به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، یوسف نوری با بیان اینکه در یک سال گذشته با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی فعالیتهای خوب زیادی در آموزش و پرورش انجام شده است، اظهار کرد: در این مدت توانستیم برخی از مشکلات معلمان و فرهنگیان مانندمشکلات نیروی خرید خدمت، همترازی حقوقی اساتید دانشگاه فرهنگیان با وزارت علوم، قانون رتبهبندی معلمان، تعیین تکلیف نیروهای مهرآفرین در موضوع رتبهبندی، کمک در تعیین تکلیف استخدامها و ... را حل کنیم که در این زمینهها همراهی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بسیار کمککننده و سازنده بود.
600 ساعت آموزش قرآن، انتظارات را برآورده نکرد
وی با اشاره به انجام برخی از کارها در وزارت آموزش و پرورش گفت: طرحی از سوی معاونت آموزش ابتدایی، معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نام طرح «اتقان» در حال انجام است تا معلمان به روشهای تدریس قرآن آشنا شوند و این کار برای آموزش معلمان پایه اول ابتدایی در حال انجام است و به تدریج سایر معلمان نیز مشمول این طرح خواهند شد، زیرا در دوره آموزش عمومی 600 ساعت آموزش قرآن به دانش آموزان میدهیم، اما تاکنون انتظارات ما از توانمندی دانش آموزان برآورده نشده است.
وی در مورد سایرفعالیتهای آموزش و پرورش اظهار کرد: در آموزش متوسطه در علوم پایه و ریاضی، علیرغم این که 1.9 درصد افت داشتیم، این افت پس از 9 سال جبران شده است.
وی ادامه داد: 70 هزار دانش آموز هنرستانی به جمعیت هنرستانهای کشور اضافه شده است و طرح هنرستانهای جوار صنعت اجرا شده است که در حال حاضر 39 درصد دانش آموزان در هنرستانها تحصیل میکنند.
780 هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم
نوری با اشاره به برخی از مشکلات آموزش و پرورش اظهار کرد: 780 هزار نفر کودک بازمانده از تحصیل داریم که باید برای کم شدن تعداد این کودکان تدابیری اندیشیده شود لذا در بودجه سال 1402 مقرر شده است تا برای این حوزه بودجهای اختصاص یابد.
تراکم بالای کلاسهای درس حاشیه شهرها
وی ادامه داد: تراکم دانش آموزی در مناطق حاشیه شهری مقداری بالا است و میتواند به کاهش کیفیت آموزشی منجر شود، زیرا تلاشهای ما برای افزایش فضاهای آموزشی در حاشیه شهرها به سرعت مهاجرت نمیرسد و بر اساس اسناد تحولی آموزش و پرورش سرانه تعداد دانش آموز به معلم و سرانه فضای آموزشی در این مناطق بالاتر از استانداردهای تعیین شده است.
وی اظهار کرد: سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق روستایی، تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه روزی با مسائل و مشکلاتی مواجه است که باید این کمبودها خصوصا در حوزه بودجه رفع شود.
40 هزار نیروی پرورشی کمبود داریم
نوری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی فرمودند؛ حذف معاونت پرورشی در گذشته، آثار منفی خود را امروز نشان میدهد، اظهار کرد: بودجه کم این معاونت و عدم جذب نیروی پرورشی در طول 12 سال گذشته، موجب شده است تا این معاونت نتواند کارکردهای خود را به خوبی انجام دهد. درحال حاضر 40 هزار نیروی پرورشی کمبود داریم و برای جذب این نیروها باید برنامه ریزی داشته باشیم. سرانه هر دانش آموز در حوزه پرورشی در طول سال 45 تومان است که این مبلغ بسیار کم است و امکان هر نوع برنامه ریزی را میگیرد. در حوزه ساخت فضاهای کانونهای فرهنگی و دارالقرآنها کاری انجام نشده است، لذا باید در این حوزه نیز برنامه ریزی داشته باشیم.
براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 19.2 درصد مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، اظهار کرد: در حوزه آسیبهای اجتماعی دانش آموزان رشد داشتهایم لذا نیازمندیم در حوزه مشاوره و نیروی انسانی مشاور تقویت شویم و بودجههای مرتبط با حوزه آسیبهای اجتماعی اختصاص داده شود.