محمدحسین فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به قانع نشدن نمایندگان مجلس از پاسخهای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص سئوالی درباره اینکه در سطحبندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش) برخی دانشگاههای معتبر کشور را در مراکز استانها و برخی شهرستانها، محلی اعلام شدند، اظهار کرد: وزارت علوم با این تصمیم برخی دانشگاههای بزرگ کشور را تضعیف کرد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت علوم در منطقهای کردن دانشگاهها و اجرای طرح آمایش، تشریفات غیر ضروری ایجاد کرده است که این مهم به توسعه آموزش عالی در کشور منجر نمیشود.
منطقهای کردن دانشگاه پیام نور تصمیمی شکست خورده بود
وی افزود: منطقهای کردن و قطب بندی دانشگاه پیام نور تصمیمی عجیب بود که پیش از این نیز این طرح شکست خورده در دانشگاه آزاد اجرایی و لغو شد و امروز شاهد اجرای آن در دانشگاه پیام نور هستیم.
وی ادامه داد: البته در حال حاضر تبریز حوزه انتخابیهام یکی از قطبهای منطقهای دانشگاه پیام نور به شمار میآید ولی اصل این اقدام زیر سئوال بوده و توجیهی منطقی ندارد و فقط تشکیلات زائد و غیر ضروری برای با هزینههای غیر ضروری ایجاد میکند.
فرهنگی اضافه کرد: در همین رابطه سئوالی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده که مقرر است این هفته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طرح شود.
توسعه آموزش عالی در مناطق محروم از دستاوردهای انقلاب اسلامی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید اجازه دهیم مناطق محروم نیز در حوزه آموزش عالی رشد و توسعه داشته باشند و این مهم یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: نباید به بهانه اینکه نظارت درستی بر دانشگاههای کشور وجود ندارد، صورت مسئله را پاک کنیم و اجازه توسعه آموزش عالی را در کشور ندهیم و این یک ضعف برای آموزش کشور به شمار میآید.
محلی اعلام کردن دانشگاههای مراکز استانها موجب تضعیف آنها شده است
این نماینده مردم در مجلس افزود: از سوی دیگر یکی از اقدامات عجیب وزارت علوم، محلی اعلام کردن برخی دانشگاههای معتبر کشور در مراکز استانها و برخی شهرستانها بود که این اقدام نیز به تضعیف این دانشگاهها شده است که به کمتر شدن استقبال از این دانشگاهها خواهد شد.
به گزارش خانه ملت، در نشست علنی دیروز (یکشنبه، 8 مهرماه) مجلس شورای اسلامی نادر قاضی پور و محمدحسین فرهنگی از منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همین رابطه توضیحاتی خواستند که پس از استماع اظهارات وزیر، دو نماینده سئوال کننده قانع نشدند و مجلس نیز با 53 رأی موافق، 132 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در صحن، کارت زرد به وزیر علوم داد.