رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در خصوص جلسه هم اندیشی با شهرداری درباره «تراموا» و پیشنهادهای مطرح شده برای خطوط تراموا در پایتخت توضیحاتی ارائه کرد که به جهاتی تامل برانگیز به نظر میرسد.
به گزارش «تابناک»، به فاصله چند روز از برگزاری نشست هم اندیشی شورای شهر و شهرداری تهران در خصوص پروژه احداث «تراموا» در پایتخت، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران توضیحاتی در خصوص این نشست و موارد مطرح شده در آن ارائه کرد که حاوی نکات جالب توجهی است؛ از خطوط پیشنهادی تراموا در تهران تا سابقه ارائه این طرح و البته مردود شدن آن در گذشته و البته دو دغدغه جدی اعضای شورای شهر در خصوص این کلان پروژه.
میثم مظفر در این باره به تسنیم گفت: در طرح بازنگری جامع حملونقل و ترافیک شهر تهران، موضوع تکمیل پوشش حملونقل ریلی، توجه به سیستمهای یکپارچه حملونقلی و تکمیل شبکه معابر مدنظر قرار دارد که در جلسه مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این مطالعات نشان میدهد، از سال ۱۳۸۷ تراموا به عنوان یکی از موضوعات حمل و نقلی پیشبینی شده و در سال ۱۳۹۸ هم ۴ خط تراموا در مطالعات طرح جامعه حمل و نقل و ترافیک شهر تهران پیشبینی شده است؛ البته مورد تصویب در وزارت کشور قرار نگرفت.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مدهای فعلی حمل و نقلی شهر تهران پاسخگوی نیاز ۱۷ کریدور پر تقاضای شهر نیست، افزود: بر اساس استانداردهای جهانی، باید در بازههای زمانی مختلفِ تقاضای سفر، از مدهای مختلف حملونقلی استفاده شود. بناست ترنها، اتوبوسها و تراموا برای ظرفیت جابهجایی ۱۰ الی ۱۲ هزار مسافر مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
وی درباره محل پیشنهادی استقرار ۳ خط تراموا اظهار کرد: این ۳ خط بر اساس مطالعات انجام شده که پیشینه بیش از ۱۵ سال دارد، برای تراموا قابل بررسی است؛ خط اول مسیر لویزان تا جنتآباد، خط دوم پایانه شرق تا تهرانسر و خط سوم از دانشگاه علوم تحقیقات تا خاوران پیشنهاد شده است و اعضا در جلسه شورا خواستار تحویل جزئیات و اطلاعات طرح تراموا برای بررسی توسط خودشان و مشاورین تخصصی شدند.
مظفر ادامه داد: کار مطالعات توسط مجموعه مهندسین مشاور اندیشکار، مهندس مشاور پژوهش و مهندس مشاور هفتم انجام شده که سابقه بسیار درخشانی در کشور دارند. اطلاعات مربوط به مدهای حملونقل از جمله تراموا، برآیند تحقیقات ۳ گروه مشاور خبره حمل و نقلی تهران بود که در جلسه ارائه دادند.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در خصوص نگرانیهای اعضای شورا درباره اجرای طرح تراموا بیان داشت: اعضای شورا دو نگرانی عمده در خصوص اجرای طرح تراموا در پایتخت دارند. یکی بحث آلودگیهای بصری و ایجاد عارضههای بصری است. اگر دغدغه بهم ریختن منظره شهر حل شود، این طرح قابلیت بررسی بیشتری دارد. نکته دوم این است که تراموا چه خلائی را پوشش میدهد.
وی با اشاره به اینکه در نقاطی مانند منطقه ۲۲ و سایر نقاطی که مدهای حمل و نقلی عمومی وجود ندارد، تراموا به جبران خلاء و فقدان شبکه حمل و نقل کمک میکند، گفت: طبق نظرات کارشناسان این مناطق توسط مسیر تراموا پوشش داده میشود و بعضی دیگر نیز توسط شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی بهویژه ونها به عنوان مکمل به شبکه حملونقل متصل خواهند شد.
مظفر در پاسخ به میزان اعتبار نظرات کارشناسان حوزه حمل و نقل تصریح کرد: غنای علمی مباحث مطرح شده خوب است. اعضای شورا به این اطمینان رسیدند که کار در مدار تخصصی خودش مورد مطالعه قرار میگیرد؛ البته در چنین بحثهایی نظرات مختلف وجود دارد. بناست یک جلسه همگانی با حضور کارشناسان خبره حمل و نقل و ترافیک داشته و یافتههای شرکت مهندس مشاور در آن جلسه ارائه شود.
بدین ترتیب مشخص میشود که خبری از طرح پیشنهادی شهرداری تهران برای خط یک تراموای تهران نیست؛ پیشنهادی که سوده نجفی، عضو هیات رئیسه شورا آن را این گونه تشریح کرده بود: «بر اساس تفاهم نامه اخیر که به امضای وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شهرداری تهران رسیده، قرار است خط یک تراموای تهران حد فاصل میدان آزادی تا سه راه تهرانپارس با همکاری سازمان صنایع الکترونیک ایران و شهرداری تهران انجام شود که طول این خط حدود ۳۴ کیلومتر است که با ۲۸ رام قطار در این خط تردد خواهند داشت.»
موضوعی ابهام آفرین که افزون بر آن، ارائه نشدن لایحه تراموا توسط شهرداری تهران به شورای شهر و آغاز فرایند مطالعه این طرح و حتی پیرو آن، عقد تفاهم نامه با وزارت دفاع، از دیگر ابهامات پاسخ نیافته پروژه تراموا در تهران است. پروژهای بسیار کلان که به تاکید بسیاری، میتواند تا حد قابل توجهی گرهگشای معضل ترافیک در تهران باشد اما به شکلی عجیب در شهرداری تهران کلید خورده و به رغم تذکرهای قانونی برخی اعضای شورای شهر، هنوز به روال قانونی بازنگشته است.