در حالی که رقابتهای منطقهای میان ایران از یک سو و محور عربی به سرکردگی عربستان سعودی شامل عربستان، امارات، مصر و بحرین از سوی دیگر در فضای فیزیکی و واقعی، هر روز بیشازپیش خود را نشان داده و تعمیق میشود، آمارهای خیرهکنندهای که توییتر از رشد استفاده از این شبکه مجازی در این کشورهای رقیب ایران ارائه کرده است، نشان میدهد این کشورها به سرعت در حال پشت سر گذاشتن ایران و برنده شدن در جنگ فضای مجازی هستند.
به گزارش «تابناک»؛ بنا بر آماری که مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای توییتر «بنیامین آمپن» ارائه کرده است، استفاده از این شبکه اجتماعی مجازی بهسرعت در حال رشد و توسعه در این منطقه بهویژه در عربستان سعودی است.
آمپن در مصاحبه با شبکه خبری National امارات متحده عربی بابیان اینکه ویدئو یکی از مهمترین و اصلیترین مسیرهای درآمدی شبکه اجتماعی توییتر بر اساس دادههای فصل اول سال 2017 بوده است، بیان کرده که این موضوع در خاورمیانه و شمال آفریقا هم صادق است. به گفته او رشد بازدید از ویدئوها به سرعت در این منطقه در حال افزایش است.
به گفته او در عربستان سعودی که به گفته آمپن، بزرگترین بازار توییتر در منطقه بوده و جزو ده کشور برتر در لیست بهترین بسترهای استفاده از شبکه اجتماعی توییتر در کل دنیاست، در دوازده ماهه منتهی به دسامبر سال 2017 رشد بازدید از ویدئوها رشدی معادل 226 درصد داشته که آماری بسیار خیرهکننده است.
همچنین آمار بیان میکند که در ماه رمضان سال گذشته سه کشور عربستان، امارات و مصر در مجموع رکورد افزایش 17 درصدی بازدید از توییتر و ویدئوهای این شبکه اجتماعی را در کل دنیا به ثبت رساندهاند. آمپن بیان کرده، هرچند منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تنها 10 درصد از کل درآمد شبکه توییتر را شامل میشود، استفاده از این شبکه در این منطقه با سرعتی چشمگیر در حال افزایش است.
وی به شکلی جالبتوجه بیان کرده: «ما برای رشد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هدفگذاری نکرده و برای آن ابراز امیدواری هم نمیکنیم، زیرا بدون هیچ نگرانی استفاده از توییتر در این منطقه به سرعت در حال پیشرفت و افزایش است.
طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی توییتر در سال 2018 و برای فصل اول این سال، تعداد کاربران فعال این شبکه در ماه بالغ بر 336 میلیون تن بوده و مجموع درآمدهای این شبکه نیز برابر با 655 میلیون دلار است که رشدی 21 درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد.
آمپن با ارائه نکتهای جالبتوجه بیان کرده که به غیر از عربستان و امارات که اکنون سردمداران استفاده از توییتر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستند، این شبکه پیشبینی میکند که تا سال آینده کویت نیز (به دلیل نفوذ بالای این شبکه اجتماعی در آن علیرغم جمعیت اندک) و مصر (به دلیل جمعیت قابلتوجه) به جمع کشورهایی با بیشترین کاربر در این منطقه اضافه شوند.
توییتر در سال 2015 دفتر منطقهای خود را در امیرنشین دبی در امارات متحده عربی و بهقصد هدایت برنامهها در منطقه شمال آفریقا، خاورمیانه و منطقه شام افتتاح کرد و از آن زمان تعامل با رسانهها در راستای تولید ویدئو یکی از استراتژیهای اصلی این شبکه در منطقه بوده است.
به شکلی جالبتوجه این شبکه مجازی قرار است در ماه جاری میلادی اقدام به راهاندازی اولین شبکه ویدئوی زنده ورزشی با نام #YalaGoal در همکاری با وبسایت ورزشی Goal کند که به شکلی جالبتوجه اینگونه اقدامات نقش بسیار مهمی در توسعه و ترقی اقتصادهای محلی نیز خواهد داشت زیرا اسپانسرها یا حامیان این شبکهها از شرکتها و کسبوکارهای محلی منطقهای خواهند بود.
این در حالی است که رشد استفاده از توییتر در کشورهای عربی منطقه که رقابت جدی با ایران نیز دارند، از یکسو و مسدود بودن این شبکه در ایران از سال 2009 از سوی دیگر، منجر به آن شده است که اغلب جنگ رسانهای و مجازی در منطقه با توازنی به نفع رقبای منطقهای ایران همراه شود.
در جایی که رشد استفاده از شبکههای مجازی و قدرت اطلاعرسانی و مانورهای رسانهای در این شبکهها امروزه به یکی از مهمترین مباحث در جنگ نرم و رقابتهای استراتژی در فضای اطلاعاتی تبدیل شده، عربستان، امارات و مصر با استفاده از بسترهای موجود و با شناخت دقیق پتانسیلها و ظرفیتهای پنهان در این فضا، بهسرعت در حال فاصله گرفتن از ایران و عقب نگاهداشتن ایران در جنگ فضای مجازی هستند.
موضوعی که تا همینجا نیز تا حد زیادی اثرات خود را نشان داده و در چند مورد ازجمله ماجرای آتشسوزی پتروشیمی بوعلی سینا، اعتراضات زمستانی در ایران، حملات تروریستی پاریس و مانند آن شاهد آن بودهایم که کاربران سعودی و اماراتی به سادگی و سهولت هرچهتمامتر (علیرغم توان جمعیتی بالاتر ایران) جنگهای روانی و رسانهای را به واسطه دسترسی مستقیم و بدون سانسور به توییتر از ایران بردهاند.
اکنون آمار خیرهکننده آمپن از رشد استفاده از توییتر در منطقه به خوبی نشان میدهد که این فاصله و عدم توازن در قدرت مجازی همچنان به نفع رقبای (خصمهای؟) منطقهای ایران در حال افزایش است.