اولین دستور کار جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نوبت صبح بود که نمایندگان با ۱۲۶ رای موافق، ۱۲۴ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۱ رای باطله از مجموع ۲۵۳ رای ماخوذه با طرح استیضاح علی ربیعی مخالفت کردند.
به گزارش «تابناک»؛در جلسه ظهر امروز فراکسیون امید، موضوع استیضاح آقای آخوندی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا جمعبندی اعضا این شد که فراکسیون امید با استیضاح آقای آخوندی مخالفت کند.
بر این اساس، علیرضا بیگی، نادر قاضیپور، احد آزادیخواه، احمد مرادی، قسیم عثمانی و داریوش اسماعیلی به عنوان متقاضیان استیضاح به ایراد سخن میپردازند و بعد از آن وزیر از خود دفاع میکند.
بعد از دفاعیات وزیر، احمد امیرآبادی و محمدعلی وکیلی به عنوان دو متقاضی دیگر استیضاح توضیحاتی را ارائه میدهند و در نهایت آخوندی مجددا در پشت تریبون از عملکرد خود دفاع خواهد کرد.
طبق گفته رنجبرزاده، قرار است جلسه استیضاح در طول سه ساعت به اتمام برسد.
سخنان موافقان و مخالفان استیضاح و همچنین وزیر راه و شهرسازی به ترتیب در پی می آید:
نمایندگان مجلس با رای اعتماد مجدد به عباس آخوندی، او را در وزارت راه و شهرسازی ابقا کردند.
نمایندگان مجلس ۹۲ رای موافق، و ۱۵۲ رای مخالف استیضاح و ۲ ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.
محورهای استیضاح وزیر راه نشان میدهد که استیضاح کنندگان با عجله دست به این کار زدهاند
نماینده مردم تهران در مجلس گفت:استیضاح کنندگان وزیر راه با عجله دست به این استیضاح زدند و محورهای استیضاح خود نشاندهنده این امر است و مشکل بعدی زمان این استیضاح است که ما در آستانه حجم زیادی از سفرهای هوایی و ریلی قرار داریم.
الیاس حضرتی در مخالفت با استیضاح وزیر راه وشهرسازی در نشست علنی امروز عصر مجلس (سهشنبه 22 اسفند 96) گفت: استیضاح کنندگان وزیر راه با عجله این کار را انجام دادند و محورهای استیضاح نشان میدهد که با عجله تنظیم شده است.
وی افزود: ما یک عادت بدی داریم که این نقص در این استیضاح نیز هست و آن این است که در زمانی که یک اتفاق یا یک بحرانی در کشور پیش میآید به جای اینکه صبورانه علت این بحران را جویا شویم اقدام به تخریب فرد مسئول میکنیم. زمانی که وزیر در بین برف و بوران به منطقه سردسیر رفته تا موضوعی را بررسی کند به جای اینکه به وی روحیه بدهیم همان موقع استیضاح را کلید زدهایم و باید بپذیریم این کار را با عجله کردهایم. استیضاح کنندگان منتظر میماندند تا جعبه سیاه رمزگشایی شود ومشخص شود که موضوع از چه قرار است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استیضاح سه وزیر راه، کار و کشاورزی در هفته جاری در مجلس اظهار داشت: آنچه که باعث ضعف این استیضاح شد این بود که استیضاح سه وزیر همزمان با هم در مجلس مطرح شد و این سابقه ندارد و داستان را از روال طبیعی خود خارج کرد.
حضرتی خاطرنشان کرد: نقطه ضعف دیگر این استیضاح زمان طرح آن است. وزیر راه را در این ایام استیضاح کردن همانند استیضاح وزیر آموزش و پرورش در آستانه مهر ماه است. الان سفرهای استانی، هوایی و ریلی تجمع و ازدحام دارد.
وی افزود: گرفتاریهای مختلفی در کشور وجود دارد که ریشه این گرفتاریها به نوع مدیریت کشور بازمیگردد. آیا ما معتقدیم که دست روی دست بگذاریم و فقط یک لابی کنیم اما کاری انجام ندهیم و یا اینکه به یک روش مدیریت دیگر با چشم بینا با نگاه به روند جهان به استفاده از فرصتها و استفاده از نیروی انسانی کارآمدی که در کشور وجود دارد روی بیاوریم تا بتوانیم چهره زیبا و کارآمد جمهوری اسلامی را به مردم نشان دهیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای آخوندی به جای اینکه خودش را به بودجه عمرانی صفر محدود کند فضایی را ایجاد کرده و از امکانات و از فرصتهای سرمایهگذاری خارجی و جذابیتهایی که میتواند در بخش خود برای جذب سرمایهگذاری استفاده کند اقدام کرده است. ما بحران آب و محیط زیست و اشتغال را داریم اما مهمترین بحران بحث جذب سرمایهگذاری و کمبود سرمایهگذاری است.
حضرتی خاطرنشان کرد: آقای آخوندی بالاترین جذب سرمایهگذاری را چه در بخش خارجی و چه داخلی انجام داده و توانسته بودجه عمرانی خود و نوسازی ناوگان حمل ونقل هوایی و ریلی را محقق کند و اقدام جدیدی را در این زمینه صورت دهد
امیدی به اثربخش بودن استیضاح ندارم
یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: پیامکی برای نمایندگان ارسال شده که به آخوندی رای دهند به همین دلیل امیدی به نتیجهبخش بودن استیضاح ندارم.
احمد امیرآبادی در نشست عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: انتظار داشتم دوستان امیدی تا آخر پای استیضاح باقی بمانند ولی امروز در حمایت استیضاح صحبت نکردند. حال ما ماندیم و کیان (اشارهای به فرمانده جنگی در فیلم مختارنامه)، پشتمان را خالی کردند و عقبنشینی کردند.
نماینده مردم قم مدعی شد: متاسفانه امروز به جای وزیر راه و شهرسازی، مجلس استیضاح شد. قبل از به ثمر رسیدن استیضاح، سر مجلس را بریدند.
وی حفظ منافع ملی را مهمتر از قومیتها و همشهری بازیها دانست و افزود: متاسفانه آنچه در جلسه امروز اتفاق افتاد به ضرر کشور است. درست نیست وقتی کشتی غرق شد ناخدا مقصر دانسته شود یا اگر قطار تصادف کرد راهبر قطار مقصر جلوه داده شود یا اگر هواپیما سقوط کرد، گفته شود خلبان مشکل داشته است.
این عضو هیات رییسه مجلس همچنین با اشاره به سانحه قطار، گفت: اطلاع موثق دارم مدیرانی که در این سانحه استعفا دادند در مجموعه وزارت راه در مناصب بالاتری منصوب شدهاند.
امیرآبادی همچنین با قرائت نامهای از جابر انصاری خطاب به عباس آخوندی، گفت: در این نامه گردش کار آقای جابر انصاری در تاریخ ۲۴/۱۲/۹۴ و به شماره ۹.۱۳۶.۸۲۰ از وزیر راه و شهرسازی خواسته است موافقت کند تا تعدادی آپارتمان به قضات داده شود تا هوای وزیر راه و شهرسازی را در دستگاه قضا داشته باشند. بنده امسال با برخی از آنها تماس گرفتم تا صحت این مساله را جویا شوم. آنان گفتند قبل از عید ۹۶ به ما این پیشنهاد را دادند، ما گفتیم شرافت ما بالاتر از آپارتمان و نظایر آن است و آنها را قبول نکردیم.
باید فردی با انگیزهتر از آخوندی به وزارت راه و شهرسازی آید
یک نماینده مجلس وجود فردی با انگیزهتر در وزارت راه و شهرسازی را به نفع مردم و دولت خواند و گفت: علیرغم اینکه آخوندی را فردی دانشگاهی و دارای ارزش و اعتبار میدانم اما به نظرم باید فرد دیگری در این وزارتخانه حضور پیدا کند.
داریوش اسماعیلی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سهشنبه) به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: بعد از رای اعتماد به آقای آخوندی در دولت دوازدهم با خود تعهد کردم که جبران گذشته و رای اعتماد به آقای آخوندی را بدهم چون جلسات ما با ایشان نتیجهای جز این نداشت که باید فردی با انگیزهتر بر سر کار آید که این به نفع مردم و دولت خواهد بود.
وی افزود: در این جلسه گفته شد که ما در طرح استیضاح عجله کردهایم و اینکه این استیضاح فقط به خاطر سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج رخ داده است. در پاسخ باید گفت که این استیضاح تنها ناظر به سقوط هواپیما نیست کما اینکه انتظار میرفت وزیر حداقل یک عذرخواهی کند تا کمی زخم داغ دیدگان التیام بخشیده شود.
اسماعیلی در عین حال با تاکید بر اینکه آخوندی را فردی دانشگاهی میداند که برایش ارزش و اعتبار قائل است، گفت: یکی از دلایل بنده برای استیضاح آقای آخوندی، عدم تلاش برای تحقق اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه ششم است. قرار بود ما تجلی قوانین برنامه ششم را در لایحه بودجه 97 ببینیم که عملا وزارت راه چنین کاری را انجام نداده است.
این نماینده مجلس توضیح داد: انتظار ما این بود که وزارت راه در وهله اول یعنی در زمان تدوین لایحه بودجه در سازمان برنامه و بودجه و بعد هیات دولت، آنها را قانع کند تا سهم بیشتری به این وزارتخانه اختصاص یابد، اتفاقی که رخ نداد و باعث شد که اعتبارات این وزارتخانه در فصل مسکن و شهرسازی به میزان 70 درصد و در فصل حمل و نقل به میزان 52 درصد کاهش یابد.
اسماعیلی ادامه داد: قرار بود از مسکن اجتماعی برای گروهها و اقشار آسیبپذیر حمایت شود که این اتفاق رخ نداد. از طرف دیگر خود شما امروز در گزارشتان اعلام کردید که خروار خروار واگن برای حمل و نقل ریلی وارد کشور شده است، حال اینکه باید سیاست شما حمایت از تولید داخل باشد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: تفاهم و قراردادی بین ایران و آذربایجان برای ایجاد ریل در این کشور بسته شد. از آن طرف قرار بود همین کار در رشت و آستارا انجام شود، ما در دیداری که با رییسجمهور آذربایجان داشتیم به شدت گلایه داشتند که چرا هر چه سریعتر این قرارداد در ایران اجرایی نمیشود، این باعث سلب اعتماد خواهد شد.
وی در پایان گفت: وضعیت پرداخت پیمانکاران در حوزه صنایع معدنی به گونهای شده است که دیگر پیمانکاری حاضر به مشارکت در پروژهها نیست که انتظار میرود که این وضعیت سامان بخشیده شود.
مجلس زمانی که به تجمیع وزارتخانهها رأی داد باید فکر امروز را میکرد
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در دولت قبل که به تجمیع وزارتخانهها رأی داد فکر امروز را نکرد و امروز هیچ وزیری نمیتواند وزارت راه را اداره کند.
سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی عصر امروز (سهشنبه 22 اسفند) و در مخالفت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات خوبی که در سالهای اخیر در حوزه حمل و نقل صورت گرفته و اصلاح رویههای نادرست، گفت: از خود باید بپرسیم که آیا همه مشکلات حوزه راه کشور به یک وزیر بر میگردد؟
وی با تأکید بر اینکه هیچ ابر وزیری نمیتواند وزارتخانهای را که در ادوار قبلی از تجمیع 4 وزارتخانه دیگر تشکیل شد اداره کند، اظهارداشت: اگر مرحوم دادمان وزیر اسبق راه خود در هواپیمای ساقط شده نبود او را استیضاح میکردند.
علوی از مقدس بودن قانون، رویه و آئیننامهها در دنیا سخن گفت و اظهارداشت: ما چون در ایران قائم به فرد هستیم هر رئیس جمهوری که بر سر کار بیاید از او حمایت میکنیم و نتیجه آن شد که در دولت قبل که وزارتخانهها را تجمیع کردیم فکر امروز را نکردیم.
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه وزارت راه 55 هزار نیرو و 17 هزار معاونت دارد، بیان داشت: بخش زیادی از این حوادث مربوط به وزیر راه نیست چرا که عمر متوسط هواپیما در دنیا 11، در کشورهای اقماری 6 و در ایران 23 سال است و ناوگان هوایی کشور فرسوده است.
وی با اشاره به اینکه برای نوسازی ناوگان هوایی کشور در سال آینده 170 هزار میلیارد تومان نیاز است، افزود: ما صرفاً 5 هزار میلیارد تومان آن را تأمین کردهایم و وزارت راه 165 هزار میلیارد تومان کسری دارد. بعلاوه سیستم کنترل ناوگان هوایی نیز فرسوده و نیازمند بودجه کلان است.
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه شاخص احداث آزادراه در سالهای گذشته 100 کیلومتر در سال و امروز 300 کیلومتر است، گفت: رکورد ریلی کشور از 230 به 560 کیلومتر رسیده و در جابجایی هوایی هر 26 میلیون نفر به 33 میلیون نفر دست یافتهایم.
در جلسه نوبت علنی عصر امروز(سه شنبه 22 اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پس از آنکه علی لاریجانی رئیس مجلس در صحن علنی پارلمان حضور یافت و ریاست جلسه را پس از مسعود پزشکیان بر عهده گرفت حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس به همراه محمد علی وکیلی عضو هیئت رئیسه پارلمان در کنار صندلی وی حضور پیدا کرده و چند دقیقه ای با رئیس مجلس گفت وگو کردند.
پس از گفت وگوهای انجام شده بین نماینده قم و عضو هیئت رئیسه مجلس درگیری لفظی به وقوع پیوست که با وساطت جمعی از نمایندگان این غائله خاتمه پیدا کرد.
پس از درگیری لفظی بین ذوالنور و وکیلی، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم قم، مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم، حجت السلام ناصری نژاد نماینده شادگان، پژمان فر نماینده مشهد و احد آزادی خواه نماینده ملایر در مجلس در اعتراض به اقدام اخیر هیئت رئیسه برای عدم اعلام وصول سئوال از رئیس جمهور در پشت صندلی های هیئت رئیسه به نشانه تحصن بسط نشستند که پس از مدتی با حضور مسعود پزشکیان نمایندگان تحصن کننده جایگاه هیئت رئیسه را ترک کردند.
عملکرد آخوندی نشان دهنده ناکارآمدیاش در وزارت راه و شهرسازی است
یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه آخوندی با عملکردش، ناکارآمدی و فرار از مسئولیت را در وزارت راه و شهرسازی نشان داده است، گفت: آقای آخوندی در طول چهار سال و نیم فعالیتش در وزارت راه و شهرسازی ثابت کرده است که توانمندی لازم برای تصدی این وزارتخانه را ندارد.
به گزارش ایسنا، عدل هاشمیپور در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سهشنبه) و در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی به عنوان موافق استیضاح، گفت: ملت ایران به دلیل بصیرت و فرهنگ بالایشان همه اقدامات مجلس را زیر سوال دارند. امروز مردم میپرسند که سوالهای ما از وزرا برای استیضاح کارایی ندارد و به این فکر میکنند که پشت پرده چه چیزهایی وجود دارد.
هاشمیپور تاکید کرد: ملت ایران به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارای بصیرت معنوی و فرهنگی بالایی است که تمامی امور را رصد میکند. آنها از ما میپرسند که آیا وقت آن نرسیده برای رفع مشکلات اقتصادی، معیشتی و بیکاری جوانان تصمیم قاطعی گرفته شود؟
وی گفت: ما اکنون قرار است وزیری را استیضاح کنیم که چهار سال و نیم در این وزارتخانه مسئولیت داشته است. با نگاهی به عملکرد او این نتیجه حاصل میشود که آقای آخوندی در این جایگاه مهم و با ماموریتی بسیار خطیر عملکرد نارسایی داشته است که ناکارآمدی و بیعلاقگی او را همه میتوانند به خوبی ببینند.
نماینده کهگیلویه و بهمئی با تاکید بر اینکه هرگونه برخورد غیراخلاقی را محکوم میکنم، گفت: بنده در صحبتهایم غیر از صداقت چیزی نمیگویم. حرف بنده آن است که آقای آخوندی توانمندی لازم و احساس مسئولیت کافی برای وزارت راه و شهرسازی را ندارد. مردم ما به وزیر شجاع و با صداقت نیاز دارند تا امور را سامان ببخشد.
هاشمیپور خطاب به نمایندگان، گفت: اگر ما از راههای قانونی و نظارتی خودمان استفاده نکنیم نمیتوانیم برای حل مشکلات امیدی داشته باشیم. وقتی حادثهای رخ میدهد شاهدیم که افراد در ردههای بسیار پایین مقصر شناخته میشوند نمونه بارز آن در سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج است که در نهایت خلبانی که کشته شده مقصر شناخته شده است. به نظر بنده بهتر است با یک بلدورز دنا را صاف کنید تا هواپیماها عبور کرده و دیگر دنبال مقصر نگردید.
وی با ابراز امیدواری از نهادینه شدن فرهنگ صداقت در بین مسئولان، گفت: با نهادینه شدن این فرهنگ هر کس که دارای توانمندی باشد در مسئولیت خود میماند و افراد ناکارآمد خودشان کنار میروند نه اینکه بعد از بروز هرگونه اتفاقی نه شاهد عذرخواهی باشیم و نه اینکه مقصر اصلی شناسایی و به مردم معرفی شود.
هاشمیپور افزود: در حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، حرفهای زیادی زده شده است ولی خودتان را جای خانوادههایی بگذارید که دست، پا و سر عزیزان دلشان را با گونی به پایین کوه منتقل میکنند. چه کسی میخواهد جوابگوی آنها باشد؟ در جلسه صبح آقای ربیعی رای آورد که امیدواریم در ادامه کار موفق باشد. آقای آخوندی شما هم رای میآورید که امیدوارم در ادامه کار پاسخگوی مردم باشید.
وی در پایان نسبت به افزایش بیرویه قیمت بلیت هواپیماها و تاخیر پروازهای خارجی و داخلی انتقاد کرد و بر لزوم رفع مشکلات تاکید نمود.
برای کم شدن سوانح، باید «فرایندی» نگاه کنیم
عباس آخوندی در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح گفت: حوادث اخیر نگرانیهایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه وآسایش انها هیچ چیز دیگری نیست. من نمی خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش می خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست.
وزیر راه و شهرسازی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: من همواره از پرسش و پاسخ لذت می برم. واقعیت این است که مردم سالاری به همین معنا است که همواره امکان پرسشگری وجود داشته باشد و مسئولان خود را موظف بدانند به سوالات نمایندگان و مردم پاسخ دهند. این موضوع باید موجب خرسندی باشد که چنین فضایی در کشور حاکم است. بنابراین من نه تنها گلهای از این موضوع ندارم بلکه خرسندم چنین اتفاقی رخ میدهد.
وی ادامه داد: استیضاح براساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بوده و من وظیفه دارم خدمت خانواده جانباختگان تسلیت بگویم و از مردم عزیز از همه کاستی و کمبودها پوزش بخواهم.
وی با اشاره به هزینه کرد ۳۰ میلیارد تومان در فرودگاه یاسوج یادآور شد: ما علاقهمند بودیم در دهه فجر برای افتتاح این فرودگاه به یاسوج برویم که شوربختانه این افتاق افتاد.
آخوندی اضافه کرد: آنچه بهبود شرایط با موجب می شود این است که نگاه فرآیندی به سوانح و حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل دقیق در اختیار مردم قرار دهیم . به هر حال حمل و نقل یک سیستم پیچیده و باز است و میلیونها نفر در آن ایفای نقش می کنند. بنابراین وقتی ما از یک سانحه صحبت می کنیم نه از یک عامل بلکه از مجموعه عوامل صحبت می کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارش اخیر برف در پایتخت که موجب بسته شدن راه ها شد گفت: ما در دمای منهای سه درجه در منطقه کرج ۳۳ سانت برف داشیم. سوال این است که آیا میشد جاده ها و فرودگاه ها را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار کشورهای مخلتف را ملاحظه کردید. ۲۵ حادثه در این دو ماه در کشور های دیگر رخ داده است و آمریکا، اروپا، ژاپن، چین و کشورهای پیشرفته با برف و سرمایی بسیاری کمتر از این دچار مشکلات حمل و نقل شدند.
وی افزود: در تاریخ ۱۲/۱۶ یعنی شش روز پیش ۴۷۰ پرواز در فرودگاه جان اف کندی، ۵۰ پرواز د ر فرودگاه لیبرسی نیویورک، ۴۷۵ پرواز در فرودگاه گوادرو و در تاریخ ۱۲/۱۴ در انگلیس تمام قطارها و پروزاها لغو شد. در تاریخ۱۲/۱۱ نیز در سوییس فرودگاه ژنو بسته شد. همچنین در تاریخ ۱۲/۱۱ فرودگاه دوبلین با مشکلاتی مواجه شد. البته قطعا می شد از طریق آموزش و سرمایهگذاری کار بهتری در این زمینه انجام داد.
در حادثه قطار تبریز ـ مشهد استعفا دادم
استعفا در حادثه هواپیمای تهران ـ یاسوج نادرست بود
وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاعیات از عملکردش به بررسی تجهیزات در اختیار این وزارتخانه پرداخت و گفت: طول راههای منتهی به تهران ۹۰۰ کیلومتر است که حداقل تعداد نیروی مورد نیاز برای راهداری در مواقع حساس مثل شرایط برفی ۵۰۰ نفر است که احتیاج به ۲۰۰ دستگاه برفروب و نمکپاش نیز وجود دارد اما کل دستگاه نمکپاش ما در تهران ۴۲ دستگاه آن هم با عمر ۲۵ ساله است. آیا تصور میکنید با این مقدار تجهیزات میتوان عملکرد صددرصدی داشت؟
آخوندی با بیان اینکه میزان راههای کشور به ۲۱۷ هزار کیلومتر رسیده است، گفت: برای نگه داشتن راههای کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به ۲۰۰۰ میلیارد تومان میرسد.
وی افزود: بنده شرمنده روی همکاران خود هستم. تعداد زیادی از کارگران زحمتکش راهدار و نگهداری ریل در طول سه ماه گذشته حقوق نگرفتهاند. آنهایی که در شرایط بسیار سخت کار میکنند. فراموش نکنیم که همه ما با هم در یک کشتی کار میکنیم پس باید بینیم که چطور میتوانیم به یکدیگر کمک کرده تا کشور را اداره کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاداتی درباره نحوه عملکرد این وزارتخانه در زمان بارش برف در تهران، گفت: وقتی که برف بارید بنده با پلیس تماس گرفتم تا اتوبان تهران ـ کرج را ببندند که پلیس در پاسخ گفت ۱۶ راه ورودی به اتوبان تهران ـ کرج وجود دارد، اصلا آیا کسی میتواند این راه را ببندد؟ ما در نهایت ساعت ۱۲ شب اتوبان تهران ـ قم را بستیم که باعث ایجاد شش کیلومتر صف اضافی شد. اتوبان تهران ـ ساوه را نیز بستیم که ۵.۵ کیلومتر به صف تهران و ۲.۵ کیلومتر به صف ترافیکی قم ایجاد کرد. در همان شرایط ۸۰ هزار خودرو میخواستند از تهران خارج شوند. قطعا وقتی شرایط اضطراری رخ میدهد همه توان اجرایی معطوف برای حل مشکل میشود همچنان در کشورهای دیگری همچون انگلیس، ژاپن و چین هم اتفاق میافتد.
آخوندی درباره موضوع مدیریت فرودگاهه امام خمینی (ره) در زمان بارش برف، گفت: همه میدانیم که ایمنی در بحث هوایی اصلیترین مساله است. در زمان بارش برف دید فرودگاه امام به ۱۰۰ متر رسید حال اینکه برای پرواز حداقل به ۸۰۰ متر دید نیاز است. آن زمان یخبندان بود و عملا امکان پرواز وجود نداشت.
وی تاکید کرد: باید به فداکاری و صداقت و تلاش راهداران و کسانی که در حوزه ریل کار میکنند اطمینان داشته باشیم. آنها فداکارانه و در سختترین شرایط برای کشور و مردم تلاش میکنند.
وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: طبق قانون باید دلیل حادثه را ستاد رسیدگی به سانحه اعلام کند بنابراین هر چه بگویم خلاف قانون است. باید منتظر اظهارنظر قطعی این ستاد باشیم. در عین حال نیز بدانید که این ستاد کوچکترین اطلاعاتی را از مردم پنهان نمیکند و همه جزئیات را میگوید چون برای داشتن ایمنی باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا هر کسی بتواند در ادامه راه وظایفش را بهترین شکل انجام دهد.
آخوندی با تاکید بر اینکه باید مقصران حادثه پاسخگوی قصورشان باشند، گفت: سازمان هواپیمایی کشور هیچ نفعی ندارد که بخواهد انحرافی را در گزارش منتشر کند. این سازمان کنترلکننده مقررات و به عبارتی پلیس صنعت هواپیمایی است پس به این پلیس اعتماد کنید چون هدفش ایمنی هوانوردی است.
وی با اشاره به زمان وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: بنده به محض اطلاع از حادثه یعنی در روز دوشنبه صبح و در همان شرایط سخت برفی به محل حادثه رفتم و از نزدیک با خانواده قربانیان صحبت کرده و از آنها دلجویی نمودم. این حداقلترین کاری بود که میتوانستم از لحاظ اخلاقی انجام دهم. در ادامه کار هم به این وظیفهام عمل میکنم. لازم است بار دیگر به آنها تسلیت گفته و پوزش بخواهم.
وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا استعفا نداده است، گفت: اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثهای وزرای مربوطه استعفا دهند دلیلی وجود ندارد. باید بررسی کنیم که یک وزیر چه زمانی بعد از وقوع حادثه استعفا میکند. پاسخ این است که دلیل استعفای یک وزیر در کشوری پیشرفته برای همبستگی اجتماعی و برداشتن موانع جهت رسیدگی به حوادث است. اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کنارهگیری میکردم.
وی توضیح داد: فردای روزی حادثه قطار تبریز ـ مشهد ساعت ۸:۳۰ صبح به آقای جهانگیری زنگ زدم و گفتم که از وزارت کنار میروم تا به ابعاد حادثه رسیدگی شود چون این اتفاق در حوزه راهآهن رخ داده بود و مربوط به وزارتخانه بنده بود. اما این حادثه در حوزه وزارتخانه ما نبوده که بنده بخواهم استعفا دهم. همان قدر که استعفا درست است، استعفای نادرست هم غلط میباشد.
آخوندی توضیح داد: وقتی عملیات در حوزه ما نبود استعفای بنده به معنای کتمان حقیقت است و اینکه من مسئولیت خود را نپذیرفتم. قطعا اگر عملیات در حوزه من بود همچون دفعه قبل اولین کسی بود که استعفا میدادم. پس نباید علامت غلط به جامعه دهیم و به دنبال آن نتیجهگیری غلطی هم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با طرح این سوال که ایران چقدر در برابر حوادث تابآور است، گفت: تمام حمل و نقل تهران وابسته به حمل و نقل جادهای است مثلا وقتی ما میخواهیم به فرودگاه امام برویم اما جاده بسته باشد امکان دسترسی نیست. در شهر تهران روزانه ۵۵۰ هزار خودرو وارد یا خارج میشود و وقتی یک برف اتفاق میافتد گرفتاری سختی را شاهد هستیم.
وی افزود: تنها راهحل تهران، حمل و نقل حومهای است. ما باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به سوی راهآهن سوق دهیم تا وقتی که ترددها متکی به جاده است همین مسائل را داریم. ما در برنامه ششم پیشنهاد کردیم شرکت راهآهن حومه تشکیل شود. اولین کاری که کردیم همین بود که از امکانات موجود تهران استفاده کردیم. در حال حاضر خطهای راهآهن در مسیرهای تهران ـ گرمسار، تهران ـ کرج، تهران ـ قم و تهران ـ پرند اجرا شده است. کدام یک از اینها قبل از این دوره وجود داشت؟ ما با همین امکانات محدود به دنبال فعال کردن راهآهن حومه بودیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۷۰۰ میلیون یورو برای ۴۵۰ ریلباس در چند ماه گذشته با کرهایها قرارداد بسته شده، گفت: ما ۱۰۰ میلیون مسافر را در روز را برای مترو پیشبینی کردهایم و برای اینکه حمل و نقل ما راهآهن محور شود، سیاست شهرسازی ریلپایه را در شورای عالی شهرسازی به تصویب رساندیم که بر این اساس ۳۳ ایستگاه را به عنوان مرکز توسعه شهرها پیشبینی کردیم. فقط در اهواز ایستگاه راهآهن به ایستگاهی با ۳۲۰ هزار متر مربع در حال توسعه است تا به عنوان مرکز توسعه شهر اهواز شناخته شود.
آخوندی اضافه کرد: اگر بخواهیم حمل و نقل را در برابر حوادث تابآور کنیم، باید به سمت شهرسازی ریلپایه برویم.
این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور شرایط سختی است و نیاز به اندیشه مشترک دولت و مجلس وجود دارد، گفت: من واقعا نگران وضعیت اقتصاد ایران هستم، ما نیازمند فداکاری و تلاش بیشتر هستیم. باید ببینیم بدهیهای دولت چقدر است. نکته قابل توجه این است که ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به اقتصاد است و این یعنی ۵۲ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی). این به معنای متلاشی شدن همه شرکتهاست. آیا ما در برنامه ششم برای این میزان بدهی فکری کردهایم؟ آیا میدانیم این بدهی چطور پرداخت میشود؟
وی یادآور شد: اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سختی است. میزان بدهی و معوقات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، در سال ۸۶، ۳۸ درصد GDPT، بانکها قدرت تسهیلات دادن به شرکتها را داشتند و الان این رقم به ۱۲ درصد کاهش یافته است. آیا میتوان با این میزان قدرت وامدهی کار بزرگی انجام داد؟ طبیعتا ما در شرایط اقتصادی بسیار سختی هستیم. بودجه کشور هم در وضع موجود تقریبا صددرصد بودجه جاری است حالا شما از من انتظار دارید با این وضع بودجه کار بزرگی کنم، آیا این امکانپذیر است؟
آخوندی با بیان اینکه شرایط اقتصاد کلان از جهت سیاست خارجی و بدهی دولت شرایط سختی است، افزود: ما ۱۱۲۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم. همچنین ۱۲۶۰ کیلومتر آزادراه دیگر را با مبلغ ۹۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد بستیم، همچنین ۸۵۶ کیلومتر آزادراه دیگر را قرارداد داریم و ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه را تفاهمنامه منعقد کردهایم. همچنین برای قطار تهران، قم و اصفهان نیز ۲.۵ میلیارد دلار پیشبینی شده است.
جادههای کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است
محمدقسیم عثمانی در جلسه علنی ظهر امروز (سهشنبه) و در جریان موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: ما روزانه شاهد از بین رفتن جان و مال مردم و مجروح شدن هموطنان هستیم تا جایی که جادهها به قتلگاه مردم و جاده مرگ تبدیل شده است هر چند قطعا این موضوع فقط همت وزیر نیست و دولت هم باید اعتبارات بخش راه را به شکل جهشی به گونهای تدبیر کند که کم و کاستی چند ده ساله کشور را در بخش راه جبران کند.
وی اضافه کرد: ما آقای آخوندی را به عنوان نماینده دولت در بخش راه میشناسیم چه بسا خود ایشان از اعتبارات راه در بودجه پیشنهادی دولت گلهمند باشد اما به هر حال کشته شدن سالانه ۱۷ هزار نفر موضوع قابل تاملی است و ارزش اقتصادی آن بیش از بودجهای است که دولت برای بخش راه تامین میکند به ویژه بازماندگان این افراد به معضلات مختلف دچار میشوند.
عثمانی سوانح جادهای را به دلیل وضعیت نامناسب راههای کشور دانست و یادآور شد: کسانی که در راهها از بین میروند افرادی هستند که توان خرید خودروهای چند صد میلیونی را ندارند و پیکانسواران و پژوسواران هستند.
این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه توزیع اعتبارات در بخش راه بر اساس چانهزنی است و عدالت در آن رعایت نمیشود، گفت: متاسفانه ما شاهد عدم توازون در پیشرفت پروژههای راهسازی هستیم و مناطقی که قدرت لابیگری بالایی دارند، بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. بر این اساس به نظر میرسد شاخصهای منطقی و منصفانه برای توزیع اعتبارات استفاده نمیشود.
عثمانی ادامه داد: ضریب پوشش آسفالت راه روستایی در یک جا ۹۰ درصد و در جای دیگر کمتر از ۳۵ درصد است. این تفاوت باعث شکاف، نارضایتی و مسائلی از این دست میشود.
این نماینده مجلس با طرح این سوال که دولت چه اقدامی در حوزه مسکن انجام داده، گفت: مسکن مهر باعث شده بود بخش قابل توجهی از مردم که نمیتوانستند به مسکن دست پیدا کنند صاحب خانه شوند ولی دولت تدبیر و امید قرار بود مسکن اجتماعی را جانشین کند و بعد از پنج سال غیر از سکوت، هیچ اقدامی انجام نداده است. این در حالی است که وزارت راه متصدی مسکن کشور است.
عثمانی با انتقاد از مشکلات طرحهای جامع شهری، اظهار کرد: چرا به جان مهندسین افتادهاید؟ اگر کارفرما، ناظر خود را انتخاب کند آیا چیزی از نظارت باقی میماند؟ NGO ها و سازمان نظام مهندسی برای دولت بار مالی ندارند، چرا با بخشنامههای مکرر باعث میشوید کار نظام مهندسی مختل شود؟
وی با انتقاد از نحوه اجرای طرحهای هادی روستایی یادآور شد: باید محدوده طرحهای هادی روستایی هر ۱۰ سال بازنگری شود. متاسفانه بنیاد مسکن جلوی این کار گرفته، آیا این کار صحیحی است که از مردم پول بگیریم و بعد با پول مردم طرحهای هادی را اجرا کنیم؟
وی در پایان گفت: امروز کشور نیاز به تحرک دارد و موتور محرکه دولت باید به کار بیفتد در حالی که اکنون با خواست مردمی که به آقای روحانی رای دادند این سطح از کار و تحرک هرگز در سطح انتظار مردم نیست.
وزارت راه و شهرسازی به جای اهمیت به مظلومان، به پول باد آورده آقازادهها فکر میکند
نادر قاضیپور در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی، بیان کرد: امروز مجلس از باب نظارت استیضاح وزیر راه و شهرسازی را انجام میدهد و ملت ناظر عملکرد ما نمایندگان است که برای سومین بار استیضاح آقای آخوندی را مطرح میکنیم. در حکومت اسلامی شدیدترین برخوردها در زمینه اشرافیگرایی و احقاق حقوق محرومان و کارگران با مدیران حکومت است.
وی در ادامه گفت: در قاموس حکومت امام علی (ع) همواره اصل این بود که حق با مردم است. گویی همیشه فرمانداران متهم بوده مگر اینکه خلافش ثابت میشد. در سیره آن حضرت به محض اینکه کوچکترین شکایتی از سوی ضعیفترین فرد از یک مسئول میشد ایشان دیگر آرامش نداشته و در این زمینه تحقیق میکردند و در صورت ثابت شدن درستی شکایت، شدیدترین برخورد را با آن کارگزار میکردند.
قاضیپور افزود: در حکومت علوی کارگزاران نه خود باید اهل اشرافیگری و رفاهطلبی باشند و نه با چنین کسانی ارتباط داشته باشند. گویی اشرافیگری ویروسی بسیار خطرناک است که همگان خصوصا مسئولان حکومت باید بیشتر از آن اجتناب کنند. آقای آخوندی بحث امروز ما شرکتهای بیشمار و پیمانکارها و خانواده و شرکای شما نیست، بحث حلال و حرام بودن است. بحث ویلای لواسانات است. آیا درست است که احداث آن ویلا در لواسان با ساختمان مجلس بهارستان همزمان بوده و آیا مناسبتی دارد که میلگردهای زیادی وارد مجلس شده و از آنجا که پیمانکاران و شرکت ایرانیان متعلق به نزدیکان بودهاند، میلگردها به لواسانات برده میشد در حالیکه شما وزیر مسکن و شهرسازی بودهاید؟
نماینده مردم ارومیه در مجلس بیان کرد: اگر امروز امام علی (ع) در بین ما بود و با برخی از صاحب منصبان سخن میگفت، آیا زد و بندها و رانتخواریها و دزدیها و بازی با بیتالمال و خرج کردن آن در مقاصد شوم و پایمال کردن حقوق مظلومان را تحمل میکرد؟ امام مستضعفان نیز در خصوص خوی اشرافیگری مسئولین دولتی اظهارات محکمی داشتند. ایشان گفتند آن روزی که دولت ما توجهاش به کاخنشینی جلب شود آن روز باید فاتحه دولت و ملت را خواند. آن روزی که رییسجمهور خدای نکرده از کوخنشینی بیرون رود و به کاخنشینی توجه کند آن روز انحطاط برای ایشان و کسانی که با ایشان در ارتباط هستند ایجاد میشود. ایشان فرمودند من طبقه برجنشینان را از کاخنشینان بالاتر میدانم، اگر لایق مقایسه با شما باشم.
قاضیپور خاطرنشان کرد: آیا رواست با چنین اوضاعی که از کاخنشینی آمده عدهای زمامدار امور و قدرت باشند و بالاخره روزی میرسد که ظالم باید حق مظلوم را ادا کند اما چه بد روزی است که ظالم در ظلم خود مدهوش شود که حتی خون مردم برایش ارزشی نداشته باشد. ملت عدالت میخواهد، اتاق بزرگ وزیر نمیخواهد. ملت کار میخواهد. خوی اشرافیگری باعث شده تا وزیر راه تولید خارجی را به تولید داخلی ترجیح دهد. آن زمانی که ریلهای راهآهن ارومیه با جنس بیکیفیت از هندوستان وارد شد و تولید ذوبآهن اصفهان افول کرد بیانگر آن است که وزارت راه و شهرسازی به جای اهمیت به مظلومان، به پول باد آورده آقازادهها فکر میکند.
وی تصریح کرد: اینجاست که تولید ملی فلج میشود و کارگران بیکار میشوند و چه زیبا فرمود امام (ره) که راس امور وکلای از طبقه محرومان باشند و در فکر رفاه آنها باشند نه از سرمایهداران و زمینخواران که تلخی محرومیت را نمیتوانند بفهمند. ما در برابر جانباختگان حادثه قطار مشهد ـ تبریز و سقوط هواپیما و کشته شدن افراد در جادهها مسئول هستیم. هنوز زلزله زدگان سرپل ذهاب در چادر زندگی میکنند. اکنون که پشت این تریبون قرار گرفتهام اعلام میکنم که در حال حاضر کارنامه آقای آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بیتدبیری ایشان و مدیرانشان شدند.
قاضیپور گفت: فارغ از جناحبندیهای سیاسی اکنون زمان آن است که با دیدن کارنامه خونآلود وزارت راه، اجازه ادامه راه را ندهیم. این همه بیتدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست. چرا باید به ایشان اجازه ادامه کار داد؟ آقای آخوندی مسکن مهر چند سال است که ناتمام باقی مانده است. آقای آخوندی اول که آمدید گفتید هر سال 600 هزار واحد مسکونی احداث خواهم کرد اما در طول پنج سال شما آجری بر روی آجر مسکن کارگران نگذاشتهاید چون اعتقادی به کارگران و مظلومین ندارید. سال 95 بدترین آمار پولرسانی در تولید مسکن بوده است، چرا شما به کاهش حجم دولت اقدام نکردید؟ آقای آخوندی متوجه شدهاید که دولت لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به دلیل عدم کفایت شما داده است؟
در بارشهای اخیر برف حتی یک مشت نمک در جادهها نبود
احد آزادی خواه در جلسه علنی بعدازظهر مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: این سومین بار است که وزیر استیضاح می شود. چه خوب بود قدری نسبت به این مسئله توجه می شد تا مشخص شود با وجود زحماتی که ایشان در وزارت راه و شهرسازی متحمل می شوند چرا وکلای ملت برای سومین بار ایشان را استیضاح می کنند.
نماینده مردم ملایر با اشاره به شایعاتی در خصوص بی علاقگی آخوندی به ادامه همکاری با دولت گفت شنیده ها حاکی از بی علاقگی آخوندی با ادامه همکاری با دولت دارد. حتی صحبت از استعفای ایشان نیز مطرح شده است. چرا وزیری که انگیزهای برای کار در این وزارتخانه ندارد باید به عنوان و زیر در این مجموعه باقی بماند؟
سخنگوی کمیسیون فرهنکی مجلس حذف بدهیهای وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران را ۱۲ هزار میلیارد تومان و پروژه های نیمه کاره تحت مدیریت این وزارتخانه را ۲۴۰ هزار میلیارد تومان ا علام کرد و با اشاره به بودجه این دستگاه اجرایی و همخوانی نداشتن آن با بدهی ها و پروژه های نیمه کاره این وزارتخانه گفت: بودجه وزارت راه ۵۲۰۰ میلیارد تومان است تفاوت این بودجه با پروژه های نیمه کاره وبدهی به پیمانکاران چگونه پر می شود. وزیر وظیفه دارد جذب منابع و سرمایه کند اگر پول و سرمایه نیست، چرا به مردم قول انجام پروژههای نیمه کاره را می دهید؟
آزادی خواه مسکن مهر را پدیدهای بی نظیر اما دارای مشکلات متعدد برای ساکنان آن دانست و افزود: این مسکن از سال ۸۶ موجب خانه دار شدن بخشی از حاشیه نشینان شهرها شده است. و وزیر نیز از توجه وزارت راه به کیفیت مسکن سخن گفته بود اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. آقای آخوندی گفتند در حال بررسی ادامه دادن یا ادامه ندادن این مسکن هستیم اما هیچ نتیجهای از این بررسیها اعلام نکردند.
وی خطاب به آخوندی یادآور شد: گفتید در اجرای طرحهای دولت گذشته غرض شخصی ندارید و این پروژههارا به اتمام میرساندید اما به اتمام نرساندید. هنوز زیرساختهای مسکن مهر فراهم نشده است. ناموس مردم در سرما و گرما کیلومترها طی می کند تا فرزندش را به مدرسه ببرد. بسیاری از ساکنان مسکن مهر در آرزوی یک مرکز درمانی به سر می برند حالا فضای سبز پیشکش.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: برای خانه دار شدن مردم گفتید صندوقی تشکیل میدهید تا این صندوق شش هفت برابر سپرده مردم را وام دهد. مردم، اگر از این ناحیه تسهیلاتی دریافت کردهاید اعلام کنید تا استیضاحمان را از وزیر راه پس بگیریم. وعده مسکن اجتماعی را دادید. این مسکن در کدام شهر ساخته شد؟ خبر انعقاد قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما از ایرباس و بوئینگ را دادید اما تنها ۷ فروند هواپیما به دستمان رسید بقیه چه شد؟ چرا حقایق را به مردم نمی گویید؟ سهم وزارت راه از ۱۶ هزار نفر جانباخته در تلفات جادهای چقدر است؟
آخوندی مردم را فدای سوء مدیریت خود کرده است
احمد مرادی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مطابق اصل 67 قانون اساسی و بنا بر سوگندی که یاد کردهایم این تکرار را بر خود واجب میدانم که در چارچوب سوگند نمایندگیام مباحث خود را مطرح کنم.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوگند نمایندگی که یاد کردم عامل اصلی رأی من برای موافقت با استیضاح آخوندی است زیرا سوگند یاد کردم تا برای استیفای حقوق مردم تلاش کنم، بیان کرد: استیضاح حق نماینده است و این حق قابل واگذاری نیست.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه ما نمایندگان ملت هستیم و مردم انتظار دارند به حق و عدالت از خواستههای آنها دفاع کنیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه برخی وزرا پیش از رأی اعتماد برنامههایی ارائه میکنند ولی پس از آن این برنامهها اجرا نمیشود، افزود: آقای آخوندی یکی از این وزرا است، وزارت راه و شهرسازی بسیار مهم است و باید وزیر آن جان فدا برای مردم کشور باشد ولی آخوندی مردم را فدای سوء مدیریت خود کرده است.
مرادی اظهار داشت: سالانه 16 تا 17 هزار کشته در جادهها داریم، چه کسی به غیر از وزیر مسئولیت مستقیم این موضوع را برعهده دارد؟ در سوانح هوایی نیز مشاهده کردهایم که چه اتفاقات ناگواری رخ داد، همچنین در دریا نیز شاهد سوانح هستیم و بخش ریلی نیز بینصیب از سوء مدیریت نبوده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم توانایی آخوندی را در کنترل بحرانهای سیستم حمل و نقل شاهد هستیم، گفت: روزانه بیش از 6 هزار دستگاه کامیون و تریلر در جادههای استان هرمزگان تردد میکنند، این شرایط عایدی به جز گرفتن جان مردم و آلایندگی نتیجه دیگری ندارد.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه راهها و مسکن مشکلات فراوانی وجود دارد، گفت: بهتر است نمایندگان امروز تصمیمی جدی اتخاذ کنند زیرا در برابر خدا و مردم، مسئول هستیم.
وزارت راه از نقاطی است که آتش به خرمن اعتماد مردم نسبت به مسئولین انداخته
احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی یکی از نقاطی است که آتش به خرمن اعتماد مردم بر کارآمدی و پاسخگویی کارگزاران نظام انداخته و قرینه ها و شواهد متعددی از راه میرسد که این ناتوانی و عدم کارآمدی را اثبات میکند.
وی با بیان اینکه این عدم کارآمدی باعث به مخاطره افتاده جان مردم و آبرو و مال آنها شده تصریح کرد: در این شرایط مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه قانونی خود خود عمل کند.
بیگی ادامه داد: یکی از موضوعات جدی که بر روح و جان مردم در آذربایجان خراش میاندازد حادثه قطار تبریز- مشهد است که یک جلسه استیضاح را هم در مورد آن پشت سر گذاشتیم و این حادثه به واسطه ناکارآمدی و عدم پیش بینی های لازم بود که باعث شد 50 نفر جان خود را از دست دهند.
وی با بیان اینکه به دستگاه قضایی ایراد جدی وارد است که هنوز بعد از 16 ماه تکلیف رسیدگی به این حادثه را مشخص نکرده اظهار داشت: از سوی دیگر انتظار از قوه مجریه و وزارت راه این بود که با کسانی که در مسیر انجام وظیفه خود دچار سستی و تعلل شده بودند برخورد کند اما اقدام مشخصی رخ نداد.
بیگی خاطرنشان کرد: در حادثه قطار شاهد این بودیم که قطاری با 1400 کیلومتر سرعت و 800 تن بار و صدها مسافر بدون اینکه از ایمنی لازم برخوردار باشد با قطار دیگری تصادف و در نتیجه منجر به جان باختن مردم شد.
وی با بیان اینکه در قطار حتی یک چکش هم وجود نداشت که مردم بتوانند جان خود را نجات دهند اظهار داشت: بدیهی است وقتی که صاحب کار بالای سر کار نباشد به ویژه در وزارتخانهای چون وزارت راه که ستادی است و بخش عمده فعالیتهای آن اجرایی و عملیاتی است این اتفاق رخ میدهد.
بیگی ادامه داد: وزیر باید در هفته سفر و سرکشی کند و با تمرکز، تصمیمگیری کند. وقتی این اتفاق رخ نمیدهد معلوم است که تصمیمگیریهای ذهنی و فضایی فاقد مبنای اجرایی خواهد شد و منجر به سرخوردگی ملی میشود.