فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)
وكالت در اجراء صيغهٔ ازدواج
سؤال35:نامه اي از روستا مي آورند كه به امضاء زن و مرد ولي زن رسيده است و به عاقد وكالت مي دهند عقد را بخواند.ايا اين نوع وكالت معتبر است؟
جواب:وكالت با نامه و امضاء اثبات نمي شود مگر آنكه موجب اطمينان شود.
سؤال36:زني يك بار شوهر كرده و ازآن شوهر صدماتي ديده و با زحمت زياد توانسته از وي جدا شوئ،لذا تصميم مي گيرد كه اگر بخواهد شوهر كند موقع اجراء صيغهٔ نكاح از وي وكالت مطلق در طلاق بگيرد و بر همين اساس با مرد ديگري ازدواج كند ولي عاقد در موقع اجراي صيغه وكالت مزبور را ذكر نمي كند زن اطمينان داشته كه اين وكالت به او داده شده،لذا از شوهر دوم خو تمكين مي كند ولي بعد از مدت كوتاهي بين اين زن وشوهر دومش اختلاف بروز مي كند موقعي كه زن در مقام طلاق خود بر مي آيد متوجه مي شود كه اين شرط در قبالهٔ نكاحيه ذكر نشده، به دادگاه رجوع مي كند و شوهر دوم حاضر نمي شود كه وي را طلاق دهد زن مي گويد كه رضاي من به اين نكاح به طور مطلق نبوده بلكه مشروط به اين بوده كه شوهرم وكالت در طلاق به من بدهد و چون اجازهٔ وكالت به من داده نشده راضي نبوده و نيستم ،آيا در اين صورت اين نكاح صحيح است؛چون رضايت زوجين شرط است و رضايت زن مقيّده به وكالت در امر طلاق بوده كه رعايت نشده؟
جواب:ازدواج مزبور محكوم به صحت است مگر آن كه زوجه اثبات نمايد كه در وكالت در اجراي عقد شرط مزبور را قيد نموده و وكيل تخلف كرده است.