به فاصله چند روز از اعلام خبر تجاوز یکی از رانندگان شاغل در تاکسیهای آنلاین به مسافرش، سرانجام مدیر این مجموعه آنلاین واکنش نشان داد و ضمن ابراز تأسف عمیق خود از این رویداد، از اصلاح برخی اشکالات عجیب این مجموعه خبر داد.
به گزارش «تابناک»؛ تاکسیهای آنلاین که از روز شکلگیری در کشورمان، به باور بسیاری، انقلابی در سطح خدمت رسانی به مردم و تعرفههای استفاده از تاکسی به وجود آورده بودند، چند روزی است به شدت از چشمها افتاده و ناامن جلوه کردهاند، چون در یکی از سفرهای انجام شده در زیرمجموعه یکی از این تاکسیهای آنلاین، رویدادی شوم به وقوع پیوست.
خبری که با عنوان تجاوز راننده تاکسی آنلاین به مسافرش در مسیر فرودگاه در رسانهها و فضای مجازی منتشر شد و بازتاب بسیار وسیعی داشت تا زمینه برای وارد آوردن حملات وسیع به این کسب و کارهای نوپا فراهم آمده و برخی بکوشند، با القای نگرانی به مخاطبان این نوع تاکسیهای نوظهور، زمینه رونق دوباره کسب و کار تاکسی تلفنی ها را فراهم آورند.
هجمهای شدید که وجود یک اشکال بزرگ در فرایند جذب راننده در تاکسیهای آنلاین، به رقم خوردنش کمک شایانی کرده بود. اینکه این کسب و کارهای نوپا برای جذب راننده در مجموعه خود، تیم های بازاریاب در سطح خیابانها مستقر کرده و توسعه شان را به بدترین شکل ممکن نشانه رفته بودند.
پدیدهای مشابه جارزنی که از سال ها پیش در پایانه های اتوبوس بین شهری به وفور رواج داشت و اشکالات فراوانش، موجب شده بود که مسئولان برای برچیدنش طرح های فراوانی به کار گیرند اما بار دیگر با تاکسیهای آنلاین، مجال بروز و ظهور یافته بود. این بار در قالب گروههایی چند نفره که در خیابان ها میایستند و با در دست داشتن بنر تاکسیهای آنلاین و دیگر کسب و کارهای اینترنتی شاغل در عرصه حمل و نقل شهری، میکوشند رانندگان را به عضویت در این مجموعه ها ترغیب کنند.
تلاشی که برای این گروه ها، پورسانت به همراه دارد و از این رو، گاه اصول نیز زیر پا قرار گرفته و خطاهای جبران ناشدنی بروز میکند. مثل خطای رقم خورده در پرونده تجاوز مشهور شده در روزهای اخیر که موجب شده رانندهای با سوءپیشینه و سابقه محکومیت، به رغم استعمال گاه به گاه مواد مخدر در این تاکسی آنلاین به کار مشغول شده و برای اجرای منویات شوم خود، فرصت بیابد.
این بخش از اعترافات راننده متجاوز را بخوانید تا اوضاع دستتان بیاید: «اون روز حشيش کشيده بودم و توي حال خودم نبودم... [در پاسخ به این که "چطور توي اسنپ استخدام شدي؟»] اولش کار ميکردم ولي بعد از اينکه برگه سوءپيشينه رو تحويلشون ندادم، برنامهاي که توي گوشي داشتم قطع شد. رفتم دفتر اسنپ و اونا گفتن بايد سوءپيشينه بياورم، ولي چون سابقه داشتم بهشون نگفتم. توي راه برميگشتم که ديدم چندتا جوون توي دستشون پلاکارد گرفتند که راننده براي اسنپ استخدام ميکنند. به يکيشون مشکلم رو گفتم. اون هم گفت توي فک و فاميل يا رفقام کسي رو دارم که گواهينامش رو بده. گفتم دارم. اون هم گفت از روي گواهينامه و کارت ماشين و بيمه عکس بگيرم و براش بفرستم. همون روز اون کار رو کردم و شب نشده برنامه اسنپم وصل شد و سرويس رفتم...».
خطری که با توجه به سیستم جذب راننده در این کسب و کار نوپا به شیوه کف خیابانی، میشد احتمال وقوعش را داد؛ اما متأسفانه ندید گرفته شد تا آنچه نباید، به وقوع پیوسته و تازه به چشم بیابد. اشکالی بزرگ که اگرچه پیشبینی نشدن آن در مجموعهای که یکی از بزرگترین کسبوکارهای اینترنتی در کشورمان است، عجیب جلوه میکند، اما حالا که دیده شده، به نظر میرسد با واکنش مناسبی همراه شده است.
واکنشی از جنس ابراز تأسف عمیق مدیر این تاکسی آنلاین که با رقم خوردن تغییراتی اساسی در این مجموعه در فرایند جذب راننده همراه شدهاست. اتفاقی که مدیر اسنپ آن را این گونه شرح میدهد: «...ما برای بالا بردن هرچه بیشتر امنیت سفرها، اقداماتی فوری و جدی را در دستور کار خود قرار دادهایم. از این پس، تأیید هویت هر راننده از سوی سه ناظر و کارشناس با تجربه و متخصص اسنپ به طور مجزا صورت میگیرد. همچنین تا اطلاع ثانوی، فرآیند ثبتنام رانندگان را در سطح شهرها متوقف کردهایم، تا تمام مراحل جذب رانندگان را بار دیگر با دقت ارزیابی نموده و بهبود بخشیم.»
اتفاقی که امید میرود به اعمال نظارت های شدیدتر و مستمرتر بر عملکرد این سازمان نوپا منجر شده و از آن مهمتر، در دستور کار دیگر مجموعههای آنلاین شاغل در عرصه حمل و نقل شهری هم قرار گیرد. مجموعههایی که انتظار از ایشان بسیار فراتر از اتفاقاتی مانند جارزنی در خیابان ها و معابر برای جذب راننده است و حتی رقم خوردن یک فاجعه شوم در زیرمجموعه شان را کسی برنمیتابد.