قیمت ارز نصف شد، قیمت خودرو نه؛

تیر «ایران‌خودرو و سایپا» برای افزایش قیمت به سنگ خورد؟/ «دم خروس» تولید ملی خودروسازان بیرون زد!

حالا قیمت ارز کاهش چشمگیری در بازار داشته و تیر خودروسازان با این وضعیت برای افزایش قیمت خودرو با رقم های نجومی که خودشان مد نظر داشتند، به سنگ خورده است. حالا نه تنها نباید قیمت ها به آنچه خودروسازان فکرش را می کنند تبدیل شود، بلکه باید متناسب با وضعیت فعلی نرخ ارز کاهش هم پیدا کند. منتظر خواهیم ماند تا ببینیم سناریوی سال 91 درباره قیمت خودرو بار دیگر تکرار خواهد شد یا این بار داستان متفاوت خواهد بود؟!
کد خبر: ۸۴۰۸۲۸
|
۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 08 October 2018
|
31976 بازدید
|

با افزایش نرخ ارز در کشور، بسیاری از کارخانجات و صنایع از فرصت استفاده کردند و به بهانه این افزایش قیمت، نرخ ارز کالاهای خود و حتی آن کالاهایی که قبلا تولید شده بود و ربطی به نرخ های جدید نداشت و کالاهایی هم که هیچ ارتباطی به ارز و کاهش و افزایش آن ندارد را بالا بردند، به نحوی که از شش ماهه اول سال تاکنون، قیمت بسیاری از محصولات دو تا سه برابر و حتی در برخی موارد تا چهار برابر رشد داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ این افزایش نرخ ها را در بازارهایی نظیر مسکن، لبنیات، مواد غذایی، پوشک و محصولات آرایشی بهداشتی، خودرو و ... می توان به عینه دید. با بررسی اجمالی بین قیمت های قبل از آغاز سال 97 تا کنون، حتما خواهیم دید همه این محصولات افزایش قیمت های چندباره ای را تجربه کرده اند و تولیدکنندگان به راحتی و به بهانه افزایش قیمت ها، شیب افزایش قیمت را به شدت تند کرده اند.

جالب اینجاست که این روند افزایشی طی ماه و و روزهای منتهی به افزایش قیمت دلار بالای قیمت 10 هزار تومان و رسیدن به 20 هزار تومان شتاب بیشتری گرفت تا جایی که هر روز تولیدکنندگان قیمتی متفاوت از روز قبل را برای کالای تولیدی خود در نظر می گرفتند و تلاش داشتند به هر نحو ممکن از این آشفته بازار به نفع بهبود روند افزایشی قیمت کالاهای تولیدی خود و پر کردن جیبشان بهره ببرند.

این روند را در خصوص قیمت های عجیب و غریب خودروهای تولید داخلی می توان به وضوح مشاهده کرد تا جایی که قیمت بسیاری از این خودروها به واسطه عدم عرضه تولیدکنندگان انحصاری آن یعنی ایران خودرو و سایپا و باز گذاشتن دست دلالان و نمایندگی هایی که به جای تأمین منافع کشور به فکر تأمین منافع جیب خود و دلالان بودند، افزایش چشمگیری داشت تا جایی که این نوع خودروها به بیش از دو برابر قیمت کارخانه در بازار آزاد خرید و فروش می شوند.

خودروهایی که تا سال گذشته سر نخواستنش دعوا بود و مردم تأکید داشتند که ایران خودرو و سایپا باید به سمت تولید محصولاتی با کیفیت خودروهای روز دنیا بروند، حالا حکم کیمیا پیدا کرده و گویا حربه خودروسازان به شدت در مردم تأثیر گذاشته است؛ هرچند بخش اعظمی از مردم خودروهای مذکور را برای استفاده شخصی خریداری نکرده و صرفا به عنوان یک کالای سرمایه ای به آن نگاه کرده و نسبت به خرید آن اقدام کرده اند، همین باعث شده تا ایران خودرو و سایپا، بهترین روزهای خود را تجربه کنند.

اکنون این دو خودروساز داخلی، خودروهایی که هنوز شاید سنگ آهن آن از معدن استخراج نشده را فروخته اند؛ آن هم با شرایطی که خودشان گذاشته اند و به دلخواهشان بوده است. هرچند در این میان، نمی توان نگرانی مردم از کاهش میزان دارایی های شان را رد و انکار کرد، بخشی از این وضعیت طبعیتا بر گردن مردمی است که برای خرید این محصولات صف های طویل تشکیل داده و با برهم زدن رابطه عرضه و تقاضا، کار را به جایی رسانده اند که تولید کننده بر مصرف کننده حکمرانی کند.

تیر «ایران‌خودرو و سایپا» برای افزایش قیمت به سنگ خورد/ «دم خروس» تولید ملی خودروسازان بیرون زد!

اگر درهای بازار برای ورود خودروهای مشابه باز بود و ایران خودرو در شرایط رقابتی قرار می گرفت، طبعیتا امروز چنین وضعیتی نداشتیم که خودروی 20-30 سال پیش را با قیمت های فضایی و رویایی به مردم تحمیل کنند. این انحصار هم به ضرر تولید کننده و هم مصرف کننده شده است؛ از آن جهت که تولید کننده برای فروش محصولش به هر قیمتی که دلش بخواهد خیالت راحتی دارد و لذا دست به نوآوری، بروزرسانی و ارتقای کیفیت محصولات نمی زند و مصرف کننده هم مجبور است در چنین شرایطی، نهایتا خودروهای یاد شده را به نام کالای سرمایه ای استفاده کند.

به هر شکل این وضعیت کنونی ماست. خودروسازان در بسیاری از برهه ها «پز» تولید ملی داده و تأکید کرده اند، برخی محصولاتشان تولید داخلی است و با این استدلال، مردم را به حمایت از تولید داخلی فراخوانده اند؛ اما در دو مقطع مشخص شده که تولید ملی و داخلی تنها یک شعار برای سرکیسه کردن مردم بوده و بس و تنها چیزی که در ایران خودرو و سایپا نداریم، «تولید ملی» است.

یک بار در سال 91 و در جریان افزایش قیمت دلار، این «دم خروس» بیرون زد و معلوم شد ایران خودرو و سایپا تنها چیزی که ندارند، تولید ملی است، چون آنها به بهانه افزایش نرخ ارز در آن سال، قیمت محصولات خود را تا سه برابر افزایش داده و بر همین روال قیمت گذاری های خود را انجام داده و خریدار را ملزم به خرید با قیمت های جدید کردند. هرچند پس از تعدیل نسبی قیمت ارز در سال 92 و 93 تعدیلی در قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا صورت نگرفت و قیمت ها بر اساس همان دلار 5 هزار تومانی با وجود رسیدن قیمت به 3800 و کمتر تعیین شد.

این موضوع یک بار دیگر در سال 97 اتفاق افتاد. البته این بار خودروسازان با برنامه ریزی بهتری اقدام کردند تا داستان «دم خروس و قسم حضرت عباس» سال 91 تکرار نشود. با زمزمه هایی که درباره افزایش قیمت دلار مطرح شد، ایران خودرو و سایپا عرضه محصولات خود را کم و کمتر و تنها به فروش های محدود که آن هم سر و تهش مشخص نبود اقدام کردند. این موضوع حتی گلایه های برخی نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

با روالی که ایران خودرو و سایپا در پیش گرفتند، چند تن از نمایندگان مجلس در اظهار نظرهای جداگانه بر احتکار چند ده هزارتایی خودرو توسط این خودروسازان تأکید کردند؛ موضوعی که طبیعتا دلیل قانع کننده ای برای کاهش میزان عضه خودرو به بازار بود و می توانست به شدت وضعیت را در شرایط افزایش نرخ ارز به هم ریخته کند. این استراتژی به خوبی تأاثیرگذار واقع شد و قیمت خودروی کارخانه و بازار توسط دلالان را به شدت افزایش داد و بر همین اساس، خودروسازان درخواست افزایش قیمت را مطرح کرده و در فروش های بلندمدت خود هم قیمتی تعیین نکرده اند تا بتوانند این افزایش نرخ ها را بر محصولات خود اعمال کنند.

حالا قیمت ارز کاهش چشمگیری در بازار داشته و تیر خودروسازان با این وضعیت برای افزایش قیمت خودرو با رقم های نجومی که خودشان مد نظر داشتند، به سنگ خورده است. حالا نه تنها نباید قیمت ها به آنچه خودروسازان فکرش را می کنند تبدیل شود، بلکه باید متناسب با وضعیت فعلی نرخ ارز کاهش هم پیدا کند. منتظر خواهیم ماند تا ببینیم سناریوی سال 91 درباره قیمت خودرو بار دیگر تکرار خواهد شد یا این بار داستان متفاوت خواهد بود؟!

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۵۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
ای کاش کمونه میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
ایران خودرو و سایپا باید به خاطر دامن زدن به گرانی ها محاکمه بشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
البته اول باید جهانگیری و سیف محاکمه بشن که دلار از 3800 التماسی 8000 شده
saman
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
دقیقا باید محاکمه بشن وقتی میگین با اخلال گران مقابله میکنیم چرا وقتی به این دوتا میرسه و هر بلایی سر مردم بدبخت میارن بازم کسی جرات نداره بهشون چپ نگاه کنه؟بیشترین ظلم رو به مردم همین خودرو سازان میکنن که این فرغون های قرن قبل رو هم به مردم با قیمت فضایی هم حتی نمیدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
آخه هیچ شرکت خودرو سازی در دنیا وجود نداره که همه قطعات اتوموبیلهاش از درون کشور خودش تامین بشه . کلا تولید ملی با این تصور که مواد اولیه و همه چیز رو در داخل کشور تولید میکنیم توهمی بیش نیست . کسانی که دستی در صنعت دارند اینو میدونن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
:گفتگوی یک دختر بچه ی کلاس اولی با پدر کارگرش:

دختر بچه : بابا جون تو پارسال قول دادی گفتی سال دیگه با ماشین می برمت مدرسه که با موتور سردت نشه و سرما نخوری . پس کی می خری
بابا : آره . می شد با پس انداز ۳ میلیونیم و یک وام ۵ میلیونی یه دونه پراید مدل پایین دست دوم بخرم اما ... .اما نمی دونم چی شد یهو قیمتا دو برابر شد دیگه نمیتونم ... دختر بچه : یعنی امسال هم باید با همون موتور من رو ببری مدرسه م
..
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
اره جان خودت دلار ارزون شد! خخخخ فقط دو روز بود دوباره بالا کشید.میزاشتی یکماه طول بکشه اگه ارز پایین پیوند شروع به نگارش این مطلب مسخره میکردی.کلا تابناک با خودروسازهای مخالفت تبلو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
باتوليد اين لگن ها وارابه هاى مرگ دهه ١٩٨٠ميلادى محيط زيست كشور ونسل هاى آينده رو گرفتار ميكنيد روز حساب فراخواهدرسيد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
کو گوش شنوا.
وزیر صمت با خودرو سازهاست و دستگاههای نظارتی تو گل موندند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
تابناک عزیر در مورد مسایل اقتصادی نوشته هایت بر خلاف مقالات زیست محیطی منطق مناسبی ندارد اگر کارخانجات جنسی را که با دلار ارزان خریده اند با همان قیمت قبلی بفروشند که سرمایه در گردششان نصف می شود و مجبورند برای تولید همان تولید قبلی از بانک قرض کنند این بلا توسط دولت روی صنایعی که پشتیبان ندارد می آید و آنها را به ورشکستگی می کشاند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
تو برو و دلالی تو بکن دلال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
دوست عزیز تحلیلتون بسیار آب دوغ خیاری تشریف داشت و به درد همون کشوری میخوره که پرچمش بالای کامنتتون هست ، شاید هم از خانواده های مدیران صنعت خودرو سازی باشید که بابا جون شما رو جهت سرمایه گذاری و عشق و حال به دبی و ... فرستاده ...
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
حرف شما درست ولی وقتی کاهش قیمت ارز داریم آیا تولید کننده ها کاهش قیمت میدن؟ نمیدن که.. بهونشون هم اینه که ارز این کالا رو گرون خریدن. و در نظر نمیگیرن که فردا برای مواد اولیه مبلغ کمتری پرداخت میکنن.. یعنی سود چند برابر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
شما از اون کاسب هایی هستی که تا گرون بشه به ثانیه گرون میکنی ولی وقتی ارزون شد همه چی یادت میره قیمت ها رو متناسب با بازار کاهش بده ، یعنی بدون زحمت دنبال حداکثر سودی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
اتفاقا ایشون درست میگه . شرکت های خودرو سازی و قطعه سازی از سوی بانک مرکزی الزام شدند ارز مورد نیازشون رو از سایت نیما با ارز حدود 8000 تومان تهیه کنند که البته اون هم به این راحتی تعلق نمیگیره . قیمت خودرو هم باید با همین ارز متناسب باشه نه ارز 13000 تومانی و 14000 تومانی
تایماز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
ینی میخای بگی خیلی اقتصاد سرت میشه؟؟ بابا واضحه که هرچی دلشون میاد با ملت میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
نمیدونم شما کجا زندگی میکنید اولا بحث سرمایه در گردش دوستمون کاملا درسته و نرخ روز هست دوما اوکی ارزون ارزی که یکی دیگه از دوستان فرمودند یعنی الان ارز شده 3700نه 8000 تومن توی سامانه نیما خوب این یعنی 2.5برابر حالا با فرض اینکه مثلا یه سراتو مونتاژ با 30 درصد داخلی سازی قبلا 113 تومن بوده الان باید 105تومن دیگه گرون بشه فکر کنم بعضی از دوستان احتیاج دارن برن و ریاضیات رو از کلاس اول شروع کنن
علی اعتمادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
اردیبهشت ماه موفق شدم یک دستگاه پژو ۲۰۶ خریدم. وقتی باد لاستیک ها رو تنظیم کردم، متوجه شدم، لاستیک هاش LingLong چین هست. از یک فروشگاه لاستیک پرسیدم، گفتن این لاستیک از نمونه های ایرانی گران تر و کیفیتش پایین تر هست.
وقتی لاستیک های تولید داخل مثل کویر، بارز، دما و ... با کیفیت و قیمت مناسب موجوده، چرا اجازه واردات و نصب لاستیک خارجی بی کیفیت داده می شه. به جز رانت چی می‌تونه باشه.
البته هزاران سوال بی پاسخ وجود داره که اگر عزمی برای یافتن پاسخش بود، وضع ایران و ایرانی اینچنین نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
لاستیک خیلی خیلی مهم است. سعی کنید هرچیزی رو جدی نمیگیرید، لاستیک خودرو رو با کیفیت انتخاب کنید. مراقب نمونه های تقلبی در بازار باشید. همینطور تاریخ تولید مهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
نويسنده ، منصفانه تحليل نكرده . واقعيت اين است كه توليد ملي اتفاق افتاده است اما اين به اين معني نيست كه هيج ارتباطي با خارج و ارز وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
شما تو صنعت به اصطلاح خودروسازی چیزی به نام انصاف پیدا میکنید که ازش حرف میزنید؟ خودروی مدل 1980 میلادی رو به ملت قالب کردن انصافه؟ ماشینی که بهش تکیه میدی بدنه اش فرو میره انصافه؟ ماشینی که در عصر ماشین های هیبریدی صدی 20 لیتر بنزین میسوزونه انصافه؟ گرون کردن با گرونی بازار ولی ارزون نکردن با ارزونی بازار انصافه؟ اصلا نداشتن هیچ رقیبی و یکه تازی بی مثال انصافه؟ سوختن ملت داخل ماشینی که بجای شلنگ بنزین شلنگ کولر آبی روش انداختن انصافه؟ له شدن ملت در کوچکترین تصادفات انصافه؟ یه حرفی بزن که اصلا جای دفاع داشته باشه لطفا
مصطفي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
به يقين مي توان گفت كه بيش از پنجاه درصد تورم كشور ايران به خاطر همين دو شركت راحت طلب وسو استفاده كن داخلي ايران خودرو وسايپا است كه روز به روز به شعله بي ارزشي پول ملي ايران عزيز با گراني وتوليد بي كيفيت خود مي دمند ودر كشور ايجاد تورم وطب گراني ايجاد مي نمايند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
کجا تولید ملی هستش وقتی با افزایش نرخ ارز قطعات وارداتی بالا میره ادعا تولید ملی هم میکنند یه ملت دور هم جمع شدیم که با خرید محصولات ایران خودروو سایپا سودهنگفت و بیشمار را به جیب مدیران و سهامداران عمده این شرکتها واریز کنیم و ثروت انها را چندین برابر میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
بنده طرفدار ایرانخودرو و سایپا نیستم، ولی تولید ملی به این معنی نیست که صفر تا صد یک محصول در کارخانه باشد. الان یک سر بزنید به بازار آهن، تمام آهن تولیدی ساخت داخل است اما قیمتش تایع نرخ روزانه دلار است!
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
چون بازار خارجی دارد اما آیا خودروهای ما هم بازار خارجی دارند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
دقیقا معنی کلمه خودتحریمی حرف شماست ... متاسفم برای این اقتصاد و کاسب های سودجو
حمید کلباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
چه دلیلی دارد که همه مردم ایران فرغون شخصی داشته باشند؟!
پاسخ ها
قاف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
همه ی دنیا طبق سلیقه ی مردم خودرو میسازن
مردم ما دوس دارن خودرو شخصی داشته باشن حتی اگه مترو و اتوبوس هم خلوت باشه. بنابراین باید براشون خودروی کوچک با مصرف کم و ارزان طراحی بشه تا مشکل آلودگی هوا و ترافیک هم نباشه
اگه خودرو برقی باشه که آلودگی صوتی و اعصاب خردی هم نداره
ولی این آرزو کجا و لگن های ما کجا!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟