به گزارش بورس تابناک، شرکت پارس خودرو (خپارس) در سال ۱۳۳۵ با نام شرکت جیپ تاسیس و فعالیت آن با فروش خودروی جیپ ویلیز و قطعات یدکی آن آغاز گردید. در سال ۱۳۳۸ با احداث کارخانهای واقع در جاده مخصوص کرج تولید و مونتاژ انواع اتومبیلهای جیپ آغاز و در ادامه تولید خودروهای وانت سیمرغ، آریا، شاهین و انواع محصولات سواری لوکس مانند بیوک، شورولت و کادیکلاک به آن اضافه گردید.
بعد از انقلاب اسلامی در سال ۵۹ نام شرکت به خودروسازی ایران و سپس پارس خودرو تغییر داده شد در سال ۱۳۶۵ و با همکاری شرکت نیسان تولید خودروهای نیسان پاترول و در سال ۱۳۶۹ تولید جیپ صحرا انجام شد و تا سال ۱۳۷۸ کمابیش ادامه یافت.
در اسفند ۷۸ با فروش ۵۱% از سهام شرکت توسط سازمان تامین اجتماعی به شرکت سایپا، تحت مالکیت این شرکت قرار گرفت و تولید محصول رنو ۵ شرکت سایپا به پارس خودرو منتقل شد.
در سال ۸۲ پس از قرارداد مشترک همکاری ایران با رنو فرانسه در قالب تاسیس یک شرکت مشترک (رنوپارس)، شرکت پارس خودرو بعنوان اصلیترین پایگاه محصولات خانواده رنو انتخاب شد.
اولین محصول تولیدی رنو در پارس خودرو، ال ۹۰ بود که با استقبال خوبی روبرو شد. پس از آن در سال ۸۷ تولید و فروش مگان در ترکیب محصولات پارس خودرو قرار گرفت و تولید آن تا سال ۹۳ ادامه یافت. در سال ۹۱ محصول پارس تندر و بدنبال آن در سال ۹۴ ساندرو و در سال ۹۵ خودروی ساندرو استپ وی در سبد محصولات تولیدی این شرکت قرار گرفت.
تمامی خودروهای نامبرده بدلیل کیفیت بالا، اقبال خوبی در بازار ایران داشتند و زمینه خوشنامی پارس خودرو را فراهم نمودند، اما با اعمال تحریمها در سال ۹۷ پارس خودرو برای تامین قطعات تحت فشار قرار گرفت. از این رو با استفاده از ظرفیتهای موجود و بکارگیری آنها در سال ۹۸ گام نخست برای تولید محصول کوئیک برداشته شد و تولید انبوه آن در دستور کار قرار گرفت.
در حال حاضر شرکت پارس خودرو پس از انجام افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی، با سرمایهای به میزان ۱۱۳۵۶۸ میلیارد ریال از نظر مبلغ سرمایه در جایگاه سوم خودروسازان داخلی قرار دارد.
سهامداران خپارس چه شرکت هایی هستند؟
جدول زیر ترکیب سهامداران شرکت را نشان میدهد که شرکت سایپا با ۲۹ درصد بیشترین درصد مالکیت را داراست. همچنین ۲۱ درصد از سهام شرکت در دست سهامداران خرد میباشد.
عملکرد ۹ ماهه خپارس چگونه بود؟
پارس خودرو در نه ماهه ۶۲۸ میلیارد تومان زیان به بار آورد که معادل ۵۵ ریال به ازای هر سهم است. زیان شرکت نسبت به مبلغ ۱۲۴۷ میلیارد تومانی نه ماه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافته است. کاهش زیان عمدتاً به دلیل برگشت ذخیره و کاهش هزینه مالی است و وضعیت عملیاتی بهبود چندانی نداشته است.
فروش شرکت در این دوره ۵۷۲۸ میلیارد تومان است که نسبت به نه ماهه سال قبل ۱۶۶ درصد افزایش داشته است. ترکیب فروش محصولات شرکت را طی دوره ۹ ماهه سال جاری در نمودار زیر مشاهده میکنید که بیشترین مبلغ فروش مربوط به گروه کوئیک آر است:
شرکت در نه ماهه سال قبل حاشیه سود ناخالص ۳ درصدی داشت که در این دوره به زیان ناخالص ۱ درصدی رسیده است. نمودار زیر مبالغ فروش و بهای تمام شده شرکت را در ۵ سال اخیر نشان میدهد که مماس شدنای دو نمودار نشان دهنده حاشیه سود ناخالص صفر و بالاتر بودن نمودار بهای تمام شده از مبلغ فروش نشان دهنده زیان ناخالص است:
فروش پاییزی شرکت با کاهش چشمگیر ۶۰ درصدی نسبت به تابستان، به ۱۳۳۱ میلیارد تومان رسیده است. با افت شدید حاشیه سود ناخالص از ۱۱ به منفی ۱۸ درصد، زیان خالص ۱۲ ریالی هر سهم در تابستان، با ۴۲ درصد افزایش به ۱۷ ریال زیان رسیده است.
عوامل زیاندهی شرکت طی سالهای اخیر:
در سال ۱۳۹۷ و به طور مشخص در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۱۸ با اعلام خروج آمریکا از برجام، دور جدید تحریمها و با شدت بیشتری نسبت به تحریمهای قبلی آغاز شد. روند توسعهای شرکت که با شتاب بی نظیری در حال حرکت بود متاسفانه با تحریم صنعت خودرو و خروج شرکای خارجی از ایران متوقف گردید. در دوره جدید تحریمها صنعت خودروسازی کشور بدلیل اهمیت آن بر رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی و همچنین اشتغال بالا در لیست اولیه تحریمها قرار گرفت و متعاقب آن شرکت رنو به عنوان اصلیترین شریک تجاری شرکت هر گونه همکاری خود را با شرکت پارس خودرو متوقف نمود و در ادامه نیز با اعمال تحریمهای بانکی، از اوایل نیمه دوم سال ۱۳۹۷، انجام مبادلات بانکی با کشور چین متوقف و لذا تولید و فروش محصولات برلیانس نیز با کندی و توقف مواجه شد؛ لذا عوامل برون سازمانی درسال ۹۷ منجر به کاهش شدید تولیدات و متعاقب آن زیان شرکت گردید.
همچنین قیمت گذاری دستوری مبنی بر لزوم تحویل تعهدات تا پایان دی ماه ۱۳۹۷ به قیمت تیرماه ۱۳۹۷ نیز منجر به تشدید زیان شرکت در سال ۱۳۹۷ و همچنین تاثیر نامساعد آن بر عملکرد مالی سالهای آتی شد به طوری که در سال مذکور شرکت، مشمول ماده ۱۴۱ ق. ت و همچنین زیان عملکرد گردیده است.