اقدام تلافی جویانه چین در پاسخ به تعرفه‌های آمریکا

هالیوود ریپورتر روز سه‌شنبه گزارش داد که تعرفه‌های اعمال‌شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ علیه چین، احتمالاً باعث خواهد شد که پکن در اقدامی تلافی‌جویانه به سمت ممنوعیت نمایش فیلم‌های هالیوودی گام بردارد.
کد خبر: ۱۲۹۸۱۲۶
|
۱۹ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۹:۴۹ 08 April 2025
|
3268 بازدید

تاکنون صنعت فیلم آمریکا از تلافی مستقیم کشورهایی که تحت‌تأثیر تعرفه‌های جهانی واشنگتن قرار گرفته‌اند، در امان مانده است؛ زیرا اکران فیلم‌های سینمایی و پلتفرم‌های استریمینگ در دسته خدمات طبقه‌بندی می‌شوند، نه کالاهای فیزیکی. 

به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ اما به نظر می‌رسد اقبال هالیوود در چین، دومین بازار بزرگ فیلم جهان، به‌زودی به پایان برسد. این موضوع در بیانیه‌های دو چهره عمومی تأثیرگذار این کشور آسیایی که روز سه‌شنبه منتشر شد، مطرح شده است.با تشدید تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن، دو وبلاگ‌نویس پرمخاطب چینی فهرست یکسانی از اقداماتی را منتشر کردند که مقامات احتمالاً در پاسخ به تعرفه ۵۴ درصدی ترامپ بر تمام کالاهای چینی، مدنظر قرار خواهند داد.

در میان این اقدامات تلافی‌جویانه احتمالی، «کاهش یا ممنوعیت واردات فیلم‌های آمریکایی»، افزایش تعرفه‌ها بر محصولات کشاورزی و خدمات آمریکا و سایر اقدامات متقابل گنجانده شده است.این برنامه‌های احتمالی به طور هم‌زمان توسط لیو هونگ، سردبیر ارشد خبرگزاری دولتی شینهوا، و رن یی، نوه تأثیرگذار و پرطرف‌دار رن ژونگی، دبیرکل سابق حزب کمونیست در استان گوانگ‌دونگ، در شبکه‌های اجتماعی داخلی منتشر شد. هر دو چهره این پیشنهادها را به منابع ناشناسی نسبت دادند که با برنامه‌ریزی مقامات کشوری آشنا هستند. خبرگزاری بلومبرگ نیز نخستین رسانه غربی بود که این اظهارات را منعکس کرد.

در سال‌های اخیر، درآمد استودیوهای آمریکایی در چین به‌شدت کاهش یافته است، زیرا سلیقه مخاطبان به‌جای جلوه‌های بصری فرنچایزهای هالیوودی، به‌سوی فیلم‌های داخلی متمایل گشته است. اما از دست‌دادن کامل دسترسی به بازار چین می‌تواند به ضرر مالی این استودیوها منجر شود.

 «یک فیلم ماینکرفت»، محصول مشترک وارنر برادرز و لجندری، آخر هفته گذشته با فروش ۱۴.۵ میلیون دلاری در چین در رتبه اول باکس آفیس قرار گرفت—تنها کمی بیش از ۱۰٪ از درآمد ۱۴۴ میلیون دلاری جهانی فیلم. در سال ۲۰۲۴، پرفروش‌ترین فیلم آمریکایی در چین «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» از همین استودیوها بود که در مجموع ۱۳۲ میلیون دلار در این کشور آسیایی فروش داشت.مقامات چینی کنترل کاملی بر تمام جنبه‌های توزیع فیلم در این کشور دارند و سال‌هاست که به طور خستگی‌ناپذیری برای تقویت محتوای داخلی تلاش کرده‌اند.

بر اساس توافق‌نامه‌های تجاری قبلی، چین متعهد شده بود سالانه ۳۴ فیلم خارجی را تحت قانون تقسیم درآمد اکران کند که در آن استودیوهای خارجی مجاز به دریافت ۲۵٪ از فروش بلیط بودند. سایر فیلم‌ها، معمولاً با بودجه کمتر، از طریق سیستم خرید یکجا وارد می‌شوند که در آن توزیع‌کننده محلی مبلغی ثابت برای اکران فیلم در سینماهای چین پرداخت می‌کند.مقامات نظارتی سینمای چین استانداردهای سانسور سخت‌گیرانه‌ای برای محتوای فیلم‌ها اعمال می‌کنند و تاریخ اکران تمام محصولات را تعیین می‌کنند که در آن پنجره‌های پرسود تعطیلات عمدتاً به آثار داخلی اختصاص می‌یابد.

بااین‌حال، صنعت فیلم یکی از حوزه‌هایی است که آمریکا مازاد تجاری قابل‌توجهی با چین دارد، زیرا فیلم‌های چینی، علی‌رغم درآمدهای کلان در بازار داخلی، پیشرفت چندانی در جذب مخاطبان اصلی سینما در آمریکای شمالی نداشته‌اند.فیلم‌های آمریکایی سال گذشته ۵۸۵ میلیون دلار در گیشه‌های چین به دست آوردند که حدود ۳.۵٪ از کل فروش ۱۷.۷۱ میلیارد دلاری باکس آفیس چین را تشکیل می‌دهد و یکی از بزرگ‌ترین سهم‌ها در میان فیلم‌های خارجی است.ممنوعیت فیلم‌های آمریکایی می‌تواند باعث شود فیلم‌های آتی مانند «ماموریت غیرممکن: روزشمار نهایی»، «تولد دوباره دنیای ژوراسیک» و «حسابدار ۲» صدها میلیون دلار در بازار چین از دست بدهند. 

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# ترامپ # قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # سلاح پلاسمایی # سریال پایتخت
الی گشت