به نظر تردیدی در اجرای پروژه تراموا در پایتخت وجود ندارد، اما این پروژه په مختصاتی خواهد داشت، سوالی است که بعید است به این زودی پاسخ دقیق برایش ارائه شود.
به گزارش «تابناک»، از جمله معضلاتی که بسیاری از کلانشهرهای کشورمان با آن دست به گریبان هستند، حمل و نقل عمومی است. معضلی که در تهران سالهاست احساس میشود و به رغم اجرای طرحهای مختلف مانند توسعه مترو و راه اندازی خطوط بی آر تی، کماکان به شکل محسوسی دیده میشود و مشکلات و معضلاتی دیگری به دنبال دارد که از جمله آنها ترافیک و آلودگی هواست.
وضعیتی که از دیرباز این سوال را پیش روی مدیران شهری قرار داده که راه خلاصی از این وضعیت چیست و تلاش بسیار برای توسعه مترو، یکی از پاسخهای جدی مسئولان به این سوال است. سوالی که البته با طرحهای به کار بسته شده، رفع نشده و هنوز پابرجا مانده است و از این رو، ایدههای دیگر برای رفع آن در دستور کار قرار گرفته و حتی برخی از آنها به بوته آزمایش هم گذاشته شده است.
دوچرخه یکی از آخرین ایدههای شکست خورده در تهران است؛ ایدهای که معلوم نشد از کجا آمد، چگونه به یک شرکت خاص رسید و چرا جمع شد؟!
از جمله این ایدههای تازه، توجه به استفاده از دیگر شیوههای حمل و نقل از جمله دوچرخه است که به رغم صرف هزینههای هنگفت و دایر کردن خطوط ویژه دوچرخه در برخی مناطق شهر، تقریبا به طور کامل شکست خورد و از دستور کار خارج شد. ایدهای که میبایست مورد آسیب شناسی قرار گیرد و علل شکست آن مشخص گردیده و به اطلاع مردم برسد تا در سایه این تدبیر، فضای بازگشت آن در آینده یا برچیده شدن بساطش برای همیشه، فراهم شود.
به عبارت بهتر، اگر پایان پروژهها اینچنین باز بماند و به نتیجه گیری منجر نشود، بعید نیست در آینده و با تکرار اشتباهات قبلی، پروژه مشابه در دست اجرا قرار گرفته و منابع هنگفت و تجدید ناپذیری صرف آزمودن دوباره آزمودهها شود و احتمالا شکستی دیگر رقم بخورد. درست مثل آنچه مدتی است در شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته و با توجه به انبوه ابهامات پیرامون آن، عجیب نیست اگر به توفیق مد نظر منجر نشود.
صحبت درباره احداث خط تراموا در تهران است که اگرچه در دورههای قبلی هم درباره آن بحثهایی در دستور کار قرار داشته، اما نهایتا راه به جایی نبرده و حالا مدتی است که با تغییر سکاندار شهرداری تهران، با قوت و قدرت در دستور کار قرار گرفته و به شکل عجیبی پیش رفته و ادامه یافته است؛ آنقدر عجیب که حتی شورای شهر نمیداند که ماجرا از چه قرار است و هرچه میکوشند، راه به جایی نمیبرند!
به سخنان مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران پیش از آغاز دویست و دوازدهمین جلسه علنی شورا در هفته اخیر دقت کنید: «تراموا به صورت LRT که باید در خیابان ریلگذاری انجام میشد منتفی شده است و تراموا با چرخ لاستیکی و بدون ریل در نظر گرفته شده که خوب است؛ اما باید ببینیم قیمت آن چقدر تمام میشود و با اتوبوس برقی و اتوبوس سهکابین مقایسه کنیم. هنوز مطالعات انجام نشده و بیتردید اگر به صلاح باشد انتخاب خواهد شد.»
اینها سخنان رئیس شورای شهر درباره طرحی است که هنوز به شورای شهر نیامده، پیرامون آن بحث و بررسی نشده و به تصویب شورا نرسیده است، اما ظاهرا تردیدی در اجرای آن وجود ندارد چراکه برخلاف قوانین و مقررات جاری، به شورای عالی حمل و نقل و ترافیک رسیده و تایید ایشان را دریافت کرده و یکی دو نوبت به صورت شفاهی توضیحاتی درباره آن به اعضای شورای شهر داده شده است. طرحی که یکی از نخستین گامهای طرحش، تفاهم نامهای بود که شهرداری با وزارت دفاع برای نظارت در این پروژه منعقد نمود!
بله، درست خواندهاید؛ شهرداری تهران به نوعی ناظر پروژه را هم برگزیده و سپس پیمانکار اجرایش را هم طی سفر شهردار تهران به چین انتخاب کرده و بعد توضیحاتی مختصر به شورا داده که حتی مشخص نمیکند چگونه پروژه از تراموای ریلی به تراموای بدون ریل و با لاستیک تغییر کرده است؟! تغییری که رئیس شورای شهر تهران تاکید دارد خوب است، هرچند بررسیها نشان میدهد که اطلاعات رسیده به وی نادرست است و احتمالا وی و دیگر اعضای شورا خبر ندارند که تراموای بدون ریل در کار نخواهد بود!
بررسیها حکایت از آن دارد که تراموای لاستیکی نوعی از ترامواست که یک ریل مرکزی دارد و سالهاست در بسیاری از شهرهای مشهور در کشورهای بزرگ جهان به کار بسته شده است؛ ایدهای که در برخی کلانشهرهای چین هم اجرا شده و از آنجایی که قرار است مجری تراموای تهران هم چینیها باشند، ایدهای است که ظاهرا برای اجرا در تهران برگزیده شده، هرچند رئیس شورای شهر تصور متفاوتی از آن دارد!
اشتباهی که وی را به این نتیجه رسانده که میشود تراموای لاستیک دار را با اتوبوس سه کابین یا اتوبوس برقی مقایسه کرد. مسالهای که در صورت ارائه توضیحات کامل به شورا در خصوص قرارداد منعقد شده میان شهرداری تهران و مقامات چینی برای احداث این پروژه، پیش نمیآمد و به وضوح نشان از ناآگاهی شورا از همه امور مرتبط با این پروژه دارد؛ ناآگاهیای که چمران ابایی از بیانش هم ندارد و گفته: «هنوز از نتیجه دقیق سفر شهردار تهران خبری ندارم»!