پردازي در حوزه کار و رفاه اجتماعی در کشورمان یاد کرد، به گونه ای که اين نظرات مبناي حرکت و راهبردي ترين و اصوليترين برنامههاي دولت يازدهم در اين حوزه ها شد.
راهبردهاي مبارزه با فساد
شايد به جرأت ميتوان گفت، يکي از مهمترين برنامههايي که ربيعي همواره آن را به اولويت کاري خود در وزارتخانهاي که از کارکردهاي اقتصادي و اجتماعي برخوردار است قرار داده، همين بحث مبارزه با فساد است. بي گمان عمدهترين دغدغه ربيعي در سال هاي اخير و به ويژه پس از سکانداري وزارت کار، همان راهبردهاي مقابله با فساد بوده، به طوري که مهمترين برنامههاي ربيعي در مجموعه گسترده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي مبناي مبارزه با فساد و برنامه ريزي براي آن است.
31 دستورالعمل مبازره با فساد را هم ميتوان در همين راستا ارزيابي کرد. شناسايي گلوگاه هاي فساد و جلوگيري از دست اندازيها و ويژهخواريها و نيز بعضا فشارهايي که براي دستيابي به امتيازات ويژه ربيعي را مصممتر از گذشته در راه مبارزه با فساد قرار داده و همين نقطه آغاز برخي مخالفتها از سوي برخي افراد در جايگاه هايي شده که ربيعي را از ادامه اين هدف بازدارند.
تدریس روشهای نوین آموزشی
با آمدن ربیعی به وزارت کار، دوباره تلاش و کوشش شبانهروزی رنگ واقعیت به خود گرفت که احیای دوباره صندوقهای بازنشستگی از جمله ثمرههای این نوع تلاش و پشتکار در چهار سال اخیر بوده است. البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت هر ایرانی از قبل ازدواج تا پس از مرگ را برعهده دارد و همین موضوع را میتوان به نوعی در عملکرد وزیر کار دولت یازدهم مشاهده کرد، به گونه ای که تحت پوشش قرارگرفتن آزمایشهای ژنتیک توسط بهزیستی به منظور کمک مالی به زوجهای جوان از مهمترین مصادیق عینی در رابطه با موضوع فوق است.
از سوی دیگر، تزریق متدهای نوین آموزشی به مهدکودکها برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید رخ داد تا با این روشهای جدید آموزش به کودکان و خردسالان، شاهد وقوع تحولات گسترده و قابل محسوسی در جامعه آینده ایران باشیم. از سوی دیگر، ارائه مراکز مشاوره رایگان برای بهبود زندگی و ایجاد روابط درست بین بچه ها و والدین از سوی بهزیستی از جمله مهمترین عملکردهای علی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است.
ساختارمند کردن سازمان فنی و حرفهای کشور
البته تحولات در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال 1392 تاکنون تنها منوط به تحت پوشش دادن مهدهای کودک توسط بهزیستی در قالب تدریس متدهای مختلف آموزشی نمیشود، بلکه در مراکز فنی و حرفهای تغییرات مهمی انجام گرفته که از مهمترین این تحولات میتوان به آموزشهای فنی در رشتههای مختلف به روستاییان سراسر کشور اشاره کرد، به طوری که برای فارغالتحصیلان دانشگاهی و یا دانشجویان این نوع آموزش ها مفید است.
از سوی دیگر، نباید از صلاحیت های حرفهای و بازگشت این صلاحیت ها به سازمان فنی و حرفهای غافل شد، به طوری که سازمان های فنی و حرفه ای در سراسر کشور بر اساس صلاحیت های جدید و به روز اقدام به آموزش کارورزان، دانشجویان و حتی فارغ التحصیلان میکنند.
تحولات بنیادین در بیمه تأمین اجتماعی
در حوزه تأمین اجتماعی توجه شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به 40 میلیونی بوده است که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و همین استمرار در کار و عنایت وزیر دولت تدبیر و امید موجب شد تا به نوعی بیماران مبتلا به بیماری های خاص همچون «ام اس» و «اعصاب و روان» به نوعی تحت پوشش قرار بگیرند. از طرف دیگر، الکترونیکی کردن دفترچه های تأمین اجتماعی از مهم ترین اقدامات دولت تدبیر و امید طی سال های اخیر در حوزه بیمهای و درمانی کشور بوده است.
نجات صندوق تأمین اجتماعی از ورشکستگی
تحت پوشش قرار گرفتن یازده میلیون نفر در طرح بیمه سلامت از یک سو و برقراری ثبات در هلدینگهای زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی از جمله شستا را میتوان از مهمترین عملکردهای ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست. در حقیقت بسیاری از هلدینگها و سازمان های زیر مجموعه تأمین اجتماعی از زمانی که سعید مرتضوی ریاست بزرگترین نهاد بیمه گذار کشور را در دولت دهم بر عهده گرفت با بینظمیهای متعددی روبه رو شدند، به طوری که وقتی علی ربیعی سکان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر عهده گرفت از ورشکستگی کامل بعضی از صندوق های بازنشستگی و بیمه ها خبر داد که در چهار سال گذشته شاهد بازگشت نظم به زیرمجموعه های سازمان تأمین اجتماعی بوده ایم که وقوع این اتفاق را باید مدیون عملکرد مناسب وزیر کار دولت یازدهم دانست.
ایجاد تعادل بین کارگر و کارفرما
در بخش های مختلف کارگری وزیر کار دولت تدبیر و امید با توجه ویژه به معیشت کارگران از یک سو و عنایت دائمی به کارفرمایان همواره سعی کرده است که منافع هر دو طرف کارگر و کارفرما را در نظر بگیرد. در حقیقت تعادل بخشی به رابطه کارگر و کارفرما از جمله مهمترین اقدامات علی ربیعی در حوزه کارگری بوده که به نظر میرسد وزیر کار دولت تدبیر و امید در این حوزه تا حدودی موفق بوده است. در واقع کاهش چشمگیر حوادث ناشی از کار در چهار سال گذشته را باید نتیجه عملکرد درخشان و قابل قبول ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد.
بنابراین اگر نگاهی اجمالی به فعالیت ها و عملکرد علی ربیعی در چهار سال گذشته در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیندازیم، به جرأت میتوان به این نکته مهم اشاره کرد که بسیاری از حوزه های زیر مجموعه وزارت کار از بخشهای کارگری گرفته تا بیمهای و بازنشستگی در دولت تدبیر و امید با تحولات مهم و گستردهای در جهت خدمات رسانی به مردم روبه رو شدهاند که نتایج این تغییرات را در شرایط کنونی در جامعه شاهدیم و اگر بخواهیم در آیندهای نزدیک شاهد ثبات در ارائه خدمات مناسب به مردم در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشیم به طور قطع حضور علی ربیعی به عنوان سکاندار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم لازم و ضروری است.