به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید میعاد صالحی با یادآوری اینکه دولت سیزدهم در ادامه دیپلماسی حملونقل فعال که در پیش گرفته، موضوع ترانزیت را در اولویت نخست خود در حوزه حملونقل ریلی قرار داده است، اظهار کرد: تاکنون با کشورهای همسایه که امکان همکاری ریلی و ترانزیتی وجود دارد، جلسات مختلفی را برگزار کردیم که یکی از این کشورها، کشور روسیه است.
وی با اشاره به نخستین قطار ترانزیتی که از مبدأ روسیه و از مسیر کریدور ریلی ایران بهمقصد هندوستان، سیر کرده بود، اظهار کرد: این قطار کانتینری بود و حدود ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را از مسکو تا سرخس طی کرده بود. واگنهایی که با قطار در کشورمان در حال سیر هستند، فلهبر است و محموله آن کود شیمیایی است.
وی ادامه داد: ۵ قطار دیگر نیز از روسیه و از ایستگاه سولین کامز بارگیری شده و در مسیر ایران در حال سیر است که این موضوع نویدبخش ترانزیتی پیوسته برای کشورمان است.
وی تصریح کرد: با توجه به نوع محموله، هم درآمد ارزی نقدی و هم آورده سیاسی برای کشورمان بهعنوان هاب ترانزیتی و یک موقعیت استراتژیک ایجاد شده است که میتوانیم از آن استفاده کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دلیل وقفه زمانی بین عبور نخستین قطار ترانزیتی از روسیه به ایران، تفاوت بین صاحب بار و نوع محموله بوده است، افزود: قطار اول، کانتینری با یکسری محمولهها بود؛ اما این قطار فلهبر است که هر کدام از این قطارها صاحب بار دارد و همچنین از مبدئی که بار ارسال میشود، بارها با یکدیگر تفاوت دارند و ممکن است که بهشکل محدودتری باشند.
صالحی اضافه کرد: دوره زمانی سیر قطارها بستگی به تفاهم کشورهای مبدأ و مقصد و صاحبان بار دارد. باری که هماکنون درباره آن صحبت میکنیم، از کشور مبدأ حرکت کرده است و به کشور هندوستان و همچنین به کشور آفریقای جنوبی عزیمت میکند.
وی با اشاره به برنامههای دولت سیزدهم برای گسترش مسیرهای ترانزیتی ریلی در کشور، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ارزشمندی که کشورمان در کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب دارد، ما با کشورهایی نظیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان مذاکرات زیادی داشتیم و در طول فعالیت دولت سیزدهم در یک سال و نیم گذشته، تفاهمات خوبی انجام شده است.
مدیرعامل راهآهن یادآوری کرد: با توجه به نوع کالاهایی که آنها دارند، مسیر شمال ـ جنوب میتواند تماماً بهصورت ریلی از مسیر ایران عبور کند. در مسیر کریدور شرق به غرب نیز، هم از طرف قزاقستان و هم طرف چینی مذاکرات خوبی انجام شده است تا بار از مبدأ چین به قزاقستان سیر کند و با عبور از کریدور شرقی ـ غربی ایران، به اروپا برود.
وی با اعلام اینکه "اکنون سه کریدور در مسیر کریدور شمال به جنوب فعال است"، افزود: هماکنون کریدور شرقی کریدور شمال به جنوب، از سرخس تا بندرعباس کاملاً فعال است و در مسیر کریدور میانی و غربی کریدور شمال به جنوب نیز در حال برطرف شدن قسمتهایی از نواقص آن هستیم.
صالحی ادامه داد: مسیر شرقی کریدور شمال به جنوب کاملاً فعال است و با ظرفیت کامل در خدمت ترانزیت کشور است و هم آورده ارزی نقدی برای کشورمان دارد و هم میتواند موجب سیادت سیاسی و اقتصادی برای کشورمان شود.