پس از آنکه احسان علیخانی، یک شبه تهیه کننده سینما شد و فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» با اشاره به او به عنوان تهیه کننده در جدول اکران قرار گرفت، اکنون صفحه رسمی اینستاگرام برنامه «ماه عسل» که طبیعتاً منافع مادی و معنوی آن متوجه سازمان صداوسیماست، فیلم سینمایی او را تبلیغ کرده است؛ تحرکاتی که باید پرسید، اگر حکم رانت دوبل را ندارد، چه تعبیری میتوان برای آن به کار برد؟
به گزارش «تابناک»؛ روابط در فضای محفلی سینمای ایران بسیار پیچیدهتر از چیزی است که تصور میکنید و این پیچیدگی روابط مستمراً اسباب شگفتی افکارعمومی میشود. در این ساختار، پیمان معادی با سابقه سرمایه گذاری و کارگردانی نتوانست تهیه کننده سینما شود و سازمان سینمایی حاضر نشد پروانه ساخت فیلم «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی را با تهیه کنندگی پیمان معادی صادر کند و صنف تهیه کنندگان نیز حاضر به صدور پروانه برای این سینماگر کشورمان نشد، تا در نهایت سیدجمال ساداتیان، تهیه کنندگی فیلم روستایی را بر عهده بگیرد.
در چنین فضایی، عباس نادران، فرزند الیاس که سابقه تهیه مستندهای مذهبی را داشته، اکنون در مقام تهیه کننده فیلم «شاه کش» ظاهر شده است؛ دومین تجربه کارگردانی وحید امیرخانی پس از فیلم «در مدت معلوم»، فضایی متفاوت با فیلم اول امیرخانی دارد و مهناز افشار، هادی حجازی فر، فرید سجادی حسینی، مجید صالحی، علیرضا کمالی نژاد و مهدی کوشکی، ترکیب این فیلم را تشکیل میدهند. این فیلم به جشنواره سی و ششم راه نیافت و کارگردان و تهیه کننده اش از قضا حضور چنین تهیهکنندهای و تلاش مسئولان جشنواره برای عدم بروز ذرهای حاشیه در جشنواره را علت حذف فیلمشان عنوان کردند.
اکنون اتفاق تازهای رخ داده که در نوع خود از ظهور نادران و چند آقازاده دیگر نیز جالب توجهتر است و آن هم حضور احسان علیخانی در مقام تهیه کننده سینماست. «بدون تاریخ، بدون امضاء» سومین فیلم بلند سینمایی وحید جلیلوند، با تهیه کنندگیِ مشترک علی جلیلوند و احسان علیخانی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شده و مورد توجه قرار گرفته بود اما در عین حال، همان زمان تأکید شده بود که علیخانی پروانه تهیه کنندگی ندارد و نمیتواند در مقام تهیه کننده فیلم حاضر باشد.
حال به نظر میرسد این مشکل رفع شده و در تیزر فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» که در روزهای آینده اکران میشود، نام علیخانی به عنوان تهیه کننده در کنار نام جلیلوند نقش بسته است. پرسش اساسی اینکه علیخانی متکی بر چه سوابقی توانسته یک شبه تهیه کننده سینما شود و در شرایطی که برخی اینچنین تهیه کننده میشوند چرا حتی برای اهالیِ شناخته شده ی سینما نظیر پیمان معادی باید مسیر رسیدن به پروانه تهیه کنندگی تا این حد پیچیده باشد؟
در همین حال، صفحه اینستاگرام «ماه عسل» که طبیعتاً مالکیت مادی و معنویاش متعلق به سازمان صداوسیماست، به تازگی تبلیغ فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به تهیه کنندگی احسان علیخانی را شروع کرده که در نوع خود اتفاق جالبی است. در این زمینه باید پرسید آیا این تبلیغات با هماهنگی بخش بازرگانی صداوسیما در حال انجام است یا تهیه کننده این برنامه به تشخیص خود از امکانات صداوسیما بهره برداری شخصی میکند؟ البته ممکن است این ظرفیت نیز رانت نباشد و برنامه «ماه عسل» و ملحقاتش تحت مالکیت شخصی علیخانی باشد!
به نظر میرسد برخورداری از قدرت تغییر قوانین توسط مسئولان سازمان سینمایی ولو به شکل سلیقهای و همچنین عدم شفافیت در صنوف سینماییِ خانه سینما که شماری از آنها هنوز به ثبت رسمی نرسیدهاند و مطابق با قانون نهاد صنفی محسوب نمیشوند، در رقم خوردن چنین شرایط غیرطبیعی تأثیرگذار بوده است؛ اما آنچه از همه این عوامل تأثیر بیشتری داشته، روحیه امثال علیخانی برای بهره برداری از رانت دوبلی است که او را از یک سو تهیه کننده میکند و از سوی دیگر یکی از برنامههای پرمخاطب تلویزیون را محملی برای تبلیغ در راستای منافع شخصی مینماید.