رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: امیدواریم ترم آینده حضور دانشجویان برای دفاع از پایان نامه، دروس عملی و آزمایشگاهی بیشتر شده و عقب ماندگی دانشجویان در دروس عملی تا حدی جبران شود.
به گزارش مهر، مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ با حضور مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
صدیقی گفت: این کنگره یکی از اقدامات متنوع مرکز مشاوره در ایام همه گیری ویروس کروناست که نشان دهنده فعالیتهای خوب مراکز مشاوره در زمان اپیدمی است.
وی افزود: استرس و اضطراب و بحثهای روحی و روانی دانشجویان یکی از مهمترین عوارض ناشی از دوران کرونا بود که دانشگاهها توانستند از طریق مراکز مشاوره تا حدودی این موارد را مدیریت کنند. اضطراب، افسردگی، خود بیمار انگاری، رفتارهای وسواسی افراطی از آسیبهای روانی کرونا بود که در ابتدای شیوع این بیماری در دانشجویان دیده میشد.
رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه اضطراب ناشی از بیماری کرونا غیر از اثرات جسمانی باعث اختلال در فعالیتهای روانی میشود، تاکید کرد: اختلالات روانی باعث کاهش انگیزه دانشجویان در زمان درس خواندن میشود و ماندن در منزل و نداشتن برنامه ریزی مناسب به منظور پر کردن اوقات فراغت از چالشهای جدی پیش روی ما در دوران کروناست.
وی تصریح کرد: ویروس کرونا سرمایه خوبی در حوزه آموزش مجازی ایجاد کرد و در نیم سال جاری کمتر با مشکلات ناشی از آموزش مجازی رو به رو بودیم، البته خود آموزش مجازی به تنهایی دارای مشکلاتی از قبیل سلامت امتحانات و ارزیابی دانشجویان در همه جای دنیاست که نباید از آن غافل شد، در دوران کرونا حدود ۵.۳ درصد دانشجویان کشور به کرونا مبتلا شده اند.
رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: زندگی اجتماعی دانشجویی یکی از ارکان اجتماعی تربیت جمعیت دانشجویی است که متأسفانه ویروس کرونا باعث شد تا یک سال از عمر دانشجویان کارشناسی در خانه سپری شود و ما امیدواریم هرچه زودتر دانشگاهها بازگشایی شوند، چرا که به هیچ عنوان علاقه نداریم افرادی که از دبیرستان وارد دانشگاه شده و با آموزش مجازی مواجه شده اند همانند افراد دبیرستانی از دانشگاه خارج شوند، بلکه آنان باید در محیط دانشگاه به صورت حضوری تربیت ببینند و آموزش مجازی به تنهایی در تربیت دانشجویان کفایت نمیکند.
صدیقی گفت: آغاز ترم آینده همانند ترم گذشته از جهت حضور دانشجویان هیچ فرقی نخواهد کرد و آموزشها به شیوه غیر حضوری ادامه پیدا میکند، امیدوار هستیم حداقل حضور دانشجویان برای دفاع از پایان نامهها و واحدهای آزمایشگاهی و عملی در ترم آینده بیشتر شود و ترم آینده مقداری عقب ماندگی دانشجویان برای واحدهای عملی، کارگاهی و پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی جبران شود.