به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، وزارت صمت روز گذشته اعلام کرده پیش نویس لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده به هیئت دولت ارسال شده است. بعد از تصویب این لایحه در دولت و سپس ارسال و تصویب در مجلس و بعداز آن شورای نگهبان و هییت عالی نظارت قانون مذکور عملیاتی خواهد شد.
در این خصوص چند نکته بر اساس قوانین مرتبط با حوزه واردات خودرو قابل بررسی است، بر اساس تبصره ۸ قانون خودرو مصوب سال ۱۳۷۰ سود بازرگانی و حقوق گمرکی و مالیات مربوط به خودرو و ماشین آلات راهسازی مستعمل بر اساس ارزش نو سال ساخت محاسبه میشود
به عبارتی اگر ارزش خودرو مدل سال ۲۰۱۸ معادل ۲۰۰۰۰ دلار باشد و ارزش فعلی آن ۸۰۰۰ دلار، ارزش ۲۰۰۰۰ دلار مبنای محاسبه حقوق گمرکی و سود بازرگانی و مالیات و... خواهد بود.
ماده ۴۲ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات
ماده ۴۲- چگونگی ورود کالای مستعمل:
۱- ورود خودروهای مستعمل از جمله راه سازی در چارچوب قانون مربوطه و آیین نامه اجرایی آن امکان پذیر میباشد.
۲-ورود تجهیزات، دستگاهها وماشین آلات مستعمل برای خط تولید با رعایت مقررات مربوط منوط به تأیید وزارتخانه تولیدی ذیربط میباشد.
۳- در سایر موارد ورود کالاهای مستعمل با رعایت مقررات مربوط منوط به موافقت کمیسیون موضوع ماده یک این آیین نامه است.
قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها مصوب ۱۳۷۱
تبصره ۸ – ورود خودروها و ماشین آلات راهسازی مستعمل بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران میرسد، مجاز میباشد. سود بازرگانی، حقوق گمرکی و مالیات مربوط به آنها، بر اساس ارزش نوع سال ساخت آنها محاسبه میشود.
تبصره ۱۲ – مشخصات تعیین کننده انواع خودروها و ماشین آلات راهسازی موضوع این قانون توسط وزارت صنایع سنگین با رعایت مفاد کنوانسیونهای بین المللی که دولت جمهوری اسلامی ایران در آنها عضویت دارد، تعیین و به تصویب هیأت وزیران میرسد. مالیات، حقوق گمرکی و سود بازرگانی موضوع این قانون در مورد خودروهای خاص و خدماتی بر اساس نوع شاسی آنها محاسبه و دریافت خواهد شد.
تبصره ۱۳ – خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را که به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین به تصویب هیأت وزیران میرسد داشته باشند.
تبصره ۱۴ – خودروها و ماشین آلات راهسازی وارداتی به استثنای مواردی که هیأت وزیران تصویب میکند باید دارای نمایندگی رسمی در ایران برای خدمات بعد از فروش باشند. تعیین ضوابط مربوط، تأیید نمایندگیها و نظارت بر فعالیت آنها به عهده وزارت صنایع سنگین میباشد.
تبصره ۱۵– برای حمایت از تولیدات داخلی، هیأت وزیران باید در مواقع ضروری با تصویب ضوابط خاص واردات هر نوع خودرو و یا ماشینآلات راهسازی و یا قطعات آنها را که لازم باشد برای مدتی محدود نموده و یا برای ورود خودرو، ماشین راهسازی و یا قطعه خاصی، سود بازرگانی ویژهای وضع نماید.
ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱
بر اساس قانون مذکور که به تازگی نیز تصویب شده است شرایط و ضوابط واردات خودرو به مدت پنج سال در اختیار دولت قرار گرفته است. به اعتقاد کارشناسان حوزه تجارت خارجی نیازی به ارائه لایحه واردات خودرو کارکرده توسط وزیر صمت به دولت و مجلس نیست و صرفاً میبایست آیین نامه اجرایی و ضوابط آن را تدوین و در دولت مصوب نماید. در هیچ یک از قوانین واردات خودرو کارکرده ممنوع نشده است.