یادداشت؛

واردات خودرو، چرخ زندگی كارگرايرانی به مخاطره می‌اندازد

هيوا مشرقی
کد خبر: ۱۰۰۷۰۷۶
|
۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱ 05 October 2020
|
9000 بازدید
|

آیا از نفس افتادن تولید داخل، وقتی به قیمت بیکاری هزاران هزار نیروی کار ایرانی و رونق گرفتن بازار واسطه گری تمام مي شود، قادر خواهدبود تا رفاه اجتماعی و استقلال اقتصادی کشور را تضمین نماید؟ وقتی رهبری معظم انقلاب در هر فرصت و تریبون، ملت را به خرید کالای ایرانی و مصرف تولیدات داخلی فرامی خوانند و تنها راه خلاصی از سلطه اقتصادی کشورهای غربی را در تناوری و شکل گیری « اقتصاد مقاومتی و جهش توليد » هجی می کنند، آیا واردات خودرو قادر خواهد بود تا خودکفایی ملی و استقلال اقتصادی کشور را ببار آورد؟

آیا کشورهای پیشرفته دنیا نیز در دوره ای که مشغول به گذار بوده اند از فرمولِ غاز بودن مرغ همسایه استفاده کرده اند؟ مگر ماهاتما گاندی نبود که وقتی فهمید جنس نخ لباس هندی ها، انگلیسی است، اعلام کرد تا زمانی که کشورش در تولید نخ به خودکفایی نرسد، دیگر لباسِ دوخته شده نمی خرد و نمی پوشد، بلکه ترجیح می دهد از بوریایی نادوزی استفاده کند که مطمئن است توسط هموطنان خودش تولید شده است؟

مگر آلمان ها نبودند که پس از جنگ دوم جهانی، وقتی همه کشورشان با خاک یکسان شده بود، حاضر نشدند از بیگانه گندم بخرند و قوت لایموت شان، با دستان کسی غیر از آلمانی تولید شده باشد؟ آن ها عهد بستند تا زمانی که گندمِ آلمانی درو نشده، در حیاط خانه شان سیب زمینی می کارند و می خورند، اما ننگ نان خارجی را به خویش نمی خرند!

این چنین الگویی است که هند را هند و آلمان را آلمان کرده است. در هیچ کجای دنیا نمی توانید سراغ بیاورید که ملتی، با «نه» گفتن به دسترنج فرزندان خویش و آغوش گشودن بر تولید بیگانه توانسته باشد، مرزهای استقلال و استغنای ملی اش را درنوردیده و برای مردم دیگر نقاط دنیا نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

واردات خودرو، چرخ زندگی كارگرايرانی به مخاطره می‌اندازد

برای واردات چي ها مهم نیست چرخ هر خودروهاي خارجي که در خیابان های این شهر می چرخد، چرخ زندگی چند کارگر ایرانی را از حرکت بازمی ایستاند؟ برای شان اهمیت ندارد هر دلاری که برای واردات یک خودروی خارجی از کشور خارج می شود، چه اندازه چرخه پیشرفت مملکت کُند می کند؟

آن ها متوجه نیستند دلارهای بی زبانی که باید صرف توسعه زیرساخت های کشور شود، صرف گسترش رفاه عمومی، آموزش و پرورش، بهداشت، آموزش عالی، راه، مخابرات، فناوی اطلاعات و...، حالازمزهاي هايي است كه قرار است خرج واردات خودرو شود که هیچ مزیتی نسبت به مشابه داخلی اش ندارد.

آن ها نمی خواهند به این پرسش پاسخ دهند که مگر خودروسازان مطرح دنیا، از همان ابتدا خودروساز به دنیا آمده اند؟ نمی خواهند بگویند چند ده سال وقت و چه مقدار سرمایه صرف شده تا آن خودروساز نامی، جایگاه و برند امروزی اش را به دست آورده است؟ چرا نباید فرصت بالندگی را در سایه حمایت از تولید ملی، برای مهندسان و طراحان داخلی ایجاد کنیم و به آن ها اجازه دهیم با خلاقیت و نوآوری، برای سرزمین شان افتخار بیافرینند؟

واردات خودرو در شر ايط تحريمي كشور در مضيقه ارزي براي واردات دارو است ، خیانت به اقتصاد ملی خواهد بود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۳۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
عدم واردات هم به نفع رانت خواران است و به ضرر جانی 80 میلیون نفر تمام میشود .
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
این حرفها اصلا درست نیست. کارخانه بنز آلمان رو نمیشه با لادای شوروی مقایسه کرد. بیایید ببرمتون تو خودرو سازی تا ببینید چه عجوبه هایی هستند. فقط حقوق میگیرند و از کار خبری نیست. هر کی خواست بیاد من ببرمش تو خودش ببینه. مگه می تونید کار جدید انجام بدید؟ چرا بعد از 100 سال هنوز پراید تولید میشه؟ یک کم چشمتون رو باز کنید. اینا خودرو سازی نیستند. سواد خودرو سازی ندارند. تخصص ندارند. هیچی ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
واردات خودرو شاید چرخ زندگی بعضیا را بهم بریزه .اما وارد نشدن خودرو باعث مرگ و میر فراوان به علت خودرو های نا ایمن داخلیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آقا این چرخ رو بخابانید و حقوق کارگران رو بدید ما کاملا راضی هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
79 میلیون آدم فدای 2 میلیون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
چند ده سال نیاز است تا صنعت خودرو پیشرفت کند.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
حمایت از تولید رو باید اول سران کشورها ارج نهند و از تولیدات داخلی هرچند نامرغوب استفاده کننده تا بقیه مردم هم دنباله روی کنند.
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آقاجان ما ملت بدبخت حاضریم ماشین خارجی وارد بشه به قیمت بین المللی ، یه مبلغی هم بهش اضافه بکنن به عنوان حق کارگران و مدیران بیکار شده سایپا و ایران خودرو . این خودرو های تولید داخل(گاری) که سالیانه چند هزار نفر از همین ملت رو میکشه و بیچاره می کنه چه ارزش حمایتی داره ؟ دست بردارید از این خبرهای ضد انسانیتون. دست بردارید از این شعار های پوچ و بی ارزشتون . اگر صنعت خودرو سازی که 50 سال فعال باشه و بعد از 50 سال این باشه ، 500 سال دیگه هم بهتر از این نمیشه. بله آلمان تنها چند سال بعد از جنگ تو تنگنا بود نه 40 سال . المان 30 سال بعد از جنگ دومین اقتصاد و صنعت دنیا را داشت. ما چی ؟ کجا هستیم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
با همین توجیه مسخره و استفاده از اسم کارگرا، یه مشت آشغال از رده خارج بی کیفیت رو با قیمتای گرون و هزارتا بازی به مردم میندازین. جون اونایی که توو این ماشینای بدردنخور از بین میره چی؟ اونایی که ناقص میشن چی؟ وقت و هزینه ای که بخاطر عدم کیفیت ماشیناتون هدر میره چی؟ شماها نمیخواین از سود هنگفت این انحصار دست بکشین وگرنه نه به فکر کارگر هستین نه مردم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
لطفا بررسی کنید نویسنده این مطلب ماشین خود و بستگان درجه یکش چه مدلی است ایا از اشغال های تولید داخل استفاده میکنند . ضمنا به ایشان بفرمایید تئوری اختراع چرخ از نو ایشان فقط فساد و رانت ایجاد میکند و بس ما باید قطعه ساز خوبی بشویم که خود توسعه تولید خودرو را در پی خواهد داشت مثل مدل عملی اجرا شده در کشور ترکیه کار اقتصادی با حرکت های شعاری این دوستان به ترکستان رسیده است
مملی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آیا فروختن ارابۀ پوست‌پیازی مثل پراید و پژو و گرفتن جان مردم خیانت است یا حفظ جانِ مردم با آزادسازی ورود ماشینهای عالی با استاندارد جهانی.
برو عموی تابناکی بی‌غم! خودت بنز و پورشه سوار می‌شی داری به ما درس اخلاق و حمایت می‌دی!
ماشین رو سه برابر قیمت تمام شده به مردم می‌فروشید و بعد از مقاوت و ... دم می‌زنید؟!
دست از سر مردم بردار تابناک. برو یقۀ رانت‌خواران و آقازاده‌ها و نماینده‌های مجلسی رو بگیر که لالند و چیزی دربارۀ جان مردم و رفاه نمی‌دانند.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟