به رغم آنکه لایحه بودجه سال ۹۸ حکایت از افزایش بودجه دانشگاههای کشورمان برای سال آتی دارد، یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خبر از پیشنهاد کمیسیون متبوعش برای افزایش بودجه دانشگاهها میدهد.
به گزارش «تابناک»، با بالاگرفتن تب و تاب بودجه در مجلس و در شرایطی که لایحه ارائه شده توسط دولت مردان برای بودجه سال ۹۸ در کمیسیون تلفیق مجلس در دست بررسی قرار دارد، سیدجواد ساداتی نژاد از پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات برای افزایش بودجه دانشگاهها و بخش فناوری خبر میدهد.
پیشنهادی که این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات دلیل ارائه آن را این گونه توضیح میدهد: باتوجه به افزایش تورمی که در کشور وجود دارد، میزان اعتبارات دانشگاهها کفاف هزینه را نمیدهد و سال آینده در حوزههای دانشجویی و فوق برنامه دانشگاهها با کمبود بودجه مواجه هستیم. علاوه بر این [در لایحه دولت]اعتبارات صندوق رفاه متناسب با نیازهای دانشگاهها نبوده است.
وی در ادامه به شکلی عجیب نقض کرده و میگوید: پیشنهاداتی برای افزایش بودجه دانشگاهها به خصوص در حوزههای دانشجویی ارائه کردیم، اما دولت نیز محدودیتهایی دارد بنابراین نمیتوان تغییرات زیادی در لایحه بودجه ایجاد کرد.
بدین ترتیب مشخص میشود که پیشنهاد ارائه شده، چندان قابلیت اجرا ندارد و در نتیجه، بعید است تغییری را موجب شود. نکتهای مهم که نشان میدهد این اقدام کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تنها تلاش برای همسو نشان دادن این کمیسیون با دانشگاهیان است و بس.
نوعی همدردی با دانشگاهیانی که مدتی است از کمبود منابع مالی گلایهها سر میدهند و حتی در مقاطعی کوشیدهاند با اقداماتی مانند ارسال نامه سرگشاده به رئیس جمهور، از وی در این خصوص طلب استمداد کنند، به ویژه در مسائل ارزی که در پی اعمال تحریم ها، به مشکلی حاد پیش روی دانشگاهیان کشورمان تبدیل شده است.
تلاشهایی که البته شواهدی در خصوص اثربخشی آنها در دست است، از جمله جداولی که از لایحه بودجه ۹۸ استخراج شده و بر اساس آن، بودجه دانشگاههای کشورمان به طور متوسط ده درصد افزایش یافته و این افزایش برای دانشگاههای برتر کشورمان تا ۴۰ درصد نیز میرسد؛ توجه ویژه به دانشگاههایی که اعتراضات بیشتری در خصوص کمبود مالی در ماههای اخیر از خود نشان دادهاند!
این در حالی است که دقت در لایحه بودجه و قیاس آن با بودجه سال ۹۷ حکایت از ثابت ماندن مبلغ درج شده مقابل ردیف بودجه بسیاری از دانشگاههای کشورمان دارد؛ رویدادی که برخی آن را ناعادلانه میخوانند، اما ظاهرا اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ایشان هم عقیده نیستند که اگر بودند، به جای ارائه پیشنهادات غیرکاربردی، ترجیح میدادند در این خصوص توضیحاتی ارائه داده یا پیشنهاداتی به کمیسیون تلفیق ارائه دهند!