به گزارش «تابناک»؛ بر پایه خبرهای دریافتی، دقایقی پیش هواپیمای BAE ۴۶۲ شرکت هواپیمایی آسمان که از تهران به یاسوج پرواز میکرد، به دلیل بدی هوا مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه شیراز شد؛ پروازی که از جمله سرنشینان آن، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و هیأت همراه وی بودند.
وزیری که برای دومین بار در یک هفته اخیر راهی یاسوج میشد تا از نزدیک در جریان امور مربوط به سقوط هواپیمای ایتیآر شرکت هواپیمایی آسمان قرار گیرد؛ اما این بار در میانه راه با مشکلی مواجه شد که برخی بر این باورند، عامل اصلی سقوط پرواز شماره ۳۷۰۴ تهران-یاسوج در ارتفاعات دنا بوده است؛ مشکلی که باید پیش از پرواز مشخص شود و مبنای تصمیم گیری باشد.
درباره مشکلی سخن میگوییم که از جمله پیششرطهای انجام هر پروازی، بررسی آن است. شرایط جوی در طول مسیر و مقصد، که با گزارشهای هواشناسی مشخص میشود و آنقدر مهم است که باید به رویت و تأیید خلبان برسد و پس از آن پرواز آغاز شود؛ اما ظاهرا آنچنان که باید جدی گرفته نمیشود، حتی زمانی که وزیر مسافر پرواز باشد.
رویدادی که اهمیت آن نه بابت حضور وزیر یا هر مقام دیگری در این هواپیماست، که بی توجهی به اصول پروازی است؛ اصولی که تأکید دارد برای حفظ جان مسافران، هر که باشد، میبایست شرایط مسیر را پیش از پرواز بررسی کرد و هیچ ریسکی را برنمیتابد. اصولی که بر اساس آن، فرود اضطراری اتفاقی عادی نیست و میتوان و باید از وقوع آن پیشگیری کرد، چون شاید همیشه مجال فرود اضطراری فراهم نباشد و آنچه نباید، رخ دهد.
قواعد، قوانین، دستورالعملها و حتی الزامات برآمده از میلیونها پرواز در کره خاکی که همگی یک هدف را دنبال میکنند؛ انجام پرواز ایمن. نکتهای که فرود اضطراری پرواز امروز در مسیر یاسوج نشان میدهد در کشورمان جدی گرفته نشده است، آنقدر که یک هفته پس از سقوط یک هواپیما در یک مسیر، در شرایط نامطلوب جوی، پروازهای دیگری به همان منطقه گسیل میشوند و در معرض خطری مشابه قرار میگیرند.