تدارک طرحی برای جداسازی شهرستانی‌ها در تهران!

برای آنکه شهرستانی‌ها از ظرفیت تردد خودرو در تهران استفاده نکنند، تدارک ساز و کاری جدید در دستور کار برخی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است! خبری که یکی از اعضای شورای شهر در شرحش گفته: «خودرو‌هایی که از بیرون تهران می‌آیند، چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران تردد کنند، باید هزینه‌ای مضاعف پرداخت کنند.»
کد خبر: ۹۲۳۹۰۱
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶ 15 September 2019
|
9492 بازدید
|
تابناک اجتماعی -
برای آنکه شهرستانی‌ها از ظرفیت تردد خودرو در تهران استفاده نکنند، تدارک ساز و کاری جدید در دستور کار برخی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته است!

به گزارش «تابناک»؛ این خبری است که محمود میرلوحی، یکی از اعضای شورای شهر تهران داده و در تشریح آن گفته: «خودرو‌هایی که از بیرون تهران می‌آیند، چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران تردد کنند، باید هزینه‌ای مضاعف نسبت به شهروندان تهرانی پرداخت کنند.»

وی ادامه داد: «اکنون در حال طراحی ساز و کاری هستیم که به زودی این امکان را فراهم می‌کند که خودرو‌های شهرستانی با رعایت شرایطی خاص در تهران اجازه تردد داشته باشند. به دنبال اجرای طرحی به نام «پیمایش» هستیم که در آن کسانی که از شهرستان به تهران می‌آیند، تنها به مقدار مشخصی تردد کنند.»

مقدمه‌ای برای شروع طرحی که قرار است ایرانیان را در تردد در پایتخت به دو دسته تهرانی و شهرستانی تقسیم کند؛ تقسیم‌بندی عجیبی که میرلوحی از بیان صریح آن ابایی ندارد! اینکه قرار است گروه شهرستانی‌ها با محدودیت‌هایی برای تردد در تهران مواجه شوند و راه عبورشان از این محدودیت ها، پرداخت وجه باشد!

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم این دسته بندی هم اکنون نیز به شکلی رقیق شده در دستور اجراست، به این صورت که معافیت در نظر گرفته شده برای خودرو‌های پلاک تهران برای تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق)، ۲۰ روز در هر فصل است، در حالی که خودرو‌های دارای پلاک انتظامی دیگر شهر‌ها ۱۵ روز معافیت دارند.

تقسیم بندی که بر اساس کد‌های مندرج بر پلاک خودرو‌ها اعمال می‌شود و حالا برخی اعضای شورای شهر تهران قصد وسعت بخشیدن به آن را دارند؛ موضوعی که رئیس شورای شهر تهران تأکید دارد ،«یک موضوع کشوری است و وزارت کشور باید نسبت به آن تصمیم بگیرد»، چون به تأکید وی، «اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد می‌کند.»

البته محسن هاشمی توضیح نداده که مسائل امنیتی مورد نظرش چیست و آیا به دسته بندی شهروندان به تهرانی و شهرستانی مربوط می‌شود یا از این حیث مطرح شده که تهران پایتخت است و باید تردد در آن به رغم همه ضابطه ها، برای همه ایرانیان ممکن باشد؛ اما از آنجایی که موضوع را در حیطه اختیارات وزارت کشور دانسته، موجب شده ماجرا ابعاد جدیدی نیز پیدا کند.

آن گونه که مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌های کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفته، نه تنها وزارت کشور نظر مثبتی به این طرح دارد، که حاضر است برای عملی شدن آن همکاری کند، چون به زعم این مقام مسئول، «این موضوع پیشنهاد خوبی است؛ خیلی از خودرو‌ها از شهرستان‌های اطراف به تهران می‌آیند و به آلودگی و ترافیک آن می‌افزایند.»

اظهارنظری تأمل برانگیز که تأکید و ادعا دارد اعمال محدودیت برای تردد خودرو‌های پلاک همه شهرستان و استان‌های ایران جز تهران در پایتخت، اتفاق مبارکی است که نتیجه آن، کاهش آلودگی هوا و ترافیک در تهران خواهد بود، در حالی که میرلوحی تأکید کرده این محدودیت را می‌شود با پرداخت پول پشت سر گذاشت که معنای آن هرچه باشد، کاهش ترافیک و آلودگی نیست!

موضع‌گیری‌هایی که البته ممکن است در ادامه راه تغییر کند و نتایجی مانند طراحی محدودیت‌هایی برای تردد خودرو‌های دیگر شهر‌ها در تهران بدون قابلیت پرداخت هزینه یا حتی مسکوت کردن این طرح داشته باشد، اما بعید است به پاسخ این پرسش ختم شود که آیا اساسا دسته بندی شهروندان به تهرانی و شهرستانی تحت هر عنوانی، اخلاقی است و با حقوق شهروندی همخوانی دارد یا خیر؟!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۵۲
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
خوردو خوب تحويل مردم بديد بنزين با كيفيت بديد حمل و نقل عمومي گسترش بديد
نيازي به اين كارا نيست
البته خوبه يه محدوديتايي باشه اما نه هر روز يه محدوديت جديد تر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
این طرح نیز مانند طرح بیفایده ترافیک حدفش خالی کردن جیب مردم خواهدبودوبس کسی بفکر عدالت درابن کشور نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
حداقل نیمی از خودروهایی که در تهران تردد می کنند و یا مشغول مسافربری و حمل کالا هستند پلاک شهرهای دیگر هستند ولی آلودگی و ترافیک همچنین عوارض و محدودیت ها فقط شامل ساکنین تهران می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
پول كه الودگي را كاهش نمي دهد . اگر واقعاً فصد كاهش الودگي داريد مسافركش هاي شهرستاني را كه چپ و راست در تهران جولان مي دهند كنترل كنيد .
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
کاش برای مسکن هم همچین فکری میشد ... الان خیلی از خونه های خالی مال شهرستانی هاست که هیچ استفاده مفیدی هم از خانه نمیکنند و فقط به نیت سرمایه گذاری خریده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
آیا حاضرند تردد پلاک تهران در اواخر هفته یا ایام تعطیلات در شهرستان ها رو محدود کنند؟ که مثلا شاهد ترافیک سنگین تو جاده های شمالی کشور نباشیم؟
ضمنا، تکلیف کسانی که به هر دلیل ساکن تهرانند ولی پلاک خودروی آنها شهرستانه چی میشه، مثل دانشجوها؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
طرح کاملا درستیه در این بی سامانی
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
میرلوحی خودش شهرستانی است
نمیدونم تو شورای شهر تهران چکار میکنه؟
سیاست همیشه کثیفه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
شهرستانیها بخصوص شمالی ها هم باید برای ورود خودروهای پلاک تهران به شهرهاشون عوارض ورود بگیرن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
شما باید روند رشد جمعیت تهران رو کاهش بدید تا این وضع بحرانی خیابان های شهر کاهش یابد

الان در شرکت ما افرادی که در شهرهای دیگر به دنیا و بزرگ شده اند میایند تهران و با کرایه خانه به آنها پلاک تهران تعلق میگیرد.
چه فرقی میکنه با اون فردی که ساکن نیست؟

این قضیه نه در تهران بلکه در همه شهرها باید پیاده بشه و جمعیت کنترل بشه والا اگر قرار باشه کل ایران در یک شهر مثل تبریز تهران مشهد شیراز اصفهان اهواز... باشه که هم شهرستانی ها و هم ساکنان اون شهرها بدبخت میشن
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
نه نگووو ... جمعیت شون . فدای سر حضرات که نتونین نفس بکشین . بزاین بزاین
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟