در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

اگر صنعت خودرو خودش را به روز نکند، محکوم به شکست است/ نمی‌توان گفت بالا بردن تعرفه‌ی واردات به صورت مطلق به معنای حمایت از تولیدات داخلی است/ با نظارت و کنترل راهی برای واردات داشته باشیم

ما باید قطعه سازی داخلی را بر محور دانش استوار کنیم و با دانش بنیان کردن آنها، صنعت خودرو را در کشور به روز کنیم. باید قطعه‌سازی‌های بزرگ و توامندی ایجاد شود که ظرفیت دانش‌بنیان کردن و داخلی‌سازی قطعات بزرگ را داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۰۶
|
۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱ 27 June 2022
|
20300 بازدید
|

اگر صنعت خودرو خودش را به روز نکند، محکوم به شکست است/ نمی‌توان گفت بالا بردن تعرفه‌ی واردات به صورت مطلق به معنای حمایت از تولیدات داخلی است/ با نظارت و کنترل راهی برای واردات باز بگذاریم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که امروزه دیگر حجم سرمایه و اندازه‌ی بازار در توسعه‌ی اقتصاد کشور‌ها نقش اساسی ندارد، بلکه دانش و فناوری نقش برجسته‌ای در این زمینه پیدا کرده است.
 
ذکر این مهم لازم است، اقتصاد دانش بنیان، اقتصادی نیست که در آن صرفاً از فناوری‌های سطح بالا استفاده شود، بلکه اقتصادی است که در آن تمامی کسب و کار‌ها و صنایع به فراخور نیاز خود از توزیع و کاربرد دانش در پیشبرد اهدافشان بهره ببرند.

به نظر می‌رسد، در دنیای امروز رمز موفقیت در اقتصاد این نیست که سرمایه‌ی پولی بیشتری داشته باشیم، بلکه دانش است که می‌تواند صنایع را به لحاظ کیفیت به جلو پرتاب کند و افزایش سودآوری آن‌ها را در پی داشته باشد.
 
گویا اگر دانش را مبنای تولیدات خود قرار ندهیم از قافله‌ی این امر در جهان چنان باز می‌مانیم که محکوم به شکست خواهیم بود. در این خصوص نظرات محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس را جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

نقدعلی با اشاره به این که دانش بنیان کردن صنایع و مخصوصاً صنایع بزرگ تولید ثروت را در پی دارد، تصریح کرد: هر چقدر صنایع دانش بنیان‌تر شوند راه‌های میان بر برای افزایش کمی تولید و بالا بردن کیفیت محصولات پیدا می‌کنند. ما در آموزه‌های دینی هم مصداق این امر را داریم که وقتی افراد بدون دانش کاری را انجام می‌دهند، مانند حیوانی هستند که دور آسیاب می‌چرخد، هرچند تلاش زیادی می‌کنند، به نتیجه‌ای نمی‌رسند. یا مانند کسی هستند که راه را بلد نیست و هر چه سریع‌تر می‌رود در واقع از هدف دورتر می‌شود. بنابراین، دین اسلام نیز به اهمیت استفاده از دانش در هر کاری صحه گذاشته است.

وی ادامه داد: می‌بینیم که با ورود تکنولوژی‌های پیشرفته و به اصطلاح‌ های تک یا قله‌ی دانش در صنایع، بسیاری از روند‌ها با مسیر کمتری طی می‌شود و کیفیت و کمیت تولید محصولات افزایش می‌یابد؛ بنابراین، لزوم استفاده از دانش در صنایع بر کسی پوشیده نیست. به طور مثال، در گذشته رایانه‌ها یا تلفن همراه بسیار بزرگ و جاگیر بودند، اما به موازات پیشرفت علم بسیار کوچک شده اند و نیاز‌های بیشتری از انسان را برطرف می‌کنند. در همه‌ی صنایع همین طور است و اگر از دانش استفاده کنیم می‌توانیم به بالا بردن بهره وری و بهینه سازی بپردازیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما شاهدیم که هر روز نسخه‌های جدیدی از محصولات رونمایی می‌شود و به روز می‌شوند. اما متاسفانه در عرصه‌ی خودرو با وجود این همه پتانسیل‌های داخلی که داریم، شاهد پیشرفت چشمگیری نیستیم. من به عنوان کسی که تقریباً حدود ۲۰ سال است با نخبگان مختلفی ارتباط دارم می‌دانم که افراد زیادی برای تک تک اجزای خودرو نظرات جدید و فناورانه دارند، اما این‌ها جنبه‌ی عملیاتی پیدا نمی‌کنند. در دنیا هم شاهد هستیم که هر روز کیفیت محصولات افزایش می‌یابد و خودرو‌های جدیدی به بازار می‌آید که قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتری دارند. عادت کردن به نسخه‌های قدیمی خودرو‌ها و عدم به روزآوری آنها، یقیناً این صنعت را با رکود مواجه می‌کند.

به گفته‌ی نقدعلی، ما ظرفیت‌های لازم را برای رشد و شکوفایی صنعت خودرو داریم و باید از آن‌ها بهره‌ی لازم را ببریم. یقیناً اگر صنعت خودرو خودش را به روز و از فناوری‌های نوین مبتنی بر دانش استفاده نکند، صنعت عقب افتاده ای خواهد بود که در نهایت محکوم به شکست است.

وی افزود: اگر ما از ظرفیت‌های دانش بنیان در کشور در حوزه‌ی خودرو بهره نبریم، یقیناً افرادی در خارج از کشور هستند که با اشتیاق این نیرو‌های توانمند را به خدمت خواهند گرفت و از سرمایه‌ی انسانی ما بهره برداری خواهند کرد.
 
نقدعلی تاکید کرد: ما باید قطعه سازی داخلی را بر محور دانش استوار و با دانش بنیان کردن آن‌ها صنعت خودرو را در کشور به روز کنیم. باید قطعه‌سازی‌های بزرگ و توامندی مانند کروز ایجاد شود که ظرفیت دانش‌بنیان کردن و داخلی‌سازی قطعات بزرگ را داشته باشند. در حال حاضر یک قطعه‌سازی بزرگ داریم که علاوه بر حمایت از این قطعه‌ساز، زمینه رشد قطعه‌سازان دیگر را نیز فراهم کنیم.

این نماینده مجلس گفت: موضوع حمایت تعرفه‌ای از تولیدات داخلی از شمشیر بران‌تر و از آتش سوزان‌تر است. باید در این زمینه با دقت عمل کرد. نمی‌توان گفت که بالا بردن تعرفه‌ی واردات به صورت مطلق به معنای حمایت از تولیدات داخلی است. اگر صنایع داخلی احساس نکنند که رقیبی دارند، رخوت آن‌ها را فرا می‌گیرد.
 
وی افزود: باید با نظارت و کنترل راهی برای واردات باز بگذاریم؛ اما باید سوپاپ اطمینان همیشه در دست ما باشد. وقتی دیدیم صنایع داخلی مردانه در میدان هستند و کالای خوبی ارائه می‌کنند باید واردات خارجی را کنترل کنیم. هر وقت دیدیم که تولیدات داخلی نتوانستند مطالبات تأمین کننده را برآورده کنند، باید به واردات روی بیاوریم تا فضای رقابتی را تقویت کنیم.   
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
اگر تعرفه خودرو خوب بود الان تمام کشورها از آن استفاده میکردند ولی کار تعرفه بی انگیزه کردن صنعت داخل برای رشد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
تمام كشورها براي ايجاد توازن در توليد، واردات و صادرات خود از ابزار تعرفه استفاده مي كنند، طبيعي است وقتي توليد كشوري در زمينه يك كالاي خاص صفر باشد ديگر تعرفه معني نخواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
مجلس تصویب کنه که هر سال 20 درصد از تعرفه کاهش پیدا کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
چگونه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
«اقتصاد را دانش بنیان کنیم» راه حل و نقشه راه نیست کلی گویی است شعار است.
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
مث اینکه فراموش کردید که کمپین نه به خرید خودرو داشت به کجا می رسید که یهویی رئیس جمهور سابق کمپین تارومار کرد با خاک یکسان کرد. شاید صد سال یا هزار سال آینده یه چنین اتفاقی بیفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
ما چیزی به اسم صنعت خودرو نداریم. مونتاژ کاری صنعت نیست. خودروسازی در ایران مکانی است برای تحمیل اهن پاره به ملتی که چاره و حق انتخاب دیگری ندارند مضاف بر این که محلی شده برای استخدام دوستان و اشنایان مسئولین و در نتیجه بالا رفتن هزینه های تولید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
آقا این صنعت خودرو موتور تورم تو کشور است تعطیلش کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
ظرفیت های دانش بنیان مملکت را فراری دادین رفت. این ادم هایی که با سهمیه و سفارش مدرک گرفتن هیچ چی بارشون نیست که اگر بود تا حالا به جای فرغون خودرو تولید کرده بودین. با شعار نمی توان خودروی روز تولید کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
برادر من هیج شرکتی الالخصوص برادرای جاده مخصوص محکوم به شکست نیست.
این ما هستیم که سالهاست شکست خوردیم.
ار این تحلیل ها هم تا دلت بخواد خوندیم.
علی
|
Georgia
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
اگر به روز نشود ، محکوم به شکست است ؟؟؟ عموجون این صنعت شکست که هیچی ، خورد و پودر شده رفته ! این آشغالی که تحویل میدن اسمش خودروئه آخه ؟؟
asd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
باید تعرفه واردات خودروهای بالاتر از 25 هزار دلار زیاد شود و به خودروسازان اجازه ی تولید خودرو فقط در این قیمت ها بدهند تا خودروسازان بتوانند پیشرفت کنند و بتوانند محصولات به روز تولید و صادر کنند وبا شرکت های خارجی رقابت کنند . تعرفه ی واردات خودرو های زیر 25 هزار دلار را هم کم کنند. نه اینکه واردات خودروهای ارزان قیمت را ممنوع کنند و خودروسازان به دلیل عدم داشتن رقیب ، رغبتی به پیشرفت نداشته باشند و دولت بخاطر حمایت از خودروسان از آنها مالیات زیادی بگیرد وخودروسازان به دلایل مختلف نتوانند نوآوری داشته باشند و مجبور به گرانتر کردن محصولاتشان شوند و مردم هم از کیفیت تنوع و نوآوری خودروها ناراضی باشند.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟