به گزارش «تابناک»؛ این خبری است که محمود میرلوحی، یکی از اعضای شورای شهر تهران داده و در تشریح آن گفته: «خودروهایی که از بیرون تهران میآیند، چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران تردد کنند، باید هزینهای مضاعف نسبت به شهروندان تهرانی پرداخت کنند.»
وی ادامه داد: «اکنون در حال طراحی ساز و کاری هستیم که به زودی این امکان را فراهم میکند که خودروهای شهرستانی با رعایت شرایطی خاص در تهران اجازه تردد داشته باشند. به دنبال اجرای طرحی به نام «پیمایش» هستیم که در آن کسانی که از شهرستان به تهران میآیند، تنها به مقدار مشخصی تردد کنند.»
مقدمهای برای شروع طرحی که قرار است ایرانیان را در تردد در پایتخت به دو دسته تهرانی و شهرستانی تقسیم کند؛ تقسیمبندی عجیبی که میرلوحی از بیان صریح آن ابایی ندارد! اینکه قرار است گروه شهرستانیها با محدودیتهایی برای تردد در تهران مواجه شوند و راه عبورشان از این محدودیت ها، پرداخت وجه باشد!
ماجرا زمانی جالبتر میشود که بدانیم این دسته بندی هم اکنون نیز به شکلی رقیق شده در دستور اجراست، به این صورت که معافیت در نظر گرفته شده برای خودروهای پلاک تهران برای تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق)، ۲۰ روز در هر فصل است، در حالی که خودروهای دارای پلاک انتظامی دیگر شهرها ۱۵ روز معافیت دارند.
تقسیم بندی که بر اساس کدهای مندرج بر پلاک خودروها اعمال میشود و حالا برخی اعضای شورای شهر تهران قصد وسعت بخشیدن به آن را دارند؛ موضوعی که رئیس شورای شهر تهران تأکید دارد ،«یک موضوع کشوری است و وزارت کشور باید نسبت به آن تصمیم بگیرد»، چون به تأکید وی، «اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد میکند.»
البته محسن هاشمی توضیح نداده که مسائل امنیتی مورد نظرش چیست و آیا به دسته بندی شهروندان به تهرانی و شهرستانی مربوط میشود یا از این حیث مطرح شده که تهران پایتخت است و باید تردد در آن به رغم همه ضابطه ها، برای همه ایرانیان ممکن باشد؛ اما از آنجایی که موضوع را در حیطه اختیارات وزارت کشور دانسته، موجب شده ماجرا ابعاد جدیدی نیز پیدا کند.
آن گونه که مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریهای کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفته، نه تنها وزارت کشور نظر مثبتی به این طرح دارد، که حاضر است برای عملی شدن آن همکاری کند، چون به زعم این مقام مسئول، «این موضوع پیشنهاد خوبی است؛ خیلی از خودروها از شهرستانهای اطراف به تهران میآیند و به آلودگی و ترافیک آن میافزایند.»
اظهارنظری تأمل برانگیز که تأکید و ادعا دارد اعمال محدودیت برای تردد خودروهای پلاک همه شهرستان و استانهای ایران جز تهران در پایتخت، اتفاق مبارکی است که نتیجه آن، کاهش آلودگی هوا و ترافیک در تهران خواهد بود، در حالی که میرلوحی تأکید کرده این محدودیت را میشود با پرداخت پول پشت سر گذاشت که معنای آن هرچه باشد، کاهش ترافیک و آلودگی نیست!
موضعگیریهایی که البته ممکن است در ادامه راه تغییر کند و نتایجی مانند طراحی محدودیتهایی برای تردد خودروهای دیگر شهرها در تهران بدون قابلیت پرداخت هزینه یا حتی مسکوت کردن این طرح داشته باشد، اما بعید است به پاسخ این پرسش ختم شود که آیا اساسا دسته بندی شهروندان به تهرانی و شهرستانی تحت هر عنوانی، اخلاقی است و با حقوق شهروندی همخوانی دارد یا خیر؟!