مقامات جمهوری اسلامی، توجه کنید؛ می‌خواهیم نهج البلاغه برایتان بخوانیم!

اگر رعیت بر تو به ستمگری گمان برد، عذر خود را به آشکارا با آنان در میان بگذار... بپرهیز از خون‌ها و خونریزی‌های بناحق، زیرا هیچ چیز بیش از خونریزی بناحق، موجب کیفر خداوند نشود و رشته عمر را نبرد... هرگز مگوی که مرا بر شما امیر ساخته‌اند و باید فرمان من اطاعت شود. در کار کارگزارانت بنگر و پس از آزمایش به کارشان برگمار، نه به سبب دوستی با آن‌ها... بدان که والی را خویشاوندان و نزدیکان است و در ایشان خوی برتری‌جویی و گردنکشی است و در معاملت با مردم رعایت انصاف نکنند.
کد خبر: ۹۵۳۴۲۳
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ 21 January 2020
|
52405 بازدید
|
تابناک؛سید مسلم بهشتی نژاد: در این گزارش ما کمتر سخنی می‌گوییم؛سخنانی که در ادامه می‌آید را اگر یک نویسنده معمولی بنویسد،ممکن است در معرض اتهام قرار گیرد؛ پس در این گزارش، صرفا نامه حضرت علی علیه السلام را ـ که منشور حکومتی علوی برای مالک اشتر نخعی، نماد حاکمیت علوی در مصر است ـ بازخوانی می‌کنیم. این نامه را عهدنامه حضرت علی علیه السلام هم دانسته اند؛ نامه پنجاه و سوم نهج البلاغه که شاید مبسوط‌ترین چارچوب حکومتی باشد که امام اول شیعیان آن را را برای حاکمیت علوی ترسیم کرده است. این نامه آنقدر زنده است و به قدری موضوعاتش برای امروز ما کاربردی که از همه مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهیم با تابناک، بخش‌هایی از این عهدنامه را بخوانند.

اول: «ای مالک، بدان که تو را به بلادی فرستاده‌ام که پیش از تو دولت‌ها دیده، برخی دادگر و برخی ستمگر و مردم در کار‌های تو به همان چشم می‌نگرند که تو در کار‌های والیان پیش از خود می‌نگری و درباره تو همان گویند که تو درباره آن‌ها می‌گویی ونیکوکاران را از آنچه خداوند درباره آن‌ها بر زبان مردم جاری ساخته، توان شناخت». خیلی روشن و بدون پیرایه، می‌گوید ببین مردم درباره حکومت تو چه می‌گویند. یک حکومت خوب را از حرف‌هایی که مردم درباره او می‌زنند، تشخیص داد. ملاک تشخیص مردم است؛ ببین تو را نیکوکار می‌دانند یا بدکردار!

دوم: اگر رعیت بر تو به ستمگری گمان برد، عذر خود را به آشکارا با آنان در میان نه و با این کار از بدگمانی شان بکاه، که، چون چنین کنی، خود را به عدالت پروده‌ای و با رعیت مدارا نموده‌ای. عذری که می‌آوری سبب می‌شود که تو به مقصود خود رسی و آنان نیز به حق راه یابند. اگر دشمنت تو را به صلح فراخواند، از آن روی برمتاب که خشنودی خدای در آن نهفته است. صلح سبب بر آسودن سپاهیانت شود و تو را از غم و رنج برهاند و کشورت را امنیت بخشد. ولی پس از پیمان صلح، از دشمن برحذر باش و نیک برحذر باش. زیرا دشمن، چه بسا نزدیکی کند تا تو را به غفلت فرو گیرد. پس دوراندیشی را از دست منه و حسن ظن را به یک سو نه و اگر میان خود و دشمنت پیمان دوستی بستی و امانش دادی به عهد خویش وفا کن و امانی را که داده‌ای، نیک، رعایت نمای.

سوم: بپرهیز از خون‌ها و خونریزی‌های بناحق، زیرا هیچ چیز بیش از خونریزی بناحق، موجب کیفر خداوند نشود و بازخواستش را سبب نگردد و نعمتش را به زوال نکشد و رشته عمر را نبرد. خداوند سبحان، چون در روز حساب به داوری در میان مردم پردازد، نخستین داوری او درباره خون‌هایی است که مردم از یکدیگر ریخته‌اند. پس مباد که حکومت خود را با ریختن خون حرام تقویت کنی، زیرا ریختن چنان خونی نه تنها حکومت را ناتوان و سست سازد، بلکه آن را از میان برمی‌دارد یا به دیگران می‌سپارد.

چهارم: هرگز به خشمی که از آن، امکان رهایی هست، مشتاب و مگوی که مرا بر شما امیر ساخته‌اند و باید فرمان من اطاعت شود، زیرا چنین پنداری سبب فساد دل و سستی دین و نزدیک شدن دگرگونی‌ها در نعمت‌هاست. هرگاه از سلطه و قدرتی که در آن هستی در تو نخوتی یا غروری پدید آمد، به عظمت ملک خداوند بنگر که برتر از توست و بر کار‌هایی تواناست که تو را بر آن‌ها توانایی نیست. این نگریستن سرکشی تو را تسکین می‌دهد و تندی و سرافرازی را فرو می‌کاهد و خردی را که از تو گریخته است به تو بازمی‌گرداند.

پنجم: باید که برگزیده‌ترین وزیران تو کسانی باشند که سخن حق بر زبان آرند، هر چند، حق تلخ باشد و در کارهایی که خداوند بر دوستانش نمی‌پسندد کمتر تو را یاری کنند و هر چند که این سخنان و کار‌ها تو را ناخوش آید. به پرهیزگاران و راست‌گویان بپیوند، سپس از آنان بخواه که تو را فراوان نستایند و به باطلی که مرتکب آن نشده‌ای، شادمانت ندارند، زیرا ستایش آمیخته به تملق، سبب خودپسندی شود و آدمی را به سرکشی وادارد.

ششم: به هر حال، روی پوشیدنت از مردم به دراز نکشد، زیرا روی پوشیدن والیان از رعیت خود، گونه‌ای نامهربانی است به آن‌ها و سبب می‌شود که از امور ملک آگاهی اندکی داشته باشند. اگر والی از مردم رخ بپوشد، چگونه تواند از شوربختی‌ها و رنج‌های آنان آگاه شود. آن وقت، بسا بزرگان که در نظر مردم خرد آید و بسا خردا، که بزرگ جلوه کند و زیبا، زشت و زشت، زیبا نماید و حق و باطل به هم بیامیزند، زیرا والی انسان است و نمی‌تواند به کار‌های مردم که از نظر او پنهان مانده، آگاه گردد و حق را هم نشانه‌هایی نیست که به آن‌ها انواع راست از دروغ شناخته شود؛ و تو یکی از این دو تن هستی: یا مردی هستی در اجرای حق گشاده‌دست و سخاوتمند، پس چرا باید روی پنهان داری و از ادای حق واجبی که بر عهده توست دریغ فرمایی و در کار نیکی، که باید به انجام رسانی، درنگ روا داری. یا مردی هستی که هیچ خواهش و نیازی را برنمی‌آوری، در این حال، مردم، دیگر از تو چیزی نخواهند و از یاری تو نومید شوند، با این‌که نیازمندی‌های مردم برای تو رنجی پدید نیاورد، زیرا آنچه از تو می‌خواهند یا شکایت از ستمی است یا درخواست عدالت در معاملتی.

هفتم: از شتاب کردن در کار‌ها پیش از رسیدن زمان آن‌ها بپرهیز و نیز، از سستی در انجام دادن کاری که زمان آن فرا رسیده است و از لجاج و اصرار در کاری که سررشته‌اش ناپیدا بود و از سستی کردن در کارها، هنگامی که راه رسیدن به هدف باز و روشن است، حذر نمای. پس هر چیز را به جای خود بنه و هر کار را به هنگامش به انجام رسان.

هشتم: بپرهیز از این‌که به خود اختصاص دهی، چیزی را که همگان را در آن حقی است یا خود را به نادانی زنی در آنچه توجه تو به آن ضروری است و همه از آن آگاه‌اند. زیرا بزودی آن را از تو می‌ستانند و به دیگری می‌دهند. زودا که حجاب از برابر دیدگانت برداشته خواهد شد و بینی که داد مظلومان را از تو می‌ستانند. به هنگام خشم خویشتندار باش و از شدت تندی و تیزی خود بکاه و دست به روی کس بر مدار و سخن زشت بر زبان میاور و از این‌همه، خود را در امان دار باز ایستادن از دشنام‌گویی و به تاخیرافکندن قهر خصم، تا خشمت فرو نشیند و زمام اختیارت به دستت آید، و تو بر خود مسلط نشوی مگر آنگاه که بیشتر همت یاد بازگشت به‌ سوی پروردگارت شود.

نهم: در کار کارگزارانت بنگر و پس از آزمایش به کارشان برگمار، نه به سبب دوستی با آن‌ها؛ و بی‌مشورت دیگران به کارشان مگمار، زیرا به رای خود کار کردن و از دیگران مشورت نخواستن، گونه‌ای از ستم و خیانت است. کارگزاران شایسته را در میان گروهی بجوی که اهل تجربت و حیا هستند و از خاندان‌های صالح، آن‌ها که در اسلام سابقه‌ای دیرین دارند. اینان به اخلاق شایسته‌ترند و آبرویشان محفوظتر است و از طمعکاری بیشتر رویگردان‌اند و در عواقب کار‌ها بیشتر می‌نگرند. در ارزاقشان بیفزای، زیرا فراوانی ارزاق، آنان را بر اصلاح خود نیرو دهد و از دست اندازی به مالی که در تصرف دارند، باز می‌دارد و نیز برای آن‌ها حجت است، اگر فرمانت را مخالفت کنند یا در امانت تو‌ خللی پدید آورند. پس در کارهایشان تفقد کن و کاوش نمای و جاسوسانی از مردم راستگوی و وفادار به خود بر آنان بگمار.

دهم: خدا را، خدا را، در باب طبقه فرودین: کسانی که بیچارگان‌اند از مساکین و نیازمندان و بینوایان و زمین‌گیران. در این طبقه، مردمی هستند سائل و مردمی‌هستند، که در عین نیاز روی سؤال ندارند. خداوند حقی برای ایشان مقرر داشته و از تو خواسته است که آن را رعایت کنی، پس، در نگهداشت آن بکوش. برای اینان در بیت المال خود حقی مقرر دار و نیز بخشی از غلات اراضی خالصه اسلام را، در هر شهری، به آنان اختصاص ده. زیرا برای دورترینشان همان حقی است که نزدیکترینشان از آن برخوردارند؛ و از تو خواسته‌اند که حق همه را، اعم از دور و نزدیک، نیکو رعایت کنی. سرمستی و غرور، تو را از ایشان غافل نسازد، زیرا این بهانه که کار‌های خرد را به سبب پرداختن به کار‌های مهم و بزرگ از دست هشتن، هرگز پذیرفته نخواهد شد. پس امت خود را از پرداختن به نیازهایشان دریغ مدار و به تکبر بر آنان چهره دژم منمای و کار‌های کسانی را که به تو دست نتوانند یافت، خود، تفقد و بازجست نمای. اینان مردمی هستند که در نظر دیگران بی‌مقدارند و مورد تحقیر رجال حکومت. کسانی از امینان خود را که خدای ترس و فروتن باشند، برای نگریستن در کارهایشان برگمار تا نیازهایشان را به تو گزارش کنند.

یازدهم: و بدان که والی را خویشاوندان و نزدیکان است و در ایشان خوی برتری‌جویی و گردنکشی است و در معاملت با مردم رعایت انصاف نکنند. ریشه ایشان را با قطع موجبات آن صفات قطع کن. به هیچ یک از اطرافیان و خویشاوندانت زمینی را به اقطاع مده، مبادا به سبب نزدیکی به تو، پیمانی بندند که صاحبان زمین‌های مجاورشان را در سهمی که از آب دارند یا کاری که باید به اشتراک انجام دهند، زیان برسانند و بخواهند بار زحمت خود بر دوش آنان نهند. پس لذت و گوارایی، نصیب ایشان شود و ننگ آن در دنیا و آخرت بهره تو گردد. اجرای حق را درباره هر که باشد، چه خویشاوند و چه بیگانه، لازم بدار و در این کار شکیبایی به خرج ده که خداوند پاداش شکیبایی تو را خواهد داد. هر چند، در اجرای عدالت، خویشاوندان و نزدیکان تو را زیان رسد. پس چشم به عاقبت دار؛ هر چند تحمل آن بر تو سنگین آید که عاقبتی نیک و پسندیده است.
 
همین یازده بند را با ما بخوانید؛ سپس بنگرید که به کدام عمل می کنید و کدام را عمل نمی کنید. فراتر از آن بیندیشید که صد در صد خلاف کدام عمل می کنید!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۸
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۱۴۸
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
ماجرای شیرهای الوده ماجرای گنذم های کثیف در بنادر ذرت های الوده به افلاتکسین کیکهای قرصی واتکس در شیر ربهای که از گوجه فرمگی درست نمیشن ابلیموهای که لیمو نیستن محصولات کشاورزی سرشار از سمهای تقلبی چینی پرایدی که روزانه میکشد چه کسی جوابگوست هیچ کس ........همه این ها مقصر امریکاست وسلام
پاسخ ها
کمالخان
| Germany |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
مطالب بسیار نغزی بود و واقعا سپاسگزاریم فقط مشکل اینجاست که همه رسانه ها در ایران تبدیل به بلندگوی بی خاصیتی شده اند که هر روز که می گذره بی خاصیتی اونها محرزتر میشه . بنابراین به نظر می رسه از یه بلند گوی بی خاصیت تبدیل به یک سری سوپاپ اطمینان شده اند که تا حدی انرژی مردم رو تخلیه کنند ولی صد البته که راه همان راه است و انکار همان. مثل ماها که میایم اینجا کامنت میذاریم و خوشحالیم ک اعتراض کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
نصف این چیزها که گفتی جنجال رسانه ای است و برای ضرر زدن به تولید و مردم
بله دیگه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
خوشحال نباشین

داریم به زمان های روحانی انتخابات نزدیک میشیم
کم کم کم کم
مردم عزیز میشن و تاج سر و آقا بالا سر میشن

هر کس هر کاری بخاد بکنه
کم حجاب و بی حجاب با سگ و گربه و .....بیاد
اما انتخابات که تموم شده باز روز از اول روزی از اول
ناشناس
| Sweden |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
این نامه وزین را به شیر پاستوریزه فاسد تنزل داده اید
مصداق نامه وقایع آبان امسال و بلکه همه این سال هاست
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
شما برا راستی ها نهج البلاغه میخونی اونا هم برا شما قرآن . البته هر دوی شما همزمان مشغول اغفال مردم هستید
خان ممد شاسگول آقا
| Germany |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
تابناک خجالت بکش
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
مدتی بود که جای سخن حق خالی بود . خوب هست تابی برای تلنگر هم شده این توصیه ها هم برای کاربران و هم برای مسولان و مقامات نیاز هست که اگر سیاستی که مردم راضی نباشند ارزش اجرا شدن ندارد . حاکمیت باید رصایت ملت را بگیرد . مردم وطیفه ندارند هر سیاستی را مطیع باشند بلکه سیاست ها را مردم‌معین میکنند نه حاکم . حاکم فقط وطیفه خدمت رسانی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
۱۵:۵۱
ادب اون چیزیه که امثال تو به نداشتنش افتخار می کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
همه این موارد را باید روی بنر در ابتدای ورودی همه ادارات و وزارتخانه ها بنویسند و قرار دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
عمل به اینها لازم است. بنر به چه دردی میخورد. عمل نباشد امثال خاوری با چفیه با این بنرها عکس میگیرند و پول مردم را دزدیده به خارج فرار میکنند. الآن فکر میکنی مسئولین خود را پیرو علی علیه السلام نمیدانند؟ میگویند ما از علی هم جلوتریم. ولی خلاف عمل میکنند.
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
در نظامی که اساس آن بر مبانی دین اسلام پایه ریزی شده انتظارمیرود بزرگان حکومتی ابتدا خود عامل به آن باشندلیکن بنظرمیرسد برق دلارهای نفتی و قدرت آنچنان چشمانشان را پرکرده که هیچکس را جز خود و اطرافیانشان را محق زندگی کردن و بهره مندشدن از مواهی و نعمات این اب و خاک نمیدانندو زهی خیال باطل که فکرمیکنند عمر نوح خواهند داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
در مقابل نویسنده این مقاله سر احترام و تواضع فرود میاورم...اما متاسفم برای کسانی که خواهند خواند و عمل نخواهند کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
قوربون پیامبر و علی و تمام صحابه برم که دین رو بدین شکل (کاملاً مشخص) به دست ما رساندند ، ولی افسوس از بعضی از آقایون .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
افسوس از همه آقایون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
دین روش زندگی درست و انسانی رو به ما می آموزد
در غیر اینصورت ما را چه به دین
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
ممالک پیشرفته هیچکدامشان دارای حکومت مذهبی و ایدئولوژیک نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
قربان پیامبر و علی و صحابه واقعی رسول الله. نه منافقان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
تمام صحابه؟ حتی خلفای اول تا سوم و معاویه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
البته نه صحابه متظاهر و ریاکار که از دین فقط وضو گرفتن و نماز خواندنش رو یاد گرفتن و با وضو در ادارات این طرف و ان طرف رفتنش رو با دمپایی و دست خیس و بدون جوراب و جوراب تو جیب شلوار گذاشتن رو یاد گرفتن تا همه ببینند اینان وضو گرفته اند تا به اصطلاح نماز بخوانند ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
بله منظورم تمام صحابه هستند . لطفاً تفرقه افکنی ممنوع .

هیسسسسسسس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
همون طرفداران خلفای اول تا سوم رو ببین چه ممالکی برای خود ساخته اند ، ببینید چه دست پرورده هایی دارند که مردم و ملت خودشون رو به اوج رفاه رسانده اند .

ولی آقایان ما کجا ؟ چکار کرده اند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
هیچ صحابه ای در زمان پیامبر ریاکار نبود .

تمام بدبختی ما همین فهم بد از دین و ایمان است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
درخوابند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
دوم: اگر رعیت بر تو به ستمگری گمان برد، عذر خود را به آشکارا با آنان در میان نه و با این کار از بدگمانیشان بکاه، که، چون چنین کنی، خود را به عدالت پروده‌ای و با رعیت مدارا نموده‌ای. عذری که می‌آوری سبب می‌شود که تو به مقصود خود رسی و آنان نیز به حق راه یابند. اگر دشمنت تو را به صلح فراخواند، از آن روی برمتاب که خشنودی خدای در آن نهفته است. صلح سبب بر آسودن سپاهیانت شود و تو را از غم و رنج برهاند و کشورت را امنیت بخشد. ولی، پس از پیمان صلح، از دشمن برحذر باش و نیک برحذر باش. زیرا دشمن، چه بسا نزدیکی کند تا تو را به غفلت فرو گیرد. پس دوراندیشی را از دست منه و حسن ظن را به یک سو نه و اگر میان خود و دشمنت پیمان دوستی بستی و امانش دادی به عهد خویش وفا کن و امانی را که داده‌ای، نیک، رعایت نمای.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
خوودزا به خواب زده اند
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
آره خب ولی یه عده پاش برسه خدا رو هم منکر میشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
روی سخن تابناک مردم که نیست؟
روی سخن شما باید ائمه جمعه باشد تا این بیانات زیبا وشیوا که آدمی باخواندن آن آرامش میگیرد را درنمازهای جمعه بخوانند ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
فقط نخونند همون امامان جمعه باید پیشگام در عمل به این فرمایشات باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
چقدر منصفانه و دقیق...

ممنون تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
چه کسی به توصیه ها گوش کنه . آیا در دنیای سیاست نگفتند اگر کسی زیاد در عالم سیاست جولان بده سیاست براحتی حریف اخلاق میشه . ؟ تابی جان نمیشه . نمیشه . کسی که در سیاست تا گردن فرو رفته با توصیه ملت و مردم اصلاح نمیشه
..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
تابناک مواظب خودت باش !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
قبلا هماهنگی شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
ای کاش برای تمام مسئولان بخوانی ، فعلی و قبلی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
برندگی زبان منطقش بالاتر از برندگی شمشیرش، هنوز زنده و کاربردی.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟