به گزارش تابناک و به نقل از آیای، پژوهشگران استرالیایی یک آزمایش خون برای تشخیص خواب آلودگی در رانندگان ایجاد کردهاند که میگویند با تخصیص بودجه کافی میتوان آن را در پنج سال آینده در جادهها استفاده کرد.
پژوهشگران دانشگاه «موناش» استرالیا آزمایش خون جدیدی را توسعه دادهاند که میتواند میزان خواب آلودگی رانندگان را تشخیص دهد.
این آزمایش میتواند راه را برای پیگرد قانونی رانندگان و کارفرمایان آنها در صورتی که تصادف در نتیجه خواب ناکافی باشد، هموار کند.
این روزها آزمایش خون برای تعیین اینکه آیا فردی پشت فرمان بیش از حد مجاز الکل مصرف کرده است یا خیر، رایج شده است. اما هر حادثهای نتیجه مصرف الکل نیست و برخی از آنها به دلیل خستگی راننده به دلیل ساعات کاری طولانی و خواب ناکافی حادث میشود.
پژوهشهای اخیر نشان داده است که رانندگی با کمتر از پنج ساعت خواب به اندازه رانندگی در حالت مستی خطرناک است. در چنین سناریویی، باید راهی برای اندازهگیری خوابآلودگی رانندگان وجود داشته باشد و پژوهشگران استرالیایی دقیقاً راهی برای انجام آن یافتهاند.
گروهی از پژوهشگران به سرپرستی کلر اندرسون، استاد موسسه مغز و سلامت روان در دانشگاه «موناش»، پنج نشانگر زیستی را در خون شناسایی کردند که میتوانند با دقت ۹۹ درصد تعیین کنند که آیا فرد برای ۲۴ ساعت یا بیشتر بیدار بوده است یا خیر.
این نشانگرهای زیستی از قسمتهای مختلف بدن هستند، اما متابولیت نیستند، در نتیجه احتمال تاثیرگذاری بر روی آنها در صورت تصادف خودرو کاهش مییابد. هنگامی که این روش در موقعیتهای نزدیکتر به زندگی واقعی آزمایش شد، دقت آزمایش به ۹۰ درصد کاهش یافت، اما همچنان درصد بسیار بالایی است.
پژوهشگران در حال حاضر در حال کار بر روی بهبود این آزمایش هستند تا بتواند تعداد ساعات خواب فرد را قبل از انجام آن تعیین کند. اندرسون معتقد است که چنین آزمایشی میتواند در کنار آزمایش الکل و مواد مخدر پس از تصادف خودرو انجام شود.
پژوهشگران میگویند، آزمایشهای قابل حملی که بتوانند خوابآلودگی در جاده را تعیین کنند، احتمالا تا پنج سال آینده در دسترس خواهند بود.
در حال حاضر در بریتانیا، رانندگان حرفهای موظف هستند دفترچه کار و استراحت را که پلیس در صورت تصادف در نظر میگیرد، پر کنند. با این حال، اثبات اینکه تصادف در نتیجه خستگی راننده بوده است، چالش برانگیز است و یک آزمایش خون در صورت وجود میتواند بسیار مفید باشد.
با این حال، همه پژوهشگران با آن موافق نیستند، چرا که بر این عقیده هستند که تست گرانی است و بسیاری از عهده آن بر نمیآیند. بنابراین کارشناسان توصیه میکنند که به جای جریمه رانندگان پس از وارد شدن خسارت، کار بیشتری برای رفع خستگی از طریق بهبود برنامه کاری و کاهش ساعات کاری طولانی برای افراد انجام شود.