نگرانی وزیر صمت از تنظیم بازار خودرو و تولید خودروسازان

درخواست ۱۵ هزار میلیارد تومانی علی آبادی از فرزین برای ایران خودرو و سایپا/ وزیر صمت: مشکل نقدینگی دارند!

در شرایطی که کمتر از دو ماه تا پایان سال مانده و قیمت‌ها در بازار خودرو در مسیر صعودی هستند، وزیر صمت در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اشاره داشته که برای دو خودروساز بزرگ کشور، خواستار تخصیص اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی است.
کد خبر: ۱۲۱۹۵۰۶
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸ 03 February 2024
|
8896 بازدید
|

درخواست ۱۵ هزار میلیارد تومانی علی آبادی از فرزین برای ایران خودرو و سایپا/ وزیر صمت: مشکل نقدینگی دارند!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (۹ بهمن ۱۴۰۲) در نامه‌ای به محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی بیان داشته است: «همان گونه که مستحضر هستید به علت عدم تغییر قیمت محصولات دو شرکت صنایع خودروسازی سایپا و ایران خودرو به منظور مهار تورم، این دو شرکت از نظر تأمین نقدینگی با مشکل مواجه شده‌اند.

در ادامه نامه آمده است؛ لذا با عنایت به موافقت معاون اول رئیس جمهور برای افزایش تولید در ماه‌های پایانی سال به منظور تنظیم بازار خواهشمند است دستور فرمایید سقف اعتبارات شرکت ایران خودرو به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و سقف اعتبارات شرکت سایپا به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال به فوریت افزایش یابد.»

درخواست ۱۵ هزار میلیارد تومانی علی آبادی از فرزین برای ایران خودرو و سایپا/ وزیر صمت: مشکل نقدینگی دارند!

این نامه نشان می‌دهد، ایران خودرو و سایپا به دلیل مهار تورم، افزایش قیمتی روی محصولات خود نداشته اند و در نتیجه از نظر تامین نقدینگی با مشکلاتی مواجه شده اند و راهکار این مشکل از نظر وزیر صمت، اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی است که باید شبکه بانکی به این دو خودروساز ارائه کند. این در حالی است که سال ۹۷ نیز رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفته بود: برای بهبود وضعیت تولید در دو خودروساز بزرگ کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به آنان پرداخت خواهد شد.

از سوی دیگر، در نامه مذکور به موضوع افزایش تولید خودرو در ماه‌های پایانی سال اشاره و تاکید شده است که نشان می‌دهد پیش نیاز چنین اقدامی، تقویت نقدینگی ایران خودرو و سایپا از طریق شبکه بانکی است، در حالی که بانک‌ها نیز در برابر چنین درخواست‌های تکلیفی برای ارائه تسهیلات، همواره مقاومت دارند و دلیل آن را فشار به ناترازی بانک می‌دانند. حال باید منتظر ماند و دید که پاسخ فرزین به نامه علی آبادی مثبت خواهد بود یا خیر؟!

بیشتر بخوانید:

درخواست ۱۵ همتی وزیر صمت از رئیس کل بانک مرکزی در حالی است که به تازگی روزنامه دولتی ایران در گزارشی نوشته بود: "تولیدات خودروسازان کاهش یافته و این به‌ رغم اختصاص بی‌سابقه ارز مورد‌ نیاز خودروسازان و قطعات خودرو است! براساس اعلام بانک‌مرکزی، از ابتدای سال‌جاری تا دوم بهمن‌ماه ۶میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو و قطعات تأمین شده است. با وجود ارز تأمین‌ شده، این توقع وجود داشت که تولید خودرو در مسیر افزایش قرار گیرد و حداقل نسبت به سال گذشته، تعداد بیشتری خودرو از سوی خودروسازان بزرگ وارد بازار شود و هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق شود. اما مدیران خودروسازان داخلی با‌ وجود وعده‌هایی که داده بودند، نتوانستند کارنامه مناسب و مطلوبی را ثبت کنند.... یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده بازار خودرو دچار به‌هم ریختگی شود و قیمت‌ها اوج بگیرد، کاهش تولید خودروست. از آنجا که صنعت خودرو ارز قابل‌توجهی از بانک‌مرکزی گرفته است و همچنین می‌توانسته از ارز حاصل از صادرات خود استفاده کند، هیچ توجیه قابل‌قبولی برای کاهش تولید خودرو وجود ندارد."

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۹۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
حمایت صنایع خودروسازی داخلی در طولانی مدت مفید خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
مثلا چند ده سال دیگر؟؟؟
ناشناس
| Italy |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
امیدوارم در روز قیامت از آنچه که بر سر شما مسیولین می آید دلم خنک شود و کمی از دردهایی که به دلمان کردید کم شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
آره تا پونصد سال دیگه بالاخره یک خودرو واقعی تولید میکنن وقتی که دیگه ماشین های پرنده دنیا رو گرفتن و کسی تو دونیا چهارچرخه تولید نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
علی محمودی سرای، رییس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران:

صدور ویزای اروپا برای رانندگان ایرانی متوقف شده است.
به دلیل طولانی شدن صف انتظار و عدم صدور ویزا برای کشورهای اروپایی، کامیو‌ن‌های ترانزیتی زمین‌گیر شده‌اند و کامیون‌های ترک جای کامیون‌های ایرانی در مسیرهای اروپایی را گرفته‌اند و بار ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیون‌های ترکیه جابه‌جا می‌شوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
حمایت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خوبی؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
خودرو سازی داخل تعطیل و دست اندرکاران کلانش بازداشت .... نصف مشکلات کشور حل خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
این جمله سوالی هست یا خبری؟
اگر سوالیه که هیچ ولی اگبر خبریه بیزحمت توضیح بفرمایید تا چه زمانی حمایت باید انجام بشه و این همه کشت و کشتار جاده ای و آلودگی هوا و مصرف بنزین بیش از استاندارد برای هزینه دادن به دو خودروساز کافی نیست.
اگر همین مبلغ روبه بخش خصوصی بابت تاسیس کارخانه جدید و بروز تعلق بگیره جواب بهتری نمی ده. این دو خودروساز فقط شدن وسیله دست نمایندگان مجلس برای اشتغال فامیل و آشنایان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
برای ما که چهل و چهارساله درشرایط حساس کنونی و درحال عبور از پیچ تاریخی هستیم،حمایت ۵۰۰ساله خوبه؟؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
واقعا که
نکنه دوست عزیز 11:14 خودتون از مدیران خودرو ساز هستی که همچین نظری دادید !
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
مردم از خودروهای ساخت داخل بدلیل کیفیت بسیار بسیار پایین و خدمات بعد از فروش بسیار بسیار بد و البته قیمت های بالا ناراحت هستند
کو گوش شنوا
جسارتا یک کارتن خواب بعد از این همه سال اگر خودرو ساز میشد الان وضع بهتر بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
طبق آماری که سازمان بورس در رسانه ها داده. میانگین حقوق پرسنل ایران خودرو 55میلیون و سایپا60 میلیون.حال بی کفایتی و بریز و بپاش خودشون رو میخوان از جیب ملت در بیارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
این دو شرکت که قیمت تمام شده خودرو را پیشاپیش از مردم می گیرند. چه نیازی به نقدینگی دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
برای شما که حقوق هفتاد ،هشتاد ملیونی میگیری مفید خواهد بود!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
وقاحت هم حدی داره!!
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
یاد آخرین هزینه هایی که برای بیمار سرطانی میشه افتادم، نمیدونم چرا دولت برای این صنعت سرطانی که فقط نورچشمی های آقایون استخدام اونها شدن، اینقدر خرج میکنه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
دوباره دست درازی به بیت المال !!! چرا فروشی انجام شود که بخواهند با این کیفیت پایین و قیمت بالا باشد که منجر به این زیان شود....
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
دلبندم شب عید است و هنگام پاداش اخر سال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
وقتی سرکوب قیمت کارخانه می شود ولی مواد اولیه آن با دلاری محاسبه می شود با خودرو ساز!!
تازه قیمت بازار ازاد از قیمت کارخانه تبعیت نمی کند بلکه از مواد اولیه تبعیت می کند هیچ سرکوب قیمت کارخانه باعث ایجاد صف می شود به خاطر آن اختلاف درست شده با بازار آزاد و در نتیجه قیمت بازار ازاد را 80 درصد بیشتر هم می کند....
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
آقای وزیز مردم بالاترین حوصله جهان رو دارن و خدایی از میانگین جهانی خیلی خیلی زیاد جلو هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
این پول از جیب مردم فقیر کشور پرداخت خواهد شد و دلال ها و خودور سازی بی کیفیت سود خواهند برد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
این همه خودرو ثبت نامی و پولهای ثبت نامی پس چه شد؟؟
این دو شرکت خودرو سازی ضرر ده هستند و مثل سیاه چاله تمام منابع مالی را جذب و ناپدید میکنند
ناشناس
| Italy |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
عزیز وقتی میانگین حقوق ماهانه ی این دو خودرو سازی ۵۰ میلیون است و تولیدات آبگرمکنی شان خریدار ندارد؛ باید از یکجایی تغذیه شوند. مالیات را به ما می بندند و این از خدا بی خبرها را سیر می کنند. چی بهتر از این
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
یعنی چه:
خودرو سازان پول خودروی خود را ابتداء از مردم اخد سپس اقدام به تولید میکنند کجای این معامله کسری اعتبار بوجود می آورد؟
تزیق اعتبار به خودروسازان حیف و میل اعتبار است و بس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
جناب وزیر صنعت،مردم تا کی حوصله کنند؟شرکتهای خورو سازی که همواره در حال ضرردهی هستند،خودروهایی با مصرف سوخت وقیمت بالا وکیفیت پایین تولید می کنند،مشکل تامین بنزین در کشور وجود دارد،خودروی خارجی با قیمتهای بالا به دست مردم می رسد،فلسفه وجود چنین خودروسازهایی چیست؟جز اینکه منافع عده ای در این صنعت ورشکسته تامین می شوئ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
عامل تمام گرونیها این دو خودروسازاند.موتور تورم هستند ببندید این عاملهای گرونی رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
علی آبادی فریب خورده-- اینها سیرایی ندارن- مگر اینها پول خودرو را پیش پیش دریافت نمی کنند؟
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
عزیزم فریب نخرده یه لقمه چربی بهش رسیده.خوب سر سفره هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
واقعا باید گریست به این حال و روز.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
بیچاره مردم و تورمی که روز به روز بیشتر میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
از جیب همه مردم به نفع یه عده محدود !!!!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟